2021-12-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Okay, låt oss säga att vi har två individer. En är man, en är kvinna.

Kvinnan 50 år, hon tjänar 30k i månaden, jobbar kommunalt, tex som fritidspedagog. 3 år på högskola. Ett normalt jobb. Hon har famlj och sparar ett par tusen i månaden. Det lär aldrig bli miljoner.

Mannen 50 år, framgångsrik och tjänare hiskliga pengar. Låt säga 10 milj. om året och har hundra miljoner i förmögenhet. Betyder det då att det är finns någon orättvisa mellan dessa båda individer, vilken i så fall?

Det beror väl på en hel massa saker och går inte att svara på. Däremot kan man väl säga att det är väldigt onödigt att staten avsiktligt gynnar multimiljonären på de som har det förhållandevis dåligt, dessutom ofta mycket sämre än din fritidspedagog.
Citera
2021-12-11, 20:24
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Det skulle nog många vilja, så länge det inte drabbade dem själva eller någon som stod dem nära. På andra sidan skulle de säkert vilja ha en massa annat billigare också och vilja sänka lönerna för alla möjliga inom butik och näringsliv.

Jag vill ha en ny Volvo s60 CC för under 100000 så jag bara kan byta in min gamla bil. Tyvärr tjänar alla på Volvo löjligt bra och priset på bilen är dessutom extra högt för att folk ska känna sig betydelsefulla när de äger (eller leasar) den.

Ja när folk får spendera sina egna pengar så ser man hur de värderar olika saker.
Citera
2021-12-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Det beror väl på en hel massa saker och går inte att svara på. Däremot kan man väl säga att det är väldigt onödigt att staten avsiktligt gynnar multimiljonären på de som har det förhållandevis dåligt, dessutom ofta mycket sämre än din fritidspedagog.

Staten gynnar inte miljonären mer än den med sämre inkomster. Det enda som skiljer sig åt är deras egna förutsättningar och dessa är en produkt av deras livsval.

Mannen i det här fallet kan vi dra några ganska enkla slutsatser om:
  1. Han är högintelligent
  2. Han har extrem arbetskapacitet
  3. Han har jobbat övermänskliga tider under mycket lång tid
  4. Han har försakat massor för att nå dit han är

När han når toppen av sin karriär så kan han casha in rejält på den. Men det kommer med ett pris. Fritidspedagogen har inte gjort samma val och därför skiljer det sig åt mellan dem. Men fritidspedagogen har troligtvis fått ut helt andra saker av sitt liv.

Det stör mig att folk förutsätta att mannen är gynnad per automatik bara för att han har extrem lön. Det är precis som om han inte behövt arbeta för att nå dit han är. Alla tittar på hans lön och sedan drar man någon slutsats som nästan aldrig stämmer överens med någon verklighet.

Vi har ett jämställt samhälle. En kvinna som jobbar som ett djur, försakar allt det som de flesta "normala" inte vill försaka. Kommer också att ha en fantasilön.
Citera
2021-12-11, 20:29
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Vet du ens vad kvotering betyder? Inom det offentliga ska meritokrati råda, inom det privata ska staten ge fan i att lägga sina smutsiga fingrar. Så för att sammanfatta så är kvotering omoraliskt.
Citera
2021-12-11, 20:30
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Inte för att vara gnällig, men fler kvinnor än män studerar idag. Risken är att män kommer på efterkälken om de inte skärper sig

Eller så visar det att kvinnor inte når upp till männens nivå ens med mer utbildning.
Flera av dem som har startat framgångsrika företag har hoppat av studierna.
Citera
2021-12-12, 06:22
Medlem
Citat:
Staten gynnar inte miljonären mer än den med sämre inkomster. Det enda som skiljer sig åt är deras egna förutsättningar och dessa är en produkt av deras livsval.

Mannen i det här fallet kan vi dra några ganska enkla slutsatser om:
  1. Han är högintelligent
  2. Han har extrem arbetskapacitet
  3. Han har jobbat övermänskliga tider under mycket lång tid
  4. Han har försakat massor för att nå dit han är

När han når toppen av sin karriär så kan han casha in rejält på den. Men det kommer med ett pris. Fritidspedagogen har inte gjort samma val och därför skiljer det sig åt mellan dem. Men fritidspedagogen har troligtvis fått ut helt andra saker av sitt liv.

Det stör mig att folk förutsätta att mannen är gynnad per automatik bara för att han har extrem lön. Det är precis som om han inte behövt arbeta för att nå dit han är. Alla tittar på hans lön och sedan drar man någon slutsats som nästan aldrig stämmer överens med någon verklighet.

Vi har ett jämställt samhälle. En kvinna som jobbar som ett djur, försakar allt det som de flesta "normala" inte vill försaka. Kommer också att ha en fantasilön.

Det finns många lågavlönade som jobbar väldigt mycket, tex taxichaufförer som jobbar 250-300 timmar per månad. En del av dem har IQ över 130 men likafullt blir de inte det minsta rika och lönen är förmodligen under 100 kronor i timmen.
Citera
2021-12-12, 06:33
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Mod får gärna lägga till en poll i trådstarten med frågeställningen huruvida inkvotering av män bör förbjudas eller inte och så svarsalternativen "ja" eller "nej".

Tack på förhand.

Vilka privata arbetsgivare vågar anställa unga kvinnor idag?

Det är som att be om framtida konflikter på arbetsplatsen.

Många arbetsgivare har fått ångra att de anställde den där frispråkiga kvinnan med skinn på näsan.
Citera
2021-12-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Vilka privata arbetsgivare vågar anställa unga kvinnor idag?

Det är som att be om framtida konflikter på arbetsplatsen.

Många arbetsgivare har fått ångra att de anställde den där frispråkiga kvinnan med skinn på näsan.
Där ser man. Fler ursäkter för att män ska fortsätta komma undan med att bortkvotera kvinnor för att positivt särbehandla sig själva.
Citera
2021-12-12, 09:25
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Har aldrig hört någon föreslå att vi ska ersätta det ena könet med det andra. Yrket består av väldigt mycket mer än bara råstyrka och de ska kunna hantera olyckor av alla möjliga slag. De arbetar i team och ett team är starkast om det består av folk med en så stor variation av egenskaper som möjligt.
Missat trådstarten? TS påstår att män blir inkvoterade och jag tog då brandmän som exempel på att i vissa jobb är män mer lämpade. Och jag tycker den som är mest lämpad ska få jobbet. Inte trams om att det måste finnas 50/50 av könen för att det ska vara rättvist.
Citera
2021-12-12, 09:30
Medlem
gorillaglues avatar
Rätt individ på rätt plats vore väl att föredra. Bäst lämpad oavsett man/kvinna.
Citera
2021-12-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Missat trådstarten? TS påstår att män blir inkvoterade och jag tog då brandmän som exempel på att i vissa jobb är män mer lämpade. Och jag tycker den som är mest lämpad ska få jobbet. Inte trams om att det måste finnas 50/50 av könen för att det ska vara rättvist.
Jag har inte påstått något om 50/50 för att det ska vara "rättvist", utan jag frågade om man måste göra så för att få ett slut på inkvoterandet av män.

Har du någon bättre lösning på hur man kan få ett stopp på inkvoterandet av män överallt?
Citera
2021-12-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Rätt individ på rätt plats vore väl att föredra. Bäst lämpad oavsett man/kvinna.
Ja jag håller med, men det funkar ju inte så när män blir kvoterade och positivt särbehandlade hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in