2021-12-09, 15:01
Medlem
Hej,

Nyligen bytt koppling på min bil och efter det arbetet så stod ratten ganska snett.
Drog till en firma som gjorde en 4 hjulinställning och får tillbaka bilen, men ratten är fortfarande sned..

Bilen är sänkt 20mm fram (orginal bak) samt lite bredare fälgar och lägre ET än orginal.
Enligt verkstaden så är detta orsaken till varför det inte går att få ratten rak.

Stämmer det?
Personligen tänker jag att det finns tusentals personer med sänkta bilar och bredare fälgar etc, alla de kan väl inte åka runt med en sned ratt?

Tack på förhand!
Citera
2021-12-09, 15:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Hej,

Nyligen bytt koppling på min bil och efter det arbetet så stod ratten ganska snett.
Drog till en firma som gjorde en 4 hjulinställning och får tillbaka bilen, men ratten är fortfarande sned..

Bilen är sänkt 20mm fram (orginal bak) samt lite bredare fälgar och lägre ET än orginal.
Enligt verkstaden så är detta orsaken till varför det inte går att få ratten rak.

Stämmer det?
Personligen tänker jag att det finns tusentals personer med sänkta bilar och bredare fälgar etc, alla de kan väl inte åka runt med en sned ratt?

Tack på förhand!

Det är väl bara att lossa rattbulten och vrida den rakt sen spänna den igen? Glöm inte koppla ur krockkudden först. Eller går inte det på alla bilar?
Citera
2021-12-09, 15:13
Medlem
Om detta inträffat så åker du bara tillbaka med bilen.
Hjulinställningen Börjar med att man ställer ratten rakt. Sedan justerar man hjulen så de också pekar rakt och övriga hjulinställningar.
Citera
2021-12-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl bara att lossa rattbulten och vrida den rakt sen spänna den igen? Glöm inte koppla ur krockkudden först. Eller går inte det på alla bilar?

En dålig idé. Det är viktigt att styrväxeln är centrerad annars så kommer bilen att vingla när fjädringen arbetar. Hur ratten står är sekundärt.

Men helt klart är det någonting som inte stämmer i det här fallet.
Citera
2021-12-09, 15:16
Moderator
Citat:
Hej,

Stämmer det?

Tack på förhand!
Du åker förstås tillbaka till dem som gjorde hjulinställningen och säger att de misslyckades. Den som gör ett bra jobb ställer ratten rakt och justerar hjulvinklarna efter det. Du kan förstås ha nåt fel som ställer till det, men då borde det uppmärksammats i samband med hjulinställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Inte bäst att göra så med tanke på rattvinkelgivare, kan bli felkoder av det. Förutsatt att bilen har antisladd, men det har ju de flesta sen ca 20 år tillbaka, alla sen 15 så det förutsätter jag att det är.
Citera
2021-12-09, 15:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
En dålig idé. Det är viktigt att styrväxeln är centrerad annars så kommer bilen att vingla när fjädringen arbetar. Hur ratten står är sekundärt.

Men helt klart är det någonting som inte stämmer i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du åker förstås tillbaka till dem som gjorde hjulinställningen och säger att de misslyckades. Den som gör ett bra jobb ställer ratten rakt och justerar hjulvinklarna efter det. Du kan förstås ha nåt fel som ställer till det, men då borde det uppmärksammats i samband med hjulinställningen.

Inte bäst att göra så med tanke på rattvinkelgivare, kan bli felkoder av det. Förutsatt att bilen har antisladd, men det har ju de flesta sen ca 20 år tillbaka, alla sen 15 så det förutsätter jag att det är.

Nu var det jävligt längre sen det gjordes, men det var i samband med en hjulinställning, äldre bilmodell. Kände inte till det med rattvinkelgivare, får läsa på.
Citera
2021-12-09, 15:32
Medlem
Vad är det för bil?
Citera
2021-12-09, 15:33
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Hej,

Stämmer det?

Tack på förhand!

Påminner om när Bilia inte kunde hjälpa mig med min V60 polestar. Den var för låg för deras lift, 20mm tror jag det skiljer mot en standard Volvo.

Åkte till en oberoende verkstad som gjorde en fyrhjulsinställning på en kvart. Bilia slängde dock på nya däck runt om utan problem för 25.000kr. När jag gnällde fick jag höra att de endast säljer premiumdäck precis som att Pirelli är budgetdäck, de jag hade innan Bilia bytte utan att kirra hjulinställningen kostade typ 3500kr styck.
Citera
2021-12-10, 10:26
Medlem
Tack för svar! Gäller en Audi S3 2009.

Får ta och ringa de och se om det går att lösa på något sätt.
Citera
2021-12-10, 12:14
Medlem
Ringde till verkstaden och toe bak gick tydligen inte att justera helt 100 och eftersom att de använder bak som referenspunkt till fram så är ratten sne. Men själva hjulinställningen, enligt de, är korrekt utfört.

De nämnde att det även kan vara glapp i bussningar så när väl hjulinställningen görs så är ratten rak och sen när man tar ut den på vägarna så är den sne.

De rekommenderade att jag byter toe stag bak och sedan gör en till hjulinställning.

Bild på före/efter värden: https://imgur.com/a/JTELe95
Citera
2021-12-10, 12:47
Medlem
Citat:
Ringde till verkstaden och toe bak gick tydligen inte att justera helt 100 och eftersom att de använder bak som referenspunkt till fram så är ratten sne. Men själva hjulinställningen, enligt de, är korrekt utfört.

De nämnde att det även kan vara glapp i bussningar så när väl hjulinställningen görs så är ratten rak och sen när man tar ut den på vägarna så är den sne.

De rekommenderade att jag byter toe stag bak och sedan gör en till hjulinställning.

Vad är det för verkstad som gör hjulinställning där bussningar på bilen är så dåliga så det inte blir bra? Det kollar man först av allt. Så känns som dom hittar på. Aldrig varit med om att ratten är sned efter hjulinställning om allt är som det ska, är det inte som det ska gör man ingen inställning och fixar problemet först.
Citera
2021-12-10, 14:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Camber bak verkar helt galet:

Den ska vara -1,33

De har mätt upp:
Vänster: -0,19
Höger: -2,14

De har justerat till:
Vänster: -0,23
Höger: -2,08

Det ska finnas en tråd om hjulinställning där en kille hade ungefär samma problem att verkstaden inte kunde rubba på inställningen bak. Rostiga skruvar eller något. Vet inte hur det gick. Kanske sålde den till dig.

(FB) Hjulinställning. Nån som kan förklara vad allt betyder?

EDit
Det var visst en BMW.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-10 kl. 14:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in