2021-12-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, det förstår jag verkligen. Bäst är ett tydligt besked och rak(are) kurs.
Att stänga ute människor hoppas jag alla förstår är det sista jag önskar, men när dom börja prata om detta med vaccinpass som en "säkerhet och garant" mot att bli smittad och sedan hotar med införa det så tror många nu att dom ej kan gå på krogen före detta är infört. Kan säga som en parantes att min bästa kund och nära vän är ej vaccinerad.
Citera
2021-12-11, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, men social utfrysning däremot.
Folkhälsomyndigheten anger inte uteslutande smittskyddsskäl för vaccinpasset. Man anger även att vaccinpasset är ett verktyg för att öka vaccinationsbenägenheten. Det sker genom att den som frivilligt avstår vaccination utsätts för en utomrättslig bestraffning i form av social utfrysning.

SOCIAL UTFRYSNING orsakar psykologisk skada och kategoriseras som en form av bestraffning och tortyr (Almerindo E. Ojeda: "What is Psychological Torture", 2006). Vad som utgör tortyr finns beskrivet i Artikel 1 i FN:s "Konvention mot tortyr och annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning":
Hämtat från

Jag håller inte med. Det är väl snarare så att om man väljer att inte vaccinera sig (vilket går emot rekommendationerna från mer kunniga personer än dig och mig) så får man stå för konsekvenserna. Du kan också lösa problemet ganska enkelt..
Citera
2021-12-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Hoppas ditt företag går fullständigt i botten pga ditt fascistiska tankesätt & skildbeläggande på medborgare istället för staten & who. Då känner jag ändå några krögare. Bye bye idiot! Var jobbar du?
Jag jobbar i Sthlm city.
Citera
2021-12-11, 14:51
Medlem
Citat:
Det handlar inte om det.

Vi har nu en situation där regeringen anser att de kan och bör bestraffa människor som inte går med på ett medicinskt ingrepp. Det är vad detta handlar om.
Att omöjliggöra en rimligt smidig förflyttning till jobb eller skola är dessutom en åtgärd som slår hårt.

Det är bara fråga om en vanlig vaccinering. Är man inte vaccinerad av någon korkad anledning får man leva med konsekvenserna. Inte konstigare än så.
Citera
2021-12-11, 15:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag håller inte med. Det är väl snarare så att om man väljer att inte vaccinera sig (vilket går emot rekommendationerna från mer kunniga personer än dig och mig) så får man stå för konsekvenserna. Du kan också lösa problemet ganska enkelt..
Är det inte snarare så att regeringen gått emot påpekanden av personer mer kunniga i juridik än dom? När ska de få ta konsekvenserna, menar du?

Här en artikel skriven av sju jurister och advokater som argumenterar för att vaccinbeviset strider mot grundlagen. Den är skriven redan i oktober så den rör själva förslaget.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/?fbclid=IwAR0jiJjq9swmwmuFxWlnNXhtPGbjSL4x63w2uRHl prMnsuH86446BXFqPeU

De skräder inte orden:
Vår uppfattning är att förslaget inte är proportionerligt oavsett smittspridningsläge och därmed bedöms strida mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och att regeringen därför bör dra tillbaka förslaget.
Men du tycker dig veta bättre än dessa 7 jurister?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-11 kl. 15:52.
Citera
2021-12-11, 15:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är bara fråga om en vanlig vaccinering. Är man inte vaccinerad av någon korkad anledning får man leva med konsekvenserna. Inte konstigare än så.
Nej konstigt är det inte, snarare förväntat liksom ditt resonemang är förväntat.
Vi går helt enkelt mot slutet på den fria världen (även om du inte kan förstå det).

Det var skillnaden jag pekade ut.
Citera
2021-12-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det inte snarare så att regeringen gått emot påpekanden av personer mer kunniga i juridik än dom? När ska de få ta konsekvenserna, menar du?

Har en artikel skriven av sju jurister och advokater som argumenterar för att vaccinbeviset strider mot grundlagen. Den är skriven redan i oktober så den rör själva förslaget.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/?fbclid=IwAR0jiJjq9swmwmuFxWlnNXhtPGbjSL4x63w2uRHl prMnsuH86446BXFqPeU

De skräder inte orden:
Vår uppfattning är att förslaget inte är proportionerligt oavsett smittspridningsläge och därmed bedöms strida mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och att regeringen därför bör dra tillbaka förslaget.
Men du tycker dig veta bättre än dessa 7 jurister?

Huruvida vaccinbevis är juridiskt gångbart eller inte var inte frågan vi diskuterade. Förslaget är dock ute på remiss i olika juridiska instanser så du kan förvissa dig om att en juridisk bedömning görs.
Citera
2021-12-11, 15:31
Medlem
Citat:
Nej konstigt är det inte, snarare förväntat liksom ditt resonemang är förväntat.
Vi går helt enkelt mot slutet på den fria världen (även om du inte kan förstå det).

Det var skillnaden jag pekade ut.

Nej det gör vi inte, även om du inte kan förstå det.
Citera
2021-12-11, 15:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Har kollat på tex Brasilien. Jävligt svårt att se ett säkert samband. Innan du säger att det bara är vaccinerna. Förklara varför det dog mer folk ett år efter smittan? Kurvan följer annars Hur det sett ut åren innan. Alltså allt går ner och har lika många döda som året innan då alla var ovaccade
Mer smitta, ingen flockimmunitet. Brasilianska varianten - Gamma - som slog hårt. Och så Bolsonaro som sinkande vaccinerna en bra bit in på våren. För Irans del kom man igång först nu i somras. Tyvärr är statistiken tidigare i Iran inte tillförlitlig.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=BRA~IRN
Citera
2021-12-11, 15:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Att stänga ute människor hoppas jag alla förstår är det sista jag önskar, men när dom börja prata om detta med vaccinpass som en "säkerhet och garant" mot att bli smittad och sedan hotar med införa det så tror många nu att dom ej kan gå på krogen före detta är infört. Kan säga som en parantes att min bästa kund och nära vän är ej vaccinerad.
Ja, man kan tro att regeringen gör detta med flit på just detta sätt för att öka pressen och få vaccinerade att höja röster för hårdare tag mot den utpekade syndabocken.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Huruvida vaccinbevis är juridiskt gångbart eller inte var inte frågan vi diskuterade. Förslaget är dock ute på remiss i olika juridiska instanser så du kan förvissa dig om att en juridisk bedömning görs.

Märkligt det där med "ta ditt ansvar" osv.

Säg det till dom som strykt med av vaccinet.

De som tagit livslång skada av det.

Vem ersätter dom eller deras anhöriga emotionellt/ekonomiskt?

Vem tar ansvar för dom?

Inte staten, inte läkemedelsbolagen.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Precis, det är inte bevis för risk/ nytta- balans.
Okej!

Jag tror att du är ganska ensam om den åsikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in