2021-12-11, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag slår vad om att både MP och L på något magiskt sätt kommer få 4.1% vid nästa val. Motivering: Det blir aldrig som jag vill.

Mp kommer att få hjälp av SVT och Aftonbladet så in i helvete månaderna före valet. Klimathysterin kommer nå absurda nivåer (även om de redan gått bananas).
Citera
2021-12-11, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
2018 kunde också MP ta lite röster från det imploderande FI. De är borta nu.

Ja, sant.

Ser hellre att S eller V te får 2-3% mer och att Mp åker ut. Mp är ett ytterst farligt parti som har ställt till med extremt stora skador för Sverige.
Citera
2021-12-11, 09:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det gör vi. Men visst Åkesson skulle kunna ge sig in i kommunalpolitiken så att gammelmedia tar upp det. Splittra M inifrån på ett mer direkt vis än våra nuvarande metoder.

M:s samarbete med MP i Stockholm har varit riktigt uselt. Men, det förefaller som att S och V har vunnit mer på detta än SD. Det kan man tycka är litet märkligt, men kan mycket väl ha att göra med många stockholmare kopplar ihop M-SD på riksplanet med M-SD i stadshuset, trots att det är stor skillnad. SD borde kunna använda M-MP-samarbetet betydligt mer offensivt, kan man tycka.

Citat:
Det vore bra om SD ligger nära M eller är större i valrörelsen, då tror jag inte moderater vill stödrösta på L för att få en mer liberal politik, om det innebär att M får mindre inflytande istället. Då gäller det att hjälpa det egna partiet först och främst. Så kan man hoppas att L bara fortsätter att vara L så blir allt fler trötta på dem.

Nej, det förefaller rimligt. Även om politiken inte alltid är rimlig.
Citera
2021-12-11, 11:18
Medlem
Om MP ligger under 4% mätning efter mätning så måste det nu tas på allvar. Dom ligger visserligen inte långt under spärren men jag har svårt att tro på att sossar vill rösta på ett parti som sänker dom politiskt samt jag kan inte se att MP kan få något från Centern heller.

Detta blir spännande.

Vi får se när kylan återkommer, smällkallt i januari och februari skapar den perfekta oron i landet. Men totalt väldigt sorgligt att bevittna Sveriges förfall och att man måste betala för eländet.

Högsta prioritet är ett MP under 4%. Näst högsta prioritet är att straffa sossarna.
Citera
2021-12-11, 13:00
Medlem
Hörde alldeles nyss på ekot att det skulle satsas på polis i yttre därför att just där var tillgången på poliser nästan katastrofal. Nu skulle det bl a bli högre löner och satsningen hade enligt polisens talesman , Rosenberg, bestämts av regering och riksdag.
Men stopp! Var det inte högeroppositionen som i sin budget TVINGAT FRAM detta? Eller var det en opartisk polis och dito reporter?
Citera
2021-12-11, 13:10
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om MP ligger under 4% mätning efter mätning så måste det nu tas på allvar. Dom ligger visserligen inte långt under spärren men jag har svårt att tro på att sossar vill rösta på ett parti som sänker dom politiskt samt jag kan inte se att MP kan få något från Centern heller.

Detta blir spännande.

Vi får se när kylan återkommer, smällkallt i januari och februari skapar den perfekta oron i landet. Men totalt väldigt sorgligt att bevittna Sveriges förfall och att man måste betala för eländet.

Högsta prioritet är ett MP under 4%. Näst högsta prioritet är att straffa sossarna.

Ja alltså, det är Mp som gjort att vi fått en blågul konservativ falang. Mp har också gjort att L förlorat stödröstare eftersom L:s stöd till de rödgrönas politik då blir ett stöd som förknippas med miljöpartiet.

Det är nästan 50 procent av väljarna som röstar blågult och dessa väljare vill inte att man gör up med S i någon fråga. Annars finns det en risk att många söker sig till medborgerlig samling eller Afs. Hetsar S för mycket om blåbrunt så får man än svårare att göra upp med M och KD i frågor. Detta tvingar S att göra upp med V och C, alltså två partier som hatar varandra. Det kan inte bli stabila samarbeten med det upplägget.
Citera
2021-12-11, 16:38
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

Detta blir spännande.

Jag tror många misstolkar den upprördheten och antipati som finns mot just MP.

Den är förvisso stor. Men det gäller främst folk som skulle rösta SD, M eller S och kanske KD.

Blad väljarna för övriga partier finns inte samma antipati mot MP. Bland väljare hos V, C, L och faktiskt även en del bland S-väljare så ser man fortfarande MP som en positiv kraft inom svensk politik.

Så att räkna ut MP är bara löjligt. De har gott om stödröster att hämta in från olika håll i värsta fall.

Att det är kallt i vinter verkar mest bara höger-väljare störa sig på. Vänster-väljare ser det som en rimlig uppoffring i kampen mot klimatförändringarna. De försöker ju trots allt rädda planeten.
Citera
2021-12-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag tror många misstolkar den upprördheten och antipati som finns mot just MP.

Den är förvisso stor. Men det gäller främst folk som skulle rösta SD, M eller S och kanske KD.

Blad väljarna för övriga partier finns inte samma antipati mot MP. Bland väljare hos V, C, L och faktiskt även en del bland S-väljare så ser man fortfarande MP som en positiv kraft inom svensk politik.

Så att räkna ut MP är bara löjligt. De har gott om stödröster att hämta in från olika håll i värsta fall.

Att det är kallt i vinter verkar mest bara höger-väljare störa sig på. Vänster-väljare ser det som en rimlig uppoffring i kampen mot klimatförändringarna. De försöker ju trots allt rädda planeten.

Det är faktiskt lite bråk just nu mellan MP och S, se på Bolunds uttalande igår. Om också S kunde börja slå på MP kan chansen finnas att MP går under 4% definitivt men naturligtvis kan vare sig du eller jag förutse vad som händer. Jag tycker mig se tecken på att massmedia börjar lämna MP även om "klimatet" fortfarande är en het fråga.
Jag vet att det är svårt att få över folk från röd-grönt till gul-blått men när elpriserna biter i skinnet och regeringen är passiv samtidigt som Norska regeringen hjälper folk med höga elräkningar, har jag visst hopp. Februari blir en avgörande månad. Då bör också svekmånaden vara över för Maggan.
Citera
2021-12-11, 23:08
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Det är faktiskt lite bråk just nu mellan MP och S, se på Bolunds uttalande igår. Om också S kunde börja slå på MP kan chansen finnas att MP går under 4% definitivt men naturligtvis kan vare sig du eller jag förutse vad som händer. Jag tycker mig se tecken på att massmedia börjar lämna MP även om "klimatet" fortfarande är en het fråga.
Jag vet att det är svårt att få över folk från röd-grönt till gul-blått men när elpriserna biter i skinnet och regeringen är passiv samtidigt som Norska regeringen hjälper folk med höga elräkningar, har jag visst hopp. Februari blir en avgörande månad. Då bör också svekmånaden vara över för Maggan.

Det är snarare så att MP inte längre sitter i regeringen och måste bedriva sin egen opposition från vänster. Så konstigare än så är det inte.

Finns många inom S som verkligen avskyr MP lika mycket som de i höger-blocket. Men Sen finns det många inom S som i praktiken lika gärna skulle kunna vara MP:are.

Teres Lindbergs senaste utfall mot bilister är bara ett av många exempel.

(FB) Riksdagsledamoten Teres Lindberg (S) i hatisk utfall mot bilister och landsbygden!

Dessutom vill Sossarna, även de som inte gillar MP att S ska behålla makten, och då krävs att Riksdagen består av en majoritet som inte vill se SD få något inflytande i kommande regering. Där ser man hur MP lätt kan få stödröster från både V och S, och kanske även C och L om det verkligen skulle behövas.
Citera
2021-12-11, 23:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja alltså, det är Mp som gjort att vi fått en blågul konservativ falang. Mp har också gjort att L förlorat stödröstare eftersom L:s stöd till de rödgrönas politik då blir ett stöd som förknippas med miljöpartiet.

Det är nästan 50 procent av väljarna som röstar blågult och dessa väljare vill inte att man gör up med S i någon fråga. Annars finns det en risk att många söker sig till medborgerlig samling eller Afs. Hetsar S för mycket om blåbrunt så får man än svårare att göra upp med M och KD i frågor. Detta tvingar S att göra upp med V och C, alltså två partier som hatar varandra. Det kan inte bli stabila samarbeten med det upplägget.
Bara de brunaste som går till AFS.
Många andra är gamla S-väljare och har inte svårt att gå tillbaka till S.
Tror det kommer bli det största väljarbytet där. Alltså SD till S.
Finns många invandringskritiska gamla sossar som absolut inte vill ha en moderatregering.
Citera
2021-12-12, 07:09
Moderator
v50s avatar
SR/Svensk väljaropinions senaste sammanvägning av opinionsmätningar som bygger på Novus, Sifo och Ipsos mätningar.

S 28,5% (+2,3)
V 9,9% (-0,9)
MP 3,7% (-0,5)

C 7,9% (-0,3)
L 2,6% (-0,4)

SD 19,8% (+0,2)

M 21,1% (-0,9)
KD 4,8% (+0,2)

Övriga 1,6% (+0,2)

https://sverigesradio.se/artikel/grafik-svensk-valjaropinion-november-2021
Citera
2021-12-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SR/Svensk väljaropinions senaste sammanvägning av opinionsmätningar som bygger på Novus, Sifo och Ipsos mätningar.

S 28,5% (+2,3)
V 9,9% (-0,9)
MP 3,7% (-0,5)

C 7,9% (-0,3)
L 2,6% (-0,4)

SD 19,8% (+0,2)

M 21,1% (-0,9)
KD 4,8% (+0,2)

Övriga 1,6% (+0,2)

https://sverigesradio.se/artikel/grafik-svensk-valjaropinion-november-2021

Om både MP och L åker ut är det extremt jämnt mellan de rödgröna och de blågula:

S+V+C = 46,3%
M+SD+KD = 45,7%

MP 3,7%
L 2,6%
Övr 1,6%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in