2021-12-12, 14:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte snarare på den alternative gärningsmannen här, han som i SE:s version springer först in i gränden. Efter honom springer sedan poliserna, och allra sist springer SE.
Från det att SE ser personen i gränden till poliserna kommer tar det flera minuter.
Citera
2021-12-12, 14:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte snarare på den alternative gärningsmannen här, han som i SE:s version springer först in i gränden. Efter honom springer sedan poliserna, och allra sist springer SE.

Den alternative GM konstaterades den 25:e april vara just LJ. Det där med springandet är troligen ett missförstånd. Det är från en artikel, eller hur? Kan du länka den eller citera igen? SE säger uttryckligen att han inte såg någon som sprang. Däremot en som stod och tittade intensivt ner mot Sveavägen. Vilket LJ som bekant indikerar att han gjorde.

Frågan är hur SE kunde veta att den alternative GM, d.v.s. LJ, försvann från platsen. Inom 60 sekunder efter skotten, eller i alla fall kort efter iakttagelsen. Det kan han inte ha sett med ryggtavlan på David Bagares gata, eller hur?
Citera
2021-12-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Eftersom du inte skriver att SE på de grunder du anger ”kan misstänkas” utan ” besvärande” vilket jag tar för vad man vanligtvis menar med ”besvärande”.

Och det kan ju vara helt Ok att diskutera det. Det kan ha missats någonting.

Det finns tre omständigheter att hålla reda på tid, plats och handlingen. Handlingen är att Olof Palme blir skjuten till döds.

Vad vi vet från Stig Engströms egen berättelse genom polisförhör och vittnesförhör i tingsrätten är att Stig Engström lämnade Skandia, personalentrén och gick efter makarna Palme.

Detta stöds delvis av väktarna, dvs att SE passerade dem, omdiskuterat exakt tid.

Det finns inget annat vittne som PU har angivit som jag vet har observerat SE gå fram mot Olof Palme före mordet.

Det kan finnas förhör som inte är offentliga eller som PU hemlighåller och inte registrerar i utredningen som man gjorde med Säpos utredning om övervakning av Olof Palme, men det bortser jag ifrån.

Enligt sin egen berättelse lämnade Stig Engström Skandia, 60 meter, från mordplatsen, och när han kom cirka 20 meter från mordplatsen mördades Olof Palme.

Efter ytterligare 10-15 sekunder senare var SE framme vid Olof Palme.

Nu till mina tre omständigheter enligt Stig E berättelse.

Tid: Det fattas 10-15 sekunder till mordtidpunkten.

Plats: Det fattas 20 meter till mordplatsen

Handling: Det är omöjlighet att skjuta ett närskott från 10-30 cm från den plats Stig E befinner sig enligt hans berättelse.

Med andra ord finns inget besvärande i hans berättelse om omständigheter före mordet om du inte menar att han ljuger.

Enbart Stig S:s berättelse är inte tillräcklig utan man måste vidga perspektivet för att inte dra fel slutsats, dvs att SE ljuger om just det.

Det finns ett vittne, Inge Morelius, som har sett mördaren, någon minut till ”sekunderna” för mordet. Tiden är omdiskuterad.

Mördaren stod vid Dekorima innan makarna Palme kom fram enligt Inge Morelius, vilket utesluter Stig Engström som mördare.

Objektivt och utan förutfattade meningar om Stig Engströms karaktär, att han ljuger, så har jag med det jag skrivit svårt att finna något ”besvärande” i Stig Engströms berättelse om vad han gjorde före mordet.

Resten av hans berättelse, efter ha läst hans förhör, är milt sagt rörig och oklar och vad avser resan till Idre inte fullt utrett enligt vad jag hittat offentligt då det finns vittnesuppgifter om att han varit synlig på Åland.

Om du tycker att det är besvärande för Stig E så får du väl tycka det.

Något som medlemmar i SEkten nogsamt undvikit är mina påpekanden om vapenhantering, skjutning samt varför Stig en stund efter skotten fortfarande var kvar i mordplatsens närhet!
Skott 1 avsett döda OP, skott 2 avsett att kvalitetssäkra dödandet, sedan inget tredje skott, avsett att även döda LP!
Dvs GM var någon som inte var det minsta orolig för att bli igenkänd - ex.vis av just LP!

Uppenbarligen hade SE samma ytterkläder på sig, från det att han ca 23.20.pip lämnade ut gnm Skandias huvudentre och tills han efter midnatt kom hem till sin bostad i Täby!?
Vilken iskall mördare gör så?
Citera
2021-12-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Något som medlemmar i SEkten nogsamt undvikit är mina påpekanden om vapenhantering, skjutning samt varför Stig en stund efter skotten fortfarande var kvar i mordplatsens närhet!
Skott 1 avsett döda OP, skott 2 avsett att kvalitetssäkra dödandet, sedan inget tredje skott, avsett att även döda LP!
Dvs GM var någon som inte var det minsta orolig för att bli igenkänd - ex.vis av just LP!

Uppenbarligen hade SE samma ytterkläder på sig, från det att han ca 23.20.pip lämnade ut gnm Skandias huvudentre och tills han efter midnatt kom hem till sin bostad i Täby!?

Vad är din förklaring på att GM inte brydde sig om han skulle bli igenkänd ?
Citera
2021-12-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad är din förklaring på att GM inte brydde sig om han skulle bli igenkänd ?
Den sannolikaste förklaringen är att GM hörde hemma långt, långt borta!!
Alternativt, att han var en utslagen blandmissbrukare, bosatt i ett loftgångshyreshus i Rotebro.
Senast redigerad av Niklas-P 2021-12-12 kl. 16:05.
Citera
2021-12-12, 16:12
Medlem
Citat:
Alternativt, att han var en utslagen blandmissbrukare, bosatt i ett loftgångshyreshus i Rotebro.

Eller var svensk som ingick i en konspiration där han blivit lovad en ekonomiskt bekymmerfri tillvaro i ett soligare land som saknade utlämningsavtal med Sverige.
Citera
2021-12-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Eller var svensk som ingick i en konspiration där han blivit lovad en ekonomiskt bekymmerfri tillvaro i ett soligare land som saknade utlämningsavtal med Sverige.
Haha. Fullt möjligt så - jag täänkte inte på de.
Isf är även den möjligheten ngt som inte kan återfinnas i hyllmeterna av pärmar med den s. k. Palmeutredningen.

Visste karln att han skulle förorsaka ett illa beryktat miljardprojekt, när han tog beslut om att smita från sitt livvaktsskydd, den 28 febr. 1986....?
Citera
2021-12-12, 17:21
Bannlyst
Citat:

Vilka är dina tankar, kring att PU frågade SEs exfru om hans samröre/vetskap om en viss "blandmissbrukare från Rotebro".

Vilken är din spontana reflektion, kring att advokaten SE (L*rs Ekm*n) anlitade när han åkte dit för rattfylla, är samme advokat som CP anlitade vid resningen 1997.
Citera
2021-12-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den alternative GM konstaterades den 25:e april vara just LJ. Det där med springandet är troligen ett missförstånd. Det är från en artikel, eller hur? Kan du länka den eller citera igen? SE säger uttryckligen att han inte såg någon som sprang. Däremot en som stod och tittade intensivt ner mot Sveavägen. Vilket LJ som bekant indikerar att han gjorde.

Frågan är hur SE kunde veta att den alternative GM, d.v.s. LJ, försvann från platsen. Inom 60 sekunder efter skotten, eller i alla fall kort efter iakttagelsen. Det kan han inte ha sett med ryggtavlan på David Bagares gata, eller hur?

Det där låter intressant! Hur säkerställd är tidpunkten då YN iakttog springande man med handledsväska (troligtvis GM)?
Citera
2021-12-12, 17:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Nu tänker du vad GM borde ha gjort. Han borde kanske även ha satt ett par extra kulor i OP:s huvud, kan man tycka. Men om man istället tittar på hur välplanerade konspirationer brukar utföra attentat är likheterna inte slående. De brukar slå till med full kraft. Inte heller verkar det ha utförts av en typisk ensam galning, som ofta agerar känslomässigt, utan plan och stannar kvar på platsen. Mordet på OP verkar vara utfört någonstans emellan typisk ensam galning och välplanerad konspiration. T ex CA och polisspåret ligger nog nära till hands där. Då är det inte svårt att besvara frågan varför en sådan GM inte mördade LP. Han var inte en värdelös attentatsman men inte heller noggrant förberedd och tränad för sin sak. SE kvalificerar sig nog inte ens till tänkbar ensam galning.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-12-12 kl. 17:35.
Citera
2021-12-12, 18:29
Medlem
Citat:

LJ säger bestämt att det inte är CP iallafall...
Citera
2021-12-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Nu tänker du vad GM borde ha gjort. Han borde kanske även ha satt ett par extra kulor i OP:s huvud, kan man tycka. Men om man istället tittar på hur välplanerade konspirationer brukar utföra attentat är likheterna inte slående. De brukar slå till med full kraft. Inte heller verkar det ha utförts av en typisk ensam galning, som ofta agerar känslomässigt, utan plan och stannar kvar på platsen. Mordet på OP verkar vara utfört någonstans emellan typisk ensam galning och välplanerad konspiration. T ex CA och polisspåret ligger nog nära till hands där. Då är det inte svårt att besvara frågan varför en sådan GM inte mördade LP. Han var inte en värdelös attentatsman men inte heller noggrant förberedd och tränad för sin sak. SE kvalificerar sig nog inte ens till tänkbar ensam galning.

Har GM för avsikt att döda Olof så tror jag inte man skjuter i ryggen ..

Dels tjock vinterrock o dels inte 100% dödande om det inte träffar helt rätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in