Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Du har till stor del rätt, även om det som sagt var S som genomförde det, trots att de gick till val på att de inte skulle göra det (som jag minns det). En nyansering som krävs är dock att denna "höger" var och är så kallad "nyliberalism", vilket är en judisk ideologi som spreds från USA med början på 1980-talet.
Nyliberalismen var naturligtvis en renodlad nonsensideologi men den spreds effektivt av judarnas media och maktnätverk i Västvärlden och skulle visa sig vara helt otroligt destruktiv. Förstörelse och försvagande av mottagarnationernas infrastruktur och samhälle i största allmänhet var givetvis också avsikten från första början.
Jag minns hur Björn Rosengren (S-näringsminister eller nåt sånt när det begav sig) ca 10 år efter att de hade "avreglerat" SJ, elmarknaden m.m. och katastrofen sedan länge var ett faktum fick frågan av Janne Josefsson (eller nån liknande typ) om varför de hade gjort så många drastiska och till synes helt ogenomtänkta och tokiga förändringar på så kort tid. Han svarade då nåt i stil med "Jag vet ärligt talat faktiskt inte riktigt vad som hände, plötsligt gjorde vi bara alla de här sakerna, som hade blivit väldigt trendiga, tja, öh, alltså jag vet inte, haha, höhö..."
Björn Rosengren var ett tydligt exempel på en politiker och makthavare som trots att han sitter i ett lands regering mest bara lallar omkring, följer instruktioner från högre ort och sedan inkasserar belöningen efter utfört värv. Göran Persson själv är ju också ett strålande exempel.
De stora samhällsförändringarna har under många decennier skett på ungefär samma sätt ungefär samtidigt i alla västländer på jorden, oavsett om det har varit sossar eller borgare, liberaler ellet konservativa som har utgjort regering. Detta visar att åtminstone hela Västvärlden sedan länge i alla avgörande frågor är direkt centralstyrd av någon mestadels osynlig överstatlig entitet och att de nationella, officiella, makthavarna bara utför de instruktioner som kommer uppifrån, ibland utan att de ens fattar vad som pågår eller varför de ska göra si eller så.
Jag är helt enig med dig angående att våra politiker bara lallar runt och följer order från högre ort.
Det är ju liksom bara att titta sig omkring. Vad hände egentligen med det Sverige jag växte upp i?
Som land att bo och verka i är det ju betydligt sämre, än när jag föddes.
Är man naiv så kan man ju få för sig att politiker borde ha som sin plikt och, högsta önskan, att förbättra för folket i sitt land.
Skapa en infrastruktur som gör det möjligt för företag att kunna bedriva produktion i landet, vilket skapar arbete. Vilket i sin tur skapar välstånd för arbetarna. Vilket i sin tur skapar välstånd i landet.
Jag har en ganska enkel syn på detta förhållande, om man kan kalla det så. Alltså förhållandet mellan kapitalisterna och arbetarna. Ett land som gör det möjligt för kapitalisterna att bedriva produktion, ger även arbetarna möjlighet till arbete. Tycker att det är ganska enkelt.
Men i Sverige så rycks det bort morot för morot anledningar för kapitalisterna att bedriva produktion.
Gissar lite nu, men tror att en ganska stor del av pappersindustrin har produktionsstopp just nu pga det höga elpriserna. Och detta är en del av Sveriges basindustri.
Många pappersbruk har fått stryka på foten nu, och det är inte bara Coronans fel. Utan just höga elpriser.
Frågan som uppstår, är ju vilka som vill att vi ska ha det såhär? Det spelar ju, precis som du säger, inte någon roll vilken färg partiet som styr för tillfället har.
Det har pågått väldigt länga, och samtliga partier har på något vis varit med och styrt mot avgrunden.