Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Jo, det kanske ändå är klokast om man nu tänker att man har genomskådat systemet som fungerar på detta vis.
Man blir dock irriterad på folk som tror sig vara smarta som "investerat" och blivit "rika" på att äga sin BR, för "bostadspriser går alltid upp på sikt". I en normal ekonomi är en ägd bostad i bästa fall ett skydd mot inflationen men inte mycket mer än så.
Det är inte så svårt att investera i en totalt riggad marknad 
Precis

Så finns det ju massa med risker och obekanta faktorer man får försöka spela med. Men vi kan ju konstatera att Sverige inte har en subprime-liknande situation som i USA. Bankernas KALP-kalkyler är rätt så hårda, även med brutala räntor på 7% kommer många klara sig (varför nu räntorna skulle gå upp till det?).
Lägg sedan till: Ökande invandring, stigande kriminalitet i många områden, låga räntor världen över, begränsad tillgång (exempelvis centrala Stockholm, fina kustområden, etc), kommunalt planmonopol,
expanderad penningmängd=>INFLATION, politiskt kapital som bostadsrättsägarna har (kommer kräva större ränteavdrag vid höga räntor) etc.
Listan fortsätter. Vad vi
inte ser är följande tecken på att det skulle vara en bubbla (även om priserna tillfälligt kan gå ner): Flippande av bostäder, minskande befolkning, mer än tillfällig deflation, kreditrisker ā la USA 2007, fritt byggande, politiskt korståg mot BRF:er, tomma outnyttjade lägenheter, etc...
Med det sagt tror jag location, location, location kommer vara än mer viktigt. Det kan vara i innerstaden/nära attraktiva centrumlägen eller på landet. Halvlökiga förorter som försöker placera sig i mellanskiktet kommer kanske inte stiga lika mycket i värde. Vad vet jag.
Innan jag skrev på min nuvarande världssyn om makroekonomin och hur långt politiker/etablissemanget är villiga att gå för att upprätthålla dagens system, trodde jag att det likväl många andra här var en bubbla. Men inte längre.
Med det sagt rekommenderar jag alla att ha en diversifierad portfolio, där visserligen ens bostad kommer utgöra en betydande del, men det hindrar än inte från att ha nödcash, bitcoins, guld, aktier, räntor (

) m.m.
EDIT: Med det sagt är ju upplägget med nuvarande system ohållbart i längden. Därför gäller det att spela med och samtidigt bygga upp exits/alternativ. Att hoarda cash och sitta och fisa i en hyresrätt tror jag är fel väg att gå. Bättre att använda hävstång med bostaden och samtidigt diversifiera sig. Surra fast sig i masten, samtidigt som han har en livbåt väntandes. Frågan är bara om man hinner skära upp repet när båten sjunker?