2021-12-12, 00:08
Medlem
Hva er den ledende teorien?

To små negerbarn fra hooden som skulle ha cred?
Citera
2021-12-12, 00:12
Medlem
Snabb OT fråga, Elvis verkar ha gått under jorden. Någon som vet vad som händer?
Han var ju aspepp på att bli seriös och göra Nisse stolt genom att satsa på musiken?
Kändes inte väntat att han skulle go under the grid.
Citera
2021-12-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duckyyy
Videos rubrik Einár Fel Port *LÖST* Dumle Försäger Sig?
https://youtu.be/PzDBYu55jeE

Intressant video som ger rätt bra bild av platsen.
Också uppenbart att Dumles story i Expressen inte går ihop.
Antingen gick han aldrig längre från förrådet än att han kunde hålla upp dörren och den smita in igen eller så var han också uppe på gården och kunde se själv att det fanns en till skytt där.
Oavsett vilket som stämmer så har han uppenbart skäl att låtsas att han också var måltavla.
Men från soprummet hade han aldrig kunnat veta om en eventuell extra skytt.

I teorin skulle så klart Adel kunna ha sett det och sagt det till Dumle som sen återberättat det för Expressen. Men tre personer som alla har panik och springer åt olika håll innebär nog med stor sannolikhet att man inte uppfattar exakt var det funnits skyttar eller om skyttarna bara rört sig.

Jag tror stenhårt att Dumle goat.
Citera
2021-12-12, 01:15
Medlem
Det är också underligt att skyttarna tycks ha utgått från att alla tre var obeväpnade och därför lät så väl Adel som Dumle bli lämnade ur synhåll när man jagar Einar.
Det är ju inte rationellt. Hade Adel eller Dumle haft vapen är det ju inte helt genialt att jaga efter Einar med risk för att själv bli skjuten i ryggen av Adel eller Dumle.

Jag intalar mig att skyttarna har haft mycket god information och egentligen aldrig behövt oroa sig för risken att själva utsättas för skott.
Situationen känns riggad.
Citera
2021-12-12, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger

Jag intalar mig att skyttarna har haft mycket god information och egentligen aldrig behövt oroa sig för risken att själva utsättas för skott.
Situationen känns riggad.

Klart som fan att den var riggad. Till skillnad från Megapussyn och hennes instah*ror, som sitter och försöker ta reda på om mördarna har hoppat hage eller lekt tafatt innan de sköt Einar, är det betydligt mer intressant att utgå från den personen som har mest att tjäna monetärt på detta.
Och det kan ju bara ge ett svar.
Lägg till att tre mycket kompetenta personer i dennes gäng släpptes i slutet av september efter att ha varit misstänkta för mord/mordförsök - något de även varit misstänkta för tidigare.
Vem umgås denne personen egentligen med före och efter mordet?
Vem besitter de organisatoriska egenskaperna för att få detta att spela?

Oavsett vad som hänt dagarna innan, är motivet ekonomiskt, och det finns inte så många aktörer att välja på som vill lägga upp tillräckligt med pengar.
Sådär, Megafittan, nu kan du använda din hjärncell till nåt annat än att drömma om Einars k*k. Fast detta är väl kanske för svårt för dig att begripa ändå.
Citera
2021-12-12, 02:29
Medlem
killerboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottenn
Varför tror du det?

Tycker bara det är märkligt att så få har sett "dessa" så kallade skyttar i min teori var det bara tre på plats och en av dom blev mördad Dumles svammel luktar gammalt luder
Citera
2021-12-12, 04:00
Medlem
De jag kan säga är att han dog med flera knivar i ryggen o säkert blev dödad av nån han kände. Om ni bara visste hans day ones barndomsvänner gick till Vårbys sida ,o dem är fortfarande med Vårby nu, till o med efter han har dött nu dem delar Vårbys artist Sickans låt. Lita inte på nån 😐
Citera
2021-12-12, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jom3
De jag kan säga är att han dog med flera knivar i ryggen o säkert blev dödad av nån han kände. Om ni bara visste hans day ones barndomsvänner gick till Vårbys sida ,o dem är fortfarande med Vårby nu, till o med efter han har dött nu dem delar Vårbys artist Sickans låt. Lita inte på nån 😐

Don't hate the game, hate the player, säger dom. Om Einar hade följt koderna och reglerna i gamet, då hade detta aldrig hänt honom. Jag försvarar inte dessa "koder" eller "regler", jag hade önskat att inget av sånt skit fanns överhuvudtaget, men nu när man uppger sig för att vara gangster, då måste man följa de koder och regler som gäller för en gangster, annars slutar det oftast så här.

Killen var en "set jumper" som hoppade från ort till ort. Det är nästan en dödsdom. Man håller sig kvar till sina grabbar man växt upp. Jag har inte mycket över för Dree Low men när jag kollade lite runt hans fall angående butiksrånet så kom det fram att han hade pröjsat för det lokala Husby lagets bortamatchresor. Bara ett exempel. Man måste ge tillbaka och man måste hålla sin ort nöjd, och då menar jag inte bara att kasta pengar på folk men att man åtminstone ibland hjälper till.

Men Einar rappar i låtar o säger "fuck orten" och jag vet inte vad, ändå är det orten han lever på. Och det finns grabbar i orten som är fast där. Nej, shonon var heeeeelt vilsen och kunde inte spela spelet. Det är fan en självklarhet att man inte hoppar från ort till ort eller från gäng till gäng. Med all respekt men Einar är/var definitionen av en studiobandit.
Citera
2021-12-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamme90
Don't hate the game, hate the player, säger dom. Om Einar hade följt koderna och reglerna i gamet, då hade detta aldrig hänt honom. Jag försvarar inte dessa "koder" eller "regler", jag hade önskat att inget av sånt skit fanns överhuvudtaget, men nu när man uppger sig för att vara gangster, då måste man följa de koder och regler som gäller för en gangster, annars slutar det oftast så här.

Killen var en "set jumper" som hoppade från ort till ort. Det är nästan en dödsdom. Man håller sig kvar till sina grabbar man växt upp. Jag har inte mycket över för Dree Low men när jag kollade lite runt hans fall angående butiksrånet så kom det fram att han hade pröjsat för det lokala Husby lagets bortamatchresor. Bara ett exempel. Man måste ge tillbaka och man måste hålla sin ort nöjd, och då menar jag inte bara att kasta pengar på folk men att man åtminstone ibland hjälper till.

Men Einar rappar i låtar o säger "fuck orten" och jag vet inte vad, ändå är det orten han lever på. Och det finns grabbar i orten som är fast där. Nej, shonon var heeeeelt vilsen och kunde inte spela spelet. Det är fan en självklarhet att man inte hoppar från ort till ort eller från gäng till gäng. Med all respekt men Einar är/var definitionen av en studiobandit.

Tror att han skulle bli kidnappad ändå, dem såg en ung svensk naiv kille som dem kan utpressa på pengar och utnyttja men det blev inte som dem hade tänkt sig. Sen kanske han utmanade ödet med alla hans texter för att visa att han inte är rädd, men kan man klandra honom att vara vilsen när alla han trodde var hans vänner stabbade honom i ryggen. Han hade kanske vid liv men kanske hellre död än att vara ägd.
Senast redigerad av alkemisten1999 2021-12-12 kl. 08:43. Anledning: fel
Citera
2021-12-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamme90

"Fuck orten" kommer förstås efter att de börjat backstabba honom. Nu blir det lite som att mobba någon när de reagerar säga "se vad han gör, klart han blir mobbad".

Macky ger förresten också ut musik på något annat ställe än fd SS_TV (nu nyt namn -Deeper than music e dyl ).
Dessutom, det här handlar inte om att "ge till sin ort", som att de ville att han skulle ge till fotbollslag eller bygga lekplatser. Det var enskilda grovt kriminella personer som ville pressa mer pengar för sin egen räkning. Låt oss inter romantisera det här som lojalitet till sin ort. Han kallas t ex "Piggybank" i någon chatt. Och om det gällde hemort - varför skulle Vårby ha 3 millar? Nisse har aldrig bott där.

Och kanske hade historien utvecklats annorlunda om inte Paki blivit mördad? Konflikterna i Dalen gällde inte bara Nisse. Verkar ju ha varit lite "dålig stämning" där av fler skäl.
EDIT: Därmed inte sagt att Nisse gjort allt rätt i alla skeden. Han har antagligen lovat lite mer än han kunde hålla och sådant. Men förtjänade han de massiva sveken? Han var ung, "spontan" och ofta påverkad av substanser. Kan lätt se hur han dras med "du och jag bror...." och lovar guld och gröna skogar och kanske tror det när han säger det. Men i nykterhetens kranka blekhet, när han (då minderårig) ska förklara för mamma varför han behöver ta ut cash.... (till bygga upp sina affärer med Hamko te x). Ja då är det inte lika lätt...
Utan att känna honom personligen, kan jag föreställa mig att han kanske var lite people pleaser? Dvs att vid konfrontation så vill han inte göra folk beskvikna och "det kommer vi fixa snart"... Och sedan kanske duckar... inte svarar på samtal när det börjar bli jobbigt. Nu spekulerar jag förstås men de intryck man fått av hans personlighet + att han var ung och omogen, hade vissa missbruksproblem och mådde antagligen inte jättebra.Lite konflikträdsla och sticka huvudet i sanden beteende?
Ja, ni som kände honom får gärna rätta mig i spekulationerna!
Senast redigerad av TigerKid2 2021-12-12 kl. 10:25.
Citera
2021-12-12, 10:42
Medlem
Nisse var väl springis till Paki och har uppenbarligen sörjt honom mycket när han blev mördad av Chapo en "vän"/kollega i Dalen. I Einars första video står Paki och Chapo båda som "managers".
Det verkar som Nisse hade en lillebror relation till Paki som kanske ockå var typ beskyddare och förebild för lilla Nisse. Efter Pakis död, har det sagts (i någon av trådarna) att det kanske blev mer av ett krasst utnyttjande av folk som bara såg Nils som kassako.

Och det finns säkert fler sidor i detta där folk kanske tog ställning för eller emot olika sidor av Dalen/Skarpnäck gänget. Det har nämnts att detta ledde till konflikt mellan Thrife och Nisse tex. Paki var väl inte lika älskad och saknad av alla som av Nisse. Men som sagt - rätta mig gärna ni som vet!

EDIT: Man kallar honom för "set jumper". Kan det vara så att han bytte ort för att han fick knivar i ryggen - inte tvärt om?
VEM skulle inte "byta ort" om din ort goar dig så du kan bli kidnappad, förnedrad inför hela landet, utpressad på 3 millar och få bomber tillverkade till din mammas bostad?
Men nej, "Nisse var en set jumper"...
Senast redigerad av TigerKid2 2021-12-12 kl. 10:59.
Citera
2021-12-12, 11:17
Medlem
Ge och ta.
Nisse hade både rå talang och många års träning att rappa då han rappat sedan barnsben bokstavligen. Så en musikkariär skulle han fått förr eller senare. Helt säkert hjälpte det honom att han i sina första videor hade killar som Thrife & Adel i bakgrunden. Han fick i början väldigt mycket "hobby-blatte" kommentarer. Otroligt mycket skitsnack baserat helt på etnicitet - har aldrig sett något liknande. Men det lugnade sig - dels på grund av att han faktiskt kan rappa. Det går inte i längden att hävda annat.
Men det hjälpte säkert också att artister och andra med "cred" i den genren (och mer pigment) backade honom.En vit artist behöver en stämpel - "black approval", även inför de "vita" fansen, i början av sin karriär.
Så Einar hade fördel av den backningen, definitivt! Hans talang hade gett honom en karriär förr eller senare men antagligen inte lika snabbt och stort utan backningen.
Men, Einar har också gett tillbaka. Einar har bidragit till att bredda publiken till genren vilket alla artisterna tjänar på. Han har också gjort väldigt många features och collabs med up and coming artists. Många karriärer har fått skjuts av Einar. Redan populära artister har fått ännu mer streams m h a Einar.

Så utan att pengar förs över mellan konton så har Einar fått men också gett tillbaka och med ränta skulle jag säga.
EDIT:
Senast redigerad av TigerKid2 2021-12-12 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in