Citat:
Ursprungligen postat av
Evig.Ingen.Naken.
Lite komiskt att läsa om gnället över S och MP, och att dom duckar sitt ansvar.
Men inte ett ord om att det var den svenska högern som drev igenom avregleringen av den svenska elmarknaden. Utan detta beslut, som S efter valet genomförde, hade aldrig den situation kunnat uppstå.
Dom privata elleverantörerna kan numera inkassera stora summor, precis som det var tänkt. Ju högre elpris, desto bättre då det genererar större vinster för ägarna. Kapitalisterna har fått precis som dom ville, och ändå sitter högermupparna på flashback och gnäller. Och duckar ansvarsfrågan, precis det dom beskyller andra för att göra.
Patetiskt.
Sen har vi EU, som kräver att 30% av våran elproduktion ska vara tillgänglig för andra länder. Kapitalisterna ville ju kunna sälja våran billiga el på en mera lönsam marknad, så där försvann också en stor del av våran elproduktion.
Så i grund och botten så är det den svenska högern som ligger bakom nuvarande elpriser.
Du har till stor del rätt, även om det som sagt var S som genomförde det, trots att de gick till val på att de
inte skulle göra det (som jag minns det). En nyansering som krävs är dock att denna "höger" var och är så kallad "nyliberalism", vilket är en judisk ideologi som spreds från USA med början på 1980-talet.
Nyliberalismen var naturligtvis en renodlad nonsensideologi men den spreds effektivt av judarnas media och maktnätverk i Västvärlden och skulle visa sig vara helt otroligt destruktiv. Förstörelse och försvagande av mottagarnationernas infrastruktur och samhälle i största allmänhet var givetvis också avsikten från första början.
Jag minns hur Björn Rosengren (S-näringsminister eller nåt sånt när det begav sig) ca 10 år efter att de hade "avreglerat" SJ, elmarknaden m.m. och katastrofen sedan länge var ett faktum fick frågan av Janne Josefsson (eller nån liknande typ) om
varför de hade gjort så många drastiska och till synes helt ogenomtänkta och tokiga förändringar på så kort tid. Han svarade då nåt i stil med "Jag vet ärligt talat faktiskt inte riktigt vad som hände, plötsligt gjorde vi bara alla de här sakerna, som hade blivit väldigt trendiga, tja, öh, alltså jag vet inte, haha, höhö..."
Björn Rosengren var ett tydligt exempel på en politiker och makthavare som trots att han sitter i ett lands regering mest bara lallar omkring, följer instruktioner från högre ort och sedan inkasserar belöningen efter utfört värv. Göran Persson själv är ju också ett strålande exempel.
De stora samhällsförändringarna har under många decennier skett på ungefär samma sätt ungefär samtidigt i alla västländer på jorden, oavsett om det har varit sossar eller borgare, liberaler ellet konservativa som har utgjort regering. Detta visar att åtminstone hela Västvärlden sedan länge i alla avgörande frågor är direkt centralstyrd av någon mestadels osynlig överstatlig entitet och att de nationella, officiella, makthavarna bara utför de instruktioner som kommer uppifrån, ibland utan att de ens fattar vad som pågår eller varför de ska göra si eller så.