Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
1. Vad hjälper det att Palme införde vapenexportlagen 1979 när det 1985 fortfarande exporterades på ett sådant sätt att det klart bröt mot direktiven? Aldrig att Palme med regering inte hade kännedom om det. Vi pratar om tusentals ton krut! Så din tanke med att Palme förbjudit det utåt sett gäller inte inåt sett, dvs inom vad som koms överens inom 4 väggar. Det räckte med att läsa Bofors årsrapport för att förstå det, Sverige slutade vara den stora köparen av Bofors utan de fick förlita sig på export.

2. Ja säkert men Palme med regering kan inte ha missat att känna till det och inte fan exporterades det krigsmateriel ur landet då utan vetskap.

3. svårt att tyda dina ordval men jag tolkar det som att du då inte läst mina tidigare inlägg. Ja jag för fram att Kegö/Barrling vet mer och även det jag tror vad det rör sig om (är långt ifrån ensam om det dessutom).

4. Skulle Palme officiellt säga att det är ok med export av Haubits 70? Vad skulle omgivningen säga då? Klart han måste säga nej. Klart är också att 115 ton krut så sent som januari 86 gick genom Östtyskland som transit vidare till något land. Vilket land då? Iran i min värld. Vad tyckte Irak om det? Krutet stämplades om från miltärt ändamål till civilt. Så oavsett Palme har sagt nej så exporterades det med dennes kännedom. Aldrig att det gick 6 år utan han förstod eller rent av styrde det åt det hållet.

5. Åtal är en sak, dömd något helt annat. Därmed frikända och de har bedömts inte gjort något olagligt. Sedan är jag den förste som tycker buggning är ok att utföra oavsett tillstånd eller ej. Alla är så inihelvete PK i Sverige, knappast att FSB/GRU/CIA/ m.fl gör allt by the book. Se på Kashoggi och Skripal.

6. Historierevisionism = saxat ur Wikipedia = Historierevisionism är kritisk granskning av historiska verk och vedertagna uppfattningar om historien. Egentlig historierevisionism skall följa vetenskaplig metod, men ordet kan också syfta på politisk historierevisionism, där en makthavare eller ideolog låter skriva om historien efter en politisk agenda, för att kunna använda den nya berättelsen som propaganda.

Ja, man må vara blind och blåögd samtidigt om man är så korkad att man tror att Sverige är det perfekta landet där vi inte gjort fel genom åren. Min tes, som inte är unik på något sätt, följer inte vad gemene man tror om Sverige. M
inistrar har genom åren döljt både det ena och andra eftersom det tjänar landets relationer bättre än att verkligheten kommer ut i dager. Utredaren, tror du verkligen att det inte finns andra agendor än det som läggs fram framför näsan?

1. Bofors exporterade vapen illegalt mot Olof Palmes vilja. Har du svårt att förstå. Det är inte Olof Palme som tar beslut om vapenexport. Det är Penser/Bofors som förhandlar, gör affärsavslut och levererar illegalt med bedrägliga och förfalskade dokument.

Strax före julhelgen 1985 ringde statsminister Olof Palme
personligen upp Högsta domstolens tidigare ordförande,
Bengt Hulth, och bad denne leda en kommission med
uppdraget att utreda vad som hänt och föreslå åtgärder.

LEO-affären kan sägas vara ett upplägg för penningtvätt av vinster från vapenaffärer med Iran.

2. Och vad tycker du Olof Palme skulle göra. Sverige var inte en diktatur där han kunde bestämma. Visst han kunde ta upp frågan på ett regeringsmöte och bli nedröstad. Men inte mycket mer. Om du sedan visste hur stora organisationer fungerar och information "filtreras fram" till beslutsfattarna så så skulle du kanske lägga lite mer krut på dom som beredde frågorna, dvs statsrådsberedningen innan fäller dom över inblandade.

Det är i alla fall helt åt skogen att Sveriges statsminister skall bli informerad av Iraks ambassadör.

3. Jag ser det mer som att Kegö & Barrling hittar på och får Ebbe Carlsson & Hans Holmér att fronta för ett politiskt initiativ i syfte att mörklägga sanningen om Palmemordet.

4. Olof Palme skall säga nej officiellt och inofficiellt vilket han också gjorde. Plus att han såg en möjlighet med en kommission om LEO-affären få korruptionen upp på agendan.

5. Att åtalet ogillades innebär antingen att det inte finns tillräckligt med bevis eller att handlingen inte var brottslig. Ostridigt är att Kegö & Barrlings deltog i en operation där flera blev dömda men de klarade sig undan juridiskt ansvar.

6. Ja, politisk historierevisionism. Ja, vem kunde tro 1986-02-28 att det skulle finnas agenda för både svenska företag och The Assistant to the President for National Security Affairs (APNSA), att smuggla vapen till Iran med hjälp av Adnan Khashoggi, David Kimche (Israel) och Jeffrey Epstein, av alla möjliga.

Kampen om inflytande över den politiska beslutsprocessen i Sverige är både smutsig och skoningslös varför jag inte tar din politiska inlägg särskilt mycket på allvar. Lägg fram fakta utan dina antaganden av skuld så blir det mer diskuterbart.

Annars låter det som att det bara är en dålig dag för dig som du vill avreagera dig här på FB för.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-09 kl. 14:51.
Citera
2021-12-09, 14:47
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Utan att gå in för djupt på vapendiskussionen så måste OP ha haft en väldigt svår balansgång , sälja vapen med ena handen och agera fredsduva med den andra.
Måste ha varit väldigt lätt att trampa någon/ några på fötterna.

Tror ni att det finns något samband med Algernons dödsfall( olycka? mord?) och mordet på OP?
Ja helt klart tror jag att Algernon blev knuffad framför tåget. Cats Falck är också kopplad till detta.
Citera
2021-12-09, 14:49
Det måste va någon orsak det kan inte va slump att de hamnar där Anders B och hans boforsgäng kanske blir styrda att hamna där alternativt någon bror kusin släkting till gruppen är med i attentatet? Eller är det någon konkurent eller teatemordskulissskapande som vill att det ska se ut som det är bofors som är inblandade o styr gruppen till minuten 23.20? .
Så som jag ser det antingen är det någon från ena parten av iran eller andra parten av irak alternativt konkurrenter till bofors som vill att de ska va där när det smäller för att väcka skuld mot Bofors.

Eller om vi säger att det är ett teatermord då skulle kunna va ett sätt att förstärka mordet med att det ska se ut som det är vapenspåret o man placerar boforsgruppen där lite för att vi ska upptäcka det. Hit hör också att Lisbet förstärker/ nämner 2 kroater. Om det är ett teatermord så ska de insatta dvs djupa staten tro att det skett ett riktigt mord. Boforsgruppen vid minuten är alltså placerade där av Holmer och Lisbet får order om att peka på ustahjasa som man senare ska ta bort för att djupa staten i konkurerande länder ska tro palme är död.
Ps bara en flyktig teori.
Orsaken skulle va en slags utpressningsituation på Palme där HH/forsberg mfl arrangerar ett teatermord för att skydda socialdemokratiska partiet och ikonen Palme från skandal. Det skulle då röra sig tex om en svala som är kopplade till underättelsetjänsterna som i sin tur är kopplade till skumraskaffärerna som ska hållas hemligt. Först försöker man få bort Palme med Harvard sen ökar man artelleriet då med denna svala.
Senast redigerad av jajagvinner 2021-12-09 kl. 15:10.
Citera
2021-12-09, 15:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
"Yngre och medelålders kulturintresserade akademiker" 25-60 år kanske. Alltså målgruppen för Bröderna Mozart. Det var ju exempelvis en del skådisar där - Robert G o hans polare, Åhlenius och hennes kompis etc. Palme, Björn Rosengren. Författaren Tomas Tidholm var där. Thunström var tandläkare tror jag. Storhök/Korhonen var inte så gamla.

Tycker Stark och Knubb menar att Grandmannen var lite udda. En lantis liksom.

Jo det låter som trolig typ som skulle kunna vara intresserad av en sådan film som bröderna Mozart.

Tyvärr fick jag inte ut L-4600-00-D. Kunde varit intressant och läsa vad som stod där också.

Bedömning:
I handling L-4600-00-D bedömer jag att allt sakinnehåll omfattas av sekretess enligt 35 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen ( 2009:400) .................................................. ................
...det finns inte någon skyldighet för myndigheten att lämna ut denna typen av handlingar. Handlingen lämnas därför inte ut.

Jag kan ju begära myndighetsprövning eller överklaga till kammarrätten sen men chansen att få rätt är så väldigt liten att det troligtvis inte är lönt att försöka.

Vittnet Thomas , (uppslag L 1821) som såg 21-föreställningen av bröderna Mozart skrev så här:
...bröderna Mozart är en film som troligen drar en speciell publik. Kanske finns en chans att hitta "fel person" i publiken åtminstone om det är helt fel... / hälsningar Thomas

Han kan ha haft rätt men det var inte på 21-föreställningen man skulle hitta denna "fel person" utan på 19-föreställningen.
Senast redigerad av HAARP 2021-12-09 kl. 15:53.
Citera
2021-12-09, 15:42
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
1. Bofors exporterade vapen illegalt mot Olof Palmes vilja. Har du svårt att förstå. Det är inte Olof Palme som tar beslut om vapenexport. Det är Penser/Bofors som förhandlar, gör affärsavslut och levererar illegalt med bedrägliga och förfalskade dokument.

Strax före julhelgen 1985 ringde statsminister Olof Palme
personligen upp Högsta domstolens tidigare ordförande,
Bengt Hulth, och bad denne leda en kommission med
uppdraget att utreda vad som hänt och föreslå åtgärder.

LEO-affären kan sägas vara ett upplägg för penningtvätt av vinster från vapenaffärer med Iran.

2. Och vad tycker du Olof Palme skulle göra. Sverige var inte en diktatur där han kunde bestämma. Visst han kunde ta upp frågan på ett regeringsmöte och bli nedröstad. Men inte mycket mer. Om du sedan visste hur stora organisationer fungerar och information "filtreras fram" till beslutsfattarna så så skulle du kanske lägga lite mer krut på dom som beredde frågorna, dvs statsrådsberedningen innan fäller dom över inblandade.

Det är i alla fall helt åt skogen att Sveriges statsminister skall bli informerad av Iraks ambassadör.

3. Jag ser det mer som att Kegö & Barrling hittar på och får Ebbe Carlsson & Hans Holmér att fronta för ett politiskt initiativ i syfte att mörklägga sanningen om Palmemordet.

4. Olof Palme skall säga nej officiellt och inofficiellt vilket han också gjorde. Plus att han såg en möjlighet med en kommission om LEO-affären få korruptionen upp på agendan.

5. Att åtalet ogillades innebär antingen att det inte finns tillräckligt med bevis eller att handlingen inte var brottslig. Ostridigt är att Kegö & Barrlings deltog i en operation där flera blev dömda men de klarade sig undan juridiskt ansvar.

6. Ja, politisk historierevisionism. Ja, vem kunde tro 1986-02-28 att det skulle finnas agenda för både svenska företag och The Assistant to the President for National Security Affairs (APNSA), att smuggla vapen till med hjälp av Adnan Khashoggi, David Kimche (Israel) och Jeffrey Epstein, av alla möjliga.

Kampen om inflytande över den politiska beslutsprocessen i Sverige är både smutsig och skoningslös varför jag inte tar din politiska inlägg särskilt mycket på allvar. Lägg fram fakta utan dina antaganden av skuld så blir det mer diskuterbart.

Annars låter det som att det bara är en dålig dag för dig som du vill avreagera dig här på FB för.
1.Men är du helt av banan? Jag vet att du anser att Palme förbjudit vapenexport men det är bara "på pappret" Sedan fortskred det och givetvis med Palmes goda minne, säkerligen hade försvars- och utrikesminister kännedom om det också. Det var Palme som sydde ihop Indien-affären. Utan Palme hade inget skett så tro inte att Palme stod bredvid o bara tittade på, hur blåögd får man vara? Även kungen jobbar med att sälja in Sverige och dess produkter.
Sjävklart så hade Palme liksom andra alla premiärministrar och presidenter ett stort mått av inflytande och i vissa fall rent avgörande. Att föreslå en kommission som tar reda på sanningen? Ja hur många gånger har inte den sanningen sminkats så att det ska landa tillräckligt rätt därute, ta ex Palmemordet eller Estoniakatastrofen.
Det du menar på är att Palme sagt ifrån, JA UTÅT SÄTT. INÅT SÄTT VAR DET SOM VANLIGT. Spelar ingen roll vad han har sagt. Skiten pågick hela tiden ändå, säkerligen affärer som han inte kände till men det är lögn i helvetete att han var helt ovetandes.
Hur jag kan bevisa det? Kan inte det mer än att det är lika förståeligt att han hade den kännedomen precis som Sverige inhämtade annan hemlig information. Och återigen, bara att läsa årsrapporten från Bofors för att förstå att exporten stod för långt mer än den inhemska orderboken och det måste det ha varit enkelt att lista ut för en underrättelsetjänst, MUST eller annan om det exporterades till rätt slutdestination. Att tågvagnar åkte till en destination för att sedan ledas om till annan kan inte ha varit rocketscience att luska vidare med. Det var ju t.o.m. så att utländska tullverk hörde av sig till den svenska och ställde frågor om det stämde att vagnarna skulle ha ny destination.

2. Lobbying kommer både uppifrån som nerifrån. Theutenberg var ändå i händelsernas centrum när det hände, han bevittnade hur entouraget var alltför ryssvänliga. Theutenberg kan man tycka mycket om men det är ändå en levande person som var med och det är klart att han kan ljuga eller förvränga sanningen men jag har valt att tro på honom. För mig är mycket av hans historia underbyggt av fakta.

3. Jag ser det mer som...? Vad är den där faktakollen som du själv efterlyser?

4. Exakt, han sade nej officiellt och säkerligen inofficiellt också MEN DET FORTSATTE och det måste ha varit med hans goda minne. Sverige hade ändå en underrättelsetjänst som han dessutom tjänstgjort själv inom så kontakter fanns nog.

5. Exakt, bra att du fattar.

6. OK, du som varit med så länge i denna tråd, menar du på att allt du basunerat ut här på FB är underbyggt av fakta? Ska man ha en teori om vad som hänt måste man komma med sin tro,tyckanden och påståenden. Jag har min tro, jag ger blanka fan i din tro. Varför du inte låter mig ha min tro är underligt men det är nog du som har den dåliga dagen av oss. Smutsig politik med annan agenda uppstod långt innan mordet så även det fattade Palme med kompisar. Palme växte upp med smutsig politik och hade tidigt insyn i detta och var streetsmart, dock inte tillräckligt streetsmart. Inse att detta är ett forum för personligt tyckande, du har synpunkter på mitt sätt att se på saken och jag har besvarat dig flera ggr. Vill du inte köpa det, scrolla vidare o skaffa dig ett liv.
Citera
2021-12-09, 16:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo det låter som trolig typ som skulle kunna vara intresserad av en sådan film som bröderna Mozart.

Tyvärr fick jag inte ut L-4600-00-D. Kunde varit intressant och läsa vad som stod där också.

Bedömning:
I handling L-4600-00-D bedömer jag att allt sakinnehåll omfattas av sekretess enligt 35 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen ( 2009:400) .................................................. ................
...det finns inte någon skyldighet för myndigheten att lämna ut denna typen av handlingar. Handlingen lämnas därför inte ut.

Jag kan ju begära myndighetsprövning eller överklaga till kammarrätten sen men chansen att få rätt är så väldigt liten att det troligtvis inte är lönt att försöka.

Vittnet Thomas , (uppslag L 1821) som såg 21-föreställningen av bröderna Mozart skrev så här:
...bröderna Mozart är en film som troligen drar en speciell publik. Kanske finns en chans att hitta "fel person" i publiken åtminstone om det är helt fel... / hälsningar Thomas

Han kan ha haft rätt men det var inte på 21-föreställningen man skulle hitta denna "fel person" utan på 19-föreställningen.

Exakt. Polisen fick väl inte tag i alla som besökt Grand tror jag. Skulle inte förvåna mig om de missade just den här mannen. Han hörde väl inte av sig.

Denne märklige figur skulle omedelbart ha känts igen vid en konfrontation. No doubt.

OM HAN ÄR FÖRHÖRD kan PU alltså ha missat Grandmannen o kanske även GM!!!

Vad gör man nu då?
Citera
2021-12-09, 16:22
Medlem
Citat:
1.Men är du helt av banan? Jag vet att du anser att Palme förbjudit vapenexport men det är bara "på pappret" Sedan fortskred det och givetvis med Palmes goda minne, säkerligen hade försvars- och utrikesminister kännedom om det också. Det var Palme som sydde ihop Indien-affären. Utan Palme hade inget skett så tro inte att Palme stod bredvid o bara tittade på, hur blåögd får man vara? Även kungen jobbar med att sälja in Sverige och dess produkter.
Sjävklart så hade Palme liksom andra alla premiärministrar och presidenter ett stort mått av inflytande och i vissa fall rent avgörande. Att föreslå en kommission som tar reda på sanningen? Ja hur många gånger har inte den sanningen sminkats så att det ska landa tillräckligt rätt därute, ta ex Palmemordet eller Estoniakatastrofen.
Det du menar på är att Palme sagt ifrån, JA UTÅT SÄTT. INÅT SÄTT VAR DET SOM VANLIGT. Spelar ingen roll vad han har sagt. Skiten pågick hela tiden ändå, säkerligen affärer som han inte kände till men det är lögn i helvetete att han var helt ovetandes.
Hur jag kan bevisa det? Kan inte det mer än att det är lika förståeligt att han hade den kännedomen precis som Sverige inhämtade annan hemlig information. Och återigen, bara att läsa årsrapporten från Bofors för att förstå att exporten stod för långt mer än den inhemska orderboken och det måste det ha varit enkelt att lista ut för en underrättelsetjänst, MUST eller annan om det exporterades till rätt slutdestination. Att tågvagnar åkte till en destination för att sedan ledas om till annan kan inte ha varit rocketscience att luska vidare med. Det var ju t.o.m. så att utländska tullverk hörde av sig till den svenska och ställde frågor om det stämde att vagnarna skulle ha ny destination.

2. Lobbying kommer både uppifrån som nerifrån. Theutenberg var ändå i händelsernas centrum när det hände, han bevittnade hur entouraget var alltför ryssvänliga. Theutenberg kan man tycka mycket om men det är ändå en levande person som var med och det är klart att han kan ljuga eller förvränga sanningen men jag har valt att tro på honom. För mig är mycket av hans historia underbyggt av fakta.

3. Jag ser det mer som...? Vad är den där faktakollen som du själv efterlyser?

4. Exakt, han sade nej officiellt och säkerligen inofficiellt också MEN DET FORTSATTE och det måste ha varit med hans goda minne. Sverige hade ändå en underrättelsetjänst som han dessutom tjänstgjort själv inom så kontakter fanns nog.

5. Exakt, bra att du fattar.

6. OK, du som varit med så länge i denna tråd, menar du på att allt du basunerat ut här på FB är underbyggt av fakta? Ska man ha en teori om vad som hänt måste man komma med sin tro,tyckanden och påståenden. Jag har min tro, jag ger blanka fan i din tro. Varför du inte låter mig ha min tro är underligt men det är nog du som har den dåliga dagen av oss. Smutsig politik med annan agenda uppstod långt innan mordet så även det fattade Palme med kompisar. Palme växte upp med smutsig politik och hade tidigt insyn i detta och var streetsmart, dock inte tillräckligt streetsmart. Inse att detta är ett forum för personligt tyckande, du har synpunkter på mitt sätt att se på saken och jag har besvarat dig flera ggr. Vill du inte köpa det, scrolla vidare o skaffa dig ett liv.

1. Inte alls, jag är absolut på banan och helt övertygad om att personer inblandade i vapenhandel deltog i att mörda Olof Palme. Det är fakta, bevisat att Adnan Khashoggi, David Kimche och John Poindexter var några av dem som smugglade vapen till Iran och sett till motiv och ändamål några som kan misstänkas.

Sedan att du tillskriver Olof Palme ansvar för de brott Penser/Bofors och UD begår får stå för dig. Olof Palme. Ingvar Bratt avslöjade Boforsaffären 1985. Hela Sverige "visste om" Bofors smuggelaffärer, även du, om du var född då. Men varför gapar du och gastar om Olof Palme när det var Erik Penser och Boforsdirektörerna som begicks brott och lagfördes.

Det du skriver om MUST, då hette det SSI, är enbart skrattretande. De hade, har och kommer att ha sitt folk på företag som är viktiga för Sveriges förmåga att göra krig. De visste om allt men informerade de statsledningen, jag betvivlar det. Vem vet det kanske har en SSI-anställd som utformade offerten till Iran? Det skulle inte förvåna mig det minsta.

2. Det är snarare fråga om infiltration än lobbying. Utländska intressen köper eller på annat sätt skaffar sig kontroll över personer i maktställning eller i närheten av beslutsfattare exv. Statsrådsberedningen eller departement eller myndigheter. Det finns andra som var med än Theutenberg som har annan uppfattning.

3. Vad jag menar är att det perspektiv jag lägger på Kegö & Barrling är att de presenterar sina antaganden och slutsatser som fakta och vetskap. Det är att hitta på. Jag tycker att allt deras material borde offentliggöras och prövas. Då först kan fakta kontroll göras, intill dess tror jag inte ett smack på vad de säger.

4. Olof Palme sade säkert nej under hela 1985 vilket Bofors struntade i. Att Bofors VD uppvaktade Olof Palme för att få tillgång till exportkrediter för en laglig export till Indien är en sak som inte borde få förekomma men likaväl förekom. Exakt vad som sas vid det mötet vet vi inte för Olof Palme mördades några dagar senare och Bofors håller tyst.

5. --

6. Nej, naturligtvis inte men jag försöker inte lura läsarna att mina antaganden, slutsatser och/eller spekulationer är fakta.

Du får tro precis vad du vill men förvänta dig inte att vare sig eller någon annan skall köpa det rakt av som den anonyme du är.

Jag efterlyste grunden för din teori om PKK och den lyser fortfarande med sin frånvaro.
Dina politiska misstankar om elaka motiv hos Sovjet-Irak-PKK för mordet på Olof Palme har inte bevisats under + 35 år och kommer inte heller att kunna bevisas.
Citera
2021-12-09, 16:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Exakt. Polisen fick väl inte tag i alla som besökt Grand tror jag. Skulle inte förvåna mig om de missade just den här mannen. Han hörde väl inte av sig.

Denne märklige figur skulle omedelbart ha känts igen vid en konfrontation. No doubt.

OM HAN ÄR FÖRHÖRD kan PU alltså ha missat Grandmannen o kanske även GM!!!

Vad gör man nu då?

Visst finns det en möjlighet att detta är en man som "slunkit genom nätet" då de mer utförliga förhören av dessa vittnen kom så sent som 1993. Hade de förhört vittnena lite mer utförligt 1986 så borde polisen också kunnat se likheter mellan dessa vittnens beskrivningar och grandmannen.

Ja det är inte lätt och komma vidare nu när utredningen är nerlagd. Då vill det nog till att någon person/ personer med inflytande och makt hade intresserat sig och lyckats driva igenom att utredningen öppnades igen för att gå till botten det här spåret och annat.
Senast redigerad av HAARP 2021-12-09 kl. 16:58.
Citera
2021-12-09, 17:19
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
1. Inte alls, jag är absolut på banan och helt övertygad om att personer inblandade i vapenhandel deltog i att mörda Olof Palme. Det är fakta, bevisat att Adnan Khashoggi, David Kimche och John Poindexter var några av dem som smugglade vapen till Iran och sett till motiv och ändamål några som kan misstänkas.

Sedan att du tillskriver Olof Palme ansvar för de brott Penser/Bofors och UD begår får stå för dig. Olof Palme. Ingvar Bratt avslöjade Boforsaffären 1985. Hela Sverige "visste om" Bofors smuggelaffärer, även du, om du var född då. Men varför gapar du och gastar om Olof Palme när det var Erik Penser och Boforsdirektörerna som begicks brott och lagfördes.

Det du skriver om MUST, då hette det SSI, är enbart skrattretande. De hade, har och kommer att ha sitt folk på företag som är viktiga för Sveriges förmåga att göra krig. De visste om allt men informerade de statsledningen, jag betvivlar det. Vem vet det kanske har en SSI-anställd som utformade offerten till Iran? Det skulle inte förvåna mig det minsta.

2. Det är snarare fråga om infiltration än lobbying. Utländska intressen köper eller på annat sätt skaffar sig kontroll över personer i maktställning eller i närheten av beslutsfattare exv. Statsrådsberedningen eller departement eller myndigheter. Det finns andra som var med än Theutenberg som har annan uppfattning.

3. Vad jag menar är att det perspektiv jag lägger på Kegö & Barrling är att de presenterar sina antaganden och slutsatser som fakta och vetskap. Det är att hitta på. Jag tycker att allt deras material borde offentliggöras och prövas. Då först kan fakta kontroll göras, intill dess tror jag inte ett smack på vad de säger.

4. Olof Palme sade säkert nej under hela 1985 vilket Bofors struntade i. Att Bofors VD uppvaktade Olof Palme för att få tillgång till exportkrediter för en laglig export till Indien är en sak som inte borde få förekomma men likaväl förekom. Exakt vad som sas vid det mötet vet vi inte för Olof Palme mördades några dagar senare och Bofors håller tyst.

5. --

6. Nej, naturligtvis inte men jag försöker inte lura läsarna att mina antaganden, slutsatser och/eller spekulationer är fakta.

Du får tro precis vad du vill men förvänta dig inte att vare sig eller någon annan skall köpa det rakt av som den anonyme du är.

Jag efterlyste grunden för din teori om PKK och den lyser fortfarande med sin frånvaro.
Dina politiska misstankar om elaka motiv hos Sovjet-Irak-PKK för mordet på Olof Palme har inte bevisats under + 35 år och kommer inte heller att kunna bevisas.

Sweetlord, du vill sätta dig själv på en piedestal och tycker att andra inte ska komma med något annat än fakta o så skiter du samtidigt fram egna icke verklighetsförankrade antaganden o slutsatser själv.

Läs vad du själv skriver i punkt 2 om att utländska intressen skaffar kontroll över andra personer i maktställning utan att redovisa fakta.

I punkt 4 skriver du att Palme sade säkert nej under hela 1985, du hittar ju bara på själv.

sedan så tillskriver jag inte att Palme utfört brott, däremot får han klä skott för att han är insyltad.
Och jag har redogjort för hur PKK kommer in i bilden men du har inte bemödat dig att läsa eller om du nu gjort det, inte förstå innehållet.

Gick in o kollade vad du skrivit tidigare dessutom, du håller inte själv vad du kräver av andra. Börja med att leva som du lär så blir det nog bra sedan.
Citera
2021-12-09, 17:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Visst finns det en möjlighet att detta är en man som "slunkit genom nätet" då de mer utförliga förhören av dessa vittnen kom så sent som 1993. Hade de förhört vittnena lite mer utförligt 1986 så borde polisen också kunnat se likheter mellan dessa vittnens beskrivningar och grandmannen.

Ja det är inte lätt och komma vidare nu när utredningen är nerlagd. Då vill det nog till att någon person/ personer med inflytande och makt hade intresserat sig och lyckats driva igenom att utredningen öppnades igen för att gå till botten det här spåret och annat.

Vi konstaterar nog det som även PU insåg. De efterlyste Grandmannen i medierna men fick inget svar. Tror efterlysningar gick ut ngt år efter mordet. Som du säger hade de väl inte alla vittnesmål när de ville ha tag i honom.

När man samlar signalementet blir det utseendemässigt o beteendemässigt rätt tydligt. Biljettkillen minns honom inte? Ingen i publiken kände/kände igen honom? Folk utanför bion visste inte vem han var? Var sågs han före bion? Etc. Totalt anonym i målgruppen. Udda.

Det vore väl f om ingen kan hitta honom. Såvida han inte kom från ett annat land o var i Sthlm endast 860228. För att aldrig återvända.

Om han hittats bland GMP-objekten hade ju saken varit klar. Men ingen Grandman där heller.
Citera
2021-12-09, 17:28
1295.266 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 10 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1v_37kpUREE3IO0oR22Nd7lkXHyUOq8uQ/view?usp=sharing 6
1295.267 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 11 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1htKlgeVCP0Xua2nsNazug66Gc4rJJUbV/view?usp=sharing 5
1295.268 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 12 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1eFcnaS19Vr60-5yXwBuDv_02xWYe4W2m/view?usp=sharing 7
1295.269 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 13 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1bySjZF7u7iUXupkAPgaoc4EKxoW-EKx4/view?usp=sharing 6
1295.270 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 14 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1G6QQuzwVLHtcwjMKQhkNw2auqdqfnAML/view?usp=sharing 3
1295.271 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 15 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1_OVBOt3r0Pw4zhfdrqHnMay6Mx6KQNuG/view?usp=sharing 1
1295.272 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 17 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1sZYTdTCbkXGQXmDodKG7KR251ZyDDn7a/view?usp=sharing 7
1295.273 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 18 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/16AWDZOeF3YnGGAfs0YFnLQV1UWHqZ8I5/view?usp=sharing 3
1295.274 Protokoll fört vid möte med ledningsgruppen 19 nov 1986 2021-12-08 https://drive.google.com/file/d/1f7_ic6AgbJwTpecXQIEzof10Xeygv6da/view?usp=sharing 3
Citera
2021-12-09, 17:53
Medlem
Citat:
Sweetlord, du vill sätta dig själv på en piedestal och tycker att andra inte ska komma med något annat än fakta o så skiter du samtidigt fram egna icke verklighetsförankrade antaganden o slutsatser själv.

Läs vad du själv skriver i punkt 2 om att utländska intressen skaffar kontroll över andra personer i maktställning utan att redovisa fakta.

I punkt 4 skriver du att Palme sade säkert nej under hela 1985, du hittar ju bara på själv.

sedan så tillskriver jag inte att Palme utfört brott, däremot får han klä skott för att han är insyltad.
Och jag har redogjort för hur PKK kommer in i bilden men du har inte bemödat dig att läsa eller om du nu gjort det, inte förstå innehållet.

Gick in o kollade vad du skrivit tidigare dessutom, du håller inte själv vad du kräver av andra. Börja med att leva som du lär så blir det nog bra sedan.

Som exempel kan nämnas Säkerhetspolisens årsböcker som för 2001 skriver följande

Citat:
Underrättelsehotet mot Sverige består och är påtagligt, vilket
förklaras av att Sverige är intressant inom flera områden som högprioriteras av många underrättelseaktörer. Detta understryks av att flera stora underrättelsetjänster har en – i jämförelse med många andra europeiska länder – omfattande närvaro i Sverige. Åtminstone ett femtontal stater har underrättelseofficerare stationerade i Sverige. Ytterligare ett antal länder har underrättelsepersonal som mer eller mindre regelbundet reser till Sverige för att utföra uppdrag. Bland de underrättelsetjänster som verkar i Sverige finns både officiellt anmäld och oanmäld personal. Användningen av legala och illegala metoder varierar i hög grad mellan olika kategorier av underrättelsepersonal, men för många handlar det dock om att kombinera dessa
Källa: https://www.sakerhetspolisen.se/publikationer.html

När det gäller 1985 då avslöjande om Bofors krutleveranser kom hela Sveriges befolkning till del så säger Göran Bundy fd ambassadör i Iran följande i förhör

Citat:
Sören Morberg/Förhörsledare: Om vi övergår att tala om krutleveranser från Sverige, kan du med egna ord berätta om dina erfarenheter därvidlag?

Göran Bundy: Det var någon gång i maj 1985 ,alltså bara halvannan, två månader innan jag slutligen lämnade för gott Teheran, så fick jag höra talas om dessa leveranser.

Och då erfor jag i det sammanhanget, ur en som jag bedömer säker källa, att dessa leveranser skulle, även andra helt allmänt tror jag intrycket var, vapenleveranser, skulle ha ägt rum till Iran.

Men att de vid det tillfället skulle ha plötsligt stoppats och då på order av Palme.

Palme, enligt källa, skulle ha börjat inför det förestående valet september 1985 ,ha börjat bli orolig för att om det kom ut en läcka eller så att detta skulle kunna negativt påverka valresultatet från hans synpunkt sätt, och att han därför skulle ha givit order om att alla slags leveranser som kunde på något sätt ha varit utsett för de iranska krigsansträngningarna skulle stoppas.

Som sagt var, detta fick jag som jag bedömde det från en säker källa. Jag kan givetvis inte garantera att de är korrekta för det.

Det är vad jag kan kommentera beträffande krutleveranserna, bortsett från det telegram som jag 1983 i juli skickade.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-03-01-Q9592-00_G%C3%B6ran_Bundy_Iran_Ambassad%C3%B6r.pdf/23

Dvs Olof Palme inte bara sa nej utan det sägs att han var orsak till att krutleveranser stoppades.

Vore det inte mer lämpligt att du jagade vapenfabrikanterna och smugglarna med blåslampa än att ge dig på Olof Palme.

Förresten vad betyder "insyltad" ?

Nej, du har inte redogjort för hur PKK kommit in i bilden. Du har grundlöst spekulerat kring det utan några som helst bevis.

Jag kräver inte något som helst av någon här utan diskuterar vad jag finner av intresse.

Men skriver du teori så är det "fine by me". Som jag sagt tidigare du får tro vad du vad du vill eller ha vilken teori du vill. Men den om PKK tror jag inte på.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-09 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in