• 1
  • 2
2021-12-10, 08:08
Medlem
What's in it for you?

Du riskerar att råka ut för en o-uträknad negativ konsekvens för att hjälpa en strulpelle som inte kan sköta sin ekonomi.

Det är klart man vill hjälpa någon man tycker om, men det är inte så kul den dan det biter en där bak pga nåt knas man inte tänkt på.

Säg att du "förmedlar" 150 k till din hen och skattmasen hävdar att du är dennes arbetsgivare. Då kan du bli betalningsskyldig för skatt och arbetsgivaravgift på lika mycket till. Plus straffavgifter.

Stora röda varningslampor lyser om du frågar mig.
Citera
2021-12-10, 09:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bry-dig-inte
Hej!

Så min partner har en skuld hos KF som hen planerar att betala av. För tillfället får hen akassa men jobbar vid sidan av med sin kompis på deras företag. Hen står inte på företaget men är med som "VD" kan vi kalla det. Så nu till mitt dilemma, min partner vill alltså att jag ska bli anställd i deras företag så jag kan ta ut lön (pluggar för tillfället). Jag känner mig lite orolig att göra något sådant då det känns lite riskabelt.. Min partner säger att jag kan ju vara anställd där, hur ska SKV veta ifall jag verkligen är det eller inte. Tanken är ju att lönen ska betalas ut korrekt dvs skattat för osv. Kan jag hamna i trubbel för detta?

Tacksam för svar.

Första gången jag skriver på FB, vem skulle tro att de skulle va på ekonomiforumet av alla ställen haha.

Om kompisen inte sköter sitt företag utan fifflar är nog risken stor att man själv dras med i en del skit, hade nog sett det som en stor risk.'

Tänk även på att Lexbase etc. försvårar rätt mycket för folk idag, även om man inte själv döms för brott är det inte bra att ens namn förekommer i eventuella rättegångar.
Citera
2021-12-10, 11:48
Medlem
Citat:
Hej!

Så min partner har en skuld hos KF som hen planerar att betala av. För tillfället får hen akassa men jobbar vid sidan av med sin kompis på deras företag. Hen står inte på företaget men är med som "VD" kan vi kalla det. Så nu till mitt dilemma, min partner vill alltså att jag ska bli anställd i deras företag så jag kan ta ut lön (pluggar för tillfället). Jag känner mig lite orolig att göra något sådant då det känns lite riskabelt.. Min partner säger att jag kan ju vara anställd där, hur ska SKV veta ifall jag verkligen är det eller inte. Tanken är ju att lönen ska betalas ut korrekt dvs skattat för osv. Kan jag hamna i trubbel för detta?

Tacksam för svar.

Första gången jag skriver på FB, vem skulle tro att de skulle va på ekonomiforumet av alla ställen haha.
Har svårt att se hur det skulle kunna vara olagligt att få lön utan att arbeta, och i vilket fall som helst tror jag inte de kan bevisa att du inte arbetat.

Däremot verkar ju din kille/tjej vara ett riktigt kap. Går på A-kassa och har skulder till kronofogden. Så vad du än gör se till att behålla honom eller henne.
Citera
2021-12-10, 12:00
Medlem
Citat:
Haha ja men är de lagligt?
Det är lagligt bara att inte så många vet om det. Det är därför som andra jobbar på riktigt och inte på låtsas.

Kör hårt.
Citera
2021-12-10, 12:50
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar.

Är tanken alltså att du skall vara anställd på pappret men att du ska ge lönen till din partner eftersom han / hon inte själv kan ha en inkomst på grund av sin struliga ekonomi?

Nej, det är inte lagligt. I sak är det knappast olagligt att uppbära lön utan att utföra ett faktiskt arbete men däremot möjliggör du någon form av brott om tanken är att du ska dela med dig av pengarna till din partner.

Tänk på att ditt csn kan påverkas om du har studiemedel / lån och dessutom uppbär inkomst.
Citera
2021-12-10, 13:35
Medlem
Du blir sannolikt medskyldig till bedrägeri. Kommer de kunna bevisa det är osäkert, men klart som korvspad är att det är vad det är.
Citera
2021-12-10, 13:49
Medlem
Den där polaren är inte din kompis! Han utnyttjar dig. Kasta bort din kompis eller kräv hälften i fickan.
Citera
2021-12-10, 14:02
Medlem
Du polare vill betala ut lön till dig, som inte utför ett arbete för att undvika att få lönen utmätt.
Och du ska då skicka lönen tillbaka till kompisen?

Tvek att det är tillåtet då det ju görs i syfte att inte betala sina skulder.

Och vad tjänar du på det?
Är det värt risken att hamna i klammer med kronkalle/rättvisan?
Citera
2021-12-10, 16:34
Medlem
frozendragons avatar
Kör på ju mindre pengar system kan mjölka från dig och ju mer du kan ta från system för att lägga mer press på det destu bättre.
Citera
2021-12-10, 17:04
Medlem
Vad menar du med lagligt, i teoretisk mening är ju allt som bryter mot en lag per definition olagligt, medan det i praktiken är det som kan bevisas som blir olagligt.

I sakfrågan som du beskriver den, dvs ett konstruerat upplägg i någon form för att åstadkomma något, och upplägget speglar inte verkligheten - blir sannolikt olagligt i någon del och för någon inblandad.

Kan du ta emot en lön utan att göra något, ja det bör vara OK så länge den redovisas på rätt sätt etc. Om det är för att du pratar positivt om företaget, skriver dikter likt kommunpoeten i Tranemo eller på annat sätt gör något, och för det erhåller valfri ersättning borde i sig vara klanderfritt. Möjligen att AG kan få problem med att visa att din lön hör till verksamheten men det gör inte din lön olaglig. Ett företag får inte gör avdrag för vad som helst, är jag skattejurist med egen firma får jag svårt att motivera ett inköp av grävmaskin, men naturligtvis begår den som säljer grävmaskinen till mig inget olagligt.

I ditt fall lär ju din lön däremot vara villkorad av att någon annan arbetar, och då faller upplägget, jag kan inte be min AG minska min lön och istället betala den till min son för det arbete jag utför. FÖRTYDLIGANDE avser bruttolön, min nettolön kan kanske få utbetalt till olika konton, som inte behöver tillhöra mig.

Citat:
Haha ja men är de lagligt?
Citera
2021-12-11, 14:51
Medlem
Tack för alla svar! Jag kommer nog inte gå med på upplägget. Som ni säger, det är inte värt det. Tacksam för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in