Citat:
Så föreslår du att man ska godkänna saker i termer av övernaturliga orsaker? Med eller utan bevisning?
Citat:
Och det har man ju gjort i alla tider. Det återstår fortfarande att styrka dessa påståenden. Så man förhåller sig inte till dessa ostyrkta påståenden för det finns ingen data. Sedan sitter du här och kritiserar och klagar på naturalismen som inte accepterar någonting utanför den men exakt vad är det man ska acceptera? Var går gränsen? Var finns datan?
Man skiljer påhitt från möjlig återgivning av faktiska höndelser genom att undersöka hur naturen ser ut, göra observationer och söka troligt svar utifrån allt sammantaget. Och naturligtvis utifrån det som undersöks - för att svar ska vara relevanta. Det som undersöks här är Bibeln.
Är detta svårt att ta in på nått sätt?
Utifrån relevant undersökning kan man göra en bedömning om trovärdighet. Och bedöma eventuell sanningshalt av det som undersöks.
Har jag schabblat till det nu?
Är detta svårt att ta in på nått sätt?
Utifrån relevant undersökning kan man göra en bedömning om trovärdighet. Och bedöma eventuell sanningshalt av det som undersöks.
Har jag schabblat till det nu?
Citat:
Det här har du inte svarat på än: Och om det inte går att undersöka det, kan man avfärda det då eller blir man en naturalismfascist?
Sen får man själv avgöra om slutsatsen är trovärdig och vara medveten om vad man tror på angående det som undersökts.
Citat:
Jag vill veta exakt vad för förklaringar som finns utanför termerna av naturliga orsaker, som du uttryckte det. Exakt vad är det du tycker inte utreds för att man inte kan se utanför naturalismens bubbla. Är det syndafloden du avser?
Är detta svårt att förstå på något sätt?
Jag har här bara uttryckt mig principiellt.
Att gå in på specifika detaljer behövs inte här.
Jag bara undrar om ni förstår resonemanget.
Vad är svårt att förstå?
Jag har här bara uttryckt mig principiellt.
Att gå in på specifika detaljer behövs inte här.
Jag bara undrar om ni förstår resonemanget.
Vad är svårt att förstå?