2021-12-11, 12:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sverige har i princip bara haft rekommendationer. Visst lite begränsningar i deltagarantal osv, vad är skillnaden mot vaccinpass? Jo det är att du och dina gelikar blir uteslutna. Jag bryr mig inte så mycket då jag inte använder vaccinpasset ändå. De kan stänga ner hela landet om de vill, jag bryr mig inte om det heller. Problemet uppstår om de Esab-svetsar in folket då jag gillar skog och natur, fast det skulle funka det med, kan ju hissa upp varorna via balkongen.
Problemet med vaccinpasset är att vaccinerade fritt kan fortsätta sprida viruset i sammanhang där viruset lätt sprids, och sen kommer de ovaccinerade att göras till syndabockar och ges skulden för de vaccinerades rännande.

Vaccinpasset har som funktion att skapa en syndabock, de ovaccinerade. För att avleda uppmärksamhet från hur dåligt vaccinet är på att förhindra smittspridning.

Vaccinpasset ska motivera folk att vaccinera sig så de kan leva som vanligt. Och inte gör vi som i Norge som ber krogbesökare isolera sig i 10 dagar om det visar sig att någon närvarande var smittad. Vaccinpasset främjar därmed vaccinerades smittspridningen, och ovaccinerade pekas ut som orsaken. Finns ingen logik någonstans.
Citera
2021-12-11, 12:52
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Två anledningar. Du vet inte hur en infektion slår mot dig nästa gång. Du kan bli jättesjuk. Dessutom smittar vaccinerade mindre. Varför skulle du inte vilja ta vaccinet? Vaccinet är ju välprövat numera och du borde få ett gott skydd. Speciellt om du varit utsatt innan som du säger.

Men du vet inte heller vad vaccinet gör med dig långsiktigt... Det är ju den ekvationen många som är skeptiska brottas med.
Citera
2021-12-11, 12:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet med vaccinpasset är att vaccinerade fritt kan fortsätta sprida viruset i sammanhang där viruset lätt sprids, och sen kommer de ovaccinerade att göras till syndabockar och ges skulden för de vaccinerades rännande.

Vaccinpasset har som funktion att skapa en syndabock, de ovaccinerade. För att avleda uppmärksamhet från hur dåligt vaccinet är på att förhindra smittspridning.

Vaccinpasset ska motivera folk att vaccinera sig så de kan leva som vanligt. Och inte gör vi som i Norge som ber krogbesökare isolera sig i 10 dagar om det visar sig att någon närvarande var smittad. Vaccinpasset främjar därmed vaccinerades smittspridningen, och ovaccinerade pekas ut som orsaken. Finns ingen logik någonstans.

Det är väl precis det som det gör. Blanda inte in Norge i Sveriges hantering.
Citera
2021-12-11, 12:56
Medlem
Citat:
Två anledningar. Du vet inte hur en infektion slår mot dig nästa gång. Du kan bli jättesjuk. Dessutom smittar vaccinerade mindre. Varför skulle du inte vilja ta vaccinet? Vaccinet är ju välprövat numera och du borde få ett gott skydd. Speciellt om du varit utsatt innan som du säger.

Har du några belägg om att du skulle bli värre nästa gång du blir smittad?

Vad har du för belägg att vaccinerade smittar mindre?

Då har vi ändå gått från du kan inte bli sjuk och smittar inte som vaccinerad till detta
Citera
2021-12-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förra julen hade vi råd om att undvika köpcentra och bara vara en som handlade i livsmedelsbutikerna.
Även begränsningar av tider för alkohol på korgen mm.

Nu kör vi nästan som att allt är över. De råd man kom med i veckan ger ingen effekt.
Återta det vi hade förra julen snabbt och även att alla som kan SKA jobba hemifrån. Då kanske vi kan platta till kurvan. Om inte så blir det en otrevlig jul för många.

Jag förstår inte hur trögfattad regeringen är. Vi har flera virus som sprids samtidigt. Viktiga samhällsbärande funktioner riskerar att drabbas hårt när flera nyckelpersoner blir sjuka samtidigt. Det går fort. Smittan tar inte helg.
Då kan man inte vänta tills läkare och sjuksystrar insjuknar och sitter hemma med feber och väntar på tester som måste skickas ut med ett krångligt system.
I andra länder kan man skicka ut ett team som masstestar alla. Vårt testsystem är helt jävla efterblivet.
Citera
2021-12-11, 13:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Du tar inte del av vad jag skriver. Jag vill att man skulle forskat mer hur länge sina antikroppar finns i kroppen efter infektion. Och lagt pengar och fokuserat på de som inte har haft en infektion. Även de i riskzonen.

Men som du är väl medveten om så var Sverige ett land där vi skulle ge flockimmunitet. Vilket finns teroerier på att det är därför vi klarar oss bättre än de som stängde ner.

Men eftersom de ger vaccin till precis alla så är det omöjligt att hitta sån statistik nu.
Vet inte riktigt hur olika vaccin skiljer sig, men tror att vaccin i första hand ger antikroppar mot S-proteinet, medan naturlig immunitet även ger antikroppar mot N-proteinet (och kanske de övriga 2).

Så det är kanske möjligt att mäta effekten av naturlig immunitet även hos vaccinerade, genom att mäta antikroppar mot just N-proteinet. I alla fall om de tagit vaccin som bara ger antikroppar mot S-proteinet.

Så man kan om man vill. Sen kan folk fortfarande ha naturlig immunitet efter infektion även om antikroppshalterna hunnit sjunka under testets känslighet, eftersom man ändå sannolikt har minnesceller beredda att producera nya antikroppar om det behövs.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-11 kl. 13:08.
Citera
2021-12-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag förstår inte hur trögfattad regeringen är. Vi har flera virus som sprids samtidigt. Viktiga samhällsbärande funktioner riskerar att drabbas hårt när flera nyckelpersoner blir sjuka samtidigt. Det går fort. Smittan tar inte helg.
Då kan man inte vänta tills läkare och sjuksystrar insjuknar och sitter hemma med feber och väntar på tester som måste skickas ut med ett krångligt system.
I andra länder kan man skicka ut ett team som masstestar alla. Vårt testsystem är helt jävla efterblivet.

Dom är väl vaccinerade?
Man kan jobba remote med snuva.
Citera
2021-12-11, 13:06
Medlem
Citat:
Kan bara hålla med. Tycker dessutom att vaccinationsmotståndares argument är sjukt ihåliga.
Några vanliga är att vaccinet är experimentellt. Att det inte är testat. Att det kan ge biverkningar på lång sikt.

Min fråga är då om viruset är testat och ofarligt?
Ger genomgången covid-infektion inga biverkningar eller skador på lång sikt?

Man är egentligen inte särskilt intresserad av fakta utan har bara bestämt sig för att vaccinet är piss och farligt, medan covid19 bara är en snuva. Detta samtidigt som siffrorna säger totalt tvärtom. Dessutom har man väl nu vaccinerat någon miljard människor världen över under 1 års tid. Borde man inte märkt om folk dog av vaccinet vid det här laget?

Jag utgår här från att med vaccinmotståndare, avses alla som ännu inte tagit Covid-vaccin och fortfarande är skeptiska. En homogen grupp. Det blir enklast så.

Vaccinet är experimentellt. Det kan ge biverkningar. Och det är av naturliga skäl inte långtidstestat. Viruset kan vi i princip säga detsamma om. Alltså har vi att välja mellan 2 alternativ, med lika dåligt beslutsunderlag.

Vilka siffror avses med tvärtom? För väldigt många individer är det i princip en snuva. För andra är det döden.

Felet jag ser, är denna förenklade bild av att det bara finns 2 homogena grupper. Vad som är dåliga argument för en individ kan vara fullt rimligt för någon annan.

Jag skulle tro att ”vaccinmotståndet” hela tiden minskar. då det som du säger har vaccinerats en tid nu. Det är logiskt och rimligt. Men faktum kvarstår. 2 alternativ, lika dåligt beslutsunderlag. Skillnaden ligger ligger på individ-nivå. De personliga förutsättningarna. Då finner jag det lite märkligt att så många, så tvärsäkert sitter och argumenterar för ”sin” sak.
Citera
2021-12-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl precis det som det gör. Blanda inte in Norge i Sveriges hantering.

Varför ska man inte blanda in Norge när dom använder sina pass i syfte att begränsa smittspridningen när vi inte gör så?
Du säger att syftet inte är att stoppa spridningen utan att vaccinera.
Vad är då meningen med det?
Vem har nytta förutom Pfizers aktieägare med en sån strategi?
Citera
2021-12-11, 13:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Varför ska man inte blanda in Norge när dom använder sina pass i syfte att begränsa smittspridningen när vi inte gör så?
Du säger att syftet inte är att stoppa spridningen utan att vaccinera.
Vad är då meningen med det?
Vem har nytta förutom Pfizers aktieägare med en sån strategi?

Det får du fråga FHM om, jag jobbar inte där.
Citera
2021-12-11, 13:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag skulle tro att ”vaccinmotståndet” hela tiden minskar. då det som du säger har vaccinerats en tid nu. Det är logiskt och rimligt. Men faktum kvarstår. 2 alternativ, lika dåligt beslutsunderlag. Skillnaden ligger ligger på individ-nivå. De personliga förutsättningarna. Då finner jag det lite märkligt att så många, så tvärsäkert sitter och argumenterar för ”sin” sak.
Fler vaccinerar sig, men det finns även de som vaccinerat sig en eller två gånger som tvekar inför nästa dos. Så vaccinmotståndet kan komma att öka också, bland de som nu betraktas som vaccinerade. Var går bristningsgränsen, hur många doser accepterar folk?

När motståndet ökar kommer de sadistiska myndigheterna att utöka användningen av vaccinpass så att det blir allt svårare att leva utan ett giltigt sådant. Vaccinpasset är ju trots allt främst ett påtryckningsmedel, och enligt pandemilagen är regeringen fri att dra åt tumskruvarna hur hårt de vill och när det behagar dem. Vaccinpasset är alltså ett tortyrredskap.
Citera
2021-12-11, 13:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag utgår här från att med vaccinmotståndare, avses alla som ännu inte tagit Covid-vaccin och fortfarande är skeptiska. En homogen grupp. Det blir enklast så.

Vaccinet är experimentellt. Det kan ge biverkningar. Och det är av naturliga skäl inte långtidstestat. Viruset kan vi i princip säga detsamma om. Alltså har vi att välja mellan 2 alternativ, med lika dåligt beslutsunderlag.

Vilka siffror avses med tvärtom? För väldigt många individer är det i princip en snuva. För andra är det döden.

Felet jag ser, är denna förenklade bild av att det bara finns 2 homogena grupper. Vad som är dåliga argument för en individ kan vara fullt rimligt för någon annan.

I Sverige har vi minst tre gånger så många som vaccinerats än de som någon gång blivit infekterade. De infekterade har resulterat i 15 tusen döda och 80 tusen sjukhusinläggningar. Vad är motsvarande siffror rörande biverkningar av vaccinet? Är det ens 1/1000? Jag är därför helt tvärsäker på min sak. Det här är inte två vågskålar som väger någorlunda jämnt. Skillnaden är så total den kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in