Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Men det är fortfarande ett problem med din formel för R som själv innehöll R. Klarar du av att reda ut det?
R'≠R.
OK, R står för det genomsnittliga antal personer som
en smittad för vidare smittan till.
[/quote]
Skulle snarare säga "varje smittad".
Citat:
Ta nu en titt på julbordet i Norge där någon vaccinerad, oklart vem eftersom alla 120 testat negativt, lyckades smitta 59 andra vid julbordet, och där julbordsdeltagare dessutom befaras att ha fört smitta vidare på krog kvällen efter och samma kväll då restaurangen förvandlades till nattklubb och julbordsdeltagarna minglade med andra.
Så ÄN SEN om dina beräkningar ger för handen att en smittad vaccinerad i genomsnitt sprider aningen mindre än en ovaccinerad. Det är fortfarande bara ett genomsnitt, uppenbarligen med ohyggligt stor spridning kring medelvärdet eftersom den norske julbordsdeltagaren lyckades sprida till minst 59, möjligtvis fler.
Så, du ser, dina futtiga decimaler säger just inget om vad som faktiskt sker i verkligheten. Om vaccinerade i högre utsträckning umgås i sammanhang där smitta lätt sprids kan en vaccinerades spridningstal bli långt högre än en mer försiktig ovaccinerads som kanske dessutom har naturlig immunitet och därför jämförbart skydd.
Julbordet gällde ju omikron. Se tidigare svar.
Titta på folkhälsomyndighetens veckorapporter. Där framgår det tydligt hur riskerna förhåller sig där de varje vecka plottar antal fall per 100K för vaccinerade och ovaccinerade.
Och antalet smittade är ju inget problem så länge de inte behöver vård. Och där är vaccinerade än mer underrepresenterade.
Citat:
Det hänger i slutändan mer på beteendet. Du kan dela upp folk på helt andra, kanske mer meningsfulla sätt, och spekulera över genomsnittlig smittspridning för personer i de olika grupperna. Det är inte alls säkert att uppdelningen vaccinerad v ovaccinerad är den mest meningsfulla.
Precis, vaccinerade kan "ränna runt" i högre utsträckning än ovaccinerade med smittan och konsekvenserna av den en hållbar nivå. Om ovaccinerade ska bete sig på samma sätt riskerar detta att spricka. Därav vaccinpass för sådana aktiviteter. Men detta har jag ju skrivit flera ggr tidigare. Du står bara och stampar utan att lära dig.
Citat:
Så krama inte en vaccinerad! Särskilt inte om denne varit på julbord.
Risken är helt klart förhöjd vid kramning. Populationer med kramar och kindpussar kan mycket väl tänkas ha ett högre åtminstone R0.
Citat:
Framför allt står R för hur många personer en smittad för vidare smittan till i snitt. Om den ovaccinerade inte är smittad då? Ta dig en liten funderare över det.
Jag fixade ditt inlägg i det kursiverade. Också faller hela tankeexperimentet. Ovaccinerade har högre sannolikhet att vara infekterade.
Citat:
Jag tycker fortfarande att du är en idiot.
Så klart. Jag har aldrig anklagat dig för att vara en idiot. Däremot för att vara osaklig och inte ta till dig vad jag skriver. Här skiljer vi oss uppenbarligen åt i ytterligare ett beteende.
Citat:
Kan man inte bara göra om passet då och låta dem med naturlig immunitet gå ut och roa sig? Naturlig immunitet ger ju ett bredare spektrum antikroppar så naturligt immuna klarar sig nog bättre.
Naturlig immunitet skulle kunna tänkas ingå. Om det praktiskt är möjligt att genomföra och om det ger ett bra genomsnittligt skydd.
Citat:
För att det strider mot grundlagen och utgör ett maktmissbruk avsett att stimagisera och frysa ut vanligt ovaccinerad folk.
Då behöver du inte oroa dig för att det implementeras. Om det implementeras och inte fälls i domstol kan vi istället bara konstatera att du missförstått något kring grundlagarna.