2021-12-11, 08:21
Medlem
Beaver14s avatar
Jösses, här var det full panic mode på morgonkvisten.
Väntar fortfarande på rubrikerna om att folk med Omikronvarianten dör, för jag har fortfarande inte läst om ett enda fall.. Fan inte ens att en ovaccinerad strykt med.

Så var det tid för att hata på skidresenärerna igen. Kan lugna er med att jag som vanligt åker till fjällen om ett par veckor och kommer ha det underbart skönt med skidåkning och detta år även med after ski. Hutt hutt!
Citera
2021-12-11, 08:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur blir man en så rädd kärring som du? Ammad upp i 30 årsåldern? Herregud mänska omikron är fullständigt ofarligt! Speciellt för vaccinerade där ytterst få ens får symptom överhuvudtaget. Det bästa, och troligaste scenariot nu, är att omikron sveper över oss alla så fort som möjligt och därmed äntligen normaliserar tillvaron helt. Sedan får riskgrupperna ta sina boosters varje höst precis som med influensan medans vi övriga kan ta en släng flunsa utan att skita knäck såsom syltryggar likt du själv och imbilden. Ni två är verkligen patetiska och hade ni fått bestämma hade hela världen konkursat sju gånger om med massvält och anarki i dess kölvatten..
Problemet är att sjukvården som redan innan pandemin skrek i desperation efter julfirandet varenda säsong nu kommer att få en rejält tuff match pga sämre flockimmunitet mot många olika virus och bakterier.
Lägg till de oroande siffror som finns (de är få, av någon anledning släppa det mesta (ännu?) inte offentligt, som indikerar en kraftigt förhöjd risk för död vid infektion av Sars 2 upp till 3 veckor efter vaccination!

Detta är alltså sämsta tänkbara tillfälle att;
1 införa vaccinpass
2 inte återinföra restriktioner vi tidigare haft under sommaren
3 påbörja ett nytt vaccinationsprogram
Citera
2021-12-11, 08:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag vet att du tycker det, det är ok. Det verkar dock som det är lite si och så med psyket hos många efter den här pandemin.

Hur tror du invånarna i exempelvis Melbourne mår jämfört med en stockholmare rent krasst?
Citera
2021-12-11, 08:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur tror du invånarna i exempelvis Melbourne mår jämfört med en stockholmare rent krasst?

Det är nog lite si och så med den psykiska hälsan där nere.
Citera
2021-12-11, 08:28
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Väntar fortfarande på rubrikerna om att folk med Omikronvarianten dör, för jag har fortfarande inte läst om ett enda fall.. Fan inte ens att en ovaccinerad strykt med.

Så var det tid för att hata på skidresenärerna igen. Kan lugna er med att jag som vanligt åker till fjällen om ett par veckor och kommer ha det underbart skönt med skidåkning och detta år även med after ski. Hutt hutt!

Själv har jag bokat NHL i Madison Square garden vecka 7 och Trysil vecka 8, Voi vittu och trauma om inte det blir av..
Citera
2021-12-11, 08:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Jag var aldrig säker på tegnells kompetens men nu är jag det. Han har haft stenkoll hela tiden. Problemet är att han inte har kunnat vara ärlig. Hade han från början sagt att vi kan inte stoppa detta virus, vi måste satsa på flockimmunitet direkt så hade jag haft mer respekt och förståelse. Dock hade det blivit ramaskri såklart. Det hade blivit för uppenbart att staten offrar dessa gamla sjuka för att korta ner pandemin. Omikron skiter jag fullständigt i då den är som en vanlig förkylning (ännu mer än tidigare varianter) och kommer vara vår väg ur pandemin. Just därför bör allt hållas öppet för alla. Låt alla utom riskgrupper bli smittade. Fort!

Att du tycker han är kompetent är ok, jag tycker det saknas något, ärlighet bland annat. Jag drar inte slutsatsen att det är en förkylning innan jag sett mer data men blir glad om det är så.
Citera
2021-12-11, 08:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Låt alla utom riskgrupper bli smittade. Fort!

Även de inom sjukvården?
Räddningstjänst?
Äldrevården?

Antar att du gärna hoppar in och stöttar dem.
Citera
2021-12-11, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Även de inom sjukvården?
Räddningstjänst?
Äldrevården?

Antar att du gärna hoppar in och stöttar dem.
Den värdelösa politik som förts under lång tid och minskat relativa resurser inom dessa områden är inte mitt problem. Jag har inte röstat på de partier som gjort Sverige sämre. De som röstat på dessa kan ju ställa upp i så fall.
Citera
2021-12-11, 08:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Det är väl inte det som är mest oroande.

Det är möjligt att Omikron kommer att ha ett mildare förlopp men chansen är större att det beror på immuniteten bland befolkningen än på viruset själv. Man kan förledas att tro att virus är mindre skadligt av det vilket skulle vara en katastrof dör de som drabbas av Delta-varianten idag trots vacciner. Det är de allra äldsta och de i riskgrupperna samt naturligtvis de ovaccinerade.

Men det stora hotet är inte bara att tidigare infektioner inte ser ut att skydda mot Omikron. Detta beror till stor del på att varianten är en egen arm på det fylogenetiska trädet. Det kan mycket bäl visa sig ge dålig immunitet tillbaka mot framförallt Delta-varianten.

P.g.a. olika karakteristika på varianterna kan vi alltså stå där med två vågor samtidigt. Det är en fullt möjlig utveckling och man måste komma ihåg att varken Omikron eller Delta är färdigutvecklade:

Andy Slavitt
@ASlavitt
If Omicron were the only challenge of the winter, it would be easier to manage. But Omicron will arrive when Delta is raging. And if Delta spreads as fast or faster than Omicron innately, then scientists tell me we are likely to get stuck with both. 18/
That means two viruses circulating, 2 types of immunity required to thwart infection. 2 cycles of spread.

We have had 2 strains of the flu before. 2 flu vaccines combined.

One solution. 19/
https://twitter.com/ASlavitt/status/1468767088982429699?s=20

Öppnar upp för rekombinationer då det också ökar risken för att någon blir smittad av båda samtidigt.

Så även om Omikron skulle visa sig mildare direkt eller indirekt är det ingen bra situation vi står inför och det finns alla anledning att ta till alla åtgärder vi kan för att bromsa detta.

Så ta du din tredje spruta innan du åker till fjällen.
Citera
2021-12-11, 08:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Den värdelösa politik som förts under lång tid och minskat relativa resurser inom dessa områden är inte mitt problem. Jag har inte röstat på de partier som gjort Sverige sämre. De som röstat på dessa kan ju ställa upp i så fall.
Men du tycker det är ok att släppa smittan fri och det kommer fattas personal inom dessa områden. Du verkar inte förstå allvaret i situationen.

Att det kommer fattas folk på mindre viktiga ställen går att anpassa sig efter men knappast så viktiga områden som jag räknade upp. Kommer smittan in på en brandstation så kan hela gänget bli hemma någon vecka. Eller gå löst på stora delar av sjukhus. Omicron är rejält smittsam men som tur verkar den oftast vara mycket mild.
Citera
2021-12-11, 08:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Framförallt inte mitt i en Storstad.

Nån liten ö i stilla havet hade varit bättre. Karantän för alla som reser in o ut ;-)

Sen har vi även problemet att militären intresserar sig för denna forskning o att fler länder vill ha egna labb.
Wuhan hade ju militära vetenskapsmän i sina "styrelse" o vi har ju ingen kunskap om deras roll i verksamheten.
Citera
2021-12-11, 08:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag var aldrig säker på tegnells kompetens men nu är jag det. Han har haft stenkoll hela tiden. Problemet är att han inte har kunnat vara ärlig. Hade han från början sagt att vi kan inte stoppa detta virus, vi måste satsa på flockimmunitet direkt så hade jag haft mer respekt och förståelse. Dock hade det blivit ramaskri såklart. Det hade blivit för uppenbart att staten offrar dessa gamla sjuka för att korta ner pandemin. Omikron skiter jag fullständigt i då den är som en vanlig förkylning (ännu mer än tidigare varianter) och kommer vara vår väg ur pandemin. Just därför bör allt hållas öppet för alla. Låt alla utom riskgrupper bli smittade. Fort!
Det sa han, och det blev det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in