• 1
  • 2
2021-12-09, 21:22
Medlem
Hej!

Så min partner har en skuld hos KF som hen planerar att betala av. För tillfället får hen akassa men jobbar vid sidan av med sin kompis på deras företag. Hen står inte på företaget men är med som "VD" kan vi kalla det. Så nu till mitt dilemma, min partner vill alltså att jag ska bli anställd i deras företag så jag kan ta ut lön (pluggar för tillfället). Jag känner mig lite orolig att göra något sådant då det känns lite riskabelt.. Min partner säger att jag kan ju vara anställd där, hur ska SKV veta ifall jag verkligen är det eller inte. Tanken är ju att lönen ska betalas ut korrekt dvs skattat för osv. Kan jag hamna i trubbel för detta?

Tacksam för svar.

Första gången jag skriver på FB, vem skulle tro att de skulle va på ekonomiforumet av alla ställen haha.
Citera
2021-12-09, 21:25
Medlem
Deckard-Cains avatar
Perfekt med lite pension för dig utan att lyfta ett finger
Citera
2021-12-09, 21:27
Medlem
Haha ja men är de lagligt?
Citera
2021-12-09, 21:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bry-dig-inte
Haha ja men är de lagligt?
Vem säger att du måste jobba för att få lön?
Vill de betala skattad lön för att du ska vara näspetarkonsult är det deras ensak.
Citera
2021-12-09, 21:46
Medlem
Just nu påverkar det inte möjligheten till studielån, men hur det blir med det nästa år är inte klart.
Citera
2021-12-09, 21:48
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bry-dig-inte
Hej!

Så min partner har en skuld hos KF som hen planerar att betala av. För tillfället får hen akassa men jobbar vid sidan av med sin kompis på deras företag. Hen står inte på företaget men är med som "VD" kan vi kalla det. Så nu till mitt dilemma, min partner vill alltså att jag ska bli anställd i deras företag så jag kan ta ut lön (pluggar för tillfället). Jag känner mig lite orolig att göra något sådant då det känns lite riskabelt.. Min partner säger att jag kan ju vara anställd där, hur ska SKV veta ifall jag verkligen är det eller inte. Tanken är ju att lönen ska betalas ut korrekt dvs skattat för osv. Kan jag hamna i trubbel för detta?

Tacksam för svar.

Första gången jag skriver på FB, vem skulle tro att de skulle va på ekonomiforumet av alla ställen haha.

Tror det kan finnas vissa risker, även om dom inte är stora.

1. Lönen du talar om är i verkligheten din partners, bara att han/hon inte vill betala något till kronofogden?

Om ja, då är det inte bra om man skulle göra en kontroll. Exakt vilka konsekvenser det kan bli vet jag dock inte.

2. Du pluggar? Får du något från CSN? Aktivitetsstöd?

Tar du ut lön kommer du bli av med det. Har ni redan ansträngd ekonomi kan det vara värt att tänka på.

Även om det i sak inte låter som det kan bli problem så finns ju alltid moment 22. Värt att tänka på.

Lycka till med studierna
Citera
2021-12-09, 21:51
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Just nu påverkar det inte möjligheten till studielån, men hur det blir med det nästa år är inte klart.

Det kan påverka. Tror beloppet ligger på 90 000 kr per halvår. 15 000 kr per månad.
Citera
2021-12-09, 21:51
Medlem
Fejkits avatar
Då du studerar bör du ju säkerställa att det inte blir problem med studielån.
Dessutom hade jag dubbelkollat så de drar rätt skatt. Trist om du får restskatt.
Citera
2021-12-09, 21:57
Medlem
Det är klart att det inte är lagligt, men samtidigt helt omöjligt att avslöja. För din del tjänar du pensionspoäng mm.

Men personligen förstår jag inte varför vederbörande inte betalar av sin skuld. Sånt tricksande brukar inte bli bra i längden.
Citera
2021-12-09, 22:33
Medlem
Lofns avatar
Hade din partner bara velat få ner totala skattesatsen genom att sätta en del av inkomsten på dig så ser jag inga problem med det. Så gör väldigt många. Men nu känns det som lite väl mycket trixande.
1) Din partner har skulder hos kronofogen som denne inte vill betala (just nu i alla fall) och sätter därmed lönen på dig. Ordentlig gråzon (eller såklart inte lagligt men svårt att bevisa).
2) Din partner tar ut A-kassa men jobbar och sätter lönen på dig för att kunna fortsätta plocka ut A-kassan. Detta är nog det mest riskabla. Men du sitter ganska säkert genom att förneka att du visste något om detta.

Med detta sagt tror jag risken att "åka fast" är ganska liten om ni sköter det bra. Och för din egen del tror jag inte du personligen kommer råka illa ut. Du är anställd och får lön. Det är ju inte olagligt. Men du måste såklart neka att du visste något om A-kassa och kronofogd osv osv. Och borde nog ha någon symbolisk uppgift kanske ifall det nu skulle bli något tjafs.
Citera
2021-12-09, 22:43
Medlem
Har ni barn? Dumpa din partner istället annars. Extrema sopfasoner att hålla på och trixa och få sin partner att begå brott istället för att bara ärligt betala sin skuld hos kronofogden. Eftersom att du fortfarande pluggar gör jag ett antagande att du inte är så jävla gammal. Du hittar bättre.

Om du inte följer det rådet, så följ då det här. Berätta inte om det för någon, absolut ingen, och se till att inte den här kompisen gör det heller. Det folk åker dit på är om någon anmäler det.
Citera
2021-12-10, 00:22
Medlem
Som tidigare sa. Gratis pensionspoäng😉
Den enda risk du tar är att du kan bli återbetalningskyldig från eventuella stöd när du pluggar.
Kolla det noggrant annars är det bara att tuta och köra👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in