2021-12-09, 15:31
Medlem
Vart står det att vaccinpass krävs i kollektivtrafiken?
Citera
2021-12-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror inte det, men visst man kan aldrig vara säker när det gäller denna fars. Vaccinationsplikt blir det inte. Bara för att klargöra så är jag inte vaccinerad och tänker inte göra det. Börjar dock luta åt att fler borde vaccinera sig mot dumhet som det ser ut nu, men det är väl obotligt.

Det är dock rädslan för en kollaps för IVA-vården som framför allt driver detta vansinne.

Det var iaf kollaps av vården som angavs som en orsak.
Och jag håller med om att vi bör göra vad vi kan för att undvika detta.
Om det är vad som är drivkraft numera blir jag mer och mer skeptiskt till var dag.
Citera
2021-12-09, 15:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det kommer helt klart att sluta illa. Tänk ovaccinerade som helt plötsligt inte kan ta sig jobbet bara för det jäkla passet.

Då tar de nog vaccinet ska du se. Bara idioter vägrar vaccin och de behövs nog inte på arbetsplatserna ändå.
Citera
2021-12-09, 15:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det cirkulerar rykten i media om hur illa det är i Sydafrika och länder har tagit beslut om flygrestriktioner m.m. Framförallt barnen ska enligt dessa rykten drabbas hårt i Sydafrika.

Den här killen tog och åkte runt mellan sjukhus för att bilda sig en egen uppfattning kring hur illa det är.

https://www.instagram.com/p/CXG8QkGgrbh/

Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ska vi vara helt ärliga en stund:

Det du visade med den där videon pissar alla provaccin-dårar i ansiktet. Oavsett vilka länkar eller expertutlåtanden dom kommer med är de verkningslösa.

Det du postade var verkligheten. Vi får se Viktorias sjukhus som nästintill är tomt, dessutom bekräftat av chefsläkaren på plats. 8 patienter varav 2 med covid som var gamla.

Det är sånt här dessa dårar inte uppmärksammar. Det är detta dom kallar "fake". Det är ju postat på Instagram, då kan man attackera just det faktumet. Hade videon varit på förstasidan på stora tidningar hade detta exploderat och blivit enormt.

Har du fått några svar av fanatikerna härinne? Tror inte det va.
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Jag undrar också lite hur man skulle kunna fejka en sådan video?
Eller han kanske kastade ut alla patienter en liten stund för att få filma en snabbis?
Aah, jo, logiskt!

Genom att filma sjukhus på en helt annan plats än där viruset härjar?

Att sjukhusen är tomma i Kapstaden, säger ingenting om hur situationen ser ut i Gauteng.
Citera
2021-12-09, 15:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Och när det är dessa stackare som dött av Corona är det alltså ett livsfarligt virus som alla måste vaccineras mot? Undrar vem som är den korkade här.

Du skrev att ingen vaccinerad dör.

Utanför riskgrupperna naturligtvis, herregud att man måste vara övertydlig
Citera
2021-12-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Utanför riskgrupperna naturligtvis, herregud att man måste vara övertydlig

Fast majoriteten som dött i Corona är ju i riskgrupp, gamla och sköra. Vad är det du inte fattar?
Citera
2021-12-09, 15:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Men vad gör mest nytta i stridens hetta för att minska risken för svår sjukdom?
Säga åt en tjockis från slummen att börja äta grönsaker och gå på yoga?
Säga åt en tjockis från slummen att vaccinera sig?
Å andra sidan, har man klarat sig nära två år utan att bli sjuk så har man ju gjort någonting rätt.

De flesta ovaccinerade bör vara personer som antingen har naturlig immunitet eller en livsstil som inte utsätter dem för någon större smittrisk.

Vad är sannolikheten att en person som klarat sig i över 20 månader plötsligt ska bli störtsjuk?

Tror myndigheterna överdriver värdet av att pressa de kvarvarande ovaccinerade till underkastelse. Ju längre tiden går, desto mer meningslöst blir det, och orsakar mer skada än nytta ur ett helhetsperspektiv.

Erbjud antikroppstester först, vettja. Men naturlig immunitet vill de inte veta av, för massvaccinationshysterin tycks mest vara ett lydnadstest där fogliga belönas och uppstudsiga ska betvingas, så vi uppnår målet ett slätstruket konsensussamhälle där individer icke göre sig besvär.
Citera
2021-12-09, 15:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, men det är avtagande med genomgången sjukdom också. Och det att immunsvaret varierar i mycket stor grad hos de med genomgången sjukdom får man anta att immuniteten också varierar i hög grad.

Du får ett mer kontrollerat immunsvar från vacciner.
Du lyckas åter igen missa hela diskussionen.

Flockimmunitet innebär inte nödvändigtvis att 70% erhåller immunitet genom genomgången infektion. Men, eftersom genomgången infektion ger ett betydligt mer långvarigt skydd (hur långt vet vi inte, men minst 1.5 år kan vi idag säga) är det en faktor som behöver vägas in då vi undersöker Sveriges fördelaktiga siffror jämfört med andra europeiska länder. Det är förstås långt ifrån den enda faktorn, men det är en faktor.

Enkelt talat betyder högre andel naturlig immunitet bland befolkningen att flockimmunitet för hela befolkningen (pga vaccinering) bevaras under längre tid. Teoretiskt, om vi utgår ifrån att naturlig immunitet förklarar Sveriges i jämförelse fina siffror, betyder det att vi innehar högre flockimmunitet för hela befolkningen under en längre tid än de som har låg andel naturligt immuna.

Själv tror jag av olika anledningar inte att detta är hela förklaringen, men ditt argument var (som vanligt) inte rättvisande.
Citera
2021-12-09, 15:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ett vaccin, inte en enmeterspåle upp i anus. Visst en lite indirekt påverkansoperation är det ju som MSB skulle uttrycka det.

Och du är osolidarisk mot dina medmänniskor, det är bara jag jag och jag för din del. Jag måste, jag vill, jag behöver osv. Du är inte jordens medelpunkt. Men fortsätt sticka på din offerkofta, det kanske hjälper?
Det är alltid vansinniga begrepp de hittar på för att framställa förslag och åtgärder som orimliga.

Vaccinpass är en gul stjärna
Tillämpning av vaccinpass är apartheid
Det bryter mot Nurnbergkoden
Det är fascism
Vaccination är ett kroppsligt övergrepp ofta förenat med tvång

Det gäller att känslomässigt förstärka rädslorna för ett simpelt vaccin. In, sprut, slut, är ett övergrepp. Ointresserade av att förstå den verkliga vitsen med både passet och vaccinet.
Det är mycket retorik bakom antivaxpropagandan som många misslyckas med att se igenom, tyvärr.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-09 kl. 15:41.
Citera
2021-12-09, 15:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Å andra sidan, har man klarat sig nära två år utan att bli sjuk så har man ju gjort någonting rätt.

De flesta ovaccinerade bör vara personer som antingen har naturlig immunitet eller en livsstil som inte utsätter dem för någon större smittrisk.

Vad är sannolikheten att en person som klarat sig i över 20 månader plötsligt ska bli störtsjuk?

Tror myndigheterna överdriver värdet av att pressa de kvarvarande ovaccinerade till underkastelse. Ju längre tiden går, desto mer meningslöst blir det, och orsakar mer skada än nytta ur ett helhetsperspektiv.

Erbjud antikroppstester först, vettja. Men naturlig immunitet vill de inte veta av, för massvaccinationshysterin tycks mest vara ett lydnadstest där fogliga belönas och uppstudsiga ska betvingas, så vi uppnår målet ett slätstruket konsensussamhälle där individer icke göre sig besvär.
Det fetade borde vara en självklarhet.
Citera
2021-12-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Men vad gör mest nytta i stridens hetta för att minska risken för svår sjukdom?
Säga åt en tjockis från slummen att börja äta grönsaker och gå på yoga?
Säga åt en tjockis från slummen att vaccinera sig?
För tjockisens skull så vore det absolut bäst med yoga och bättre mat både kort och långsiktigt sett.
Citera
2021-12-09, 15:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Hur ska man ta sig till jobbet? Är inte vaccinerad
Gå, cykla eller samåk med någon annan ovaccinerad om den personen vågar ta med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in