Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Eftersom du inte skriver att SE på de grunder du anger ”kan misstänkas” utan ” besvärande” vilket jag tar för vad man vanligtvis menar med ”besvärande”.
Och det kan ju vara helt Ok att diskutera det. Det kan ha missats någonting.
Det finns tre omständigheter att hålla reda på tid, plats och handlingen. Handlingen är att Olof Palme blir skjuten till döds.
Vad vi vet från Stig Engströms egen berättelse genom polisförhör och vittnesförhör i tingsrätten är att Stig Engström lämnade Skandia, personalentrén och gick efter makarna Palme.
Detta stöds delvis av väktarna, dvs att SE passerade dem, omdiskuterat exakt tid.
Det finns inget annat vittne som PU har angivit som jag vet har observerat SE gå fram mot Olof Palme före mordet.
Det kan finnas förhör som inte är offentliga eller som PU hemlighåller och inte registrerar i utredningen som man gjorde med Säpos utredning om övervakning av Olof Palme, men det bortser jag ifrån.
Enligt sin egen berättelse lämnade Stig Engström Skandia, 60 meter, från mordplatsen, och när han kom cirka 20 meter från mordplatsen mördades Olof Palme.
Efter ytterligare 10-15 sekunder senare var SE framme vid Olof Palme.
Nu till mina tre omständigheter enligt Stig E berättelse.
Tid: Det fattas 10-15 sekunder till mordtidpunkten.
Plats: Det fattas 20 meter till mordplatsen
Handling: Det är omöjlighet att skjuta ett närskott från 10-30 cm från den plats Stig E befinner sig enligt hans berättelse.
Med andra ord finns inget besvärande i hans berättelse om omständigheter före mordet om du inte menar att han ljuger.
Enbart Stig S:s berättelse är inte tillräcklig utan man måste vidga perspektivet för att inte dra fel slutsats, dvs att SE ljuger om just det.
Det finns ett vittne, Inge Morelius, som har sett mördaren, någon minut till ”sekunderna” för mordet. Tiden är omdiskuterad.
Mördaren stod vid Dekorima innan makarna Palme kom fram enligt Inge Morelius, vilket utesluter Stig Engström som mördare.
Objektivt och utan förutfattade meningar om Stig Engströms karaktär, att han ljuger, så har jag med det jag skrivit svårt att finna något ”besvärande” i Stig Engströms berättelse om vad han gjorde före mordet.
Resten av hans berättelse, efter ha läst hans förhör, är milt sagt rörig och oklar och vad avser resan till Idre inte fullt utrett enligt vad jag hittat offentligt då det finns vittnesuppgifter om att han varit synlig på Åland.
Om du tycker att det är besvärande för Stig E så får du väl tycka det.
Något som medlemmar i SEkten nogsamt undvikit är mina påpekanden om vapenhantering, skjutning samt varför Stig en stund efter skotten fortfarande var kvar i mordplatsens närhet!
Skott 1 avsett döda OP, skott 2 avsett att kvalitetssäkra dödandet, sedan inget tredje skott, avsett att även döda LP!
Dvs GM var någon som inte var det minsta orolig för att bli igenkänd - ex.vis av just LP!
Uppenbarligen hade SE samma ytterkläder på sig, från det att han ca 23.20.pip lämnade ut gnm Skandias huvudentre och tills han efter midnatt kom hem till sin bostad i Täby!?
Vilken iskall mördare gör så?