2021-12-08, 12:33
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BezNazwy
Att informera sina "kunder och distributörer" via Linkedin är helt okej, men först ska det nå aktieägarna. Ett börsnoterat bolag ska förstå vilka regler som gäller och i vilken turordning man ska släppa informationen till via de olika kanalerna åt aktieägarna.

Hade du varit nöjd som aktieägare om man tex informerat kunderna via Linkedin att Viraspec-testet varit helt utan träffsäkerhet mot de nya varianterna av Covid två dagar före det släpps som ett PM från bolaget?

Aktieägarna ska inte behöva leta efter informationen via alternativa kanaler, det är inte så det ska fungera.

""Vi uppfattar att vi följer alla regler och det är den enda kommentar jag kommer att ge i dag", säger Aegirbios styrelseordförande Anders Ingvarsson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med att Direkt konfronterar Anders Ingvarsson med uppgifter om att informationen ska ha funnits tillgänglig på sociala medier före offentliggörandet."

Informationsgivningen har brustit även innan det senaste med Linkedin, det sista är bara en liten del i hur dåligt bolaget sköter det.

Varsågod, läs reglerna så kan vi förhoppningsvis vara överens sedan gällande vad som gäller rörande informationsgivning för ett börsnoterat bolag.
https://www.nasdaq.com/solutions/european-rules-and-regulations

Jag har läst reglerna som jag hittar men dessa behandlar bara insynsinformation vilket detta inte kan anses vara. Nej jag hade inte varit nöjd om så pass viktig information hade delgetts via LinkedIn och inte PM, men om informationen gällde specifikt Viraspec och det var bekräftat så hade det ansetts vara insynsinformation. Det är en stor skillnad på att agera på ett sätt som man inte förväntar sig som ägare eller att bryta regler. Är man inte nöjd med bolaget och hur dom sköter sig så är det ett lätt val att lägga fokus någon annanstans och fokusera på bolag som man tror på istället.

Vi kommer inte längre och jag står fast vid min ståndpunkt. Eftersom det är en tolkningsfråga från fall till fall enligt Nasdaq så får vi vänta och se om dom blir dömda för detta och då kommer jag självklart erkänna att jag hade fel.

Citat:
https://www.nasdaq.com/docs/Issuer-Rules-FAQ-Swedish.pdf

1.1 Vad anses utgöra insiderinformation?? Enligt MAR är insiderinformation information av specifik natur som inte har offentliggjorts, som direkt eller indirekt rör en eller flera emittenter eller ett eller flera finansiella instrument och som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha en väsentlig inverkan på priset på dessa finansiella instrument, dvs. information som en förnuftig investerare sannolikt skulle utnyttja som en del av grunden för sitt investeringsbeslut.

1.18 Vilken typ av information utgör insiderinformation? All information som på något sätt rör en emittent kan vara insiderinformation. Huruvida informationen i fråga ska anses utgöra insiderinformation får bestämmas från fall till fall, i ljuset av Fråga & Svar informationens karaktär, det finansiella instrumentet, emittentens verksamhet och historik samt omständigheterna i övrigt.

Nasdaqs regelverk har sedan tidigare exemplifierat vad som kan tänkas utgöra kurspåverkande information. Dessa exempel finns kvar i de reviderade regelverken och är fortsatt vägledande. Exempel på information som kan utgöra insiderinformation inkluderar bl.a. följande:

• Förvärv eller försäljningar
• Inledande av, avslutande av eller beslut fattade inom ramen för tvister
• Myndighetsbeslut
• Forskningsresultat, händelser relaterade till produktutveckling eller uppfinningar
• Signifikanta avvikelser i förhållande till väntad finansiell utveckling (”vinstvarning”)
• Finansiell information som utvisar att emittenten har finansiella svårigheter
• Information som relaterar till dotter- eller intresseföretag
• Aktieägaravtal som emittenten har kännedom om och som kan påverka överlåtbarheten av emittentens finansiella instrument
• Kredit- eller kundförluster
• Information rörande samarbetsbolag (joint ventures)
• Pris- eller valutaförändringar

Vänligen se handledningstextera avseende generalklausulerna angående offentliggörande av insiderinformation i Nasdaqs Regelverk för emittenter respektive Nasdaq First North Nordic’s Rulebook.

För att inte förstöra tråden med bara denna diskussionen så kan man nämna att dom som hade modet att köpa in sig när den sista warranten blev knockad vid runt 21kr nu har dubblat sin investering på ca 12 dagar.

Jag kan verkligen inte rekommendera någon att investera i Aegir, speciellt inte på dessa nivåer, om man inte lider av självskadeproblematik. För oss andra som ignorerar alla varningar och lever på hoppet så är trendbrottet mycket välkommet.
Citera
2021-12-08, 14:54
Medlem
Upp 8-14% idag utan nyheter? Ingen som swingar denna?
Citera
2021-12-08, 15:30
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mupparen
Upp 8-14% idag utan nyheter? Ingen som swingar denna?

Skulle gissa på att det är ganska många, själv har jag tjänat 6 kronor på mina investerade 37. Jag tänkte sälja vid 50 spänn och köpa en korv med bröd. Kommer det PM kanske jag kan ta en halva räksallad till.

Jag ska inte vara för raljant, tycker det är ganska skönt att den går upp lite, då det inte är särskilt hälsosamt för börsen överlag om en halv generation blir ruinerade på grund av skojare
Senast redigerad av brolinlever 2021-12-08 kl. 15:33.
Citera
2021-12-08, 16:53
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag ska inte vara för raljant, tycker det är ganska skönt att den går upp lite, då det inte är särskilt hälsosamt för börsen överlag om en halv generation blir ruinerade på grund av skojare
Ponera att den första halvan räddas av den andra halvan för att i slutänden de 2 halvorna konstaterar att helan Jacky inte är en stjärnsäljare.
Citera
2021-12-08, 17:05
Medlem
Citat:
Skulle gissa på att det är ganska många, själv har jag tjänat 6 kronor på mina investerade 37. Jag tänkte sälja vid 50 spänn och köpa en korv med bröd. Kommer det PM kanske jag kan ta en halva räksallad till.

Bolaget kanske fortsätter med alternativa informationsvägar, nästa gång är det väl via TikTok eller Snapchat?

🤪👉🏼👈🏼
Citera
2021-12-08, 18:16
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Bolaget kanske fortsätter med alternativa informationsvägar, nästa gång är det väl via TikTok eller Snapchat?

🤪👉🏼👈🏼
Aegir blir nästan ett föredöme här när det gäller att driva kursen i positiv riktning, något för dom andra börsbolagen att ta efter. Det är bara att med jämna mellanrum plocka ut några trevliga textrader ur redan publicerad information och återposta dom lite var stans, som PM eller på sociala medier.

Då når man även nya presumtiva aktieägare som inte läst den ursprungliga texten - och kanske även lyckas få redan befintliga aktieägare som har svårt att minnas alla detaljer att trycka på köpknappen.

På så vis kan man nog få till minst en kursrusning i veckan året runt.
Citera
2021-12-08, 18:27
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHleame
Ponera att den första halvan räddas av den andra halvan för att i slutänden de 2 halvorna konstaterar att helan Jacky inte är en stjärnsäljare.

Det är inte utan oro man ser att kursen går upp, eller egentligen så rusar den, 14% är en rusning. Har det som Beznavy skriver publicerats något på TikTok eller har någon AÄ hittat en video på Facebook eller insta där någon random asiat går runt och nasar VS i Thailand?

Jag köpte en aktie för att kunna enkelt få nyheter om den, har det seriöst hänt något i bolaget idag?

Förstår de som äger aktien att 14% är ganska bra avkastning på årsbasis? På en dag är det sinnessjukt bra.
Citera
2021-12-08, 19:13
Medlem
Den enda leverans vi ”vet” är den som Nowmed köpte men inte betalade för (40m) som enligt bolaget skeppades tillbaka till sverige. Vilken i ordningen är det? Vilket Linde-PM adresserar denna order?
Citera
2021-12-08, 19:53
Medlem
Nu spekuleras det om uppköp. Kan någon förklara texten nedan åt mig?

Aegirbio / Eventuellt uppköp? / Eventuellt uppköp?
idag 16:01

Vi är ett gäng som har en teori kring ett eventuellt uppköp av hela Aegirbio eller vissa delar som jag skulle vilja förmedla. Ren spekulation men det är samtidigt flera sammanträffanden.
bioMerieux har ett börsvärde på 130 miljarder och hade intäkter på 3,1 Miljard Euro 2020
Deras testteknik är riktigt gammal.
Dom har förvärvat några bolag under åren.

Enligt ett dokument om uppskov för Biomerieux till datum ##/## med sin invändning mot användandet av varumärket Quretest.
Där står att anledningen är att förhandlingar pågår mellan bolagen.
Varför skulle dom lägga den tiden och energin att driva en sådan process?

biomerieux har sitt egna Etest som är en teknik dom köpte av ett svenskt bolag.
June 18, 2008 . bioMérieux, a world leader in the field of in vitro diagnostics has concluded an agreement to acquire the privately held AB BIODISK
https://en.wikipedia.org/wiki/Etest

Tekniken Aegirbio sitter på kommer genom Lifeassays där dom förvärvade Magnasense 2015.
"Magnasense Technologies Oy har, förutom en CE/IVD märkt test för human CRP, tagit fram och patentskyddat ett koncept där man i ett engångstest kombinerar reagens och avläsning på en testremsa, på så sätt att man kan genomföra kvantitativa tester. Produkten är baserad på paramagnetiska partiklar. "
”Med förvärvet av Magnasense Technologies Oy får LifeAssays® tillgång till ett mycket attraktivt format för patientnära tester inom veterinär- likaväl som humanmedicin. Att på en ”testremsa” kombinera både reagens och avläsnings-”instrument” är unikt och öppnar, både inom human och veterinärmedicin, helt nya marknader"

Dvs tekniken och patenten som ska användas i Quretest kan med andra ord vara väldigt attraktivt för en större aktör att köpa upp.

En sak till.
Seppo Makinen i Aegirbios styrelse har tidigare arbetet på bioMerieux mellan 2010-2016
"As an advisor to Merieux Developement my main tasks including scouting and analysis of new deals, possibly management of those in Northern Europe"

Det här är dessutom bara en liten del av hela Aegirbio som är väldigt attraktiv.

———

Jag har läst texten tre gånger men förstår fortfarande inte vad det är för slutsats de drar. Tolkar det som att det står något någonstans enligt personen att ”förhandlingar pågår” i varumärkestvisten om quretest och att Seppo jobbat på BioMerieux tidigare. Och det leder till att Aegs ”teknik och patent kan vara värt att köpa upp. Jag vet alltså inte men är det vad man försöker säga?
Senast redigerad av strudelborg 2021-12-08 kl. 19:56.
Citera
2021-12-08, 20:03
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Det är egentligen bara en bokföringsgrej, man sprider kostnaden på fem år istället för att belasta resultatet räkenskapsåret man gör inköpet.

Tex, om du köper en inventarie för 100.000 kr och räknar med att den håller i 5 år, så lägger du en "kostnad" på 20.000 kr per år i fem år.

Om ditt företag skulle göra 100.000 kr i vinst, så med avskrivning för det 80.000 kr i vinst på pappret, men om du inte gjort avskrivningen hade det blivit 0 kr i vinst då din inventarie ätit upp vinsten.

Men utgiften är densamma, inventarien kostade fortfarande 100.000 kr när du köpte in den.

Fast är inte noterade bolag skydliga att redovisa enligt ifrs?

https://www.grantthornton.se/tjanster/radgivning/finansiell-rapportering/IFRS/

Fast å andra sidan gör väl aegir lite hur de vill med redovisningen.

Min fråga blir då, är det valfritt för ett noterat bolag som innehar patent att korta ner avskrivningar på patenten?
Citera
2021-12-08, 21:15
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Nu spekuleras det om uppköp. Kan någon förklara texten nedan åt mig?

Aegirbio / Eventuellt uppköp? / Eventuellt uppköp?
idag 16:01

Vi är ett gäng som har en teori kring ett eventuellt uppköp av hela Aegirbio eller vissa delar som jag skulle vilja förmedla. Ren spekulation men det är samtidigt flera sammanträffanden.
bioMerieux har ett börsvärde på 130 miljarder och hade intäkter på 3,1 Miljard Euro 2020
Deras testteknik är riktigt gammal.
Dom har förvärvat några bolag under åren.

Enligt ett dokument om uppskov för Biomerieux till datum ##/## med sin invändning mot användandet av varumärket Quretest.
Där står att anledningen är att förhandlingar pågår mellan bolagen.
Varför skulle dom lägga den tiden och energin att driva en sådan process?

biomerieux har sitt egna Etest som är en teknik dom köpte av ett svenskt bolag.
June 18, 2008 . bioMérieux, a world leader in the field of in vitro diagnostics has concluded an agreement to acquire the privately held AB BIODISK
https://en.wikipedia.org/wiki/Etest

Tekniken Aegirbio sitter på kommer genom Lifeassays där dom förvärvade Magnasense 2015.
"Magnasense Technologies Oy har, förutom en CE/IVD märkt test för human CRP, tagit fram och patentskyddat ett koncept där man i ett engångstest kombinerar reagens och avläsning på en testremsa, på så sätt att man kan genomföra kvantitativa tester. Produkten är baserad på paramagnetiska partiklar. "
”Med förvärvet av Magnasense Technologies Oy får LifeAssays® tillgång till ett mycket attraktivt format för patientnära tester inom veterinär- likaväl som humanmedicin. Att på en ”testremsa” kombinera både reagens och avläsnings-”instrument” är unikt och öppnar, både inom human och veterinärmedicin, helt nya marknader"

Dvs tekniken och patenten som ska användas i Quretest kan med andra ord vara väldigt attraktivt för en större aktör att köpa upp.

En sak till.
Seppo Makinen i Aegirbios styrelse har tidigare arbetet på bioMerieux mellan 2010-2016
"As an advisor to Merieux Developement my main tasks including scouting and analysis of new deals, possibly management of those in Northern Europe"

Det här är dessutom bara en liten del av hela Aegirbio som är väldigt attraktiv.

———

Jag har läst texten tre gånger men förstår fortfarande inte vad det är för slutsats de drar. Tolkar det som att det står något någonstans enligt personen att ”förhandlingar pågår” i varumärkestvisten om quretest och att Seppo jobbat på BioMerieux tidigare. Och det leder till att Aegs ”teknik och patent kan vara värt att köpa upp. Jag vet alltså inte men är det vad man försöker säga?

Det var väldigt mycket text, särskilt med tanke på att Skribenten inte lyckas knyta ihop sina stycken med ursprungstesen att Aegirbio är värt att köpa för ett stort företag. Jag kan inte bakgrunden heller, så det hjälper inte. Är det så att Quretest inte får användas pga en tvist angående något?

Sedan ska då Merieux hellre köpa Aegir än lösa tvisten i domstol för att det är en obetydlig summa jämfört med 130 miljarder. Så fungerar det ju inte riktigt om det nu är värt att påpeka, då det skulle skapa mer problem än man löser.

Jag fetmarkerade de sammanträffanden som gänget sett, det blev inte mycket. BMs teknik är gammal, de har köpt företag förut samt förhandlingar pågår(troligen rörande tvisten jag inte känner till)

Är det någon av er äldre AB-ägare som känner till vad det är för tvist som "gänget" uppmärksammat?
eller är det som man kan misstänka att någon bara är lite sugen på att så frön för lite mer haussning, och har plockat in ett random storbolag som exempel

Edit: En snabb googling ger att någon, förmodligen nämnda Biomerieux har protesterat då de anser att namnet Quretest kan blandas ihop med deras produkt antar jag. Knappast grund för uppköp. Har de rätt får Aegir byta namn, har de fel så antar jag att risken är liten för att nämnen blandas ihop. Vet inte vad BM:s test heter. Knappast någon tvist man lägger någon miljard på i alla fall
Senast redigerad av brolinlever 2021-12-08 kl. 21:36.
Citera
2021-12-08, 21:43
Medlem
Citat:
Det var väldigt mycket text, särskilt med tanke på att Skribenten inte lyckas knyta ihop sina stycken med ursprungstesen att Aegirbio är värt att köpa för ett stort företag. Jag kan inte bakgrunden heller, så det hjälper inte. Är det så att Quretest inte får användas pga en tvist angående något?

Sedan ska då Merieux hellre köpa Aegir än lösa tvisten i domstol för att det är en obetydlig summa jämfört med 130 miljarder. Så fungerar det ju inte riktigt om det nu är värt att påpeka, då det skulle skapa mer problem än man löser.

Jag fetmarkerade de sammanträffanden som gänget sett, det blev inte mycket. BMs teknik är gammal, de har köpt företag förut samt förhandlingar pågår(troligen rörande tvisten jag inte känner till)

Är det någon av er äldre AB-ägare som känner till vad det är för tvist som "gänget" uppmärksammat?
eller är det som man kan misstänka att någon bara är lite sugen på att så frön för lite mer haussning, och har plockat in ett random storbolag som exempel

Edit: En snabb googling ger att någon, förmodligen nämnda Biomerieux har protesterat då de anser att namnet Quretest kan blandas ihop med deras produkt antar jag. Knappast grund för uppköp. Har de rätt får Aegir byta namn, har de fel så antar jag att risken är liten för att nämnen blandas ihop. Vet inte vad BM:s test heter. Knappast någon tvist man lägger någon miljard på i alla fall

Det heter etest om jag minns rätt. Så konstig stämning mtp att fyra av fem gemensamma bokstäver är ”test”..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in