2021-12-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
[
I flesta fall rör det sig om romantik, att man tror att partnern är där för en' för alltid. Därför måste kvinnor kräva halva förmågan, om hon ingår i äktenskap. Hon ska definitivt neka äktenskapsförord. Detta är en fälla!

Din syn på kvinnors förmåga att se efter sig själva är verkligen inte trevlig. Du framställer kvinnor som mähän som inte kan ta tillvara på sig.

Den snälla, naiva kvinnan gör allt för kärlek och blir kallt utnyttjad av en ond man som jobbar och tjänar pengar medans hon blir försörjd och går hemma med hans pengar i sin ficka.

Är du singel?
Citera
2021-12-12, 12:36
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Facebook? Skapad av en man, men är det viktigt? Viktigare än barn? Om alla kvinnor boycottade alla sociala medier, skulle aktierna gå till botten på dessa företag, som inte genererar något av värde.
Jag tror det är där pudelns kärna ligger begravd, att kvinnor inte hittar på trams. Hela spel världen, från tillverkare till konsumenter, det är män först och främst.

Gör något du tycker är viktigt och bli framgångsrik.
Vad hindrar dig?
Citera
2021-12-12, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Det låter som om du tycker att kvinnor som väljer karriär och självutveckling väljer dåligt?

Jag har för övrigt en sambo som jobbar och har barn samtidigt. Mitt råd är att inte kalla henne low life. Jag tror kanske inte du kommer levande ur den diskussionen.

Hon kan inte göra karriär med barn. Det är praktiskt taget omöjligt, om det du kallar jobb är som influenser eller hon har Onlyfans konto. Du skrev det själv, det tar tid och kraft, att göra en seriös karriär.
Citera
2021-12-12, 12:41
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Hon kan inte göra karriär med barn. Det är praktiskt taget omöjligt, om det du kallar jobb är som influenser eller hon har Onlyfans konto. Du skrev det själv, det tar tid och kraft, att göra en seriös karriär.

Välj då, som alla andra får göra. Varför gnäller du bara istället för att ta tag i ditt liv?
Citera
2021-12-12, 12:42
Medlem
Citat:

åh ja, att göra elitkarriär tar tid. Det var det jag beskrev. Det krävs en mycket speciell person för att nå den absoluta toppen. Men om du menar med att göra en vanlig karriär så är det fullt möjligt att göra det när man har barn.

Man samtalar om det med sin partner och så löser man det gemensamt. Det är inget annorlunda mot att en man gör karriär. Han måste göra exakt samma sak med sin partner om han skall komma framåt.
Citera
2021-12-12, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Gör något du tycker är viktigt och bli framgångsrik.
Vad hindrar dig?

Det kräver i första omgången en utbildning, därtill pengar. Tiden där man kunde starta som skopudsar är förbi.
Citera
2021-12-12, 12:45
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det kräver i första omgången en utbildning, därtill pengar. Tiden där man kunde starta som skopudsar är förbi.

Ja precis, är det för jobbigt för dig?
Vill du att en man kvoterar in dig för att du inte orkar göra det som krävs?
Citera
2021-12-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Tack Förövrigt deltar jag i de diskussioner som jag känner för och om någon säger något anmärkningsvärt tar jag mig friheten att kommentera för att se till så att galna beteenden inte står oemotsagda (typ som att du behandlar din pappa som en hund som du enligt egen utsago ”uppfostrar”). Jag kommer givetvis fortsätta med det, oavsett vad du tycker om det.
Nej det kommer du inte.
Citat:
Ja, ju mer jämställda vi blir ju mer skillnad mellan våra val blir det. Karriärmässigt och i övrigt. Män är i regel mer intresserade av saker och kvinnor av människor. Det speglas i våra val. Det är mer män i STEM och det är mycket mer kvinnor i vård.

Kvinnan känner oftast starkare att hon vill vara hemma med barnen än mannen, även om det kanske ändrats lite. Men det är också en ekonomisk fråga. Mannen tjänar oftast mer.

Det är ju fullt möjligt för kvinnan att ställa krav på mannen med. Varför tror du att hon bara gör som hon blir tillsagd, vad för något tyder på att de båda inte har diskuterat och kommit fram till något gemensamt?
Ta det lugnt med mansplainingen och med att tala om för en kvinna hur kvinnor minsann tänker och känner om saker och ting och vad som intresserar kvinnor.

Kvinnan som du försöker läxa upp om hur kvinnor "fungerar" har garanterat mycket bättre koll än vad du har.
Senast redigerad av Koule 2021-12-12 kl. 12:51.
Citera
2021-12-12, 12:56
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Nej det kommer du inte.

Ta det lugnt med mansplainingen och med att tala om för en kvinna hur kvinnor minsann tänker och känner om saker och ting och vad som intresserar kvinnor.

Kvinnan som du försöker läxa upp om hur kvinnor "fungerar" har garanterat mycket bättre koll än vad du har.

Nej kvinnor har i regel väldigt dålig koll på hur kvinnor fungerar, därav feminismen.

Varför svarar du inte på hur vi löser problemet med mansdominansen i schack förresten. Kvinnor har länge varit väldigt välkomna att spela men inte så många gör det och de blir inte lika bra. Hur löser vi detta?
Citera
2021-12-12, 13:00
Medlem
Citat:
Nej det kommer du inte.
Jodå, se, jag gjorde det precis igen. Du är åter igen motbevisad
Citera
Medlem
Citat:
Nej det kommer du inte.

Hon har koll på hur hon känner. Hon talar inte för alla kvinnor.

Mitt första påstående är rotat i forskning. Ju mer jämställda vi blir, ju större skillnad mellan våra val. Du kan se detta här:

https://www.youtube.com/watch?v=k0Bab-Ulctc

Mitt andra påstående är ett derivat av det första.

Mitt tredje stycke beskriver bara något som de alla flesta med hälsosamma förhållanden gör, varje dag.

Min sambo ville gå ner i tid när vi fick barn. Jag motsatte mig detta, det finns massor av skäl till att låta bli. Men hon valde att göra det oavsett vad jag tyckte. Hon är en självständig individ och väljer själv hur hon vill leva sitt liv. En modern kvinna helt enkelt och en självklarhet för mig att respektera hennes val oavsett om jag tycker hon valt fel.

När man lär TantRossin´s inlägg förfäras man av hur vissa är kvar i stenåldern och hur man betraktar kvinnor som offer och mähän utan egen vilja.
Citera
Medlem
Citat:
Nej du har helt rätt det är inte en garanti, absolut. Men dina val är avgörande. Om du vill hålla på med böcker i ditt arbetsliv så är jag den första att säga att det är din fulla rättighet. Men jag vägrar att hålla med om att du per automatik har rätt till samma lön som en ingenjör.

Ingenjören utför ett arbete som massor av människor berörs av, det ger ett monetärt värde som är mycket högre än tex det arbete som en bibliotekarie gör, eller författare (i de flesta fallen). Om du gör något som många människor berörs/gynnas av så tjänar dessa grupper i regel mer pengar.

Om du jämför det med idrottstalanger så är väl det ett typexempel på någon som jobbat som ett djur för att nå dit de är nu? Du kommer långt med talang men du kommer inte till en position där du tjänar miljoner. Då måste du också slita som en galning under lång tid.

Ja, för svensson så är kanske 130 högt. Men för de som sitter i den absoluta toppen i företagsvärlden så gissar jag att det är den nedre kvartilen.

Tänk om det vore så att arbetets ersättning vore kopplat till hur samhällsviktiga de är. Men det är inte alls så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in