2021-12-11, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Virusens spridningsmetoder säger oss det. Liksom våra T-celler. Men tyvärr testas inte alla för T-celler.

Jag förstår! Det är alltså din egen teori
Citera
2021-12-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, var har du läst det?

Fauci sade det i en intervju. Finns säkert publicerat någonstans eftersom han sade. Han är ju knappast antivaxx.
Citera
2021-12-11, 21:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Fauci sade det i en intervju. Finns säkert publicerat någonstans eftersom han sade. Han är ju knappast antivaxx.

Kom gärna med en källa till ditt påstående.
Citera
2021-12-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vi har aldrig uppnått total flockimmunitet mot förkylningar heller, men alla har någon grad av immunitet vilket gör att det för de flesta blir hanterbart.

Inte ens de som förespråkat flockimmunitet har föreslagit att viruset ska släppas helt fritt. Förutom att begränsa belastningen på sjukvården så leder måttliga restriktioner till att folk förhoppningsvis inte utsätts för så stora doser av viruset, och därmed klarar infektionen bättre.

I UK och på andra håll pratas det numera ofta om att öka ventilationen inomhus för att minska smittspridningen. Har sett förslag på HEPA-filter i skolor, t ex. I Sverige har vi dels fördelen att ha krav på ventilation, men också nackdelen av ett kallt klimat som nästan omöjliggör vädring när det är som kallast.

Förbättrad ventilation låter som en trevligare åtgärd än att alla ska sitta med munskydd och andas fuktig instängd luft.

Ett smart sätt att kontrollera luftkvaliteten är att hålla koll på koldioxidhalten inomhus, eftersom den står i proportion till hur mycket folk andas. Mindre koldioxid, mindre smittrisk.

Det går lite emot miljötänkandet där ventilationen tvärtom ska dras ner för att spara energi och pengar (och för all del rädda världen) men jag hoppas man börjar förstå värdet av god inomhusluft. Även efter pandemin kan det ju vara en fördel eftersom bra ventilation minskar halten även av andra patogener i luften, och dessutom motverkar trötthet och huvudvärk orsakad av förhöjda koldioxidhalter etc.

På sina håll går folk runt med CO2-mätare eller låter sina barn ta med mätare som registrerar variationerna under dagen till skolan.

Hashtag #COVIDCO2 på twitter

https://mobile.twitter.com/search?q=%23covidco2&src=typeahead_click

Vanliga förkylningar orsakas av rhinovirus på sommaren och coronavirus, adenovirus och parainfluensa på vintern. Problemet med den svårfångade flockimmuniteten är väl att immuniteten för förkylningsvirus är avklingande så att om ett virus har ett reproduktionstal R0 på 5 och kräver 80% immunitet så är det mycket sällan 80% som har immunitet vid varje givet tillfälle.

I ett stort land som Brasilien eller USA är det förmodligen otänkbart att det någonsin kan inträffa med olika förkylningsvirus.
Mot det ursprungliga Wuhan-viruset hade kanske varit möjligt att nå flockimmunitet utan vaccin men det hade krävt att 50-60% av befolkningen (hela befolkningen) smittats med viruset på kort tid.
Det hade också varit omöjligt eftersom folk självmant inte vill bli smittade.
Endast vaccin som är steriliserande kan åstadkomma något som liknar flockimmunitet.
Det har vi inte.

I övrigt håller jag med om att det går att förbättra inomhusluften och ventilationen på skolor och förskolor.
Citera
2021-12-11, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det är väl hög smittsamhet som är en förutsättning för flockimmunitet? Omikron med hög smittsamhet och milda (hittills) symptom låter som en perfekt mix för flockimmunitet.
Återstår att se om den ger lika gott skydd mot återinsjuknande som tidigare varianter, men inget talar mot det vad jag vet.

Nej hög smittsamhet är inte bra. Det gör att risken är större att smittan kommer tillbaka efter en nedgång. Låg smittsamhet är det bästa såklart för då hålls det effektiva R-talet Re på 1 eller under och då minskar antalet smittade.
Hög smittsamhet gör det mycket svårt att få ner R under 1.
Citera
2021-12-12, 00:07
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej hög smittsamhet är inte bra. Det gör att risken är större att smittan kommer tillbaka efter en nedgång. Låg smittsamhet är det bästa såklart för då hålls det effektiva R-talet Re på 1 eller under och då minskar antalet smittade.

Förstår att låg smittsamhet är bra generellt ( R <1 och sjukdomen dör ut.) Men just flockimmunitet innebär väl att tillräckligt många haft sjukdomen och på vis stoppar dess spridning?
Citera
2021-12-12, 00:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vanliga förkylningar orsakas av rhinovirus på sommaren och coronavirus, adenovirus och parainfluensa på vintern. Problemet med den svårfångade flockimmuniteten är väl att immuniteten för förkylningsvirus är avklingande så att om ett virus har ett reproduktionstal R0 på 5 och kräver 80% immunitet så är det mycket sällan 80% som har immunitet vid varje givet tillfälle.

I ett stort land som Brasilien eller USA är det förmodligen otänkbart att det någonsin kan inträffa med olika förkylningsvirus.
Mot det ursprungliga Wuhan-viruset hade kanske varit möjligt att nå flockimmunitet utan vaccin men det hade krävt att 50-60% av befolkningen (hela befolkningen) smittats med viruset på kort tid.
Det hade också varit omöjligt eftersom folk självmant inte vill bli smittade.
Endast vaccin som är steriliserande kan åstadkomma något som liknar flockimmunitet.
Det har vi inte.

I övrigt håller jag med om att det går att förbättra inomhusluften och ventilationen på skolor och förskolor.
När jag sa "någon grad av immunitet" tänkte jag främst på att vi har utsatts för dessa virus tidigare, så även när immuniteten klingar av har vi ändå ett visst skydd, vilket tar dig uttryck i att vi blir i allmänhet inte särskilt sjuka. Våra immunsystem är bekanta med dessa virus och har minnesceller beredda att producera en ny upplaga antikroppar.

Pa samma sätt kan man hoppas att covid blir överlag mindre allvarlig när våra immunförsvar har bekantskap med viruset, även om immuniteten dalar. Vi är inte längre som det så vackert heter en "naiv population" dvs en som aldrig utsätts för viruset.
Citera
2021-12-12, 01:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det är fortfarande ett problem med din formel för R som själv innehöll R. Klarar du av att reda ut det?

R'≠R.
OK, R står för det genomsnittliga antal personer som en smittad för vidare smittan till.
[/quote]
Skulle snarare säga "varje smittad".
Citat:

Ta nu en titt på julbordet i Norge där någon vaccinerad, oklart vem eftersom alla 120 testat negativt, lyckades smitta 59 andra vid julbordet, och där julbordsdeltagare dessutom befaras att ha fört smitta vidare på krog kvällen efter och samma kväll då restaurangen förvandlades till nattklubb och julbordsdeltagarna minglade med andra.

Så ÄN SEN om dina beräkningar ger för handen att en smittad vaccinerad i genomsnitt sprider aningen mindre än en ovaccinerad. Det är fortfarande bara ett genomsnitt, uppenbarligen med ohyggligt stor spridning kring medelvärdet eftersom den norske julbordsdeltagaren lyckades sprida till minst 59, möjligtvis fler.

Så, du ser, dina futtiga decimaler säger just inget om vad som faktiskt sker i verkligheten. Om vaccinerade i högre utsträckning umgås i sammanhang där smitta lätt sprids kan en vaccinerades spridningstal bli långt högre än en mer försiktig ovaccinerads som kanske dessutom har naturlig immunitet och därför jämförbart skydd.

Julbordet gällde ju omikron. Se tidigare svar.
Titta på folkhälsomyndighetens veckorapporter. Där framgår det tydligt hur riskerna förhåller sig där de varje vecka plottar antal fall per 100K för vaccinerade och ovaccinerade.

Och antalet smittade är ju inget problem så länge de inte behöver vård. Och där är vaccinerade än mer underrepresenterade.
Citat:

Det hänger i slutändan mer på beteendet. Du kan dela upp folk på helt andra, kanske mer meningsfulla sätt, och spekulera över genomsnittlig smittspridning för personer i de olika grupperna. Det är inte alls säkert att uppdelningen vaccinerad v ovaccinerad är den mest meningsfulla.

Precis, vaccinerade kan "ränna runt" i högre utsträckning än ovaccinerade med smittan och konsekvenserna av den en hållbar nivå. Om ovaccinerade ska bete sig på samma sätt riskerar detta att spricka. Därav vaccinpass för sådana aktiviteter. Men detta har jag ju skrivit flera ggr tidigare. Du står bara och stampar utan att lära dig.
Citat:

Så krama inte en vaccinerad! Särskilt inte om denne varit på julbord.

Risken är helt klart förhöjd vid kramning. Populationer med kramar och kindpussar kan mycket väl tänkas ha ett högre åtminstone R0.
Citat:

Framför allt står R för hur många personer en smittad för vidare smittan till i snitt. Om den ovaccinerade inte är smittad då? Ta dig en liten funderare över det.

Jag fixade ditt inlägg i det kursiverade. Också faller hela tankeexperimentet. Ovaccinerade har högre sannolikhet att vara infekterade.
Citat:

Jag tycker fortfarande att du är en idiot.

Så klart. Jag har aldrig anklagat dig för att vara en idiot. Däremot för att vara osaklig och inte ta till dig vad jag skriver. Här skiljer vi oss uppenbarligen åt i ytterligare ett beteende.
Citat:

Kan man inte bara göra om passet då och låta dem med naturlig immunitet gå ut och roa sig? Naturlig immunitet ger ju ett bredare spektrum antikroppar så naturligt immuna klarar sig nog bättre.

Naturlig immunitet skulle kunna tänkas ingå. Om det praktiskt är möjligt att genomföra och om det ger ett bra genomsnittligt skydd.
Citat:

För att det strider mot grundlagen och utgör ett maktmissbruk avsett att stimagisera och frysa ut vanligt ovaccinerad folk.
Då behöver du inte oroa dig för att det implementeras. Om det implementeras och inte fälls i domstol kan vi istället bara konstatera att du missförstått något kring grundlagarna.
Citera
2021-12-12, 01:44
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Inga problem om alla blir smittade om ingen blir sjuk och belastar sjukvården.

Många smittade märker inte ens att de har covid-19.
Citera
2021-12-12, 02:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
R'≠R.
Din formel hade inget R'
Citat:

Betoningen låg på smittad, en osmittad sprider noll.
Citat:
Titta på folkhälsomyndighetens veckorapporter. Där framgår det tydligt hur riskerna förhåller sig där de varje vecka plottar antal fall per 100K för vaccinerade och ovaccinerade.
Länge testades inte vaccinerade alls.
Citat:
Och antalet smittade är ju inget problem så länge de inte behöver vård. Och där är vaccinerade än mer underrepresenterade.
Och män allvarligt överrepresenterade. De utgör 70 % av IVA-patienterna under hela pandemin.
Citat:
Precis, vaccinerade kan "ränna runt" i högre utsträckning än ovaccinerade med smittan och konsekvenserna av den en hållbar nivå. Om ovaccinerade ska bete sig på samma sätt riskerar detta att spricka. Därav vaccinpass för sådana aktiviteter. Men detta har jag ju skrivit flera ggr tidigare. Du står bara och stampar utan att lära dig.
Det är som du vill både ha kakan och äta opp den. Vaccinet är fantastiskt (jo pyttsan), det gör både att spridningen sjunker och att vaccinerade kan springa runt och sprida extra mycket virus? Borde inte det ena utesluta det andra? Inte får du någon mindre spridning på det sättet heller, se bara på Norge.
Citat:
Risken är helt klart förhöjd vid kramning.
Du har fortfarande inte visat några vetenskapliga studier som kvantifierar exakt hur farligt det är att kramas, så jag tror att du ljuger.
Citat:
Jag fixade ditt inlägg i det kursiverade. Också faller hela tankeexperimentet. Ovaccinerade har högre sannolikhet att vara infekterade.
Sannolikheten säger inget om det enskilda fallet ändå vill du porta alla på grund av ett snitt. Det hela är binärt, antingen eller. Och det överväldigande flertalet bär inte på smitta.

Smittspridningen är låg, hur många tror du överhuvudtaget går omkring med asymptomatisk smitta? Hur stor andel av befolkningen? Ändå väljer du kollektiv bestraffning av alla ovaccinerade genom uteslutning, trots att så gott som alla är smittfria.

Citat:
Då behöver du inte oroa dig för att det implementeras. Om det implementeras och inte fälls i domstol kan vi istället bara konstatera att du missförstått något kring grundlagarna.

Det har redan implementerats och skadan är redan skedd.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-12 kl. 02:21.
Citera
2021-12-12, 04:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Okej, även andra virus kan ge långsiktiga effekter på hälsan. Men med Kina-viruset så verkar det vara vanligt förekommande. Skribenten "revodneb" har länkat till en artikel:

Det bör tas med i bedömningen när man tar ställning till vaccination.

Jag vet inte hur vanligt det är att Covid ger skador på nerver och lungor, men risken för den sortens skador behöver man också begrunda.

Jag tycker att det är vilseledande att göra som många vaccinmotståndare gör, och framställa Kina-viruset som harmlöst genom att hänvisa till att 99,5% överlever infektion. Med sådan retorik ger dom sken av att så länge man överlever infektionen, så finns inget annat att frukta.
När det gäller viruset vet jag hur jag reagerar, för jag har haft det, utan större besvär och utan men. När det gäller vaccinet vet jag däremot inte hur jag reagerar. Så hur ska en person i min situation väga risker mot varann?

Vågfunktionen är kollapsad vad gäller viruset, jag vet utfallet. Däremot inte när det gäller vaccinet. Därför väger det i mitt fall över till fördel för att inte ta vaccinet.

Med viss reservation naturligtvis för att man inte kan veta säkert om utfallet blir ungefär samma eller lindrigare nästa gång, men jag håller det för sannolikt.

Jag behöver inte bolla med två "blinda" sannolikheter och väga dem mot varann. Jag har redan öppnat ena lådan och sett efter om katten är levande eller död.
Citera
2021-12-12, 07:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
R'≠R.
OK, R står för det genomsnittliga antal personer som en smittad för vidare smittan till.

Det fetade;
Det vet vi bara om vi vet hur registreringen ser ut. Om alla som fått endast en dos räknas som ovaccinerade i statistiken blir det fel.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-12 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in