2021-12-08, 19:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Jag står gärna upp för alla mina åsikter, och jag diskuterar dem gärna och omvärderar dem när de möter vettiga argument. Men det kräver ju att du faktiskt kommer med argument, men det gör du ju inte :P
Allt du försöker göra är att försöka fula dig med att sätta ord och åsikter i min mun, du provar olika retoriska knep, du vänder och vrider oc lägger ord i munnen poå mig

Stämmer inte alls. Jag har ställt direkta frågor, men du duckar för dem.

Citat:
Relevans? Ska verkligen hela den här diskussionen endast cirkulera kring dina halmgubbar?

Mycket vanligt på senare tid att hänföra åsikter man inte kan bemöta på det sättet. Det är högst adekvat eftersom tråden är i »Reklam och marknadsföring« och IKEA är ett kommersiellt företag. Att de väljer att göra en egen julkollektion under namnet Vintersaga har givetvis en anledning. Du tycks tro att det är för att förstöra jultraditionen. Tror du verkligen på det själv eller berätta med egna ord vad som är din poäng rörande det tråden handlar om (Vintersaga om du inte förstår det).

Citat:
Varför skulle jag inte använda engelska ord och uttryck? Här gör du en perfekt imitation av Cathy Newmans "So you're saying..."

Om man hyllar svenskhet borde just det svenska språket vara det viktigaste kulturarvet att förvalta, men det är du tydligen inte intresserad att göra.

Citat:
Vi båda vet vad svensk kultur är, det är förutsättningen för hela samtalet. Varken jag eller du kan bestämma det. Men du har definitivt försökt genom ditt patetiska gate-keeping försök med "gillar du inte dansband så är du inte svensk", vilket jag påpekade, ändå vänder du det till att -jag- är den som försöker ha ensamrätt på vad som är svenskt. Vilket är kul för att du skiter i både dansband och svenskhet, men du tänker att det kanske är ett fiffigt knep att använda.

Du missuppfattade helt det jag skrev. Jag skrev inte och menade inte det du försöker få det till. Jag skrev att dans med dansband (på logar och danspalats) varit kulturbärande i Sverige, men det har svensken inte lyckats förvalta. Tydligen går det bra att slänga vissa saker på soptippen.

Citat:
Åter igen, inga argument, endast märkliga manipulationsförsök, härskartekniker och medvetna missförstånd från din sida.

Bara se ovan så är det uppenbart vem som står för det du anklagar mig för.

Citat:
Du bryr dig inte ett dugg om det svenska språket, men du tror att jag kanske gör det då jag inte uppskattar hur Ikea och andra företag försöker godhetssignalera genom att spotta på traditioner - därigenom försöker du fånga mig på någon slags "gotcha"-teknikalitet. Tycker inte du själv att det är fånigt hur du håller på? Verkligen vid varje chans du får så försöker du med något fult knep för att försöka förvränga vad din diskussionsmotståndare säger.

Gör du dig till eller har du så svårt att fatta. Jag bryr mig mycket om äkta svensk kultur där språket är den viktigaste faktorn. Det är fruktansvärt att se och höra hur du med flera (många mycket värre än du gör) misshandlar det. Något godhetssignalerande har jag överhuvudtaget inte skrivit en rad om. Det är du som fantiserar om det. Jag har inbjudit till diskussion, men du far iväg och hittar på en mängd ovidkommande saker och försöker få det till att jag inte tycker det jag skriver.

Citat:
Du är helt och fullständigt genomskådad, men jag är helt säker på att jag kommer få en hel radda av meningslös manipulativ gyttja tillbaka, det roliga blir ju då att du bevisar min analys av dig och dina fula knep

Försök inte, gyttjan står du för.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-12-08 kl. 19:19.
Citera
2021-12-08, 19:30
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Försök inte, gyttjan står du för.
Haha ja då säger vi så! kladd kladd
Citera
2021-12-08, 20:15
Medlem
Citat:
Oj din polare tyckte att jag bara skrev »enradare« och du att jag skriver för mycket. Skoj att jag både blivit marxist och muslim i en hast. Det säger dock inget om mig, men allt om dig. Kränkt var det, ja det är du.

Vintersaga heter kollektionen och du ska stå först i kön. Du har säkert någon i grannskapet som är kommunist och säkert någon muslim. Bjud in dem till jul så det blir lite stämningsfullt. Du kan ju posta en bild här sedan.

Sitter muslimen fortfarande här och grinar. Riktig bidragsparasit är du alltså. Har inget bättre för dig, som att arbeta t ex
Citera
2021-12-08, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Sitter muslimen fortfarande här och grinar. Riktig bidragsparasit är du alltså. Har inget bättre för dig, som att arbeta t ex

Inget att komma med igen.
Citera
2021-12-08, 20:30
Medlem
En del av extremvänsterns nedbrytning av vår svenska och europeiska historia. Allt i den äldre traditionen ska namnförändras, alla gamla traditioner ska förlöjligas, allt som ger en folkgemenskap ska suddas ut. Det är vänstern, feministernas, HBTQs och judarnas agenda, jag vet för jag ingår i den judiska comunityn!
Citera
2021-12-08, 23:01
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Skulle tro att det är för att slippa förklara vad julmust är. Bor själv utomlands och måste förklara vad jag dricker varje år.

Lika bra att avskaffa midsommarafton också då? Lär ju vara ett helvete att förklara vad vi firar och vad som står på matsedeln.
Citera
2021-12-08, 23:35
Medlem
Bum1s avatar
Är ni inte lite lättkränkta nu?

Det är uppenbarligen ett väldigt effektivt PR-trick.
Citera
2021-12-09, 00:07
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
IKEA Yule Puke(TM)
Citera
2021-12-09, 00:28
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Skulle tro att det är för att slippa förklara vad julmust är. Bor själv utomlands och måste förklara vad jag dricker varje år.
Ahhh, just det. Nu när det heter vintersaga så är det ju så uppenbart vad typ av drick det är.
Facepalm på det bror.
Citera
2021-12-09, 10:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Ahhh, just det. Nu när det heter vintersaga så är det ju så uppenbart vad typ av drick det är.
Facepalm på det bror.

Fast Vintersaga är kollektionen som innehåller olika produkter. Drycken heter: Svensk festdryck. I övrigt finns i kollektionen Vintersaga:

Pepparkakor
Lussebullar
Skumgodis
Saftglögg
Chokladkaka
Julkalender
Om IKEA ville attackera julen som tradition borde de ju inte ha med en julkalender och en lussebulle i kollektionen. Det är något som inte stämmer med den konspiratoriska tanken. Emellertid tycker jag faktiskt att IKEA borde ha skrivit följande på etiketten för drycken:

VINTERSAGA
Julmust
En svensk festdryck
Är det en rättighetsfråga att man helt enkelt inte får använda namnet Julmust annat än som överrubrik och inte som underrubrik i en kollektion?
Citera
2021-12-09, 12:17
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Nej, jag är inte feg för att jag inte tycker som du. Ditt tyckande känns mer som en chimär än som en verklighet. Jag gillar inte reklam överhuvudtaget, men accepterar den och förstår (till skillnad från dig) att kommersiella verksamheter bestämmer hur de vill disponera sina resurser i strävan efter vinstmaximering. IKEA och andra företag har ingen plikt att utforma sin reklam efter ditt tyckande.

Jag ser givetvis hur Sverige förändrats sedan jag var barn. Det börjas med julsaker och annonsering redan i oktober. Julmust går att köpa i november. Det finns semlor till jul. Det är fan ingen islamisering. Det är svensk oförmåga att värna om traditionernas unika värde för att i stället exploatera dem till urgröpning. Du som gillar att se julpynt har ju hur många möjligheter som helst. Jag som vill att det ska vara som förr när julmust började säljas veckan före jul och ingen satte upp adventsstjärna före första advent är den som ska klaga och jag håller dig ansvarig för detta våld på en tradition som förr hade ett egenvärde. Nu är den en del i all annan skit.

Fint att IKEA förstått att man säljer drycken med annat namn så kan den som vill dricka den tidigare göra det utan att göra våld på julen.
Du är feg som ser hur Sverige har ändrats men vågar inte dra stecket mellan försämringarna och islamiseringen. För ingenting har blivit bättre. Ändå sitter du och påstår att jag som kritiker av utvecklingen har vaneförställningar - fast du själv ser hur ditt trygga Sverige är för längesen borta!
Det är höjden av feghet!
Citera
2021-12-09, 12:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Du är feg som ser hur Sverige har ändrats men vågar inte dra stecket mellan försämringarna och islamiseringen. För ingenting har blivit bättre. Ändå sitter du och påstår att jag som kritiker av utvecklingen har vaneförställningar - fast du själv ser hur ditt trygga Sverige är för längesen borta!
Det är höjden av feghet!

Det har förändrats på helt andra grunder än din snäva närsynthet kan uppfatta. Du har ett bristande perspektiv. Du försöker se på saker med förstoringsglas, men det förstorar bara upp det du själv bestämt dig för och gör allt annat suddigt. Du har levt för kort tid för att ha något begrepp om detta.

Om du tror att IKEAs val att lägga en julmustliknande dryck under konceptet Vintersaga är en islamisering, då är du en idiot och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in