2021-12-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är kulturlös, men du har inte förstått det.

Ta nu en flaska Vintersaga i stället för de där blå tabletterna så ska du se att du slutar se syner.

Och där förlorade du debatten.
Citera
2021-12-08, 16:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Och där förlorade du debatten.

Ha ha ha, var det så känsligt att det slog runt för dig? Har du slutat se marxister över allt nu och kan koncentrera dig på IKEA:s vinterbudskap i stället?

Jag tror att du skulle må bra om du tog lite semester från dina fantasier. Vandra runt på IKEA och köp hem hela Vintersaga-kollektionen. Det finns både kola och kalender. Hela kollektionen har tagit sin inspiration från traditionella svenska julsmaker. Det borde passa en äkta julfirare.

PS

Du äter väl lutfisk och grisfötter?
Citera
2021-12-08, 16:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
...jag sa att den svenska kulturen och dess traditioner konstant bekämpas på alla fronter. Inte att jag inte kan utöva min kultur.

Men utöva den då och skit i vad andra gör eller inte gör. Vad är det för kultur som IKEA förstör genom att göra en kollektion vid namn Vintersaga?
Citera
2021-12-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ha ha ha, var det så känsligt att det slog runt för dig? Har du slutat se marxister över allt nu och kan koncentrera dig på IKEA:s vinterbudskap i stället?

Jag tror att du skulle må bra om du tog lite semester från dina fantasier. Vandra runt på IKEA och köp hem hela Vintersaga-kollektionen. Det finns både kola och kalender. Hela kollektionen har tagit sin inspiration från traditionella svenska julsmaker. Det borde passa en äkta julfirare.

PS

Du äter väl lutfisk och grisfötter?

Buhu skriver en hel bok nu också i hopp om att få lite mer uppmärksamhet. Kränkt muslim
Citera
2021-12-08, 16:40
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Men utöva den då och skit i vad andra gör eller inte gör. Vad är det för kultur som IKEA förstör genom att göra en kollektion vid namn Vintersaga?

Hur går det med att följa ditt eget råd? Hade du gjort det hade du inte konfronterat vart enda människa här på forumet med dina 40k inlägg :P

Men jag misstänker att du menar att de som har annorlunda åsikter från vad du har ska hålla käften och bara sköta sitt?

Ikea har gång på gång visat sin svenskfientlighet, och är bara ett av de många företag och organisationer som aktivt "utmanar" det traditionella och nationella. Jag får tycka att det är piss, och du får tycka att det är bra. Om du nu gör det, du verkar inte ha någon annan åsikt än att alla andra har fel.
Citera
2021-12-08, 17:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men jag misstänker att du menar att de som har annorlunda åsikter från vad du har ska hålla käften och bara sköta sitt?

Om du tror att någon bryr sig om denna tråd eller andra trådar om olika slags konspirationer och marxister i varje hörn så är du mer än lovligt enfaldig.

Att gå upp i limningen för att IKEA har en kollektion som heter Vintersaga kommer ju inte att hota något alls. Det är inte ett måste att sälja vissa saker. Jag förmodar att du inte ens handlar på IKEA så varför ska du då ha någon som helst åsikt om deras utbud?

Citat:
Ikea har gång på gång visat sin svenskfientlighet, och är bara ett av de många företag och organisationer som aktivt "utmanar" det traditionella och nationella. Jag får tycka att det är piss, och du får tycka att det är bra. Om du nu gör det, du verkar inte ha någon annan åsikt än att alla andra har fel.

Jag har aldrig skrivit att jag tycker det är bra att försöka beskriva verkligheten på ett annat sätt än den är. Om man vill få någon verkningsgrad i sina åsikter om att »svenskhet« är utsatt så är nog den sämsta vägen att angripa ett företag som säljer en viss kollektion med ett visst namn och försöka få det till att de förstör julen. De har, som jag påpekade, julbord så nog står de för de viktigaste som den svenska julen numera har.

Tror du att IKEA gör avkall på vinstmaximering för att sprida budskap? Tror du att Vintersaga är en förlustaffär som de har en sidoredovisning för där imaginära siffror om hur de »nedmonterar« delar i julens budskap (julmust) räknas på plussidan?

Vad är det för kultur som förstörs egentligen? Vad är svensk kultur, vet du det ens själv? Det som varit äkta svensk kultur som jag minns det var att gå på dansställen med dansmusik. Det har svensken själv nedmonterat och det finns idag i stort sett inga ställen som regelbundet erbjuder detta. Där träffades folk på ett naturligt sätt och familjer bildades. Vad gör svensken? Jo sätter sig och trycker på appar. Svensk kultur är att inte värna om sin egen kultur, men klaga så in i helvete och skylla på annat.

Ryck tag i livet och skapa något konstruktivt i svensk kulturanda i stället för att fastna i att IKEA inte kallar sin dryck för julmust.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-12-08 kl. 17:21.
Citera
2021-12-08, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Buhu skriver en hel bok nu också i hopp om att få lite mer uppmärksamhet. Kränkt muslim

Oj din polare tyckte att jag bara skrev »enradare« och du att jag skriver för mycket. Skoj att jag både blivit marxist och muslim i en hast. Det säger dock inget om mig, men allt om dig. Kränkt var det, ja det är du.

Vintersaga heter kollektionen och du ska stå först i kön. Du har säkert någon i grannskapet som är kommunist och säkert någon muslim. Bjud in dem till jul så det blir lite stämningsfullt. Du kan ju posta en bild här sedan.
Citera
2021-12-08, 18:18
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Om du tror att någon bryr sig om denna tråd eller andra trådar om olika slags konspirationer och marxister i varje hörn så är du mer än lovligt enfaldig.

Att gå upp i limningen för att IKEA har en kollektion som heter Vintersaga kommer ju inte att hota något alls. Det är inte ett måste att sälja vissa saker. Jag förmodar att du inte ens handlar på IKEA så varför ska du då ha någon som helst åsikt om deras utbud?

Jag får väl tycka vad jag vill, jag går inte upp i limningen utan är helt intakt på alla sätt och vis.
Sen skiter jag i vem som läser vad jag skriver, men inte lika mycket som jag skiter i vad de tycker om vad jag skriver. Jag tycker IKEA beter sig som fittor, och jag får tycka det om jag vill!

Citat:
Jag har aldrig skrivit att jag tycker det är bra att försöka beskriva verkligheten på ett annat sätt än den är. Om man vill få någon verkningsgrad i sina åsikter om att »svenskhet« är utsatt så är nog den sämsta vägen att angripa ett företag som säljer en viss kollektion med ett visst namn och försöka få det till att de förstör julen. De har, som jag påpekade, julbord så nog står de för de viktigaste som den svenska julen numera har.

Tror du att IKEA gör avkall på vinstmaximering för att sprida budskap? Tror du att Vintersaga är en förlustaffär som de har en sidoredovisning för där imaginära siffror om hur de »nedmonterar« delar i julens budskap (julmust) räknas på plussidan?

Vad är det för kultur som förstörs egentligen? Vad är svensk kultur, vet du det ens själv? Det som varit äkta svensk kultur som jag minns det var att gå på dansställen med dansmusik. Det har svensken själv nedmonterat och det finns idag i stort sett inga ställen som regelbundet erbjuder detta. Där träffades folk på ett naturligt sätt och familjer bildades. Vad gör svensken? Jo sätter sig och trycker på appar. Svensk kultur är att inte värna om sin egen kultur, men klaga så in i helvete och skylla på annat.

Ryck tag i livet och skapa något konstruktivt i svensk kulturanda i stället för att fastna i att IKEA inte kallar sin dryck för julmust.

Haha du jobbar verkligen för fulla cylindrar för att försöka fästa någon slags konspiration på mig, vad fan babblar du om egentligen? Avkall på intäkterna p.g.a. agendaspridning? Nä jag tror det ligger i tiden att vara en antisvensk fitta, de kanske t.o.m. tror att de tjänar på det! Det är möjligt att LGBT-aktivister på Netflix håller på så, men det är ett helt annat ämne!

Sluta försöka gate-keep svenskhet, du har verkligen inte en susning om vad det är, och inte heller bryr du dig. Dansband... som att det vore den svenska kulturens apex! Du låter som en sån där rotlös idiot som mumlar fram "men.. men.. det finns ju inget som egentligen är svenskt... inte egentligen..." Du får helt enkelt finna dig i att alla inte gillar att vara så rotlös och historielös som du verkar vilja vara.

Svenskheten lever och mår bra trots konstanta angrepp, utsatt kan du vara själv :P

Citat:
Oj din polare tyckte att jag bara skrev »enradare« och du att jag skriver för mycket.

Jaha nu är alla som argumenterar mot ditt nonsens polare tydligen, vem är det som ser konspirationer nu? :P
Senast redigerad av S.W.I.M 2021-12-08 kl. 18:20.
Citera
2021-12-08, 18:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag får väl tycka vad jag vill, jag går inte upp i limningen utan är helt intakt på alla sätt och vis.
Sen skiter jag i vem som läser vad jag skriver, men inte lika mycket som jag skiter i vad de tycker om vad jag skriver. Jag tycker IKEA beter sig som fittor, och jag får tycka det om jag vill!

Tyckandet är fritt, men då får man också vara beredd att stå upp för det. Det är väldigt lätt att låsa sig vid en åsikt och selektivt tolka allt som skulle kunna styrka den. Så fungerar genusvetenskapen. Den tar inte fasta på kritisk granskning och falsifierbarhet. Jag kan tycka att man inte bör falla ner på den låga nivån.

Citat:
Haha du jobbar verkligen för fulla cylindrar för att försöka fästa någon slags konspiration på mig, vad fan babblar du om egentligen? Avkall på intäkterna p.g.a. agendaspridning? Nä jag tror det ligger i tiden att vara en antisvensk fitta, de kanske t.o.m. tror att de tjänar på det! Det är möjligt att LGBT-aktivister på Netflix håller på så, men det är ett helt annat ämne!

Det är inte en så märklig fråga. Alla kommersiella verksamheter sätter vinsten främst. Att de klarar en kollektion (inklusive drycken) för Vintersaga måste basera sig på att det ger vinst.

Citat:
Sluta försöka gate-keep svenskhet, du har verkligen inte en susning om vad det är, och inte heller bryr du dig.

Varför använder du engelska uttryck. Tycker du inte att svenska språket är värt att vårda?

Citat:
Dansband... som att det vore den svenska kulturens apex! Du låter som en sån där rotlös idiot som mumlar fram "men.. men.. det finns ju inget som egentligen är svenskt... inte egentligen..." Du får helt enkelt finna dig i att alla inte gillar att vara så rotlös och historielös som du verkar vilja vara.

Du bestämmer alltså vad som är svensk kultur? Jag ställde tidigare frågan till dig, men du blev svaret skyldig.

Citat:
Svenskheten lever och mår bra trots konstanta angrepp, utsatt kan du vara själv :P

Svenska språket är utsatt och du är delaktig.
Citera
2021-12-08, 18:53
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Tyckandet är fritt, men då får man också vara beredd att stå upp för det. Det är väldigt lätt att låsa sig vid en åsikt och selektivt tolka allt som skulle kunna styrka den. Så fungerar genusvetenskapen. Den tar inte fasta på kritisk granskning och falsifierbarhet. Jag kan tycka att man inte bör falla ner på den låga nivån.

Jag står gärna upp för alla mina åsikter, och jag diskuterar dem gärna och omvärderar dem när de möter vettiga argument. Men det kräver ju att du faktiskt kommer med argument, men det gör du ju inte :P
Allt du försöker göra är att försöka fula dig med att sätta ord och åsikter i min mun, du provar olika retoriska knep, du vänder och vrider oc lägger ord i munnen poå mig

Citat:
Det är inte en så märklig fråga. Alla kommersiella verksamheter sätter vinsten främst. Att de klarar en kollektion (inklusive drycken) för Vintersaga måste basera sig på att det ger vinst.

Relevans? Ska verkligen hela den här diskussionen endast cirkulera kring dina halmgubbar?

Citat:
Varför använder du engelska uttryck. Tycker du inte att svenska språket är värt att vårda?
Varför skulle jag inte använda engelska ord och uttryck? Här gör du en perfekt imitation av Cathy Newmans "So you're saying..."

Citat:
Du bestämmer alltså vad som är svensk kultur? Jag ställde tidigare frågan till dig, men du blev svaret skyldig.
Vi båda vet vad svensk kultur är, det är förutsättningen för hela samtalet. Varken jag eller du kan bestämma det. Men du har definitivt försökt genom ditt patetiska gate-keeping försök med "gillar du inte dansband så är du inte svensk", vilket jag påpekade, ändå vänder du det till att -jag- är den som försöker ha ensamrätt på vad som är svenskt. Vilket är kul för att du skiter i både dansband och svenskhet, men du tänker att det kanske är ett fiffigt knep att använda.

Citat:
Svenska språket är utsatt och du är delaktig.
[/quote]

Åter igen, inga argument, endast märkliga manipulationsförsök, härskartekniker och medvetna missförstånd från din sida. Du har nu hur många inlägg som helst i denna tråd och har ändå inte lyckats säga någonting av värde, du har inte lyckats samtala med någon om någonting. Du bryr dig inte ett dugg om det svenska språket, men du tror att jag kanske gör det då jag inte uppskattar hur Ikea och andra företag försöker godhetssignalera genom att spotta på traditioner - därigenom försöker du fånga mig på någon slags "gotcha"-teknikalitet. Tycker inte du själv att det är fånigt hur du håller på? Verkligen vid varje chans du får så försöker du med något fult knep för att försöka förvränga vad din diskussionsmotståndare säger.

Du är helt och fullständigt genomskådad, men jag är helt säker på att jag kommer få en hel radda av meningslös manipulativ gyttja tillbaka, det roliga blir ju då att du bevisar min analys av dig och dina fula knep
Citera
2021-12-08, 19:00
Medlem
tokens avatar
”Vintersaga” är svenska, men också tolkningsbart på andra Ikea-marknader och uppfattas också som väldigt svenskt på de andra marknaderna. Så är det genomgående för många av Ikeas namn. De är framtagna för att vara internationellt gångbara på Ikeas alla marknader.

De kränkta har inte vunnit diskussionen negerboll-chokladboll eller ändringarna i Kalles jul och kommer inte vinna denna heller.

God jul!
Citera
2021-12-08, 19:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Syftet är att skapa debatt och "buzz" om IKEA. Man har noterat att tilltaget inte är nytt och att de negativa konsekvenserna för föregångarna varit mycket begränsade och tillfälliga.

Att önska "God Helg" eller att att sälja "helgmust" och annat får många att sympatisera med vad de uppfattar som en inkluderande och mångkulturell inställning. En annan stor grupp blir irriterade men frågan är inte så viktig att de bojkottar företaget. En mycket liten grupp tycker att frågan är så viktig att de slutar handla på IKEA. Det rör sig sannolikt om nästan ingen.

Billig poäng för IKEA:s PR-avdelning. Jag själv handlar gärna på IKEA i fortsättningen men kommer inte köpa deras hedniska must.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in