2021-12-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här ser det ut mellan olika vacciner och konvalescentplasma och olika stammar för det första:

https://pbs.twimg.com/media/FGHZOwMXoAURYix?format=jpg&name=4096x4096

Du menar alltså på allvar att man ska göra som i Ryssland eller i vissa delstater i USA och strunta i vaccinerna och istället skaffa sig immunitet genom att låta smittan spridas fritt?:

https://www.texastribune.org/2021/11/08/texas-coronavirus-deaths-vaccinated/
https://www.aa.com.tr/en/europe/russia-hits-another-grim-record-of-daily-covid-19-deaths/2410859

Hur tänkte du där?

Du tar inte del av vad jag skriver. Jag vill att man skulle forskat mer hur länge sina antikroppar finns i kroppen efter infektion. Och lagt pengar och fokuserat på de som inte har haft en infektion. Även de i riskzonen.

Men som du är väl medveten om så var Sverige ett land där vi skulle ge flockimmunitet. Vilket finns teroerier på att det är därför vi klarar oss bättre än de som stängde ner.

Men eftersom de ger vaccin till precis alla så är det omöjligt att hitta sån statistik nu.
Citera
2021-12-11, 11:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Eller så kan man läsa både dessa och alla andra studier därute som säger att vaccinerna fungerar och räddar liv.

Eller dra stringenta slutsatser från det man observerar.
Hur vaccinerna fungerar var inte frågan, vi vet ganska väl hur de fungerar, och vilken effekt vaccinerna har på nationellt plan för döda/sjuka vad gäller Covid-19 är någorlunda inringat även om det finns frågetecken även där.

Vad man inte kan utläsa är effekten på folkhälsan och där med inte heller effekten på subpopulationer (och därmed inte heller individuell risk/ nytta- balans).
Citera
2021-12-11, 11:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det som gäller är alltså att R talet reduceras i avseende på infektion först och främst. Sedan reduceras även antalet inläggningar med en ytterligare större fraktion.

Så, detta är ju den stora poängen med både vaccin och vaccinpass eftersom, som du säger, vaccinerade kan ränna omkring i betydligt högre utsträckning eftersom vaccinet kompenserar för det rännande som innebär en ökning av R. Vi kan alltså ha mer rännande än en ovaccinerad population, givet samma R. Vilket är hela poängen jag försöker göra. Ett annat ord för "rännande" är "ett öppet samhälle".

Detta skulle alla, som ärligt försöker förstå, förstå. Och detta är vad du jobbar emot genom att reducera A som är en lika betydande faktor som Ve.
Citat:
Du förstår uppenbarligen inte ett jota om R eftersom du beskrev R som en funktion av sig sjalv i din formel. Det var väl inte tänkt att vara en ekvation?

Rännandet fanns inte med i din formel.

Ni som inte vaccinerar er har en förhöjd risk att sprida smitta och belasta vården och stänga samhället i högre Det drabbar inte bara er. Med vaccinpass kan vi ha ett öppnare samhälle genom att reducera R-talet genom att införa restriktioner för de som har ett högre R-tal.
Så nu är R en egenskap hos individen?

Citat:
Alla säger att "du är korkad", "du är farlig", "Människor är inte boskap" när jag säger detta. Men ingen bemöter det som jag faktiskt skriver eller vaccinets faktiska betydelse.
Vad säger du då om de 7 trippelvaccinerade tyskarna 25-39 är gamla som smittades på resa i Sydafrika? Bevisligen totalt verkningslöst vaccin. De hade fått boostern 1-2 månader innan.

Citat:
Det är inte omoraliskt att begränsa effekterna av omoraliska handlingar.
Så det är inte omoraliskt att begränsa effekterna av det omoraliska vaccinpasset?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-11 kl. 12:29.
Citera
2021-12-11, 12:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Du tar inte del av vad jag skriver. Jag vill att man skulle forskat mer hur länge sina antikroppar finns i kroppen efter infektion. Och lagt pengar och fokuserat på de som inte har haft en infektion. Även de i riskzonen.
Men du har ju fått grafer hur det ser ut med olika kombinationer vacciner och konvalescentplasma sam olika stammar:

Av denna forskare:

https://www.i-med.ac.at/virologie/cv-kimpel.html

Citat:
Men som du är väl medveten om så var Sverige ett land där vi skulle ge flockimmunitet. Vilket finns teroerier på att det är därför vi klarar oss bättre än de som stängde ner.

Men eftersom de ger vaccin till precis alla så är det omöjligt att hitta sån statistik nu.
Man kan titta på länder där smittan har fått löpa fritt länge där man hela tiden haft höga tal på smittan och sjuka och döda som Brasilien och Iran. Där har siffrorna börjat gå ner efter att man försenat i båda fallen introducerat vacciner.

Det är med största sannolikhet så att Sveriges höga vaccintäckning hjälper oss nu. Jag skulle vilja säga att det också beror på att folk lytt uppmaningarna och vaccinerat sig även om man haft COVID19. Dessa får ett extra starkt skydd nämligen. Och vi har också en mycket jämn täckning.

Någon flockimmunitet har inte uppnåtts någonstans i världen genom infektioner.
Citera
2021-12-11, 12:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur vaccinerna fungerar var inte frågan, vi vet ganska väl hur de fungerar, och vilken effekt vaccinerna har på nationellt plan för döda/sjuka vad gäller Covid-19 är någorlunda inringat även om det finns frågetecken även där.

Vad man inte kan utläsa är effekten på folkhälsan och där med inte heller effekten på subpopulationer (och därmed inte heller individuell risk/ nytta- balans).
Men vad svamlar du om? Menar du att COVID19-infektioner inte påverkar folkhälsan?
Citera
2021-12-11, 12:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag tycker att AT varit den ärligaste genom pandemin.

Föreställ dig dock att ha så gott som alla länder, WHO, Bryssel
och tillsist regeringen emot dig! Detta samtidigt som journalister misstolkar det du försöker förmedla till folket! Till och med POTUS hånar dig!

"Ni" vann, nu kör Maggan efter vad de vill i Bryssel och skiter i Tegnell.

Jag håller inte med, men det är ok att tycka olika. Vårt facit så här långt är mediokert.
Citera
2021-12-11, 12:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men vad svamlar du om? Menar du att COVID19-infektioner inte påverkar folkhälsan?
Nej, jag menar att för en risk/ nytta- balans behöver man både se till vaccinens effekt vad gäller Covid-19 (vilken omfattar mer än bara erhållet skydd, för övrigt) samt vaccinens effekt minus Covid-19.
Citera
2021-12-11, 12:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, jag menar att för en risk/ nytta- balans behöver man både se till vaccinens effekt vad gäller Covid-19 (vilken omfattar mer än bara erhållet skydd, för övrigt) samt vaccinens effekt minus Covid-19.
Att en halv miljon liv har räddats minst och endast ett fåtal har skadats eller dött av vaccinerna trots miljarder utdelade doser inte skulle vara tillräckliga belägg alltså. Eller att folk dör som flugor där vaccintäckningen är dålig.
Citera
2021-12-11, 12:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var väl mer för att visa på vilket motstånd det trots allt finns mot vaccinet. Vad som händer när folk känner sig tvingade (är de facto tvingade) att utsatta sig för medicinska procedurer de inte vill utsatta sig för. Att få bestämma över sin egen kropp är viktigt.

Dessutom ser man ju hur pass ineffektivt vaccinet är. Som jag nyss tog upp i ett annat inlägg blev 7 trippelvaccinerade tyskar i åldrarna 25-39 smittade på resa i Sydafrika. De hade fått boostern 1-2 månader tidigare.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/trippelvaccinerade-tyskar-smittade-av-omikronvarianten-1.61190121

Visst, det poängteras att det fortfarande skyddar mot allvarlig sjukdom, men risken för dessa unga förmodat friska resenärer att bli allvarligt sjuka var liten nog redan som det var.

Ett annat (bättre) vaccin under andra omständigheter (värre virus) hade sannolikt inte mött samma motstånd, och fusk hade varit allvarligare. Men här råder brist på proportionalitet.

Sverige har i princip bara haft rekommendationer. Visst lite begränsningar i deltagarantal osv, vad är skillnaden mot vaccinpass? Jo det är att du och dina gelikar blir uteslutna. Jag bryr mig inte så mycket då jag inte använder vaccinpasset ändå. De kan stänga ner hela landet om de vill, jag bryr mig inte om det heller. Problemet uppstår om de Esab-svetsar in folket då jag gillar skog och natur, fast det skulle funka det med, kan ju hissa upp varorna via balkongen.
Citera
2021-12-11, 12:43
Medlem
Citat:
Men du har ju fått grafer hur det ser ut med olika kombinationer vacciner och konvalescentplasma sam olika stammar:

Av denna forskare:

https://www.i-med.ac.at/virologie/cv-kimpel.html

Man kan titta på länder där smittan har fått löpa fritt länge där man hela tiden haft höga tal på smittan och sjuka och döda som Brasilien och Iran. Där har siffrorna börjat gå ner efter att man försenat i båda fallen introducerat vacciner.

Det är med största sannolikhet så att Sveriges höga vaccintäckning hjälper oss nu. Jag skulle vilja säga att det också beror på att folk lytt uppmaningarna och vaccinerat sig även om man haft COVID19. Dessa får ett extra starkt skydd nämligen. Och vi har också en mycket jämn täckning.

Någon flockimmunitet har inte uppnåtts någonstans i världen genom infektioner.

Har kollat på tex Brasilien. Jävligt svårt att se ett säkert samband. Innan du säger att det bara är vaccinerna. Förklara varför det dog mer folk ett år efter smittan? Kurvan följer annars Hur det sett ut åren innan. Alltså allt går ner och har lika många döda som året innan då alla var ovaccade
Citera
2021-12-11, 12:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Att en halv miljon liv har räddats minst och endast ett fåtal har skadats eller dött av vaccinerna trots miljarder utdelade doser inte skulle vara tillräckliga belägg alltså. Eller att folk dör som flugor där vaccintäckningen är dålig.
Precis, det är inte bevis för risk/ nytta- balans.
Citera
2021-12-11, 12:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Jag är för vaccinering, till de som vill ha det, samt riskgrupper.

Men jag har testat viruset, för mig var det ofarligt, därför vill jag ej vaccinera mig.
Att enda sättet att få vaccinpass är att vaccinera sig anser jag vara fel.
Genomgången infektion borde även duga.
Har aldrig varit så frisk som efter Covid, noll sjukdagar sedan våren 2020.

Varför i hela friden ska jag vaccinera mig då?

Två anledningar. Du vet inte hur en infektion slår mot dig nästa gång. Du kan bli jättesjuk. Dessutom smittar vaccinerade mindre. Varför skulle du inte vilja ta vaccinet? Vaccinet är ju välprövat numera och du borde få ett gott skydd. Speciellt om du varit utsatt innan som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in