2021-12-07, 20:16
Medlem
Lite information om svenska elförsörjningen:

https://swebbtv.se/w/cFHKXwRMPC4fXeNeoPBVvd
Citera
2021-12-08, 03:02
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta är ett dravel och du vet uppenbarligen inte vad du pratar om även om du försöker låta insatt.

Hade försäljningen skett i långa tidsblock där man t.ex sålt el mellan 16 och 17 över de närmaste 14 dagarna framöver så hade vindkraftsförsäljarna varit tvungna att handla upp ersättningskraft från dagsmarknaden när de inte kunnat leverera pga svag vind.

Priset på el är ett spotpris, och sätts timme för timme beroende på tillgång och efterfrågan i handelsområdet. Du skulle aldrig kunna ha en situation där någon "förband" sig att leverera en viss mängd el på så lång tid som 14 dagar, helt enkelt för att efterfrågan inte kan förutsägas 14 dagar framåt. Det kan vara så enkelt så att det inte finns brukare av elen nästa vecka, till exempel om temperaturen är högre.

Det är rent dravel du skriver, det enda som fungerar på en elmarknad är spotpriser och att produktionen regleras upp och ner. Regleringen sker både per timme, och genom att reglerbara kraftkällor som vattenkraft och vindkraft automatregleras med sekundprecision.

Detta för att frekvensen ska ligga mellan det nödvändiga 49.9 Hz och 50.1 Hz. Annars kollapsar nätet. Du vet uppenbarligen inte ett skvatt vad du pratar om.

Elintensiva industrier har ju någon form av långa avtal. Vet inte exakt hur dom fungerar, men vet att dom finns. Vet också om att om elpriserna stiger, så stoppas produktionen, och elen säljs istället vidare. Då med vinst. Så på något vis har dom ett avtalat fast pris.

Den som är mera insatt får gärna förklara hur det fungerar, jag vet bara att det finns.
Citera
2021-12-08, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Elintensiva industrier har ju någon form av långa avtal. Vet inte exakt hur dom fungerar, men vet att dom finns. Vet också om att om elpriserna stiger, så stoppas produktionen, och elen säljs istället vidare. Då med vinst. Så på något vis har dom ett avtalat fast pris.

Den som är mera insatt får gärna förklara hur det fungerar, jag vet bara att det finns.
Det har dem.
Pappersbruk får bara förbruka en viss mängd el per timme eller liknande som man övervakar.
Är det för kallt tvingas man stänga för att elen räcker inte till.

Alla politiker i Riksdagen utom SD är skyldiga.
Citera
2021-12-08, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Du har till stor del rätt, även om det som sagt var S som genomförde det, trots att de gick till val på att de inte skulle göra det (som jag minns det). En nyansering som krävs är dock att denna "höger" var och är så kallad "nyliberalism", vilket är en judisk ideologi som spreds från USA med början på 1980-talet.

Nyliberalismen var naturligtvis en renodlad nonsensideologi men den spreds effektivt av judarnas media och maktnätverk i Västvärlden och skulle visa sig vara helt otroligt destruktiv. Förstörelse och försvagande av mottagarnationernas infrastruktur och samhälle i största allmänhet var givetvis också avsikten från första början.

Jag minns hur Björn Rosengren (S-näringsminister eller nåt sånt när det begav sig) ca 10 år efter att de hade "avreglerat" SJ, elmarknaden m.m. och katastrofen sedan länge var ett faktum fick frågan av Janne Josefsson (eller nån liknande typ) om varför de hade gjort så många drastiska och till synes helt ogenomtänkta och tokiga förändringar på så kort tid. Han svarade då nåt i stil med "Jag vet ärligt talat faktiskt inte riktigt vad som hände, plötsligt gjorde vi bara alla de här sakerna, som hade blivit väldigt trendiga, tja, öh, alltså jag vet inte, haha, höhö..."

Björn Rosengren var ett tydligt exempel på en politiker och makthavare som trots att han sitter i ett lands regering mest bara lallar omkring, följer instruktioner från högre ort och sedan inkasserar belöningen efter utfört värv. Göran Persson själv är ju också ett strålande exempel.

De stora samhällsförändringarna har under många decennier skett på ungefär samma sätt ungefär samtidigt i alla västländer på jorden, oavsett om det har varit sossar eller borgare, liberaler ellet konservativa som har utgjort regering. Detta visar att åtminstone hela Västvärlden sedan länge i alla avgörande frågor är direkt centralstyrd av någon mestadels osynlig överstatlig entitet och att de nationella, officiella, makthavarna bara utför de instruktioner som kommer uppifrån, ibland utan att de ens fattar vad som pågår eller varför de ska göra si eller så.

Jag är helt enig med dig angående att våra politiker bara lallar runt och följer order från högre ort.

Det är ju liksom bara att titta sig omkring. Vad hände egentligen med det Sverige jag växte upp i?
Som land att bo och verka i är det ju betydligt sämre, än när jag föddes.
Är man naiv så kan man ju få för sig att politiker borde ha som sin plikt och, högsta önskan, att förbättra för folket i sitt land.
Skapa en infrastruktur som gör det möjligt för företag att kunna bedriva produktion i landet, vilket skapar arbete. Vilket i sin tur skapar välstånd för arbetarna. Vilket i sin tur skapar välstånd i landet.

Jag har en ganska enkel syn på detta förhållande, om man kan kalla det så. Alltså förhållandet mellan kapitalisterna och arbetarna. Ett land som gör det möjligt för kapitalisterna att bedriva produktion, ger även arbetarna möjlighet till arbete. Tycker att det är ganska enkelt.

Men i Sverige så rycks det bort morot för morot anledningar för kapitalisterna att bedriva produktion.

Gissar lite nu, men tror att en ganska stor del av pappersindustrin har produktionsstopp just nu pga det höga elpriserna. Och detta är en del av Sveriges basindustri.
Många pappersbruk har fått stryka på foten nu, och det är inte bara Coronans fel. Utan just höga elpriser.

Frågan som uppstår, är ju vilka som vill att vi ska ha det såhär? Det spelar ju, precis som du säger, inte någon roll vilken färg partiet som styr för tillfället har.
Det har pågått väldigt länga, och samtliga partier har på något vis varit med och styrt mot avgrunden.
Citera
2021-12-08, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Det har dem.
Pappersbruk får bara förbruka en viss mängd el per timme eller liknande som man övervakar.
Är det för kallt tvingas man stänga för att elen räcker inte till.

Alla politiker i Riksdagen utom SD är skyldiga.

Elförbrukningen hos ett pappersbruk är ju hyfsat konstant. Produktionen pågår dygnet runt, och påverkas inte nämnvärt av t.ex. kyla.
Som jag fattat det, är dom även skyldiga att förbruka en viss mängd. Därav att dom säljer el vidare.
Citera
2021-12-08, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Jag är helt enig med dig angående att våra politiker bara lallar runt och följer order från högre ort.

Det är ju liksom bara att titta sig omkring. Vad hände egentligen med det Sverige jag växte upp i?
Som land att bo och verka i är det ju betydligt sämre, än när jag föddes.
Är man naiv så kan man ju få för sig att politiker borde ha som sin plikt och, högsta önskan, att förbättra för folket i sitt land.
Skapa en infrastruktur som gör det möjligt för företag att kunna bedriva produktion i landet, vilket skapar arbete. Vilket i sin tur skapar välstånd för arbetarna. Vilket i sin tur skapar välstånd i landet.

Jag har en ganska enkel syn på detta förhållande, om man kan kalla det så. Alltså förhållandet mellan kapitalisterna och arbetarna. Ett land som gör det möjligt för kapitalisterna att bedriva produktion, ger även arbetarna möjlighet till arbete. Tycker att det är ganska enkelt.

Men i Sverige så rycks det bort morot för morot anledningar för kapitalisterna att bedriva produktion.

Gissar lite nu, men tror att en ganska stor del av pappersindustrin har produktionsstopp just nu pga det höga elpriserna. Och detta är en del av Sveriges basindustri.
Många pappersbruk har fått stryka på foten nu, och det är inte bara Coronans fel. Utan just höga elpriser.

Frågan som uppstår, är ju vilka som vill att vi ska ha det såhär? Det spelar ju, precis som du säger, inte någon roll vilken färg partiet som styr för tillfället har.
Det har pågått väldigt länga, och samtliga partier har på något vis varit med och styrt mot avgrunden.

Av någon idiotisk anledning rycker man ju undan mattan för svensk basindustri men strör rosor framför internationella gigantiska företag som ska få sluka el motsvarande ett par kärnkraftverk nästan gratis. Tänk framtiden. ”Ja ja, vi har skenande arbetslöshet och skyhöga matpriser och folk har inte råd att värma sina bostäder, men betänk att Facebook är nöjda.” Vafan hände?
Citera
2021-12-08, 06:32
Medlem
Dom skyldiga är alla som röstat fram S, MP, V, L samt C.
C tillsammans med VPK (kommunisterna innan dom vart V) stod för linje 3, total avveckling av kärnkraften. S och (folkpartiet innan dom vart L) stod för linje 2, avveckla kärnkraften i framtiden.
Det enda partiet i kärnkraftomröstningen M var för att behålla och utveckla kärnkraften. Linje 1.
Linje 2 vann den omröstningen.

Detta har styrt Sverige ner i fördärvet gällande energi försörjningen. Vi har ett elnät med underkapacitet gällande överföring. 380kV trefas från 40-50 talet som ryggrad genom Sverige. Så länge alla kärnkraft reaktorer var i bruk. Fanns det el så det räckte för södra Sverige. Vi kunde även exportera el med god marginal. Tillsammans med vattenkraften från norr så fanns det alltid överskott även på vintern.

Vår el har ”varit” billig på 70 talet och en bit in på 80 talet, sen har våra politiker sett elen som en given inkomstkälla med att lägga olika skatter på den.

Sen att det finns idioter som röstat in MP i riksdagen, blev som att sätta in en räv i en hönsgård. Resultatet ser vi tydligt idag, en nation i förfall. Vi hade inte behövt vara där vi är idag.

Nu sitter vår S regering och kan inte bestämma slutförvaringen för kärnkraften! Ännu ett bevis på hur inkompetent denna är. Ett tips är där att moder jord förvarat uran i marken i flera miljarder år.

Vi behöver en ny politik som planerar och dimensionerar efter ”worst case scenario”, inte efter att det ska regna rikligt i norr, blåsa ordentligt i söder samt att det inte blir så kallt under vintern.
Citera
2021-12-08, 06:47
Medlem
Vilka rabatter har storförbrukarna? Kommer inte ihåg men vet att jag hört att de har nära nog gratis el jämfört med privatpersoner? Det är väl tillverkningsindustrin som får andra priser?
Citera
2021-12-08, 09:01
Medlem
COV-NL63s avatar
Från 2015 mycket avslöjande
Frågan om framtiden för kärnkraft delar Vattenfall och Romson
Citat:
Nu höjs tonläget i frågan om när avvecklingen av kärnkraften egentligen ska börja. Miljöpartiets språkrör Åsa Romson har sagt att det ska ske den här mandatperioden. Men den största ägaren av kärnkraft i Sverige, statliga Vattenfall, har inga planer på att stänga några reaktorer den här mandatperioden.

Har Vattenfall några planer på att stänga några reaktorer den här mandatperioden?
– Vi ser det som att de kommer att köras i sin fulla ekonomiska livslängd. Och vi har inga planer under den här mandatperioden, att stänga några reaktorer.

Men Åsa Romson har en helt annan syn än Mats Ladeborn om det mesta när det gäller kärnkraft. – Energifrågorna är självklart en fråga för politiken. Vi måste planera för ett Sverige som har en energiproduktion och ett energisystem som är långsiktigt hållbar. I det finns det väldigt mycket politik, säger den svenska klimat- och miljöministern.
https://sverigesradio.se/artikel/6080841
Citera
2021-12-08, 10:23
Medlem
Förvånansvärt många som inte vet att avregleringen genomfördes på 90-talet av M+S.
Citera
2021-12-08, 10:55
Medlem
Antagligen "alla"?

Exempelvis på Europeisk nivå är ju reformen av utsläppsrätterna väldigt betydelsefull, så där har du ju merparten av EU-parlamentet.
Citera
2021-12-08, 14:43
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canyon
Dom skyldiga är alla som röstat fram S, MP, V, L samt C.
C tillsammans med VPK (kommunisterna innan dom vart V) stod för linje 3, total avveckling av kärnkraften. S och (folkpartiet innan dom vart L) stod för linje 2, avveckla kärnkraften i framtiden.
Det enda partiet i kärnkraftomröstningen M var för att behålla och utveckla kärnkraften. Linje 1.
Linje 2 vann den omröstningen.

Alla alternativen i folkomröstningen om kärnkraft gick ut på att avveckla kärnkraften. Även linje 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in