2021-12-09, 21:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även om nu SE säkert ljuger för SvD-reportern om t.ex. "Lisbeths lindriga skada" och "mannen med den mörkblå täckjackan" så har väl det här ingen betydelse alls för den sk. skuldfrågan. SE kan ju fortfarande vara bara en helt vanlig och oskyldig TV-tittare här, om än med ett kanske lite väl ovanligt stort behov av att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig.

Det finns väl bara två genomarbetade teorier angående den man i blå jacka SE beskriver. Den ena att han ser LJ från trappkrönet och den andra att han ser LJ från mordplatsen. Någon annan teori med förklaring finns inte tillgänglig.

Det är precis som plagget. Det finns två alternativ och enbart ett kan vara rätt.
Citera
2021-12-09, 21:22
Medlem
Spekulation? Ja visst..

MEN i den här tråden kan vi ta oss den friheten. Det mesta bygger på spekulation. Precis som tråden om CA. Spekulation spekulation..

Men om vi tänker oss att SE ändå hade tillgång till ett vapen. (Och sköt..)

1. Hans fru kan ju ha känt till det i så fall.
2. Han kan ha misstänkt att frun kände till det.
3. Han kanske inte kunde utesluta att frun visste det.

Således hade han ju då i så fall lite att förklara för sin fru. Hur det kom sig att han helt hade missat själva mordet men ändå kom hem med nattbussen.

Inför henne om någon lär han ju behövt en viss cover up. Långsökt men ändå..

För beteendet är ändå märkligt. Skyldig eller ej. Mytoman eller inte. Fyllo? Uppmärksamhetskåt? Ja det var han antagligen i alla fall.. Men var han en illvilligt ond person? Får inte den bilden ändå?

Varför bemöda sig med att medvetet eller ej trasa sönder utredningen så himla mycket. På ett så tidigt skede. Helt poänglöst? Han var ju knappast dum.. Som i ointelligent.

Att han bara ville ha uppmärksamhet för att kunna skryta om sig själv inför sin privata umgängeskrets.. Varför sånt himla besvär? Och varför så oerhört bråttom? Frågorna är klart fler än svaren.

Och för att försiktigt återgå till jämförelsen med den här CA så får man inte känslan av att det är en sportskytt med vapenlicens som sköt Palme. Det känns mera som ett tafatt fyllo. Men visst, det är spekulation. CA är också intressant! Det nekar jag inte till.
Senast redigerad av Macke85 2021-12-09 kl. 21:55.
Citera
2021-12-09, 21:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det finns väl bara två genomarbetade teorier angående den man i blå jacka SE beskriver. Den ena att han ser LJ från trappkrönet och den andra att han ser LJ från mordplatsen. Någon annan teori med förklaring finns inte tillgänglig.
Den enda riktigt genomtänkta, och dessutom bra förklarade, teorin om SE:s iakttagelse av Lars J som jag har sett är Lars Renvalls:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html

Om du vill hänvisa till någon annan och mer "genomarbetad" teori om SE:s iakttagelse av Lars J så kanske du kan länka till den?
Senast redigerad av Draifos 2021-12-09 kl. 21:48.
Citera
2021-12-09, 21:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Den enda riktigt genomtänkta, och dessutom bra förklarade, teorin om SE:s iakttagelse av Lars J som jag har sett är Lars Renvalls:

Om du vill hänvisa till någon annan och mer "genomarbetad" teori om SE:s iakttagelse av Lars J så kanske du kan länka till den?
Otroligt löjligt och krystat.

"Han behövde av okänd anledning kunna beskriva gärningsmannen och den enda bild av gärningsmannen som fanns vid den tidpunkten var teckningen i Rapportsändningen."

SE kunde inte skapa sig en egen bild efter de signalementsuppgifter som fanns? Han var tvungen att titta på en tecknad bild som någon på redaktionen slängt ihop för att kunna lämna en trovärdig beskrivning av en påhittad GM?
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-12-09 kl. 22:42.
Citera
2021-12-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag har blivit anklagad för att jag alltid utgår från att alls agerar rationellt och logiskt. Men ska man fundera på om SE är GM måste man förutsätta att han gör några till synes dumma beslut.

Om SE är GM kan vi dock konstatera att hans utsagor som då måste vara lögner går hem. LP blir tillfrågad om hon har samtalat med någon (äldre man?, jag minns inte). Hon nekar och polisen gör inte mer med det.

Förklaringen till hur SE som GM lägger signalement mörkblå täckjacka är tredelad:
1: Han vet att signalementet är fel och kan anta att det har uppstått pga att någon misstagit AB eller LJ för mördaren.
2: Det enda vittnet som är på platsen som SE med säkerhet uppfattar innan han springer iväg är LP. Han har inte så många att gissa på och det kan till och med vara så att han uppfattar hur LP direkt riktar uppmärksamheten åt AB.
3: Han kan ha fått infon om att LP sagt mörkblå täckjacka via aktuellt 08:00. Då kan han koppla det till signalementet om en mörkblå täckjacka som cirkulerat under natten.

Det kan vara så att han helt enkelt har pratat med LP också.

Men det är inte heller särskilt sannolikt.
Och inte bara detta. Att som GM återvända till BP var helt idiotiskt!! Han kunde ju inte haft koll på alla omkring. Om nån plötsligt pekat ut honom, där o då, hade han snabbt suttit i kronoberg...och kläderna på väg till analys.
Simple as that!!
Citera
2021-12-09, 21:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Den enda riktigt genomtänkta, och dessutom bra förklarade, teori om SE:s iakttagelse av Lars J som jag har sett är Lars Renvalls:

Om du själv vill hänvisa till någon annan och mer "genomarbetad" teori om SE:s iakttagelse av Lars J så får du gärna länka.

Spännande! Men den där bilden skildrar en man i rörelse.

SE talar i förhören om en man som stod stilla i 5-6 sekunder, och som var försvunnen när han tittade in i gränden på nytt.

Om han hade utgått från teckningen på Extra Rapport så hade han väl nämnt en som sprang?

För övrigt prickar SE in både tidpunkten som LJ stod där, och positionen, ganska exakt.

P.S. En av Skandiamannens vänner jobbade just med att göra illustrationer åt nyheterna på TV: "Jag har en kollega, vi har gått på konstfackskola tillsammans, han är tecknare på Rapports tecknarstudio [...]" Verkar dock otroligt att SE och tecknaren skulle ha haft kontakt redan före sändningen kl. 4 på natten. Om det nu inte var så att han ringde *trumvirvel* TVÅ samtal från telefonen inne på Skandia ...

"Hör nu här! Kasta dig in till redaktionen. De säger att ..." Nej, det trodde inte SE på själv ännu.

Dessvärre tycks det inte existera något förhör med denna kollega. Dit nådde inte ens "Sherlock" PH ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-09 kl. 22:05.
Citera
2021-12-09, 22:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Du har alternativ A som stämmer till 100% och alternativ B som stämmer till 75%. Och du säger att B är mycket mer sannolikt än A, men du har inte ett enda argument varför. Så därför är det ingen anna i tråden som håller med dig
Citera
2021-12-09, 22:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag har blivit anklagad för att jag alltid utgår från att alls agerar rationellt och logiskt. Men ska man fundera på om SE är GM måste man förutsätta att han gör några till synes dumma beslut.

Om SE är GM kan vi dock konstatera att hans utsagor som då måste vara lögner går hem. LP blir tillfrågad om hon har samtalat med någon (äldre man?, jag minns inte). Hon nekar och polisen gör inte mer med det.

Förklaringen till hur SE som GM lägger signalement mörkblå täckjacka är tredelad:
1: Han vet att signalementet är fel och kan anta att det har uppstått pga att någon misstagit AB eller LJ för mördaren.
2: Det enda vittnet som är på platsen som SE med säkerhet uppfattar innan han springer iväg är LP. Han har inte så många att gissa på och det kan till och med vara så att han uppfattar hur LP direkt riktar uppmärksamheten åt AB.
3: Han kan ha fått infon om att LP sagt mörkblå täckjacka via aktuellt 08:00. Då kan han koppla det till signalementet om en mörkblå täckjacka som cirkulerat under natten.

Det kan vara så att han helt enkelt har pratat med LP också.

Men det är inte heller särskilt sannolikt.

Instämmer i att "om SE är GM måste man förutsätta att han gör några till synes dumma beslut."
Och det är det faktiskt inte många som ens "vågar"(?) tillstå.

Till din punktlista, som jag faktiskt uppskattar då den är konstruktiv, så blir den klart långsökt. Men om (mot min förmodan) SE skulle vara GM så är det väl delar i denna som ändå måste bli förklaringen.

1. Denna "någon" bör då vara LP och hur kan SE veta att hon sett LJ eller AB. Exakt "mörkblå täckjacka" har inte förekommit i media. Kl. 04.00 har vi 3 säkra vittnen som stod 50-60m ifrån... där det som bäst var en jacka som "möjligen var mörkt blå"
2. Tror du tänker lite galet i att SE ska utgå från sig själv här, när alla uppgifter från media kommer från andra vittnen. Men också att han som flyende GM ska ha uppfattat att Lisbeth då "blickar bakom hörnet" (SE flyr genom gränden) och då sett AB och ingen annan ... där SE lite innan lagt AB's signalement på minnet?
3. Aktuellt kl.08.00 kommer uppgifterna om "mörk täckjacka från Lisbeth".
Mot bakgrund av alla felaktigheter i media så är det svårt att tro att GM vågar använda några mediauppgifter ö.h.t.
Är det förklaringen så är det en rätt osannolik och turlig chansning från SE.

Nej, jag köper inget av dessa förklaringar alls.
Det är fortfarande klart enklare, för min del, att SE faktiskt talat med Lisbeth.
Citera
2021-12-09, 22:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Säger de bara så, och inget annat? Kan du länka?
Citera
2021-12-09, 22:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Säger de bara så, och inget annat? Kan du länka?

Sluta trolla!
Redan länkat och källan är Lampers, vilket du så klart borde ha koll på.

"Mannen var enligt fru Palme klädd i mörk täckjacka."

(och för ordningens skull där så var uppgifterna att mannen sprang ifrån platsen... att jämföra med en stillastående AB eller LJ.)
Citera
2021-12-09, 22:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Sluta trolla!
Redan länkat och källan är Lampers, vilket du så klart borde ha koll på.

"Mannen var enligt fru Palme klädd i mörk täckjacka."

(och för ordningens skull där så var uppgifterna att mannen sprang ifrån platsen... att jämföra med en stillastående AB eller LJ.)
Jag har inte läst Lampers bok. Det här är i så fall helt nya och hittills okända uppgifter som inte finns dokumenterade i förhören från 1986. Mannen i mörkblå täckjacka, och som tidigare har antagits vara vittnet Anders B, skall alltså enligt de här uppgifterna ha sprungit iväg från brottsplatsen. Skulle verkligen uppskattas om du kan citera ordagrant från primärkällan här (eller kanske ännu hellre länka).
Senast redigerad av Draifos 2021-12-09 kl. 23:03.
Citera
2021-12-09, 22:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Instämmer i att "om SE är GM måste man förutsätta att han gör några till synes dumma beslut."
Och det är det faktiskt inte många som ens "vågar"(?) tillstå.

Till din punktlista, som jag faktiskt uppskattar då den är konstruktiv, så blir den klart långsökt. Men om (mot min förmodan) SE skulle vara GM så är det väl delar i denna som ändå måste bli förklaringen.

1. Denna "någon" bör då vara LP och hur kan SE veta att hon sett LJ eller AB. Exakt "mörkblå täckjacka" har inte förekommit i media. Kl. 04.00 har vi 3 säkra vittnen som stod 50-60m ifrån... där det som bäst var en jacka som "möjligen var mörkt blå"
2. Tror du tänker lite galet i att SE ska utgå från sig själv här, när alla uppgifter från media kommer från andra vittnen. Men också att han som flyende GM ska ha uppfattat att Lisbeth då "blickar bakom hörnet" (SE flyr genom gränden) och då sett AB och ingen annan ... där SE lite innan lagt AB's signalement på minnet?
Mot bakgrund av alla felaktigheter i media så är det svårt att tro att GM vågar använda några mediauppgifter ö.h.t.
Är det förklaringen så är det en rätt osannolik och turlig chansning från SE.

Nej, jag köper inget av dessa förklaringar alls.
Det är fortfarande klart enklare, för min del, att SE faktiskt talat med Lisbeth.
Ja, självklart kan LP ha nämnt "mörkblå täckjacka" på mordplatsen, det signalement som hon senare uppger för polisen och det signalement som SE säger att hon uppgav.

Helt uppenbart är att om SE-teorin ens ska komma i närheten av att verka vettig måste allt krånglas till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in