2021-12-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det cirkulerar rykten i media om hur illa det är i Sydafrika och länder har tagit beslut om flygrestriktioner m.m. Framförallt barnen ska enligt dessa rykten drabbas hårt i Sydafrika.

Den här killen tog och åkte runt mellan sjukhus för att bilda sig en egen uppfattning kring hur illa det är.

https://www.instagram.com/p/CXG8QkGgrbh/

Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ska vi vara helt ärliga en stund:

Det du visade med den där videon pissar alla provaccin-dårar i ansiktet. Oavsett vilka länkar eller expertutlåtanden dom kommer med är de verkningslösa.

Det du postade var verkligheten. Vi får se Viktorias sjukhus som nästintill är tomt, dessutom bekräftat av chefsläkaren på plats. 8 patienter varav 2 med covid som var gamla.

Det är sånt här dessa dårar inte uppmärksammar. Det är detta dom kallar "fake". Det är ju postat på Instagram, då kan man attackera just det faktumet. Hade videon varit på förstasidan på stora tidningar hade detta exploderat och blivit enormt.

Har du fått några svar av fanatikerna härinne? Tror inte det va.

Nja.. trollfabrikerna jobbar väl för högtryck med att ta ner filmen, få kontot stängt, misskreditera killen osv.. eller så kommer de spamma tråden med annan skit och hoppas inlägget försvinner i bruset (vanligast..)
Citera
2021-12-08, 21:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Med tanke på att antalet inlagda ökar ganska brant i vissa regioner, så kan man ganska lätt dra slutsatsen att smittan ökar.
Oavsett ökad testning eller inte.

Dock måste ju det tas med i beräkningen också, men det blir ju inte lika intressant för pressen om man vill skapa klick
Alternativt stämmer hypotesen att sjukdomsförloppet förvärras om personen insjuknar i C19 inom tre veckor efter vaccination.

Hur ser vaccineringstakten ut i dessa regioner?
Citera
2021-12-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

De inom vården använder munskydd minst 8 timmar om dagen. (uppgift från frugan som jobbar på sjukhus där det nu är obligatoriskt igen). Du menar de är skapta på ett annat sätt än vi andra? .
Generellt så kan läkare och sköterskor använda munskydd på rätt sätt och byta dom regelbundet, vilket vanligt folk verkar ha svårt med..
Sen förstord jag att du direkt skulle tänka på hallucinogena svampar medan jag givetvis menade de som kan ställa till det i våra kroppar..
Citera
2021-12-08, 21:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill se jämförelse i mortalitet mellan vaccinerade och ovaccinerade innan jag säger bu eller bä om det, och den ska inkludera;
Alla döda
Döda i Covid-19
Döda utan covid-19

Den ska vara efter åldrar per 100.000 invånare och justerad för antal av befolkningen.

När vi har kikat på det vet vi.

Ja då får du leta själv orkar inte gå igenom det så detaljerat. Vad har döda utan covid19 med saken att göra, exempelvis någon som dog i en bilolycka?

Dödsfall i covid19 15 184 (1 222 892 bekräftat smittade), misstänkta dödsfall i samband med vaccination 339 (7 226 767 fullvaccinerade). Om du inte ser proportionerna i det så kan jag nog inte hjälpa dig.
Citera
2021-12-08, 21:55
Medlem
Holmberg grillar Hallengren rätt bra. Lena Hallengren sitter och är knallröd i ansiktet
Citera
2021-12-08, 21:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
nu svamlar du hellt och hållet! konspiration? lägg ner det tramset det får du hålla för dig själv!
Du säger det själv ju! du är väldig empatilös och och har väldigt dålig förståelse för andra människor. jag vid håller mitt uttalande angående dig... om jorden är platt tja tro det om du vill den får vara 4 kantig för mig det spelar mig ingen roll.

Nej jag är inte empatilös, jag känner empati för dem som går och dör i covid19, men jag känner mindre empati för dem som bölar för att de inte får gå på krogen, oavsett om folk dör.

Jag förstår att du inte bryr dig om sådana triviala ting som vetenskapen bara det passar din världsbild.
Citera
2021-12-08, 21:57
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vaccin ger 20ggr mer antikroppar än infektion fast svagare immunitet. Infektion+vaccin ger ytterligare 500% mer antikroppar. Det är tecken på att något går fel, inte något bra.

Nu är jag inte läkare men visst är extrema mängder antikroppar något som ses vid vissa blodcancrar? Det är sannerligen inte så att ju mer antikroppar desto bättre? Antikroppar är som bekant bara en del i immunförsvaret tillsammans med T-celler t ex.

Hur höga antikroppsnivåer ger dessa mRNA-vaccin jämfört med stelkramp- och hepatitvaccin som använtas i decennier med god effekt?
Citera
2021-12-08, 21:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det cirkulerar rykten i media om hur illa det är i Sydafrika och länder har tagit beslut om flygrestriktioner m.m. Framförallt barnen ska enligt dessa rykten drabbas hårt i Sydafrika.

Den här killen tog och åkte runt mellan sjukhus för att bilda sig en egen uppfattning kring hur illa det är.

https://www.instagram.com/p/CXG8QkGgrbh/

Är du förvånad att sjukhusen är tomma?

Det tar en stund från det att smittan ökar, tills ökningen märks på sjukhusen. Innan smittspridningen plötsligt började öka explosivt i slutet av november, så var smittspridningen mycket låg i Sydafrika. Sydafrika har ju sommar nu, och det innebär lågsäsong för viruset, ... tills den nya varianten kom och ändrade förutsättningarna.

Hur mycket den nya varianten belastar sjukvården, kommer att visa sig i Sydafrika dom närmaste veckorna. Vi i Europa kommer att kunna se hur den nya varianten beter sig i vinterklimat.
Citera
2021-12-08, 22:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Glaser är halvfullt!

Chise
@sailorrooscout
Fantastic news. Initial lab studies show a third dose of Pfizer’s COVID-19 vaccine neutralizes Omicron. A booster with the current version of the vaccine RAISES antibodies 25-FOLD providing a similar level as observed after two doses against the original virus and other variants!
https://twitter.com/sailorrooscout/status/1468569718420389891?s=20

Vad är det för smitta de har i Israel då, där de noterat att våg 5 har startat, och att de måste ge spruta 4? Hur många veckor fungerade spruta 3, med andra ord?
Citera
2021-12-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Vad är det för smitta de har i Israel då, där de noterat att våg 5 har startat, och att de måste ge spruta 4? Hur många veckor fungerade spruta 3, med andra ord?

Förhindrar vaccin att man bildar naturligt mer effektivt och långverkande immunitet?
Citera
2021-12-08, 22:04
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Finns det någon data för icke-vaccinerade med tidigare infektion?
Svarar igen.

Den studien jag länkade tidigare angav noll procent för folk som genomgått infektion och sedan fått två doser. Efter lite ytterligare läsning verkar medianåldern för den gruppen i studien vara 87 år.

Som jag skrev tidigare fanns andra indikationer från Sydafrika att tidigare infektion gav ett visst skydd. Så i det här fallet kan begränsningar i studien gjort att man underskattat skyddet. Just nu försöker forskare mest få ut så mycket data och analyser som går, ibland kan de bli missvisande.
Citera
2021-12-08, 22:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja då får du leta själv orkar inte gå igenom det så detaljerat. Vad har döda utan covid19 med saken att göra, exempelvis någon som dog i en bilolycka?

Dödsfall i covid19 15 184 (1 222 892 bekräftat smittade), misstänkta dödsfall i samband med vaccination 339 (7 226 767 fullvaccinerade). Om du inte ser proportionerna i det så kan jag nog inte hjälpa dig.
Det var inte en uppmaning till dig att servera dylik statistik. Jag tror inte den ens finns tillgänglig (jag har inte hittat någon).

För att kunna bedöma dödsfall orsakade av vaccin behöver man dels utesluta dödsfall orsakade av covid-19 (eftersom dessa påverkar en eller båda grupperna på olika vis) och sedan ta hänsyn till de två gruppernas ålder (enklast är att dela upp dödsfallen i ålderskategorier).
Sedan är det bara att se efter om någon förändring ses i samband med vaccinering av respektive åldersgrupp.

På samma vis behöver man göra med dödsfall i Covid-19, där effekten av vaccin på mortaliteten endast kan utrönas genom att jämföra de två grupperna mot varandra för varje ålderskategori.

Utan sådan statistik blir allt gissningar grundade på en mängd osäkra faktorer, tex hur många vaccinskador som anmäls som misstänkta sådana.

Sedan dog inte 15.000 i/av covid-19 2020, utan 8000 från det året har dödsorsak covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in