Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Jag har blivit anklagad för att jag alltid utgår från att alls agerar rationellt och logiskt. Men ska man fundera på om SE är GM måste man förutsätta att han gör några till synes dumma beslut.
Om SE är GM kan vi dock konstatera att hans utsagor som då måste vara lögner går hem. LP blir tillfrågad om hon har samtalat med någon (äldre man?, jag minns inte). Hon nekar och polisen gör inte mer med det.
Förklaringen till hur SE som GM lägger signalement mörkblå täckjacka är tredelad:
1: Han vet att signalementet är fel och kan anta att det har uppstått pga att någon misstagit AB eller LJ för mördaren.
2: Det enda vittnet som är på platsen som SE med säkerhet uppfattar innan han springer iväg är LP. Han har inte så många att gissa på och det kan till och med vara så att han uppfattar hur LP direkt riktar uppmärksamheten åt AB.
3: Han kan ha fått infon om att LP sagt mörkblå täckjacka via aktuellt 08:00. Då kan han koppla det till signalementet om en mörkblå täckjacka som cirkulerat under natten.
Det kan vara så att han helt enkelt har pratat med LP också.
Men det är inte heller särskilt sannolikt.
Instämmer i att "om SE är GM måste man förutsätta att han gör några till synes dumma beslut."
Och det är det faktiskt inte många som ens "vågar"(?) tillstå.
Till din punktlista, som jag faktiskt uppskattar då den är konstruktiv, så blir den klart långsökt. Men om (mot min förmodan) SE skulle vara GM så är det väl delar i denna som ändå måste bli förklaringen.
1. Denna "någon" bör då vara LP och hur kan SE veta att hon sett LJ eller AB. Exakt "mörkblå täckjacka" har inte förekommit i media. Kl. 04.00 har vi 3 säkra vittnen som stod 50-60m ifrån... där det som bäst var en jacka som "möjligen var mörkt blå"
2. Tror du tänker lite galet i att SE ska utgå från sig själv här, när alla uppgifter från media kommer från andra vittnen. Men också att han som flyende GM ska ha uppfattat att Lisbeth då "blickar bakom hörnet" (SE flyr genom gränden) och då sett AB och ingen annan ... där SE lite innan lagt AB's signalement på minnet?
3. Aktuellt kl.08.00 kommer uppgifterna om "mörk täckjacka från Lisbeth".
Mot bakgrund av alla felaktigheter i media så är det svårt att tro att GM vågar använda några mediauppgifter ö.h.t.
Är det förklaringen så är det en rätt osannolik och turlig chansning från SE.
Nej, jag köper inget av dessa förklaringar alls.
Det är fortfarande klart enklare, för min del, att SE faktiskt talat med Lisbeth.