2021-10-10, 17:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Om man skulle sälja sitt hus, göra en fin vinst på några miljoner.
Vad skulle man göra med dom medans man söker nytt boende?
Bor tillfälligt i hyreslägenhet, men söker villa.
Men det kan ju ta ett år eller mer innan man hittar det rätta.
Vad kan man göra med pengarna? Någorlunda trygg investering.
Måste också ha snabb tillgång att ta ut dom.

Eftersom du ska köpa hus närtid så skulle jag placera pengarna på en Nisch bank som ger bättre ränta med insättningsgaranti och dom är lätt tillgängliga när det är dags för husköp. Skulle inte ha dom på min vanliga bank där räntan är 0%.
Citera
2021-10-10, 17:35
Medlem
Citat:
LoL. Måste man flytta, så måste man.

Okej, det framkom inte riktigt av ditt första inlägg, där lät det mer som att du spekulerar att bostadsmarknaden kommer att gå ner.
Citera
2021-10-10, 20:44
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
BTC. Finns det annat? Bästa investering senaste 10 åren och i världshistorien.
Jag har investerat litet småpengar i det och i aktier och fonder.
Började i april iår.
Ser inte bra ut. Ligger minus i allt.
Citera
2021-10-10, 20:59
Medlem
Trisslotter, roulette, kokain om du är lite modig
Citera
2021-10-10, 21:18
Medlem
Citat:
Jag har investerat litet småpengar i det och i aktier och fonder.
Började i april iår.
Ser inte bra ut. Ligger minus i allt.

Ok, så du gick all-in på BTC vid all-time-high. Du kommer oavsett vara mega-plus inom april nästa år. Bitcoin går ner 70% men inom 12 månader är den alltid upp.
Citera
2021-10-10, 21:31
Medlem
Statsobligationer
Citera
2021-10-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Låter då mer som problemet är att du läser för många "flashbacksanningar".

Breda indexfonder handlar om exponering och ISK handlar om skatt. Man behöver inga magiska flashbacksanningar för dessa.

Ja och det är många som inte förstår exponeringen i indexfonder. Sp500 t.ex har en sjukt stor viktning på ett fåtal övervärdade(?) techbolag. Jag säger inte att indexfonder är dåliga men jag köper inte att att det skulle vara det bästa alternativet för bred exponering i alla lägen.

Isk är jag emot mest av ideologiska själ, tycker det är helt absurt att man ska betala en avgift till staten för att handla med aktier.
Citera
2021-10-11, 00:45
Medlem
Vänta.
Citera
2021-10-11, 07:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gladde
Nu vet inte jag hur mycket det rör sig om men om du är ute efter att köpa ny bostad inom 1-2 år bör du avväga något med en mycket låg riskprofil!

En blandning mellan utdelningsaktier och "stable coins" skulle kanske kunna vara något? Köp USDC eller GUSD och använd en CEFI tjänst som Blockfi, Celsius, Nexo eller voyager.

Tror samtliga erbjuder upp till 8-9% ränta
Bäst vore att allokera X % mot saker som Olympus, alchemist (leverage), YFI osv. Då pratar vi bygga rikedom.

Men då kommer vi till problemet att den världen är stökig - vi är procentuellt få som begriper den och det finns många dåliga aktörer. Personer som jag har idag inte i närheten av förmågan att utmanövrera scamers osv med information, så om man inte är intresserad av det digitala och gör ett stort jobb själv kommer man nog ut fattigare än man kom in.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-10-11 kl. 07:32.
Citera
2021-12-08, 14:16
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Satsade 50.000 på aktier och fonder och bitcoin. bara för att prova mig fram litet.
Är glad att jag inte gick in med mer. Ligger back 4000 just nu.
Citera
2021-12-08, 15:26
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ja, men jag är sugen att åtminstone investera 100.000 i något.
Kanske aktier.

Det är väl ingen direkt mening med att investera så lite som 100 000 kr i en ”någorlunda trygg investering” om du kommer att behöva pengarna inom något år. Du får ju vara glad om du får en vinst på 10 000 kr på den investeringen.
Citera
2021-12-08, 15:31
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det är väl ingen direkt mening med att investera så lite som 100 000 kr i en ”någorlunda trygg investering” om du kommer att behöva pengarna inom något år. Du får ju vara glad om du får en vinst på 10 000 kr på den investeringen.
Jo, jag vet, men jag vill skaffa litet erfarenhet innan jag riskerar över 3 miljoner kr.
Och 10.000 är mer än ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in