2021-12-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vilka har fiansierat Batljan - hur stor del i SBB äger han själv
vilka är de andra stooraa delägarna

Ägarlista: https://corporate.sbbnorden.se/sv/aktieagare/
Citera
2021-12-09, 14:52
Avstängd
Batljan 122 miljoner aktier = minst 8 miljarder i värde.

Ankdammens mest lyckade invandrare genom tiderna o över tid.

Huuur har han lyckats finansiera detta?
Citera
2021-12-09, 15:04
Medlem
Citat:
Batljan 122 miljoner aktier = minst 8 miljarder i värde.

Ankdammens mest lyckade invandrare genom tiderna o över tid.

Huuur har han lyckats finansiera detta?

Hans innehav har ju ökat kraftigt i värde framförallt. Det finns väldigt många intervjuer med Ilija där han beskriver sin resa. Delvis handlar det till början av tiden kring bildandet av SBB om ett stort risktagande/hävstång iom stora personliga lån.
Men hade en framgångsrik karriär även innan han bildade SBB.

Han har trott på sin affärsplan och det har många andra gjort med. Selin är ju svensk och skulle ju aldrig bli misstänkliggjord såsom invandraren Batljan.

Framgångsrika invandrare är inte vad Sverige vill ha helt enkelt.. tyvärr.

Trodde faktisk fler hade bättre koll på Ilija Batljan. En av de mest omskrivna börsVD:ar de senaste åren.
Här står ju lite även om det inte stämmer att han inte informerade styrelsen på Rikshem och det handlade heller inte om omfattande aktieaffärer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ilija_Batljan

Jag undrar hur folk finner information om sina investeringar i övrigt, bryr man sig ens!?
Senast redigerad av Som-nam-na 2021-12-09 kl. 15:12.
Citera
2021-12-09, 15:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hans innehav har ju ökat kraftigt i värde framförallt. Det finns väldigt många intervjuer med Ilija där han beskriver sin resa. Delvis handlar det till början av tiden kring bildandet av SBB om ett stort risktagande/hävstång iom stora personliga lån.
Men hade en framgångsrik karriär även innan han bildade SBB.

Han har trott på sin affärsplan och det har många andra gjort med. Selin är ju svensk och skulle ju aldrig bli misstänkliggjord såsom invandraren Batljan.

Framgångsrika invandrare är inte vad Sverige vill ha helt enkelt.. tyvärr.

Trodde faktisk fler hade bättre koll på Ilija Batljan. En av de mest omskrivna börsVD:ar de senaste åren.
Här står ju lite även om det inte stämmer att han inte informerade styrelsen på Rikshem och det handlade heller inte om omfattande aktieaffärer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ilija_Batljan

Jag undrar hur folk finner information om sina investeringar i övrigt, bryr man sig ens!?

Har själv aldrig varit negativ mot honom - var det rätt att sparka honom - eller feel så han fick
en peng?

Får man inte köpa egna hyreshus som inte arbetsgivaren vill ha bara för att man jobbar på fastighetsbolag?
Citera
2021-12-09, 15:29
Medlem
Citat:
Har själv aldrig varit negativ mot honom - var det rätt att sparka honom - eller feel så han fick
en peng?

Får man inte köpa egna hyreshus som inte arbetsgivaren vill ha bara för att man jobbar på fastighetsbolag?

Ilija själv beskriver det som att det var det bästa som hänt honom och att fler borde pröva på att få sparken.
Med tanke på vilket värdeskapande det ledde till i det här fallet är jag böjd att hålla med.

Minns inte detaljerna(om det ens redovisats) men tvivlar på att han fick några större summor iaf, enligt styrelsens beslut hade han ju gjort fel.
Saken var den att det inte nödvändigtvis krävdes av honom att informera styrelsen men han gjorde det ändå på eget bevåg.

Man kan som VD inte ha vilken sidoverksamhet som helst, speciellt inte om det skulle kunna innebära en konkurrenssituation med bolaget man är anställd av. Det torde vara uppenbart för alla?
Rikshems styrelse tyckte uppenbarligen att det var illa nog att Ilija ens tänkte tanken.

I det här fallet så var det Rikshem’s stora förlust, för det ledde till att fler anställda lämnade bolaget för just SBB.
Citera
2021-12-09, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ilija själv beskriver det som att det var det bästa som hänt honom och att fler borde pröva på att få sparken.
Med tanke på vilket värdeskapande det ledde till i det här fallet är jag böjd att hålla med.

Minns inte detaljerna(om det ens redovisats) men tvivlar på att han fick några större summor iaf, enligt styrelsens beslut hade han ju gjort fel.
Saken var den att det inte nödvändigtvis krävdes av honom att informera styrelsen men han gjorde det ändå på eget bevåg.

Man kan som VD inte ha vilken sidoverksamhet som helst, speciellt inte om det skulle kunna innebära en konkurrenssituation med bolaget man är anställd av. Det torde vara uppenbart för alla?
Rikshems styrelse tyckte uppenbarligen att det var illa nog att Ilija ens tänkte tanken.

I det här fallet så var det Rikshem’s stora förlust, för det ledde till att fler anställda lämnade bolaget för just SBB.

Så går det när politruker skall leka direktörer o styrelse - vad som var BRAA för Batljan o SBB
är samma sak som var bra för FORTUM som blev Fort-In-Med (de stooraa) Pengarna till dess
aktieägares lycka
Citera
2021-12-12, 03:21
Medlem
Alla ni som inte tror på SBB! Varför i helvete bryr ni om att kommentera här? Är ni helt dumma eller vad fan har ni för djävla fel?
Citera
2021-12-12, 03:52
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Alla ni som inte tror på SBB! Varför i helvete bryr ni om att kommentera här? Är ni helt dumma eller vad fan har ni för djävla fel?
Hur tänker du nu? Ska det här vara ännu en hjärndöd hausseartråd bara?

Jag äger SBB och har gjort så sedan runt 15 kr-nivån i samband med att Batljan arresterades förra året. Den fråga jag ställer mig är vad marknaden ser som jag inte gör, när jag fortfarande tycker SBB är värd att äga. Har jag missat något?

Menlösa hallelujaposter som höjer SBB till skyarna utan att klara att motivera varför är tämligen meningslösa. De inlägg som är mest intressanta att läsa är de som kommer med kritiska synpunkter eftersom de kan tillföra något man själv missat.
Citera
2021-12-12, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Hur tänker du nu? Ska det här vara ännu en hjärndöd hausseartråd bara?

Jag äger SBB och har gjort så sedan runt 15 kr-nivån i samband med att Batljan arresterades förra året. Den fråga jag ställer mig är vad marknaden ser som jag inte gör, när jag fortfarande tycker SBB är värd att äga. Har jag missat något?

Menlösa hallelujaposter som höjer SBB till skyarna utan att klara att motivera varför är tämligen meningslösa. De inlägg som är mest intressanta att läsa är de som kommer med kritiska synpunkter eftersom de kan tillföra något man själv missat.
Varför köper du inget du tror på då?
Om du tror på AB skulle du aldrig skriva så som du skrev tror jag! Annars vore det mot ditt eget psyke!
Senast redigerad av Truefighter 2021-12-12 kl. 04:04.
Citera
2021-12-12, 23:12
Medlem
Nästa svenska stora folkaktie tro?
Citera
2021-12-15, 16:44
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
SBB är nu den 4:e mest ägda aktien på Avanza. I skrivande stund har de bara drygt 600 färre ägare än Kinnevik och det är bara Investor och Volvo som har fler ägare. SBB är inte ett jättenytt bolag, har funnits på börsen sedan 2014 om jag inte har helt fel, men 2021 har bolaget verkligen rusat, +122% hittills. Inte illa.

Jag har alltid varit lite skeptisk till SBB. De verkar dammsuga marknaden på vilka fastigheter som helst och verkar ha som mål att växa balansräkningen så fort som möjligt. Jag är lite osäker på hur hållbart allt detta är. Med det sagt så har jag inte satt mig in i bolaget närmare och det kanske är fullt rimligt med den värdering det har nu.
Citera
2021-12-15, 20:02
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag har alltid varit lite skeptisk till SBB. De verkar dammsuga marknaden på vilka fastigheter som helst och verkar ha som mål att växa balansräkningen så fort som möjligt. Jag är lite osäker på hur hållbart allt detta är. Med det sagt så har jag inte satt mig in i bolaget närmare och det kanske är fullt rimligt med den värdering det har nu.
Tja, det som värderas är kombinationen samhällsfastigheter + bostäder. Båda har skattepengar som garanti för kassaflödet. Värderingen på runt 40 ggr förvaltningsresultatet kanske är motiverat om man jämför rena bostadsfastighetsbolag.

Skolorna de köpte i Stockholm förra veckan fick de för 25 ggr årshyran enligt DI:s analyspodd. Hörde inte annat än att det var bruttointäkt som avsågs. Inga stora marginaler. Låna för 1% till något som avkastar 2%. Samma som Heimstaden gjorde när de köpte Akelius portfölj.

SBB har inflationsskyddade hyresavtal och hedgar sig för ränteuppgång.

Inte direkt någon vacker entreprenörssaga som IKEA och Ingvar Kamprad. Men säg det som inte är konstigt numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in