2021-12-09, 04:31
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om SE hade befunnit sig i Vasastan hade ingen misstänkt honom. Varför? Därför att det inte finns någon anledning att misstänka honom. Ändå misstänker man honom. Varför? Därför att han råkade befinna sig i närheten av mordplatsen.

Så äre sörrö.
Ja, så är det nog. Det låter lite som mitt argument. Har jag sagt något som får dig att tro att jag inte skulle hålla med?
Citera
2021-12-09, 04:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Ja, så är det nog. Det låter lite som mitt argument. Har jag sagt något som får dig att tro att jag inte skulle hålla med?
Ja, att misstankegraden minskar i takt med att det bekräftade avståndet till mordplatsen ökar, inom området (gångavstånd). Det har ju till och med vissa fördelar att befinna sig längre bort, eftersom det inte bara är mordplatsen som är aktuell. SE kunde inte upptäcka OP tidigare. Den möjligheten kan t ex CA ha haft. SE satt inne i en byggnad, och då är avståndet oväsentligt.

Om man kartlagt samtliga misstänkta som befann sig i området och utredde dem noggrant, och om man fann GM där, då är INTE sannolikheten störst att GM är den som man från början visste befann sig närmast mordplatsen.
Citera
2021-12-09, 05:05
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ja, att misstankegraden minskar i takt med att det bekräftade avståndet till mordplatsen ökar, inom området (gångavstånd). Det har ju till och med vissa fördelar att befinna sig längre bort, eftersom det inte bara är mordplatsen som är aktuell. SE kunde inte upptäcka OP tidigare. Den möjligheten kan t ex CA ha haft. SE satt inne i en byggnad, och då är avståndet oväsentligt.

Om man kartlagt samtliga misstänkta som befann sig i området och utredde dem noggrant, och om man fann GM där, då är INTE sannolikheten störst att GM är den som man från början visste befann sig närmast mordplatsen.
Men du gör någon slags samlad bedömning. Du kan inte tala om "samtliga misstänkta" när du värderar ett indicium isolerat. Vad innebär det ens att vara misstänkt om det inte är direkt baserat på det indicium vi diskuterar, d.v.s närheten till mordplatsen och, per definition, inte heller baserat på någonting annat?
Citera
2021-12-09, 05:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det finns ju utrymme för att han skulle hunnit till mordet

-Då måste vi utgå ifrån att HO på Skandia ljuger.
-De finns inte ett enda bevis för att SE är inblandad.
-Inget som kopplar SE till ett mordvapen.
-Inget vittne som pekat ut SE varken på mordplatsen eller längs flyktvägen.
-Det finns ingen som hävdar att SE hade motiv att mörda OP.

Så tunn är TPs osannolika SE-soppa.

KP satsade tre års resurser i PU på att utreda SE och ingenting, inte ens skuggan av ett indicium, kom fram som tyder på att SE är GM som Ålandskvinnan inte redan "räknat ut" efter att läst Expressen i mars 1986!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-12-09 kl. 05:09.
Citera
2021-12-09, 05:10
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
-Då måste vi utgå ifrån att HO på Skandia ljuger.
-De finns inte ett enda bevis för att SE är inblandad.
-Inget som kopplar SE till ett mordvapen.
-Inget vittne som pekat ut SE varken på mordplatsen eller längs flyktvägen.
-Det finns ingen som hävdar att SE hade motiv att mörda OP.

Så tunn är TPs osannolika SE-soppa.
Återigen, jag håller inte SE för en särskilt trolig GM. Huruvida han hade ett vapen eller motiv har inget att göra med huruvida han kan ha hunnit fram till mordplatsen i tid för att vara mördaren.
Citera
2021-12-09, 05:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Återigen, jag håller inte SE för en särskilt trolig GM. Huruvida han hade ett vapen eller motiv har inget att göra med huruvida han kan ha hunnit fram till mordplatsen i tid för att vara mördaren.

Hur tänker du dig att SE kan vara mördaren utan mordvapen? Tror du inte att OP blev skjuten? Vet du något vi andra inte vet?

Att SE var 50 meter från mordet när det skedde, osagt om han var inne i receptionen eller just klivit ut på Sveavägen, stämmer inte ens med skottavståndet i den kriminaltekniska utredningen.

Orkar du förklara för oss tvivlare hur SE som GM sköt OP utan vapen?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-12-09 kl. 05:20.
Citera
2021-12-09, 05:21
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Hur tänker du dig att SE kan vara mördaren utan mordvapen? Tror du inte att OP blev skjuten? Vet du något vi andra inte vet?

Att SE var 50 meter från mordet när det skedde, osagt om han var inne i receptionen eller just klivit ut på Sveavägen, stämmer inte ens med skottavståndet i den kriminaltekniska utredningen.

Orkar du förklara för oss tvivlare hur SE som GM sköt OP utan vapen?
Ditt inlägg är helt obegripligt.
Citera
2021-12-09, 05:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ditt inlägg är helt obegripligt.

Även om SE mot allt sunt förnuft skulle kunna hunnit till mordplatsen, trots att HO vittnar om motsatsen kan SE inte vara mördaren utan skjutvapen.
Citera
2021-12-09, 05:27
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Även om SE mot allt sunt förnuft skulle kunna hunnit till mordplatsen, trots att HO vittnar om motsatsen kan SE inte vara mördaren utan skjutvapen.
Ja, det är alla rimligen överens om.
Citera
2021-12-09, 05:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Men du gör någon slags samlad bedömning. Du kan inte tala om "samtliga misstänkta" när du värderar ett indicium isolerat. Vad innebär det ens att vara misstänkt om det inte är direkt baserat på det indicium vi diskuterar, d.v.s närheten till mordplatsen och, per definition, inte heller baserat på någonting annat?
Bland dem som av diverse omständigheter anses misstänkta och befann sig i området spelar det ingen roll hur nära mordplatsen man vet att personerna befann sig. Punkt 1. Misstänkta; och punkt 2. Befann sig i området; måste vara uppfyllda för att man ska kunna tala om avståndets betydelse.

X är lika misstänkt som Y, men X befann sig bevisligen 300 meter söder om mordplatsen 10 minuter före mordet, och Y befann sig bevisligen 500 meter norr om mordplatsen 12 minuter före mordet. So what?

Alla misstänkta som befann sig i området är intressanta. Det intressanta är inte hur nära man kan bevisa att de befann sig, eftersom det inte räcker att vara nära. Man börjar med att hitta misstänkta i området och utreder dem sedan pga att de befann sig i området. Det är inget självändamål att kunna placera någon närmare än någon annan.
Citera
2021-12-09, 05:41
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Bör jag tolka det fetade som att du överhuvudtaget inte anser att det är meningsfullt att värdera ett indiciums tyngd isolerat?

Citat:
Bland dem som av diverse omständigheter anses misstänkta och befann sig i området spelar det ingen roll hur nära mordplatsen man vet att personerna befann sig. Punkt 1. Misstänkta; och punkt 2. Befann sig i området; måste vara uppfyllda för att man ska kunna tala om avståndets betydelse.

X är lika misstänkt som Y, men X befann sig bevisligen 300 meter söder om mordplatsen 10 minuter före mordet, och Y befann sig bevisligen 500 meter norr om mordplatsen 12 minuter före mordet. So what?

Alla misstänkta som befann sig i området är intressanta. Det intressanta är inte hur nära man kan bevisa att de befann sig, eftersom det inte räcker att vara nära. Man börjar med att hitta misstänkta i området och utreder dem sedan pga att de befann sig i området. Det är inget självändamål att kunna placera någon närmare än någon annan.
Jag frågade dig tidigare om du helt enkekt var ovillig att värdera ett indicium isolerat, och du sa att jag hade missuppfattat dig. Men nu för du ett resonemang om folk "som av diverse omständigheter anses misstänkta". Jag får inte ihop det.
Citera
2021-12-09, 05:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag frågade dig tidigare om du helt enkekt var ovillig att värdera ett indicium isolerat, och du sa att jag hade missuppfattat dig. Men nu för du ett resonemang om folk "som av diverse omständigheter anses misstänkta". Jag får inte ihop det.
Först och främst måste personen ifråga (den som befinner sig nära mordplatsen) vara misstänkt. Eller hur? Annars är ju alla vittnen per automatik huvudmisstänkta.

Bland de misstänkta personerna i området spelar det ingen roll vem som var närmast. Det räcker med att befinna sig i området och därpå följer ytterligare utredning kring personen.

SE är vad vi vet närmast. Okej. Det betyder ingenting. Han befann sig i området och bör utredas om det finns omständigheter som gör honom misstänkt. Och har man utrett honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in