2021-12-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Dålig hälsa och dålig sjukvård kombinerat med för mycket billig alkohol, hjälper nog inga vaccin mot, eller tror du det?

Man kan väl säga att dålig hälsa ger mer död i infektionssjukdomar. Det gäller även vanlig säsongsinfluensa som de drabbas av varje säsong. I sådant fall borde överdödligheten inte vara så stor under pandemin, om det dog väldigt många i influensa varje säsong.

Så nog bidrar en dålig vaccinationstäckning till att fler dör.
Citera
2021-12-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du tror inte på rapporter som tror att vaccin skyddar mot svår sjukdom även för Omicron?

Jag vet förstås inte. Ett visst skydd finns med stor sannolikhet. Men alla är ju inte vaccinerade, så om den inte är mildare alls, så kan jag inte se annat än att det blir rejäla problem. Men vi får hoppas att den är det.
Citera
2021-12-09, 00:35
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och där passerade Ryssland 1 miljon döda i sviterna av pandemin och ännu ökar antal döda...

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Usch då. Blir det en halv miljon per år? Hur många dör ett vanligt år - 2-3 miljoner? Hur många av den halvmiljonen hade ingått i det vanliga dödstalet?

Livet är dödligt, även för ryssar.
Citera
2021-12-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag vet förstås inte. Ett visst skydd finns med stor sannolikhet. Men alla är ju inte vaccinerade, så om den inte är mildare alls, så kan jag inte se annat än att det blir rejäla problem. Men vi får hoppas att den är det.

Om vaccin fungerar så bör vi ha tillräckligt stor täckning bland grupper i risk även om den är likvärdig med delta i sjukdom fast mer smittsam.
Många lär bli hemma från jobben ett tag dock.
Citera
2021-12-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Usch då. Blir det en halv miljon per år? Hur många dör ett vanligt år - 2-3 miljoner? Hur många av den halvmiljonen hade ingått i det vanliga dödstalet?

Runt 1,8-1,9 miljoner dör i Ryssland ett nornalår
Citera
2021-12-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du inte ser några bevis så kan det bero på att du inte vill se några bevis, att du inte kan tolka data, att du inte orkar sätta dig in i presenterad data osv.

Kompis, jag lever i detta lika mycket som du. Jag följer utveckligen lika mycket som någon annan. Det är inte svårt att dra sina egna slutsatser i detta. 2 år har gått nu och bilden börjar bli ganska klar.
Citera
2021-12-09, 00:42
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Runt 1,8-1,9 miljoner dör i Ryssland ett nornalår

Hur många fler senaste två åren än vanligt?
Citera
2021-12-09, 01:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Att den inte slår så hårt är det man kan hoppas på. Smittsamheten verkar vara absurt hög. De simuleringar jag länkade förra veckan skulle innebära att den vore praktiskt ostoppbar. Även den typ av lockdowns vi haft i Europa har inte tillräckligt stor effekt på R-talet för att minska antalet fall, enbart minska ökningstakten. Tidiga data, men R0 på minst 7,5 om den har 100% "immune evasion"...
https://twitter.com/cap1024/status/1466840897153339401

I ett inlägg förra veckan uttryckte jag mina observationer i lekmanstermer anpassat för Flashbacks klientel som följer:
Från det man hittills kan se rörande data av smittsamheten för omikron, är det samhället kan göra att liknas med: "Hitta något att bita i, böja sig framåt, greppa anklarna, och hoppas som fan att vaccelinet gör resan något mindre smärtsam."

Omikron är en gren av ordinarie variant av Corona verkar det som, om man ser evolutionärt bröt den av i mitten av 2020. Risken för att behöva sjukhusvård eller dö verkar ju grovt sett ökat med 30% för Alfa och sedan ungefär lika mycket med Delta. Att omikron ligger något lägre kan ju sett till det också vara rimligt.
Just att bedöma hur allvarligt sjuk man blir av Delta har ju varit svårt just för att tidigare infektion och vaccination påverkar utfallet, och speciellt de med en okänd tidigare infektion p.g.a. bristande provtagning eller asymtomatisk infektion. Vilket är exakt samma problem man ser nu med omikron i Sydafrika.

Så jag hoppas fortfarande att den är mildare, men som JBM skrev i länken finns det visst stöd för det, men det är för tidigt att ropa "hej" ännu.

Om dom lite mer negativa utfallen för Omikron skulle infrias - så är inte Världen tillbaka på ruta Ett - utan i betydligt allvarligare läge än så. Om vi bortser från vården, så riskerar produktions / leveranskedjor att helt haverera. Särskilt om även Kina skulle drabbas hårt.

Vi får hoppas på att Omikron visar sig ge lindrigare sjukdom och att förvärvad immunitet samt vaccin inte är helt verkningslöst.
Citera
2021-12-09, 01:06
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

Tänker du att ryssar brukar dö av Covid och att det därför är som normalt?
Citera
2021-12-09, 01:10
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Oavsett, det här vaccintjafsandet funkar inte. Det är absurt. Det är krångligt, idiotiskt med 4-5 sprutor av ineffektivt vaccin. Jag ser inga som helst bevis på att det skulle vara särskilt effektivt. Vad vi behöver är detta istället: https://www.cnbc.com/2021/12/08/pfizer-will-submit-full-data-on-covid-treatment-pill-to-the-fda-in-a-few-days-ceo-says.html

Hur ska ni våga att ta ett snabbframtaget, otestat och icke vetenskapligt bevisat piller för att göda Big Pharmas fickor?
Citera
2021-12-09, 01:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Tänker du att ryssar brukar dö av Covid och att det därför är som normalt?

Folk dör. Om folk där av Covid, Dårvid eller något annat har mindre betydelse. Varken vi eller ryssarna var odödliga innan China Flu.
Citera
2021-12-09, 01:20
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Folk dör. Om folk där av Covid, Dårvid eller något annat har mindre betydelse. Varken vi eller ryssarna var odödliga innan China Flu.

Men nu handlar tråden om Covid och inte flygplansolyckor. Brukar du föra samma resonemang vid katastrofer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in