Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Jag tycker tvärtom. Även de som inte har lyckats få ett jobb de kan leva på ska ha en god standard och leva bra. Det har vi råd med i Sverige. Det kommer alltid att vara de som inte uppfyller marknadens krav på att producera 110%, och om inte staten ordnar jobb år dessa återstår bara att leva på bidrag.
Vem som helst kan bli långvarigt sjuk eller arbetslös och behöva samhällets stöd.
Historien Ernstberger har vi inte sett slutat på än. Han kommer att överklaga domen, och människor ur hans samhällsklass har en förmåga att slippa undan straff. Hur ofta ser man bedragare i den klassen sitta bakom galler?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRKk9V/petersson-och-spang-friades-i-tingsratten
De stora skurkarna går fria och de små hamnar bakom lås och bom.
Jag tycker att det skall synas och kännas att gå på bidrag, det skall vara jobbigt och stigmatiserat.
Jag har råkat ut för personer som Anna, och det som de har gemensamt är att de är nöja med att gå på bidrag och inte vill ha en förändring. Inte sällan så är de uppfostrade från barnsben till att gå på bidrag, och de påminner om hur vissa invandrargrupper brukar beskrivas. Det är inte lätt att vara rasist när personer som Anna existerar.
Din föreställning om att de som går på bidrag är sjuka eller tillfälligt arbetslösa är mer än lovligt naiv. Jag vet att personerna som du skriver om existerar, men eftersom att de tenderar att ta tag i sin situation så läser vi aldrig några snyftreportage om dem i Hem & Hyra. Om bidragssystemen hade avskaffats så hade denna grupp med lätthet kunnat skaffa försäkringar som täcker sjukdom och arbetslöshet hos vilket försäkringsbolag eller fackförbund som helst, vilket redan idag för övrigt är en realitet.
Vad menar du med att vi har råd? Det finns inte obegränsat med resurser, och ekonomi handlar om ytterst om prioriteringar. Jag tycker att i princip vad som helst utom invandring och u-hjälp är att föredra framför att lägga resurser på dagens personer som Anna. Sjukvård, skola, skattesänkningar, rättsväsende, vad som helst.