2021-12-09, 22:52
Medlem
Är det bara var femte svensk som tror att det var SE som gjorde det?
Citera
2021-12-09, 23:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har inte läst Lampers bok. Det här är i så fall helt nya och hittills okända uppgifter som inte finns dokumenterade i förhören från 1986. Mannen i mörkblå täckjacka, och som tidigare har antagits vara vittnet Anders B, skall alltså enligt de här uppgifterna ha sprungit iväg från brottsplatsen. Skulle verkligen uppskattas om du kan citera ordagrant från primärkällan här (eller kanske ännu hellre länka).

Primärkällan är SVT. Ring dom och be dom länka dig.
Citera
2021-12-09, 23:11
Medlem
Draifoss avatar
Idag blev journalisten Otto Ekevi klar med intervjun med författaren Lena Andersson:
Lena Andersson om Stig Engström, Netflix-serien – och det riktiga Palmemordet
https://www.youtube.com/watch?v=36KSu3kqSF0
Citera
2021-12-09, 23:21
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Är det bara var femte svensk som tror att det var SE som gjorde det?

Ungefär samma gäller vad amerikanare tror om vem som mördade JFK. Trots att det är solklart det var Oswald som sköt honom.
Citera
2021-12-09, 23:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ungefär samma gäller vad amerikanare tror om vem som mördade JFK. Trots att det är solklart det var Oswald som sköt honom.

Lögn. En femtedel av amerikanerna tror att LHO utförde mordet på egen hand. Siffrorna över de som tror han mördade Kennedy är betydligt högre.
Citera
2021-12-09, 23:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Idag blev journalisten Otto Ekevi klar med intervjun med författaren Lena Andersson:

Där har vi en med lite ungdomlig energi i alla fall.

En vacker dag kanske Ekevi snubblar över något riktigt spännande!

Tillvaron som MOP-journalist tycks emellertid ekonomiskt kärv.

P.S. Märkligt att LA är så säker på "handledsväska". Det var Holmér som sade det först, i TV.
Citera
2021-12-10, 00:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag ställer mig precis som Lena och Otto (hör 28:32 in i intervjun) oförstående till det här vittnesmålet om att en man som faktiskt verkar se ut precis som SE skall ha hoppat in i en blå Opel vid Snickarbacken strax efter mordet. Någon som kanske har bättre koll får gärna förklara vad det här kan handla om. Kanske ett rent sammanträffande, eller någon som försöker skydda SE, eller någon som försöker sätta dit honom:
https://youtu.be/36KSu3kqSF0?t=1712
Senast redigerad av Draifos 2021-12-10 kl. 00:08.
Citera
2021-12-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Jo, men det var inga moderater som köpte en revolver svart.

Otur när du tänker Pirigin?

Du har ju ingen logisk förankring i något du skriver.

Argumentet mot SEs vapeninnehav är först att han inte har något känt vapeninnehav. Sen blir det att vem som helst kunde få tag på ett illegalt vapen. Som sen blir att moderater inte köper illegala vapen.

Du kan trolla runt på det här sättet, men ska du tas på allvar får du steppa upp.

I övriga frågor gör du hönor av fjädrar (ex. LAC) och drar snäva slutsatser på högst osäkra uppgifter.
Citera
2021-12-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det gick inte att ta sig in obemärkt. Det fanns två alternativ: 1) Dra kortet. 2) Bli insläppt.

Ingenting sådant har skett kl. 21:10, men däremot en timme tidigare, minns ALG.

Vad skulle SE ha haft för ärende till Grand, förresten?

Det går uppenbart att ta sig både in och ut obemärkt från baksidan av huset. Om du helt utesluter att SE kan ta sig in via baksidan, så har du uteslutit SE vid grand efter bion också.
På vilka grunder?

Ev. ärende finns flera tänkbara.
Citera
2021-12-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nja, du kanske ska läsa förhöret med AK på nytt? Hon är inte ett dugg säker på detta

Sida 6 i dialog-förhöret på frågan om hon träffade SE "vid niotiden" och om han gick in eller ut.

AK: "Det är sådana saker som jag inte kommer ihåg, folk går alltid in och ut ..... Då pratar man väl oftast med folk när de går ut och in men i och med att de inta har, hade jag vetat om att det varit ett mord, skett ett mord, då hade man varit mer uppmärksam och kommit ihåg mer. Men ..... flesta är så att saker och ting händer och så är det inget mer med det."

Vidare:
F: "Du säger här att någon gång vid 21.00, menar du då att du träffade SE i receptionen?"

AK:" Varför jag sade nio kommer jag inte... det vet jag inte. Men det är väl oftast då när folk går ut och in. Eller då också."

Ska man använda AK som stöd för att SE varit ute och kommit in kl.21 är man ute på rätt djupt vatten.

Frågan är också om man inte ska förhålla sig lite mer ödmjukt till övriga väktares uppgifter också.

Tycker mönstret går igen hos vittnena. Några svarar ärligt att de är osäkra och inte minns så bra. Några är tvärsäkra, även år efter mordet. Man ska nog utgå från att alia uppgifter är osäkra, särskilt uppgifter om div. detaljer som kommer månader eller år efter mordet.
Citera
2021-12-10, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej jag blandar inte in innehav. Han hade ingen känd tillgång till vapen är vad jag säger. Med din definition har man tillgång bara för att man lever i ett samhälle. Visst, en granne var vapenamlare. Men i så fall kan vi ju säga att jag har tillgång till flera miljoner kronor för att jag har grannar/vänner. Om jag hade en vän som brukade låna ut miljoner, så visst då kanske man kan säga jag har tillgång. Men bara för att jag har en miljonär till granne har jag inte tillgång till miljoner.

Han hade ingen känd tillgång till vapen. Det är fakta. Möjlighet att sno ett vapen, visst. Men det hade hundratusentals. Glaser ses som skum för att han var granne med SE, det är sinnessjukt.

Kan du ge exempel på vad du anser konstituerar vapentillgång.
Citera
2021-12-10, 00:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Primärkällan är SVT. Ring dom och be dom länka dig.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga här. Antyder du att det som 'MOPspanaren' skriver om en man i mörk täckjacka som sprang från platsen skulle vara helt påhittat? Sådana här uppgifter skulle ju, om de nu verkligen stämmer, kunna visa på en alternativ gärningsman.
Senast redigerad av Draifos 2021-12-10 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in