2021-12-09, 20:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Är du helt körd i huvudet?

Ncap har säkert fel i din värld. Men för alla andra gäller verkligheten.
Citera
2021-12-09, 20:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad förändrar det frågan jag ställde, hur går det om man frontar en Zoe mot en V70 om båda håller 100 km/h? Fö väger fortfarande Zoe mindre som batteribil än en bensindriven V70 oavsett modell.

De åkande i ZOE klarar sig bättre än de som åker i volvo V70:n, ett sådant krocktest har gjorts och video finns.
En Volvo V70N och Renault ZOE väger lika mycket, 1600 kg.
Citera
2021-12-09, 20:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ncap har säkert fel i din värld. Men för alla andra gäller verkligheten.

Euro ncap väger in assistanssytem, bromsautomatiska system och div övervakniningssytem.
Saknar en bil tex en "trötthetsassistent", så åker en stjärna direkt..

Löjligt test alltså, som inte har med krocksäkerhet att göra.

ZOE har full pott dvs toppresultat i krocktester, men inte i assistenssystem.
Nya faceliftade ZOE från 2020 har dock ett sämre sidokrockskydd, vilket påverkar minus en punkt i sammanställningen, därav inga punkter..
Dvs - ett helt ointressant testbetyg i frågan om krockskydd.

ZOE fas 1 årsmodell 2013-2020 har högsta betyg i krocksäkerhet, och även 5 stjärnor i euro ncap, dvs full pott.
Detta då pga assistanssystemen som inte gav minuspoäng då, vilket inte heller har med krocksäkerheten att göra..
Citera
2021-12-09, 20:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du är också en av flashabacks mest efterblivna idioter..
Läs testet som jag länkar ovan din idiot!
ZOE är en av de säkraste bilarna på marknaden.

Okej, jag förstår och lider med dig att bilens tillkortakommanden har fått dig att spruta ur dig diverse invektiv. Helt mänskligt, och din fadäs förlåtes givetvis.

Märkligt om det är så som du säger/påstår att Zoe "en av de säkraste bilarna på marknaden" i så fall får noll EURO-NCAP-stjärnor? Är testet fel eller något i den stilen?

DÄREMOT så har jag tittat på testet, och tittar man på detaljerna i testet var (som jag fattat det) det att bilen saknar "bouncande motorhuv", hur man nu ska översätta detta till kunglig svenska:
"Råkar man köra på en idiot till fotgängare som går mot röd gubbe, funkar inte motorhuven som madrass/studsmatta", sorry om jag misstolkade det där om motorhuven. Sedan såg jag på "bilderna" att ratten föraren har, inte "sugs tillbaka" vid krock. Vid förarens skrev och bäcken samt bröstkorg ser det "illa ut", ty att det blir skador på föraren "vid vanlig krock". Typ föraren blir "spetsad" av ratt. Eller i alla fall får ratten på sig så trauma uppstår.

Vänligen "BABsan": Vi har varit "många år här i gården nu" (FB), så kasta invektiv i stället för våra vanliga oftast givande diskussioner om Mercedes respektive Renault är lite tråkiga. Invektiven alltså.

Jag gillar också Renault. Precis som jag gillade en av mina absolut första flickvänner. Hon hette Susanne. Men kärlek och verklighet är olika saker. Skulle inte vilja ha Susanne som min fru idag, precis lika lite som jag skulle vilja ha Renault som min nuvarande bil.. "Funkar tyvärr inte att köra i vardagen".. (Även om det vore fint.. Kommer ihåg min första Renault4 sommaren med Susanne! )

Hoppas att det blir bra med din Zoe!
Senast redigerad av kraftfoder 2021-12-09 kl. 20:55.
Citera
2021-12-09, 21:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej, jag förstår och lider med dig att bilens tillkortakommanden har fått dig att spruta ur dig diverse invektiv. Helt mänskligt, och din fadäs förlåtes givetvis.

Märkligt om det är så som du säger/påstår att Zoe "en av de säkraste bilarna på marknaden" i så fall får noll EURO-NCAP-stjärnor? Är testet fel eller något i den stilen?

DÄREMOT så har jag tittat på testet, och tittar man på detaljerna i testet var (som jag fattat det) det att bilen saknar "bouncande motorhuv", hur man nu ska översätta detta till kunglig svenska:
"Råkar man köra på en idiot till fotgängare som går mot röd gubbe, funkar inte motorhuven som madrass/studsmatta", sorry om jag misstolkade det där om motorhuven. Sedan såg jag på "bilderna" att ratten föraren har, inte "sugs tillbaka" vid krock. Vid förarens skrev och bäcken samt bröstkorg ser det "illa ut", ty att det blir skador på föraren "vid vanlig krock". Typ föraren blir "spetsad" av ratt. Eller i alla fall får ratten på sig så trauma uppstår.

Vänligen "BABsan": Vi har varit "många år här i gården nu" (FB), så kasta invektiv i stället för våra vanliga oftast givande diskussioner om Mercedes respektive Renault är lite tråkiga. Invektiven alltså.

Jag gillar också Renault. Precis som jag gillade en av mina absolut första flickvänner. Hon hette Susanne. Men kärlek och verklighet är olika saker. Skulle inte vilja ha Susanne som min fru idag, precis lika lite som jag skulle vilja ha Renault som min nuvarande bil.. "Funkar tyvärr inte att köra i vardagen".. (Även om det vore fint.. Kommer ihåg min första Renault4 sommaren med Susanne! )

Hoppas att det blir bra med din Zoe!

ZOE har full pott i krockskydd, till och med något bättre än en V70 från 2016, det kan du se här:
- ZOE: https://cdn.euroncap.com/media/6018/euroncap_renault_zoe_2013_5stars.pdf
- V70: https://cdn.euroncap.com/media/7640/euroncap_volvo_v70_2009_5stars.pdf

Minuspoängen gäller assistanssystemen som inte har med krockskyddet att göra.
Ett minuspoäng gäller dock faceliftade ZOE från 2020, då den har en sämre krockgardin vid sidokollision än gamla ZOE.

Facit: ZOE är mycket krocksäker enligt alla tester, även euro ncaps egna tester.
Citera
2021-12-09, 21:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
ZOE har full pott i krockskydd, till och med något bättre än en V70 från 2016, det kan du se här:
- ZOE: https://cdn.euroncap.com/media/6018/euroncap_renault_zoe_2013_5stars.pdf
- V70: https://cdn.euroncap.com/media/7640/euroncap_volvo_v70_2009_5stars.pdf

Minuspoängen gäller assistanssystemen som inte har med krockskyddet att göra.
Ett minuspoäng gäller dock faceliftade ZOE från 2020, då den har en sämre krockgardin vid sidokollision än gamla ZOE.

Facit: ZOE är mycket krocksäker enligt alla tester, även euro ncaps egna tester.

Tror att ZOE är helt okej, om vi pratar om 2013 års tester, som du hänvisar till..
Men nu är det snart 2022!

Min jättegamla SAAB, gammelbilen från förra seklet var också topptestad förra seklet. "Krocksäker bil!". Fem stjärnor, sedan några år efteråt tre stjärnor, och numera i princip "noll stjärnor"..
Även om bilen i sig absolut inte blivit "sämre".

Krocksäkerhet är tydligen färskvara. (Även om en välskött bil i princip inte blir "farligare" med åren, dock ökar andra bilars säkerhet så allt är väl relativt).

Trafikmagasinet om min "gammelbil" som inte är min "daily driver", har en Skoda Superb 2014 för sånt..

Lite off topic: FATTAR inte biljournalister varken "då eller nu" att baksätet är till för barnen att sitta i!!?
(Benutrymmet i baksätet..)
Citera
2021-12-09, 21:23
Medlem
hippilis avatar
Det här med att folk kör en zoe.
Sista månaderna har det blivit en hel del bilåkande i städer och byar, förvånande hur många såna bilar man ser och det blir oftare och oftare så man ser att bilen är populär, nej jag har ingen sån jag åker antik bensin bil.
Citera
2021-12-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det här med att folk kör en zoe.
Sista månaderna har det blivit en hel del bilåkande i städer och byar, förvånande hur många såna bilar man ser och det blir oftare och oftare så man ser att bilen är populär, nej jag har ingen sån jag åker antik bensin bil.

I vår kommun ser man massor, men inga privatägda. Står kommunens namn och logga på samtliga.
Citera
2021-12-09, 22:07
Medlem
Det mest märkliga tycker jag är att den ännu mindre elbilen Fiat 500 fått 4 stjärnor!
Jag förstår inte riktigt vad de testar, om den kan få 4.

Det viktigaste för att undvika olyckor är att köra försiktigt, hålla hastighetsgränser, inte byta fil i onödan osv.

Svarta Audi och BMW som kör zick-zack, där det är tre filer och hastighetsgräns 100 km/h är riktigt farliga.
Sådana förare orsakar olyckor. Bilarna de kör har säkerligen 5 stjärnor också.

Ligger man i filen längst till höger där det är 3 filer och hastighetsgräns 100 km/h och håller avstånd till framförvarande bil. 1001, 1002, 1003.
Ja, då kan man ge sig fan på att ett svart fordon tycker att den luckan är lämplig för att köra om de två andra körfälten till höger för att komma fram fortare.
Och så ibland händer en olycka. Totalstopp i trafiken i en timme.

Använder man Android Auto eller dylikt kan man få information, om att det finns en snabbare väg p.g.a. trafikolycka.

Majoriteten av bilar på vägarna skulle få 0 stjärnor enligt de nyaste kraven från Euro NCAP.
Citera
2021-12-09, 22:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
I vår kommun ser man massor, men inga privatägda. Står kommunens namn och logga på samtliga.
Ja hemtjänst skulle jag tro?
Citera
2021-12-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Det mest märkliga tycker jag är att den ännu mindre elbilen Fiat 500 fått 4 stjärnor!
Jag förstår inte riktigt vad de testar, om den kan få 4.

Det viktigaste för att undvika olyckor är att köra försiktigt, hålla hastighetsgränser, inte byta fil i onödan osv.

Svarta Audi och BMW som kör zick-zack, där det är tre filer och hastighetsgräns 100 km/h är riktigt farliga.
Sådana förare orsakar olyckor. Bilarna de kör har säkerligen 5 stjärnor också.

Ligger man i filen längst till höger där det är 3 filer och hastighetsgräns 100 km/h och håller avstånd till framförvarande bil. 1001, 1002, 1003.
Ja, då kan man ge sig fan på att ett svart fordon tycker att den luckan är lämplig för att köra om de två andra körfälten till höger för att komma fram fortare.
Och så ibland händer en olycka. Totalstopp i trafiken i en timme.

Använder man Android Auto eller dylikt kan man få information, om att det finns en snabbare väg p.g.a. trafikolycka.

Majoriteten av bilar på vägarna skulle få 0 stjärnor enligt de nyaste kraven från Euro NCAP.

Euro NCAP är inte till för de som redan köpt bilar, eller de som köper beg. bilar. Euro NCAP är konsumentinformation till de som köper nya bilar.

Vilket är positivt. För det driver hela marknaden, inklusive andra biltillverkare än Volvo, att anstränga sig att göra så säkra bilar som de kan (jo, förutom Renault/Dacia då kanske). De valen och den ansträningen gynnas sedan hela marknaden av, och även de senare av de sekondhand-ägarna av bilarna.

Alltså gynnar Euro NCAP inte bara de som har råd att köpa nya bilar, men även de som köper bilar på beg.marknaden. Bra för alla!

Sedan är självklart det säkraste att inte köra bil alls, men det är ju mer en annan diskussion.
Citera
2021-12-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja hemtjänst skulle jag tro?

Troligen. Står ett 20-25-tal på parkeringen utanför ett pensionärshem som inte ligger långt bort. Alla med elbilsuttag. Misstänker dock att även andra delar av kommunen använder de. Men hemtjänsten är nog störst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in