Citat:
Ursprungligen postat av
bry-dig-inte
Hej!
Så min partner har en skuld hos KF som hen planerar att betala av. För tillfället får hen akassa men jobbar vid sidan av med sin kompis på deras företag. Hen står inte på företaget men är med som "VD" kan vi kalla det. Så nu till mitt dilemma, min partner vill alltså att jag ska bli anställd i deras företag så jag kan ta ut lön (pluggar för tillfället). Jag känner mig lite orolig att göra något sådant då det känns lite riskabelt.. Min partner säger att jag kan ju vara anställd där, hur ska SKV veta ifall jag verkligen är det eller inte. Tanken är ju att lönen ska betalas ut korrekt dvs skattat för osv. Kan jag hamna i trubbel för detta?
Tacksam för svar.
Första gången jag skriver på FB, vem skulle tro att de skulle va på ekonomiforumet av alla ställen haha.
Tror det kan finnas vissa risker, även om dom inte är stora.
1. Lönen du talar om är i verkligheten din partners, bara att han/hon inte vill betala något till kronofogden?
Om ja, då är det inte bra om man skulle göra en kontroll. Exakt vilka konsekvenser det kan bli vet jag dock inte.
2. Du pluggar? Får du något från CSN? Aktivitetsstöd?
Tar du ut lön kommer du bli av med det. Har ni redan ansträngd ekonomi kan det vara värt att tänka på.
Även om det i sak inte låter som det kan bli problem så finns ju alltid moment 22. Värt att tänka på.
Lycka till med studierna