2021-12-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Visst, men ändå är det mest män som jobbar som brandmän och kan ta i när det behövs.

Jag föredrar starka män framför kvinnor som brandmän.

Har aldrig hört någon föreslå att vi ska ersätta det ena könet med det andra. Yrket består av väldigt mycket mer än bara råstyrka och de ska kunna hantera olyckor av alla möjliga slag. De arbetar i team och ett team är starkast om det består av folk med en så stor variation av egenskaper som möjligt.
Citera
2021-12-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Vad vet du om vad som händer vid en rökdykning? Vem gör vad och vilka risker utsätts den person för på grund av andra mindre lämpade medarbetare? Vad vet du om varför och vilka som får rökdyka vid en insats? Dina teorier har inga fakta bakom sig. Vilka vetenskapliga undersökningar har utförts på skillnaden mellan män och kvinnor inom räddningstjänsten och då främst inom rökdykning och vilka statistiskt säkerställda resultat finns som bevisar din tes?

Detta vet man om man har ens den minsta insyn i yrket. Du kan ju googla typ "hur arbetar brandmän" det eller fråga en brandman själv.

Vad är det du misstror? Att de jobbar i team?
Citera
2021-12-11, 14:02
Medlem
Varit ute och rest mycket som säkerhets ansvarig i Sverige på resejobb inom järnvägen, ute i fält är det 99% män och det är inte konstigt, under mina 4 år som i tjänst så träffade jag en kvinna i 25års åldern som klarade av att hålla i en slägga, när byggledaren sa te'x flytta något så var det bara att flytta föremålet medans kvinnorna hur,vart,går inte,tungt,vart är nyckeln,startar inte, det kunde vara precis allt, allt var omständligt, det var inte ovanligt med 119 timmars veckor men kvinnorna såg man inte så långt ögat kunde nå.
Citera
2021-12-11, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Varit ute och rest mycket som säkerhets ansvarig i Sverige på resejobb inom järnvägen, ute i fält är det 99% män och det är inte konstigt, under mina 4 år som i tjänst så träffade jag en kvinna i 25års åldern som klarade av att hålla i en slägga, när byggledaren sa te'x flytta något så var det bara att flytta föremålet medans kvinnorna hur,vart,går inte,tungt,vart är nyckeln,startar inte, det kunde vara precis allt, allt var omständligt, det var inte ovanligt med 119 timmars veckor men kvinnorna såg man inte så långt ögat kunde nå.

Om det är sant vad du skriver, då hade jag simmat i skogsjobb, det har såklart inte hänt. Män vill inte ha kvinnor i skogen!
Citera
2021-12-11, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Kvinnor kvoteras bort från alla mansdominerande branscher som bara går ut på att lata sig på arslet hela dagarna och egentligen inte göra så jävla mycket annat än att tjäna väldigt mycket pengar samt att de kvoteras bort från alla topp-positioner i samhället.

När kvinnor medvetet väljs bort enbart pga att de är kvinnor så medföljer det i sin tur per automatik att män kvoteras in istället, enbart för att de är män och inte för att de är kompetenta inom den yrkesverksamhet som de blir inkvoterande till.

Det här är inget nytt under solen utan så här har det sett ut i alla tider.

Håller med, män är extremt lata, det kan man ju konstatera när något ska göras i hemmet. Slarvig med dammsugning, och detaljer som vi kvinnor ser direkt. Man skulle tro att män hade behov av glasögon, med det skit de inte kan se i sin omgivning.
Citera
2021-12-11, 14:16
Medlem
McDerps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Jag håller definitivt inte med dig om att män skulle vara mer kvalificerade för brandmansyrket än kvinnor.

Vad du anser är helt irrelevant. Trots att man flera gånger sänkt kraven så klarar inte många kvinnor antagningsprovet, se bara på statistiken. Välkommen till verkligheten.
Citera
2021-12-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Om det är sant vad du skriver, då hade jag simmat i skogsjobb, det har såklart inte hänt. Män vill inte ha kvinnor i skogen!

Skit snack dom jag känner i skogs branschen tar imot kvinnor, brukar sluta med dom inte dyker upp eller sjuk/vabbar konstant så det är förståeligt att när arbetsgivaren läser ett tjej namn så funderar dom lite extra.
Citera
2021-12-11, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Kvinnor ska bara ha fina och ofarliga jobb!

Hur är det nu, 9/10 arbetsplatsolyckor med dödlig utgång är en man. Högriskyrken är inget för kvinnor.

Är det ens lagligt med farliga jobb? Har du problem med säkerhet på ditt jobb, får du kontakta Arbetsmiljöverket.
Citera
2021-12-11, 14:21
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Är det ens lagligt med farliga jobb? Har du problem med säkerhet på ditt jobb, får du kontakta Arbetsmiljöverket.

Alla jobb innehåller faror i någon omfattning.
Citera
2021-12-11, 14:23
Medlem
Citat:

Kan nog säga alla jobb är farliga, från att skärmen ramlar på dig eller snubblar och får varmt kaffe på dig till att någon tappar en hammare från en ställning.
Citera
2021-12-11, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Skit snack dom jag känner i skogs branschen tar imot kvinnor, brukar sluta med dom inte dyker upp eller sjuk/vabbar konstant så det är förståeligt att när arbetsgivaren läser ett tjej namn så funderar dom lite extra.

Låter konstigt, dessa kvinnor har väl erfarenhet, meriter, som gör dem anställningsbrukbara? Ingen kommer någonstans utan detta, i dessa tider, ingen.
Citera
2021-12-11, 14:25
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:

Typiskt kvinnlig kommentar😂. Så långt ifrån de riktiga jobben att man inte ens vet att de finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in