2021-12-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det var precis det här jag syftade på — en hemmasnickrad teori, och om man bara följt den planen så hade vi sett SD på 30 procent idag. Eller varför stanna där? Varför inte 50?

Det var du som kallade svenska väljare "får" som om det är en förklaring att SD slutat växa, åtminstone deras "kärnväljare" som inte kommer försvinna i sista stund i en hetsig valrörelse. Den logiska följden av tankar kring "svensk konsensuskultur" är inte att ett parti som SD per definition måste drabbas av det, utan tvärtom att partiet fortsätter växa när det blivit största parti. Det är ju så flockmentalitet fungerar, eller hur?
Citera
2021-12-10, 17:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är ju det som är grejen. SD-kärnväljare är inte mindre fåraktigt konsensusknarkande svenska än resten av valmanskåren, det är bara det att de följer en annan konsensus. När SD valde att limma på M 2015 så stannade tillväxten av kärnväljare just på grund av att man medvetet valde bort det som tidigare varit påtvingad splendid isolation. Det fanns ingen gråskala utan bara valet att följa SD-vallhunden eller inte. Om SD inte legitimerat M som ett trovärdigt val, så hade den egna skocken varit större nu och i permanent SD-ägo. Samtidigt hade S inte heller haft någon trovärdighet utan varit tvungna att förtjäna den med hårdare politik, precis som M.

Att SD skulle ha någon slags "naturligt" tak på kärnväljare strax under 20%, kan inte gärna stämma. Det var nivån där valet slutade vara en helt binär sak av "av" eller "på" utan blev en gradskillnad. Om SD hållit M på armslängds avstånd tills de kom krypande så hade man åtminstone vuxit förbi M och om man lyckats passera S så hade helt plötsligt den där jobbiga "skockmentaliteten" blivit SD:s bästa valarbetare.

Och nej, detta hade förstås inte lett till "mindre inflytande" eller någon hypotetiskt tillstånd där 51% andra partier hade mångdubblat invandringen. Tvärtom hade ett SD på 30% och största parti triggat andra att bjuda över för att behålla sina löner. Politiker är också flockdjur.

Det är inte omöjligt att det ligger en del i detta. Det är väl inte heller omöjligt att SD kan "hyopotespröva" detta i kommande valrörelse. Så länge M säger att man inte vill ha in SD i regeringen, så torde SD kunna kritisera M för hur man t ex agerar i Stockholms stad, hur M+KD vägrar diskutera återvandring, att ingen diskuterar försvars- och säkerhetspolitik. Det finns utrymme, om man väljer att agera. Vi får väl se hur det går i vårens OU.
Citera
2021-12-10, 18:50
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag får mer och mer känslan av att SD numer har en kärna på 17-18%, vi som vill ha återvandring, som aldrig kommer återvända till M eller S pga att vi känner oss otroligt svikna och pissade på, vi som anser att Sverige blivit ett mycket sämre land de senaste 10 åren pga mångkultur, vänsterdalt och invandring. Vi som inte tycker att börsuppgångar, BNP ökning och Gig-ekonomi är acceptabla anledningar för att byta ut delar av Sveriges befolkning etc.

När SD inte hörs eller andra partier tar vissa förslag, då finns bara SDs kärna kvar. Sedan när kriminalitet och migration får uppmärksamhet i media och samhället så växer SD, sedan när något annat hamnar i fokus igen så sjunker SD tillbaka till kärnan. Vad SD nu inte får göra är att pissa på oss i kärnan i syfte att vinna dessa lättflyktiga väljare. Då blir man nya centerpartiet. Istället måste man köra på som under 2019, det kräver att man vågar sticka ut, kritisera de övriga sju partierna, lägga vettiga förslag, synas utanför sina egna mediakanaler och samtidigt hålla borta skandaler och idioter. Det är nu David Baas och Expo laddar valkanonen med SD skandaler. Kasta ut äckel som Lundgren och granska partimedlemmarna hårdare så blir det mindre sådant i sommar.

Förut var jag tveksam men jag tror SDs frivilliga återvandeing baserad på en morot och piska där invandrare har valet att assimilera sig eller flytta faktiskt kan bli en lyckad valvinnare om det kombineras med pensionsreform och något annat som KD och M inte står för. Driver man mindre invandring och hårdare tag mot kriminella enbart är man för lika M.

Efter att ha lyssnat på flera partiföreträdare under Landsmötet fick jag ändå en känsla av att SD har en ganska bra koll på varför de ligger där de ligger i opinionen och vad som behöver göras. Jag hoppas verkligen att min känsla är rädd. SD behöver nog locka tillbaka 2-3% från S samtidigt som M också måste öka något för att vi ska få ett maktskifte till hösten.

Håller med allt du säger.

SD har en kärna på 17%. Och sedan kan det gå upp och ner beroende på trender.

Sedan har de de obestämda som till varje pris undviker att svara på OU.

Det är dels dessa väljare som SD måste övertyga. Nu talade Jomshof också om en strategi för att locka kvinnliga LO-anslutna väljare. På det sättet skulle man kunna kapa undan benen på Maggan inför valet.

Men det är inte så bara. Den så kallade könskriget i Sverige har gått överstyr. I synnerhet i de yngre generationerna.
Citera
2021-12-10, 19:35
Medlem
Jag slår vad om att både MP och L på något magiskt sätt kommer få 4.1% vid nästa val. Motivering: Det blir aldrig som jag vill.
Senast redigerad av Macbajs 2021-12-10 kl. 19:38.
Citera
2021-12-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag slår vad om att både MP och L på något magiskt sätt kommer få 4.1% vid nästa val. Motivering: Det blir aldrig som jag vill.

Det skulle verkligen behövas att de åker ut. Det har inte att göra med vad jag tycker om partierna utan för att det behövs stora förändringar just nu för att rucka på det politiska läget.

Om två partier försvinner eller åtminstone ett utav dom så gör det kanske saken lite bättre.

Helst av allt vill jag ju få bort miljöpartiet så säg att dom försvinner men Liberalerna blir kvar. Då finns det en större chans för högerblocket att kunna bilda en regering.
Citera
2021-12-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs

Då får du fanken börja vilja att de blir kvar i Riksdagen, så att de åker ut. Jag pallar inte fyra år till med dessa två överflödiga partier.

L borde ryka, tycker man. De fick 2% i Demoskop, de bör inte kunna få tillräckligt många stödröster. Miljöpartiet är jag tyvärr inte så säker på att vi kommer slippa. Usch.
Citera
2021-12-10, 23:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte omöjligt att det ligger en del i detta. Det är väl inte heller omöjligt att SD kan "hyopotespröva" detta i kommande valrörelse. Så länge M säger att man inte vill ha in SD i regeringen, så torde SD kunna kritisera M för hur man t ex agerar i Stockholms stad, hur M+KD vägrar diskutera återvandring, att ingen diskuterar försvars- och säkerhetspolitik. Det finns utrymme, om man väljer att agera. Vi får väl se hur det går i vårens OU.

Det gör vi. Men visst Åkesson skulle kunna ge sig in i kommunalpolitiken så att gammelmedia tar upp det. Splittra M inifrån på ett mer direkt vis än våra nuvarande metoder.

Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Då får du fanken börja vilja att de blir kvar i Riksdagen, så att de åker ut. Jag pallar inte fyra år till med dessa två överflödiga partier. L borde ryka, tycker man. De fick 2% i Demoskop, de bör inte kunna få tillräckligt många stödröster. Miljöpartiet är jag tyvärr inte så säker på att vi kommer slippa. Usch.

Det vore bra om SD ligger nära M eller är större i valrörelsen, då tror jag inte moderater vill stödrösta på L för att få en mer liberal politik, om det innebär att M får mindre inflytande istället. Då gäller det att hjälpa det egna partiet först och främst. Så kan man hoppas att L bara fortsätter att vara L så blir allt fler trötta på dem.
Citera
2021-12-10, 23:28
Medlem
Citat:
Då får du fanken börja vilja att de blir kvar i Riksdagen, så att de åker ut. Jag pallar inte fyra år till med dessa två överflödiga partier.

L borde ryka, tycker man. De fick 2% i Demoskop, de bör inte kunna få tillräckligt många stödröster. Miljöpartiet är jag tyvärr inte så säker på att vi kommer slippa. Usch.
L ryker. Jag ser inte varifrån stödrösterna ska komma. MP är en annan historia. Jag tror det avgörs av valrörelsen. Man får inte glömma att MP var YTTERST nära att åka ur redan förra valet, och nu är MP-hatet är tre gånger så stort. Det blir en vinbox varannan vecka istället för en i veckan, och det är MP som är ansvarigt.
Citera
2021-12-11, 00:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
L ryker. Jag ser inte varifrån stödrösterna ska komma. MP är en annan historia. Jag tror det avgörs av valrörelsen. Man får inte glömma att MP var YTTERST nära att åka ur redan förra valet, och nu är MP-hatet är tre gånger så stort. Det blir en vinbox varannan vecka istället för en i veckan, och det är MP som är ansvarigt.

2018 kunde också MP ta lite röster från det imploderande FI. De är borta nu.
Citera
2021-12-11, 02:56
Medlem
Är inte helt redo att räkna ut L men under 4% till 1,83 hos staten känns vettigt.
Citera
2021-12-11, 04:41
Medlem
Citat:

Gode Gud, gör så att minskad vinkonsumtion räcker. Jag är rädd att folk inte fattar något innan de tvingas elda upp sina IKEA-möbler för att inte frysa ihjäl. Varje val sedan 2002 har jag trott att Miljöpartiet ska åka ur, men de är tydligen ytterst svåra att bli av med.
Citera
2021-12-11, 04:45
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

Nej precis. MP blir nog kvar.

Tror denna uppsving för Maggan är bara tillfällig. MP kommer att öka i kommande mätningar och ligga runt spärren fram till valet där media kommer att hjälpa dem klamra sig kvar.

L å andra sidan är det intressanta. De har 2% och om uppgifterna som jag läste hos Nyheter Idag stämmer så kan de sjunka ännu mer under vintern.

Citat:
Liberalernas kräftgång fortsätter och nu är man nere på 2 procent enligt den färska opinionsmätningen. Men situationen kan vara värre än så.

– Bland de här som säger att de skulle rösta på Liberalerna så finns det fortfarande en inte helt obetydlig grupp som är stödröstare. Och när man går ner på 2 procent är risken att man tappar stödrösterna eftersom det inte uppfattas som meningsfullt att lägga rösten i den riktningen, säger Anders Lindholm.

– Nu måste de återta något sakpolitiskt område. Tidigare brukade det ju vara skolfrågan men den har man ju tappat ganska drastiskt. Lyckas man inte med det blir det svårt för Liberalerna.

https://nyheteridag.se/lagsta-siffran-nagonsin/

L får alltså 2% MED STÖDRÖSTER. Skulle stödröstarna ge upp så kommer L att sjunka ännu mer.

Det är alltså dessa stödröstare som vi måste nå ut till och övertyga dem om att inte kasta bort sina röster på detta skitparti.
Senast redigerad av OliverCromwell 2021-12-11 kl. 04:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in