2021-12-08, 09:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Men med "mordområdet" menar man då typ Norrmalm/Vasastan, eller? Säga vad man vill om SE, men lite närmare än så till MOP kan man ju placera honom.
Gångavstånd. Att räkna meter är bara efterblivet.

Om någon på goda grunder kan förmodas ha befunnit sig i området är det också intressant.

Lustigt nog säger Arne Irwell i serien: "Vi ska förhöra varenda jävel som befann sig i det här området."
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-12-08 kl. 09:44.
Citera
2021-12-08, 09:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallen22
Ska du använda ALG som stöd för 20:10, när hon i ett tidigare förhör har sagt 21:00 så är du ute på ännu djupare vatten. Hon har dessutom i samtal med TP 2008 bekräftat att hon sa fel tid vid polisförhöret. ”I ett samtal med författaren 2008 berättade Anna-Lisa Gahn att hon tagit miste på tiden i polisförhöret, och att hennes första uppgifter var mer tillförlitliga.”
Obehaglig typ, den där TP. ALG har knappast sagt, efter 21 år, att hon vet att hon hade fel i sitt andra förhör. TP har förmodligen smugit in en fråga som "Den första tiden du angav bör vi kanske se som mest trolig?" och ALG har hållit med.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-12-08 kl. 09:49.
Citera
2021-12-08, 10:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Som sagt. Det beror på vad man lägger i begreppet tillgång.

Du sätter likhetstecken mellan innehav och tillgång. Det gör inte jag.

SE hade inget känt vapeninnehav. Men han hade några kända tänkbara möjligheter att skaffa sig vapen. Om det definitionsnässigt utgör tillgång vet jag inte. Man kanske bara ska skippa ordet tillgång i sammanhanget. Vi vet ju båda hur det ligger till i frågan. Vilka ev. Möjligheter han hade, och att han inte hade något känt innehav.

Nej jag blandar inte in innehav. Han hade ingen känd tillgång till vapen är vad jag säger. Med din definition har man tillgång bara för att man lever i ett samhälle. Visst, en granne var vapenamlare. Men i så fall kan vi ju säga att jag har tillgång till flera miljoner kronor för att jag har grannar/vänner. Om jag hade en vän som brukade låna ut miljoner, så visst då kanske man kan säga jag har tillgång. Men bara för att jag har en miljonär till granne har jag inte tillgång till miljoner.

Han hade ingen känd tillgång till vapen. Det är fakta. Möjlighet att sno ett vapen, visst. Men det hade hundratusentals. Glaser ses som skum för att han var granne med SE, det är sinnessjukt.
Citera
2021-12-08, 10:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ska du använda ALG som stöd för 20:10, när hon i ett tidigare förhör har sagt 21:00 så är du ute på ännu djupare vatten. Hon har dessutom i samtal med TP 2008 bekräftat att hon sa fel tid vid polisförhöret. ”I ett samtal med författaren 2008 berättade Anna-Lisa Gahn att hon tagit miste på tiden i polisförhöret, och att hennes första uppgifter var mer tillförlitliga.”

Källa på att hon säger 21 i sitt första förhör?
Citera
2021-12-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Källa på att hon säger 21 i sitt första förhör?
Intern utredning av PH:
https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view
Citera
2021-12-08, 12:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Intern utredning av PH:

Inte i förhör alltså. Utan i ett PM/hörsägen.

Det förhör vi kan läsa med uppgifter direkt från ALG säger att SE kom in strax efter 20. Och hon bygger det hela på sin ankomst till Skandia.

Vad PH skriver är mer tveksamt då det faktiskt räknas som hörsägen. PH var ju dessutom övertygad om SE kunde vara mördaren, så han har ju skäl att göra sin egen tolkning. Titta på uppgifterna han påstår att väktarna ger om SE:s klädsel. Stämmer inte ihop med förhören.

Jag ser framför mig att PH är som TP. "När du säger att han kom in när du började jobba, då kan väl det ha varit strax innan 21? ".
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-12-08 kl. 13:09.
Citera
2021-12-08, 13:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Obehaglig typ, den där TP. ALG har knappast sagt, efter 21 år, att hon vet att hon hade fel i sitt andra förhör. TP har förmodligen smugit in en fråga som "Den första tiden du angav bör vi kanske se som mest trolig?" och ALG har hållit med.

-"Du uppgav två olika tider, tror du den första eller den andra var rätt?".
-"Den första uppgiften brukar vara rätt".

Men den första uppgiften hon lämnar till polisen är inte 21... Hon har bara uppgett en tid för polisen.
Citera
2021-12-08, 13:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Väktare AK säger i förhör att det var ”någonstans runt nio”. ALG säger i förhör med PH under den interna utredningen att hon började jobba 20:30 och släppte in SE runt 21:00.

Förvisso, men AK tycks inte ha haft någon vidare koll på varken namn eller tider.

PH:s interna utredning(ar) innehåller flera avvikande tider och en och annan underlig slutsats, jämfört med vad som framkommer i polisens förhör av väktarna. Frågan är varför. Utfrågningarna torde ha skett ganska nära inpå polisförhören. Hur kan det avvika så?

En konstighet är att PH inte tycks känna till att SE blev förhörd på polishuset den 25:e april.

Polisen förhör av väktarna är bandade och avskrivna ord för ord, medan PH:s PM består av hans egna anteckningar och har formen som referat. Utifrån egna frågor, eget lyssnande och egna tolkningar ... Polisens förhör med väktarna väger således mycket tyngre.

PH:s PM är däremot intressanta när de kan bekräfta saker som framkommit i polisens förhör.

Som till exempel den detaljen att även AK minns ett samtal som varade "en stund".

Eller menar du att ALG försökte "ställa upp" för SE genom att vittna gynnsamt i polisförhöret?
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-08 kl. 13:30.
Citera
2021-12-08, 14:24
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det handlar snarare om en svensk version av den danska författaren Paul Smiths tidigare böcker om CA, alltså inte mkt. nytt under solen.
Värt om fler får upp ögonen för denne men tror han i allmänhetens ögon bara blir ännu en av flera mordkandidater med avsaknad av teknisk bevisning, det enda vilket kan lösa mordet.
Att han är den ende misstänkte som bevisligen ägde en .357 Magnum gör honom enbart till ett intressant objekt, inte till gärningsmannen eftersom vi inte har funnit vapnet.
Tillbaka till ruta ett.

CA var rätt lik Christer Pettersson också så inte helt otroligt att LP kunnat stirra på CA en stund på mordplatsen och sen pekade ut CP vid konfrontationen.
Men att hon skulle ha sett SE och sen tyckt att CP liknade gärningsmannen är helt fucking jävla osannolikt.

CA hade vapen och är rätt perfekt som en viss typ av gärningsmannaprofil, även för ett impulsmord då eftersom han bodde i närheten.
Men det är precis som du säger. Han ska betraktas som oskyldig. Spekulera går ju men att ge ut bok som pekar ut honom känns inte rätt.
Citera
2021-12-08, 15:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE hade sett OP på en restaurang tidigare på dagen eller under veckan, kanske på Zum Franziskaner på Skeppsbron, och råkat höra att OP berättade för sitt sällskap att han och Lisbet skulle gå på "Bröderna Mozart" på 21.00-föreställningen på Grand på fredag. Det har jag sett på Netflix.

Så SE skulle enligt TPs väl researchade bok gå till Grand för att skjuta OP iklädd en blå jacka. SE ångrar sig enligt TP utanför Grand och springer tillbaka till sitt arbete för att byta till en mörk rock som YN pekar ut senare på DBG. Nu när SE återigen får syn på OP på Sveavägen ångrar han sig att han ångrade sig tidigare vid Grand och skjuter OP, eftersom han alltid bär med sig sin favoritrevolver "Mållgan".

För att knyta sig ordentligt till mordplatsen så stämplar SE ut precis innan mordet och passar också på att gå tillbaka till Skandia och ställa till en scen för att ge sken av att varit runt mordplatsen hela tiden och säkerställa att väktarna kommer att förhöras.

SE gissar sedan rätt om alla detaljer på mordplatsen som SE inte kunnat uppleva själv som GM, eftersom SE är GM och jättebra på att gissa rätt!

Stort tack för klargörandet! Case closed, som det heter!
Citera
2021-12-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Ser klara likheter med Sven Anér.
Se svaren han fick från hotellet i Borlänge ang. Holmér. Ulf Karlssons "Lisbeth-bild" o.s.v.
Så länge det inte gick emot teorin så blir det gångbart.

I bådas fall (Anér och TP) så ser vi hur personer givit dom ett svar medan polisen fått ett annat svar.
Om det nu är så att dom verkligen fått andra svar eller om de gjort medvetna omtolkningar för att passa teorin och syftet får väl vara osagt.
I TP's fall ser vi detta när det kommer till Veckopendlaren och Praktikanten och deras sk. "säkra uppgifter" om att Stickan skulle besökt Skandia måndagen den 3:e.
Citera
2021-12-08, 17:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Teorin om SE som Grandman är väl ganska onödig? Eller rättare sagt, den är väl ganska självdestruktiv? Syftet med den teorin är att förklara varför SE hade en laddad revolver på sig. Men det är inte mycket till förklaring, eftersom frågan varför han hade en laddad revolver på sig ändå kvarstår. Istället dyker nya frågor upp, som t ex varför signalementet på MP:s Grandman inte går ihop med YN:s signalement och varför ingen biobesökare kände igen SE som Grandmannen och hur han skulle ha hunnit osv. Och det enda denna teori har att luta sig mot är väl att MP beskrev en man med keps och blå jacka?

Edit: Jag glömde glasögonen i MP:s signalement. Men det är väldigt osäkert. Han sa själv lite senare, något i stil med att glasögonen kanske han bara fick för sig eftersom det passar ihop med keps. Däremot var han säker på att mannen följde efter LOP, och om det stämmer kan det definitivt inte vara SE. MP:s vittnesmål talar emot SE som GM. MP har inte heller reagerat på SE:s utseende. Så det är nog ganska självdestruktivt att använda sig av MP för att sätta dit SE. Advokaten skulle kallat MP, inte åklagaren.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-12-08 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in