2021-12-11, 18:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerStiefelknecht
Av förståeliga skäl har jag bara orkat läsa delar av tråden. Klistrar här in vad jag skrev på ett annat ställe ang mina egna skäl att avstå vaccinen. Bara ett litet bidrag för den som inte orkat sätta sig in i medias skrämselsiffror med tillhörande rubriker.

Utan att försöka pådyvla någon annan min åtsikt, men för att ge lite perspektiv åt massmediala ensidiga rapportering så följer här en sammanställning jag gjort efter att ha kikat lite på statistik från SCB, FHM och Läkemedelsverket, alltså inget konspiratoriskt hittepå (även om ”foliehattar” också har rätt ibland).

Drygt en miljon svenskar beräknas ha haft Covid, av dem är ca 0,02 % av de 15000 avlidna 0–65 år och utanför riskgrupp, alltså sannolikt såna som du och jag.

Totalt 6 st barn har dött sedan pandemins början (Sverige). År 2019 dog nästa lika många – d.v.s. 7 barn i säsongsinfluensa. Som förälder är den här punkten iaf inte helt irrelevant.

Genomgången infektion ger förutom antikroppar livslång t-cellsimmunitet.

Omikron som är den senaste mutationen ska vara smittsammare än de tidigare men mild och i nivå av vanlig säsongsinfluensa.

Covid kommer sannolikt inte att försvunna utan finnas med oss likt just andra influensor att helt enkelt leva med.

Covidvaccinets inrapporterade biverkningar har redan till dagens dato, och världen över, uppnått fler i antal än dem för polio, mässing m.fl. som ingår i barnvaccinprogrammet totalt sett. Nu vet vi inte vilka som kan gå att fastställa som ”slump” eller liknande men känns iaf oroväckande enligt mig. En anhörig som svimmade efter sin andra spruta är ett levande bevis i min nära omgivning. Med risk för anekdotisk bevisföring, men halva min arbetsgrupp uppger att de ligger utslagna efter sina sprutor. Oklart vad de gör på sikt. Oavsett ev biverkningar ser jag inte alls motivet till att ta dem om man befinner sig utanför riskgrupp.

Man kan förstås välja att ta dem ändå om man finner det tryggare men dessa har en varaktighet på endast ca 6–7 månader (kortade än något annat vaccin någonsin – rätta mig om jag har fel) så frågan är om det alls är värt det för att kunna gå på bio och annat?

En bekant i Canada tillåts inte längre handla mat i matbutiken p.g.a. hon är ovaccinerad. De hade med lätthet kunnat smälla upp PCR-testning i samband med events om det var smittorisken som verkligen avsågs. Tycker jag.

Det påstås gång efter annan att IVA domineras av ovaccinerade men efter en närmare titt framgår ofta att de på IVA är multisjuka eller inom riskgrupp, att det rör sig om en försvinnande andel totalt sett och att spannet mellan vaccinerade och ovaccinerade många gånger är försvinnande litet. Stirra er inte blinda på rubriker.

Ja, det sammanfattar varför jag troligen kommer fortsätta att avstå dessa vaccin även fortsättningsvis. Däremot vill jag varken ha covid igen eller vinterkräksjuka eller nån annans äckliga förkylningsbaciller så handtvätt och avstånd är nog klokt att hålla oavsett.

Detta med Covidpass anser jag mot bakgrund av ovanstående vara käpprätt åt helvete.

/Tjej 35+
Tack för det! Väl skrivet.
Citera
2021-12-11, 18:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så nu är R en egenskap hos individen?

En statistisk egenskap hos den genomsnittliga individen. Den beräknas utifrån observationer av många individer (som alla genomsnitt). Så absolut är det ett mått på en genomsnittlig individnivå. Kan du ta in något jag skriver till dig öht?
Citat:

Vad säger du då om de 7 trippelvaccinerade tyskarna 25-39 är gamla som smittades på resa i Sydafrika? Bevisligen totalt verkningslöst vaccin. De hade fått boostern 1-2 månader innan.

Vad säger du om allt jag har skrivit till dig hittills? Jag tycker att du är skyldig mig lite feedback här istället för att jag ständigt ska svara på dina sea lioning-frågor. Saknar det jag skrivit verkligen relevans? Varför vill du inte ta in och tänka över det jag skriver? Av de frågor du bemöter mina argument med att döma finns det inte en chans att du förstår vad något av detta handlar om. Från pandemin till vaccinpass. Jag föreslår därför att du börjar lyssna på andra än de som sitter i samma båt som du.

Men jag ska besvara dig.
Om 3 doser vaccin inte biter på omicron och sjukvården börjar få ett oroväckande tryck, så kommer vaccinpasset att upphöra. Detta betyder inte vad du tror att ovaccinerade också får börja gå på krogar och restauranger.

Det kommer att innebära att restriktioner återigen tillämpas för alla inkl vaccinerade och företag kommer att gå omkull och äldre kommer att återigen börja låsas in i isolation och börsen kommer att gå nedåt och en finanskris riskeras. För att nämna några saker.

Tills det kommer ett vaccin som är effektivt mot omikron. Då kommer vaccinerade att ta vaccinet återigen till skillnad från dig och vi kommer att ha denna diskussion ånyo.
Citat:

Så det är inte omoraliskt att begränsa effekterna av det omoraliska vaccinpasset?
Vaccinpasset är inte omoraliskt. Varför skulle det vara det?
-För att det begränsar rörelsefrihet av ovaccinerade säger du kanske då.

Som om det vore ett straff. Det är också ett missförstånd likt allt annat du presenterat i sak.

Vaccinpasset är en åtgärd för att kunna hålla samhället så öppet som möjligt. Som tidigare beskrivna mekanismer i ett stort antal inlägg. Det är inte ett verktyg för att hålla samhället mer stängt än nödvändigt.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-11 kl. 19:05.
Citera
2021-12-11, 19:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Samma virusload i ovax som vax.

Nej ovaccinerade har i genomsnitt ca 4ggr mer smittsamhet än vaccinerade.
Citera
2021-12-11, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Samma virusload i ovax som vax.

Nej, var har du läst det?
Citera
2021-12-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det gick ut information att det normala var att man var på kontoret. Hemarbete skulle inte schemaläggas men man kunde efter pratat med chefen jobba hemma enstaka dag max 1 dag i veckan.

Resultatet blev att i princip alla gick tillbaka till 100 procent på jobbet direkt. Dvs ingen stegvis återgång.

Sker viss "smittspårning" o folk blir hemskickade om de jobbat nära en som testat positivt. Men alla testar sig inte o vissa går till jobbet med tydliga symptom på luftvägsinfektion.

En skola i närheten där många anställda har sina barn är nära att uppnå flockimmunitet. Föräldrar lämnar sjuka barn till skolan.

Det låter förskräckligt Det där med godkännande från chef är det ingen som orkar med då blir det ju att man i princip är på kontoret för att slippa tjorva. Känns som det borde kommuniceras ut bättre vad som krävs av arbetsgivare så de inte kan tolka som de vill. Min arbetsplats har skött det bra men jag blir sur när det är arbetsgivare som inte tar ansvar för sina anställda
Citera
2021-12-11, 19:40
Medlem
GoranPongs avatar
Etiska rådet hölls utanför beslut om vaccinpass
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/etiska-r%C3%A5det-h%C3%B6lls-utanf%C3%B6r-beslut-om-vaccinpass-det-%C3%A4r-underligt/ar-AARI7NZ
Citera
2021-12-11, 19:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
En statistisk egenskap hos den genomsnittliga individen. Den beräknas utifrån observationer av många individer (som alla genomsnitt). Så absolut är det ett mått på en genomsnittlig individnivå. Kan du ta in något jag skriver till dig öht?
Men det är fortfarande ett problem med din formel för R som själv innehöll R. Klarar du av att reda ut det?

OK, R står för det genomsnittliga antal personer som en smittad för vidare smittan till.

Ta nu en titt på julbordet i Norge där någon vaccinerad, oklart vem eftersom alla 120 testat negativt, lyckades smitta 59 andra vid julbordet, och där julbordsdeltagare dessutom befaras att ha fört smitta vidare på krog kvällen efter och samma kväll då restaurangen förvandlades till nattklubb och julbordsdeltagarna minglade med andra.

Så ÄN SEN om dina beräkningar ger för handen att en smittad vaccinerad i genomsnitt sprider aningen mindre än en ovaccinerad. Det är fortfarande bara ett genomsnitt, uppenbarligen med ohyggligt stor spridning kring medelvärdet eftersom den norske julbordsdeltagaren lyckades sprida till minst 59, möjligtvis fler.

Så, du ser, dina futtiga decimaler säger just inget om vad som faktiskt sker i verkligheten. Om vaccinerade i högre utsträckning umgås i sammanhang där smitta lätt sprids kan en vaccinerades spridningstal bli långt högre än en mer försiktig ovaccinerads som kanske dessutom har naturlig immunitet och därför jämförbart skydd.

Det hänger i slutändan mer på beteendet. Du kan dela upp folk på helt andra, kanske mer meningsfulla sätt, och spekulera över genomsnittlig smittspridning för personer i de olika grupperna. Det är inte alls säkert att uppdelningen vaccinerad v ovaccinerad är den mest meningsfulla.

Så krama inte en vaccinerad! Särskilt inte om denne varit på julbord.

Framför allt står R för hur många personer en smittad för vidare smittan till. Om den ovaccinerade inte är smittad då? Ta dig en liten funderare över det.

Citat:
Vad säger du om allt jag har skrivit till dig hittills? Jag tycker att du är skyldig mig lite feedback här...
Jag tycker fortfarande att du är en idiot.

Citat:
Men jag ska besvara dig.
Om 3 doser vaccin inte biter på omicron och sjukvården börjar få ett oroväckande tryck, så kommer vaccinpasset att upphöra. Detta betyder inte vad du tror att ovaccinerade också får börja gå på krogar och restauranger.

Det kommer att innebära att restriktioner återigen tillämpas för alla inkl vaccinerade och företag kommer att gå omkull och äldre kommer att återigen börja låsas in i isolation och börsen kommer att gå nedåt och en finanskris riskeras. För att nämna några saker.
Kan man inte bara göra om passet då och låta dem med naturlig immunitet gå ut och roa sig? Naturlig immunitet ger ju ett bredare spektrum antikroppar så naturligt immuna klarar sig nog bättre.

Citat:
För att det strider mot grundlagen och utgör ett maktmissbruk avsett att stimagisera och frysa ut vanligt ovaccinerad folk.
Citera
2021-12-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerStiefelknecht

Drygt en miljon svenskar beräknas ha haft Covid, av dem är ca 0,02 % av de 15000 avlidna 0–65 år och utanför riskgrupp, alltså sannolikt såna som du och jag.

/Tjej 35+
Snarare så har nästan alla i Sverige haft en coronainfektion vid det här laget
Citera
2021-12-11, 19:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snarare så har nästan alla i Sverige haft en coronainfektion vid det här laget

Var läste du det?
Citera
2021-12-11, 19:59
Medlem
barkies avatar
Citat:

Vad säger du om allt jag har skrivit till dig hittills? Jag tycker att du är skyldig mig lite feedback här istället för att jag ständigt ska svara på dina sea lioning-frågor. Saknar det jag skrivit verkligen relevans? Varför vill du inte ta in och tänka över det jag skriver? Av de frågor du bemöter mina argument med att döma finns det inte en chans att du förstår vad något av detta handlar om. Från pandemin till vaccinpass. Jag föreslår därför att du börjar lyssna på andra än de som sitter i samma båt som du.

Men jag ska besvara dig.

Tills det kommer ett vaccin som är effektivt mot omikron. Då kommer vaccinerade att ta vaccinet återigen till skillnad från dig och vi kommer att ha denna diskussion ånyo.

-För att det begränsar rörelsefrihet av ovaccinerade säger du kanske då.

Som om det vore ett straff. Det är också ett missförstånd likt allt annat du presenterat i sak.

Vaccinpasset är en åtgärd för att kunna hålla samhället så öppet som möjligt. Som tidigare beskrivna mekanismer i ett stort antal inlägg. Det är inte ett verktyg för att hålla samhället mer stängt än nödvändigt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34873910/

Varsågod. Sluta sprid dina lögner och propaganda nu.

Lite till.

https://unlimitedhangout.com/2020/11/reports/us-uk-intel-agencies-declare-cyber-war-on-independent-media/

Vi fortsätter.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.14.21264747v1.full

"Lowering the bar of vaccine efficacy down to protection against SEVERE disease is a vicious trick to leave the public with the false impression that C-19 vaccines are a blessing whereas exactly the opposite is true."

Du och dina gelikar kommer alla bli dömda. Det är en sak att tro något men att bete sig som ni gör är nästintill satanistiskt.
Citera
2021-12-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Var läste du det?
Virusens spridningsmetoder säger oss det. Liksom våra T-celler. Men tyvärr testas inte alla för T-celler.
Citera
2021-12-11, 21:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur stor tror du egentligen vinsten rent kvantitativt blir av att pressa de sista ovaccinerade genom repressalier utestängning och försämrade försörjningsmöjligheter? Rent kvantitativt alltså?
Citat:
Det reducerar R-talet med minst en faktor
(1-1/R) -(A*Ve) där A är andelen som vaccinerar sig och Ve är vaccineffektivitet, allt annat lika.
Så vilka R är det du använder? Ursprungligt R, vanligen betecknat R0, eller effektivt Re?

1-1/R0 är vilken flockimmunitet som krävs för att pandemin ska stanna av. Är R0=2 krävs 50 %, är R0=5 krävs 80 %.

Sen subtraherar du alltså andelen vaccinerade gånger vaccineffektiviteten. Om 80 % är vaccinerade med ett skitvaccin med 25 % effektivitet blir denna term 0,20.

Vilket betyder att 20 procentenheter färre måste erhålla naturlig immunitet?

Men du säger alltså att R (ospecificerat vilket R, R0 eller Re) reduceras med faktorn

(1-1/R) -(A*Ve).

Så man får R[(1-1/R) - A*Ve]?

= R - 1 - R*A*Ve

Så om alla vaccineras med ett hundraprocentigt effektivt vaccin får man ett R på - 1? Betyder det att döda står upp ur sina gravar eftersom smittspridningen blir negativ?

Ibland är det svårt förstå vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in