Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Ja, det står "MJÖLK" med stora bokstäver. Under står förvisso dryck med obetydlig teckenstorlek, inget bindestreck. Som sagt det verkar vara minimalt intresse att kräva efterlevnad av en sådan regel. Hur kan annars stora tillverkare på sin hemsida kalla det för just "mjölk"?
Kan tycka att en sådan regel är ganska löjlig, dels för att inte någon normalt funtad människa tycker att det är något annat än mjölk, dels för att modifikationen av produkten är i samma rang som vad man gör med vanlig mjölk och framförallt dels för att man inte från myndigheter tycker det är speciellt angeläget att se till att regeln följs.
Det står "dryck" just för att regelverket kräver det, det var min poäng. På riktig mjölk så står det bara "Mjölk", inte dryck, även fast det är en dryck precis som laktosfri mjölk. Jag tycker också regeln är löjlig och mitt svar till hur vissa kan skriva enbart "Mjölk" på sin hemsida är att exempelvis Valio är baserade i Finland och regelverket kanske ser annorlunda ut för hur produkterna skall visas på den egna hemsidan. För att säljas i Sverige så måste det dock skrivas att det är en mjölkdryck, om det är mjölk som exempelvis bearbetats för att minska laktosinnehållet.