Citat:
1. Vad hjälper det att Palme införde vapenexportlagen 1979 när det 1985 fortfarande exporterades på ett sådant sätt att det klart bröt mot direktiven? Aldrig att Palme med regering inte hade kännedom om det. Vi pratar om tusentals ton krut! Så din tanke med att Palme förbjudit det utåt sett gäller inte inåt sett, dvs inom vad som koms överens inom 4 väggar. Det räckte med att läsa Bofors årsrapport för att förstå det, Sverige slutade vara den stora köparen av Bofors utan de fick förlita sig på export.
2. Ja säkert men Palme med regering kan inte ha missat att känna till det och inte fan exporterades det krigsmateriel ur landet då utan vetskap.
3. svårt att tyda dina ordval men jag tolkar det som att du då inte läst mina tidigare inlägg. Ja jag för fram att Kegö/Barrling vet mer och även det jag tror vad det rör sig om (är långt ifrån ensam om det dessutom).
4. Skulle Palme officiellt säga att det är ok med export av Haubits 70? Vad skulle omgivningen säga då? Klart han måste säga nej. Klart är också att 115 ton krut så sent som januari 86 gick genom Östtyskland som transit vidare till något land. Vilket land då? Iran i min värld. Vad tyckte Irak om det? Krutet stämplades om från miltärt ändamål till civilt. Så oavsett Palme har sagt nej så exporterades det med dennes kännedom. Aldrig att det gick 6 år utan han förstod eller rent av styrde det åt det hållet.
5. Åtal är en sak, dömd något helt annat. Därmed frikända och de har bedömts inte gjort något olagligt. Sedan är jag den förste som tycker buggning är ok att utföra oavsett tillstånd eller ej. Alla är så inihelvete PK i Sverige, knappast att FSB/GRU/CIA/ m.fl gör allt by the book. Se på Kashoggi och Skripal.
6. Historierevisionism = saxat ur Wikipedia = Historierevisionism är kritisk granskning av historiska verk och vedertagna uppfattningar om historien. Egentlig historierevisionism skall följa vetenskaplig metod, men ordet kan också syfta på politisk historierevisionism, där en makthavare eller ideolog låter skriva om historien efter en politisk agenda, för att kunna använda den nya berättelsen som propaganda.
Ja, man må vara blind och blåögd samtidigt om man är så korkad att man tror att Sverige är det perfekta landet där vi inte gjort fel genom åren. Min tes, som inte är unik på något sätt, följer inte vad gemene man tror om Sverige. M
inistrar har genom åren döljt både det ena och andra eftersom det tjänar landets relationer bättre än att verkligheten kommer ut i dager. Utredaren, tror du verkligen att det inte finns andra agendor än det som läggs fram framför näsan?
2. Ja säkert men Palme med regering kan inte ha missat att känna till det och inte fan exporterades det krigsmateriel ur landet då utan vetskap.
3. svårt att tyda dina ordval men jag tolkar det som att du då inte läst mina tidigare inlägg. Ja jag för fram att Kegö/Barrling vet mer och även det jag tror vad det rör sig om (är långt ifrån ensam om det dessutom).
4. Skulle Palme officiellt säga att det är ok med export av Haubits 70? Vad skulle omgivningen säga då? Klart han måste säga nej. Klart är också att 115 ton krut så sent som januari 86 gick genom Östtyskland som transit vidare till något land. Vilket land då? Iran i min värld. Vad tyckte Irak om det? Krutet stämplades om från miltärt ändamål till civilt. Så oavsett Palme har sagt nej så exporterades det med dennes kännedom. Aldrig att det gick 6 år utan han förstod eller rent av styrde det åt det hållet.
5. Åtal är en sak, dömd något helt annat. Därmed frikända och de har bedömts inte gjort något olagligt. Sedan är jag den förste som tycker buggning är ok att utföra oavsett tillstånd eller ej. Alla är så inihelvete PK i Sverige, knappast att FSB/GRU/CIA/ m.fl gör allt by the book. Se på Kashoggi och Skripal.
6. Historierevisionism = saxat ur Wikipedia = Historierevisionism är kritisk granskning av historiska verk och vedertagna uppfattningar om historien. Egentlig historierevisionism skall följa vetenskaplig metod, men ordet kan också syfta på politisk historierevisionism, där en makthavare eller ideolog låter skriva om historien efter en politisk agenda, för att kunna använda den nya berättelsen som propaganda.
Ja, man må vara blind och blåögd samtidigt om man är så korkad att man tror att Sverige är det perfekta landet där vi inte gjort fel genom åren. Min tes, som inte är unik på något sätt, följer inte vad gemene man tror om Sverige. M
inistrar har genom åren döljt både det ena och andra eftersom det tjänar landets relationer bättre än att verkligheten kommer ut i dager. Utredaren, tror du verkligen att det inte finns andra agendor än det som läggs fram framför näsan?
1. Bofors exporterade vapen illegalt mot Olof Palmes vilja. Har du svårt att förstå. Det är inte Olof Palme som tar beslut om vapenexport. Det är Penser/Bofors som förhandlar, gör affärsavslut och levererar illegalt med bedrägliga och förfalskade dokument.
Strax före julhelgen 1985 ringde statsminister Olof Palme
personligen upp Högsta domstolens tidigare ordförande,
Bengt Hulth, och bad denne leda en kommission med
uppdraget att utreda vad som hänt och föreslå åtgärder.
LEO-affären kan sägas vara ett upplägg för penningtvätt av vinster från vapenaffärer med Iran.
2. Och vad tycker du Olof Palme skulle göra. Sverige var inte en diktatur där han kunde bestämma. Visst han kunde ta upp frågan på ett regeringsmöte och bli nedröstad. Men inte mycket mer. Om du sedan visste hur stora organisationer fungerar och information "filtreras fram" till beslutsfattarna så så skulle du kanske lägga lite mer krut på dom som beredde frågorna, dvs statsrådsberedningen innan fäller dom över inblandade.
Det är i alla fall helt åt skogen att Sveriges statsminister skall bli informerad av Iraks ambassadör.
3. Jag ser det mer som att Kegö & Barrling hittar på och får Ebbe Carlsson & Hans Holmér att fronta för ett politiskt initiativ i syfte att mörklägga sanningen om Palmemordet.
4. Olof Palme skall säga nej officiellt och inofficiellt vilket han också gjorde. Plus att han såg en möjlighet med en kommission om LEO-affären få korruptionen upp på agendan.
5. Att åtalet ogillades innebär antingen att det inte finns tillräckligt med bevis eller att handlingen inte var brottslig. Ostridigt är att Kegö & Barrlings deltog i en operation där flera blev dömda men de klarade sig undan juridiskt ansvar.
6. Ja, politisk historierevisionism. Ja, vem kunde tro 1986-02-28 att det skulle finnas agenda för både svenska företag och The Assistant to the President for National Security Affairs (APNSA), att smuggla vapen till Iran med hjälp av Adnan Khashoggi, David Kimche (Israel) och Jeffrey Epstein, av alla möjliga.
Kampen om inflytande över den politiska beslutsprocessen i Sverige är både smutsig och skoningslös varför jag inte tar din politiska inlägg särskilt mycket på allvar. Lägg fram fakta utan dina antaganden av skuld så blir det mer diskuterbart.
Annars låter det som att det bara är en dålig dag för dig som du vill avreagera dig här på FB för.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-09 kl. 14:51.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-09 kl. 14:51.