2021-12-11, 12:36
Medlem
godboys avatar
För att diskutera hur bostadsbidrag nu funkar så fattar jag att många får återbetalningskrav, det är absolut inte självklart att veta vad man kommer tjäna under kommande år.

Huruvida Anna bör ha någon annan daglig sysselsättning än att hålla på med sina ungar är väl en annan diskussion, men jag har på nära håll sett ensamstående mödrar som levt på diverse bidrag och inte behövt vara en del av samhället och resultatet har inte varit bra. Jag tror generellt att det är bra att ha någonstans man behöver gå på dagarna och träffa annat folk även om det bara är frågan om några timmar i veckan.
Citera
2021-12-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp! Gud vet vad jag missat för sköna bidragskronor! Hur blev det såhär?

Enkelt. Du är privilegrad och svårt att tänka på andra som har det sämre.
Förmodligen för du sitter med offerkofta och tycker det är synd om dig fast du egentligen bara är feg. Därför inget händer, därför så mycket hat mot fattiga.
Citera
2021-12-11, 13:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Enkelt. Du är privilegrad och svårt att tänka på andra som har det sämre.
Förmodligen för du sitter med offerkofta och tycker det är synd om dig fast du egentligen bara är feg. Därför inget händer, därför så mycket hat mot fattiga.
Det är verkligen så priviligerat att dag ut och dag in tvingas slava åt sådana som Anna. När andra människor går till jobbet så ligger hon på soffan och håvar in, säkert med ett självbelåtet flin.

Vidare så har Anna en lägenhet, mat, samt kläder på kroppen, och har man detta så är man definitionsmässigt inte fattig. Fattigdom är aldrig relativ.
Citera
2021-12-11, 13:12
Medlem
Det kan göras fel från FK också. Inte kul när det inträffar och man måste betala tillbaka
Citera
2021-12-11, 15:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag hänger inte riktigt med, du menar alltså att vi som tycker att bidragssystemen borde avvecklas automatiskt har överseende med ekonomisk brottslighet? Jag kan säga dig att jag skrattade gott när Ernstberger dömdes till fängelse. Anledningen till att jag skriver mer om bidrag än om Ernstberger är att det är lättare att undvika hans fonder än att undvika att betala skatt. Dessutom, vad har detta med de höga bidragen att göra?

Jag vill gynna de som arbetar och gör rätt för sig. Helst skulle jag vilja avskaffa alla penningbidrag och låta sådana som Anna bo i statliga eller kommunala kollektiv, men i väntan på det så kan jag nöja mig med att bidragen garanterat är max hälften av den lägsta nettolönen i Sverige. Jag tänker mig 3000-4000 netto, då kan 10 bidragstagare tillsammans hyra en lägenhet, köpa några våningssängar på IKEA, och sedan göra storkok bestående av tomatsoppa och liknande. Egen lägenhet är faktiskt ren lyx.

Så nej, jag vill inte att sådana som Anna skall få chips och skinka på min bekostnad. Vad Ernstberger skall med en Porsche till är oklart, skall han ha den i cellen då eller?
Jag tycker tvärtom. Även de som inte har lyckats få ett jobb de kan leva på ska ha en god standard och leva bra. Det har vi råd med i Sverige. Det kommer alltid att vara de som inte uppfyller marknadens krav på att producera 110%, och om inte staten ordnar jobb år dessa återstår bara att leva på bidrag.
Vem som helst kan bli långvarigt sjuk eller arbetslös och behöva samhällets stöd.

Historien Ernstberger har vi inte sett slutat på än. Han kommer att överklaga domen, och människor ur hans samhällsklass har en förmåga att slippa undan straff. Hur ofta ser man bedragare i den klassen sitta bakom galler?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRKk9V/petersson-och-spang-friades-i-tingsratten

De stora skurkarna går fria och de små hamnar bakom lås och bom.
Citera
2021-12-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Gäller det hennes funktionshindrade barn också?

Familjer bör bo tillsammans, ev att hon bör förlora vårdnaden om hon fortsätter vara kriminell.
Citera
2021-12-11, 19:08
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Du har inga barn. Testa livet när du har en unge att ta hand om oxå.
Så kvinnor förlorar alltså arbetsförmågan totalt så fort vi genomgått en graviditet? Helvete vad misogyn du är.
Citera
2021-12-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurftjejen
Snälla ni som tycker synd om Anna. Ta reda på vilken vidrig människa det är. Stjäl i våra affärer och har åkt dit flera gånger. Har många till salu annonser ute på olika saker som hon har stulit. Hon borde sättas i fängelse och barnen bör tas om hand av en normal människa. Många i Kristianstad vet vad hon går för. Den äldsta sonen går i hennes fotspår och har också blivit dömd. Anna har väl fått det kriminella ifrån sina föräldrar. Hon borde spärras in för alltid. Detta är inte den sista snyfthistoria som ni får läsa om henne. Hon vet hur hon ska göra för att synas.

Är hon dotter till B?
Citera
2021-12-11, 23:12
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De små tjuvarna sätter man i fängelse, de stora går fria. Om nån snor en limpa på ICA åker han i fängelse, om man snor miljarder från skattebetalarna blir man rik och berömd.

Lite så är det vännen
https://m.youtube.com/watch?v=GJoNK67lH1s
Citera
2021-12-12, 12:31
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
... Anna erkänner i artikeln att hon är dålig på matematik. - Vad ska man säga ..

De är alltid tillräckligt bra på "matematik" för att söka bidrag iaf.
Citera
2021-12-12, 15:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag tycker tvärtom. Även de som inte har lyckats få ett jobb de kan leva på ska ha en god standard och leva bra. Det har vi råd med i Sverige. Det kommer alltid att vara de som inte uppfyller marknadens krav på att producera 110%, och om inte staten ordnar jobb år dessa återstår bara att leva på bidrag.
Vem som helst kan bli långvarigt sjuk eller arbetslös och behöva samhällets stöd.

Historien Ernstberger har vi inte sett slutat på än. Han kommer att överklaga domen, och människor ur hans samhällsklass har en förmåga att slippa undan straff. Hur ofta ser man bedragare i den klassen sitta bakom galler?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRKk9V/petersson-och-spang-friades-i-tingsratten

Jag tycker att det skall synas och kännas att gå på bidrag, det skall vara jobbigt och stigmatiserat.

Jag har råkat ut för personer som Anna, och det som de har gemensamt är att de är nöja med att gå på bidrag och inte vill ha en förändring. Inte sällan så är de uppfostrade från barnsben till att gå på bidrag, och de påminner om hur vissa invandrargrupper brukar beskrivas. Det är inte lätt att vara rasist när personer som Anna existerar.

Din föreställning om att de som går på bidrag är sjuka eller tillfälligt arbetslösa är mer än lovligt naiv. Jag vet att personerna som du skriver om existerar, men eftersom att de tenderar att ta tag i sin situation så läser vi aldrig några snyftreportage om dem i Hem & Hyra. Om bidragssystemen hade avskaffats så hade denna grupp med lätthet kunnat skaffa försäkringar som täcker sjukdom och arbetslöshet hos vilket försäkringsbolag eller fackförbund som helst, vilket redan idag för övrigt är en realitet.

Vad menar du med att vi har råd? Det finns inte obegränsat med resurser, och ekonomi handlar om ytterst om prioriteringar. Jag tycker att i princip vad som helst utom invandring och u-hjälp är att föredra framför att lägga resurser på dagens personer som Anna. Sjukvård, skola, skattesänkningar, rättsväsende, vad som helst.
Citera
2021-12-12, 16:02
Medlem
Citat:

Tammer: det är upp till den enskilde att rå om sig själv och sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in