Vad menar du med lagligt, i teoretisk mening är ju allt som bryter mot en lag per definition olagligt, medan det i praktiken är det som kan bevisas som blir olagligt.
I sakfrågan som du beskriver den, dvs ett konstruerat upplägg i någon form för att åstadkomma något, och upplägget speglar inte verkligheten - blir sannolikt olagligt i någon del och för någon inblandad.
Kan du ta emot en lön utan att göra något, ja det bör vara OK så länge den redovisas på rätt sätt etc. Om det är för att du pratar positivt om företaget, skriver dikter likt kommunpoeten i Tranemo eller på annat sätt gör något, och för det erhåller valfri ersättning borde i sig vara klanderfritt. Möjligen att AG kan få problem med att visa att din lön hör till verksamheten men det gör inte din lön olaglig. Ett företag får inte gör avdrag för vad som helst, är jag skattejurist med egen firma får jag svårt att motivera ett inköp av grävmaskin, men naturligtvis begår den som säljer grävmaskinen till mig inget olagligt.
I ditt fall lär ju din lön däremot vara villkorad av att någon annan arbetar, och då faller upplägget, jag kan inte be min AG minska min lön och istället betala den till min son för det arbete jag utför. FÖRTYDLIGANDE avser bruttolön, min nettolön kan kanske få utbetalt till olika konton, som inte behöver tillhöra mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
bry-dig-inte
Haha ja men är de lagligt?