2021-12-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michael1844
Utan SUP innebär att du får ha smartphone / dator på ditt patientrum, men inte ute på den slutna avdelningen. Jag kan tänka mig att det blir mycket gaming och ringande, som t.ex. till närstående eller flickvän.

Får man inte alltid ha det? Eller har det ändrats? Hade för mig att man fick ha dator med internet på rummet eftersom Ulf Olsson bloggade från rättspsyk. Tror även en gammal flashbackprofil hade sin gejmingdator på sitt rum.
Citera
2021-12-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Då kommer du få vänta en god stund. 10 år kanske?

Min läkare pratade med SÄPO igår och de vet att vårdprocessen går framåt. Kanske von Essen själv eller en tjänsteman från Bolstomtavägen 2 i Solna. 10 år? Vi får se.
Citera
2021-12-07, 15:32
Medlem
Nu har Karsudden haft SÄVO möte med Helix. Återkoppling i januari nästa år, sköter jag mina fyratimmars permissioner och senare dagspermissioner till Stockholm så tar de emot mig till våren när min läkare ansöker om öppen LRV. Har haft mejlkontakt med Ola Broström några dagar innan han deltog i mötet idag, och han vet i detalj att jag kommer sköta alla steg i rätt riktning, sedan ansökan från läkaren, sedan adjö Karsudden. Tålamod? Ja tack det har jag.
Citera
2021-12-08, 01:03
Medlem
2 patienter som vårdades under väldigt många år på Regionsjukhuset K-udden (klart längre än de flesta där).
Citat:
P var hans förnamn. Han var nog i 50-årsåldern. P hade lägenhet på gång och det var tal om utslussning från Karsudden, ändå slutade det så här för honom. Jag blev illa berörd och dagen efter
i somras så satt vi grabbar på frigångsområdet vid en av parkbänkarna och rökte cigg, började gråta eftersom jag förstår vad rättspsykiatrin gör mot oss i Sverige. Så illa att det inte finns några ord.

Jag och BW satt på hemavdelning C2 och jag minns när personalen samlade oss i matsalen och berättade att han hade gått bort. Tragiskt. Hörde att han gjorde två vändor här, i totalt över 25 år eller ännu längre.
P på K-udden. Tror det är PH du menar m.a.o (förnamn på fyra bokstäver). I 50-årsåldern, ja. PH går inte hitta idag via personnumret, så det bör vara han som dog i somras. Ingen K-patient jag känner till närmre, annat än att jag hört något rykte för några år sedan. PH hade sitt sista mål i förvaltningsrätten i mitten av juni i år. Känner inte till vad som skrevs i den domen dock vet jag från en dom jag läste för ett eller annat år sedan att han hade vissa friförmåner då, att det fanns planering för utslussning men att hans sociala omständigheter inte var ordnade varför slutenvården fortsatte. Sorgligt med hans självmord.

BW var väldigt speciell, en riktigt unik person. Om man lägger ihop alla hans vårdår på K, ca 27 år totalt, torde han vara en av de som varit på K längst genom historien. Till K kom han första gången i april 1985, detta via vårdintyg, rörande en dom som meddelades först senare 85. Han dömdes för bl.a. olaga frihetsberövande och flera fall av våld mot tjänsteman. BW:s K-vård upphörde i början av 93 efter att han etablerat en psykiatrisk öppenvårdskontakt. Han vårdades sedan enligt LPT en del i mitten av 90-talet. Par år senare överfördes han ånyo till K, via ett medialt uppmärksammat mål 1997. BW intogs till K i slutet av 97, och fick KP som läkare, om du minns honom (läkaren KP har haft ansvaret för några av K:s historias mest omskrivna och ökända patienter). Avd. C2 lär stämma då BW tillhörde enhet 2. Jag tror även han var på B2 en del år. Minns att han överklagade till och sökte resning i Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) så sent som 2014 - vilka inte meddelade honom något prövningstillstånd - rörande ett beslut i kammarrätten som gällde inskränkning i patients rätt att använda elektroniska kommunikationstjänster m.m. Han refererade då bl.a. (precis som han gjort antal gånger tidigare år) till att resningsansökningen var med hänsyn till att det var av synnerlig vikt för den framtida rättsskipningen i Sverige. Under tidigare år skrev han ofta och hänvisade till "gällande lag", han menade antal gånger att riksdagen skulle friskriva honom från den rättspsykiatriska vården på K (han ville t.ex. år 2011 när Håkan Juholt var partiledare för sossarna att Juholt skulle se till att han släpptes ut från sjukhuset K).

BW:s sista år på K. Vad jag underrättats om hade han rätt mycket friförmånder sista åren. Endagspermissioner, 4-timmarspermisar och frigång etc. Åtminstone bara ett par år före hans bortgång hade han antal 1-dagspermisar till Stockholm och Norrköping. Sedan blev han svårt somatiskt sjuk och vårdades förutom på Kullbergska främst på iva-avdelning (i respirator) på Nyköpings lasarett.
2016 var hans dödsår (inte 2015, som jag först skrev).
Citera
2021-12-08, 02:10
Medlem
Citat:
R sitter för våld mot tjänsteman enligt han själv. En ordningsvakt fick en smäll som hade glasögon / solglasögon på sig, går sönder och splittret flyger rakt in i ena ögat och är numera blind på det ögat enligt R. Hans kropp börjar ge vika och jag vet inte hur länge han klarar av att vara här med tanke på hans ålder.

Det stämmer nog att K är det sjukhus / klinik som är lättast att skrivas ut från. Det skrivs ut fler och fler patienter från K i dagsläget och det känns som om allmänhetens fördomar kring oss patienter inte spelar någon roll längre. Vi har rätt att komma tillbaka till samhället när vi inte bedöms vara farliga för oss själva eller andra, eller allmänheten generellt.

Det vårdas ungefär 140 patienter på K idag och 99 % har SUP. De utan SUP, som t.ex. R (enligt han själv), kan skrivas ut av sin behandlande läkare när denne känner att det är dags för utslussning / utskrivning från K.

Att ha SUP är riktigt segt, jag återföll i brott (BH) i över fyra år varje dag och fick vänta sex år och sex månader på Frigång av Förvaltingsrätten. Inte många som skulle klara av det faktiskt. Men nu går vårdprocessen väldigt snabbt för mig och Karsudden har SÄVO möte med Helix idag och min läkare och kurator ska ta upp med sina kollegor på videolänk om Helix vill ta emot mig någon gång nästa år till öppen rättspsykiatrisk vård. Känns lite nervöst.

Men som sagt, nästan alla patienter har SUP, fast det finns några stycken som kom hit frivilligt till K.
Det är inte det optimala att göra, man blir konverterad till LRV ganska omgående efter det ändå. Utan SUP innebär att du får ha smartphone / dator på ditt patientrum, men inte ute på den slutna avdelningen. Jag kan tänka mig att det blir mycket gaming och ringande, som t.ex. till närstående eller flickvän.

Kommer nog skriva en bok om mina 16 års erfarenhet med rättspsykiatrin när jag är helt fri via en spökförfattare. Vet exakt vad boken ska heta också. Kan bli intressant för allmänheten att ta del av vad som händer innanför väggarna på K, Helix och andra sjukhus.
R, om honom. Han vårdas på K just nu mot bakgrund av en dom i tingsrätten 2020 där han dömdes för sex brott: försök till misshandel, olaga hot, hot mot tjänsteman, våld mot tjänsteman, förgripelse mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Brott begångna 2019-2020. Angående våld mot tjänsteman och ordningsvakter dömdes R i den domen för angrepp på ordningsvakter vid olika tillfällen. Just brottet våld mot tjänsteman, du nämner, rör en kvinnlig ordningsvakt som tillsammans med en annan kvinnlig vakt skulle omhänderta R i Huddinge 2019. Tingsrätten fann det styrkt att R slagit vakten med knuten näve, inklusive en ring, i ansiktet. R dömdes för det brottstillfället förutom våld mot tjänsteman även för hot mot tjänsteman och våldsamt motstånd.

Tack för den uppdaterade uppgiften om antalet patienter på K. En fråga: Av de som har LRV utan SUP på K, är det procentuellt ser fler kvinnor än män som har "utan SUP" vad du vet? Kvinnliga patienter är färre till antalet på K, det är välkänt, men hur är skillnaden ungefär rörande med respektive utan särskild utskrivningsprövning?

Finns (eller har funnits) under 2021 åtminstone, mig veterligen, tre kvinnliga patienter på K-udden som genomgår sluten rättspsykiatrisk vård utan särskild utskrivningsprövning. Märkvärdigt nog är dessa tre kvinnor i stort sett jämnåriga för övrigt. Hur många männen är känner jag inte till, du har bättre koll på det.

Din LRV-vård. Vilket tålamod du har. Imponerande.
Boken du planerar låter helt klart läsvärd!
Citat:
Nu har Karsudden haft SÄVO möte med Helix. Återkoppling i januari nästa år, sköter jag mina fyratimmars permissioner och senare dagspermissioner till Stockholm så tar de emot mig till våren när min läkare ansöker om öppen LRV. Har haft mejlkontakt med Ola Broström några dagar innan han deltog i mötet idag, och han vet i detalj att jag kommer sköta alla steg i rätt riktning, sedan ansökan från läkaren, sedan adjö Karsudden. Tålamod? Ja tack det har jag.
Bra där.
Citera
2021-12-08, 03:43
Medlem
Självmord historiskt på det rättspsykiatriska sjukhuset K-udden i Katrineholm - självmord rörande kvinna på 80-talet
Citat:
Det fanns en annan patient, P, som vårdades här i 27 år tills han begick självmord i somras (hängde sig i sitt patientrum en dag i juli i år). Jag frågade P hur det gick för honom, svaret blev: Det går framåt.

Några veckor senare var han död. Karsudden mörkade det hela och självmordet nämndes inte alls i Katrineholms-Kuriren. Jag låg och solade på frigångsområdet, bevittnade hur polis, ambulans och räddningstjänst anlände och hur skötare sprang mot porten för att ta sig till hans hemavdelning. Men det var redan försent.
Jag kan lägga till info rörande ditt inlägg i annan tråd på Flashback om självmord på K, via detta inlägg: (FB) Dömd knivmördare har rymt från rättspsyk i Göteborg
Citat:
Jag känner till ett fall här på Karsudden för över 30 år sedan där en kvinnlig patient tog livet av sig genom att sätta fast vikter på sig och dränka sig i sjön här i närheten. Behandlande läkare fick sparken direkt. Hände på tidigt 90-tal. En medpatient som jag brukar prata med ute på frigångsområdet berättade om detta, att hans far var psykiater här på sjukhuset när det inträffade. Ska försöka leta efter dokument om detta men det kan bli svårt med tanke på att det handlar om en överläkare, som brukar tystas ned ganska omgående.
Tragiskt fall detta. Jag vet vem du beskriver. Kvinnan det handlar om kom till K, precis som patienten BW jag nämnde i tidigare inlägg, året 1985. Självmordet skedde i slutet av 80-talet (vill inte säga mer exakt än så med hänsyn till kvinnans anhöriga). Kvinnan lämnade personlig information efter sig vid sjön. Hon kom från en kommun ca 15 mil från K.
Citera
2021-12-08, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyren
2 patienter som vårdades under väldigt många år på Regionsjukhuset K-udden (klart längre än de flesta där).P på K-udden. Tror det är PH du menar m.a.o (förnamn på fyra bokstäver). I 50-årsåldern, ja. PH går inte hitta idag via personnumret, så det bör vara han som dog i somras. Ingen K-patient jag känner till närmre, annat än att jag hört något rykte för några år sedan. PH hade sitt sista mål i förvaltningsrätten i mitten av juni i år. Känner inte till vad som skrevs i den domen dock vet jag från en dom jag läste för ett eller annat år sedan att han hade vissa friförmåner då, att det fanns planering för utslussning men att hans sociala omständigheter inte var ordnade varför slutenvården fortsatte. Sorgligt med hans självmord.

BW var väldigt speciell, en riktigt unik person. Om man lägger ihop alla hans vårdår på K, ca 27 år totalt, torde han vara en av de som varit på K längst genom historien. Till K kom han första gången i april 1985, detta via vårdintyg, rörande en dom som meddelades först senare 85. Han dömdes för bl.a. olaga frihetsberövande och flera fall av våld mot tjänsteman. BW:s K-vård upphörde i början av 93 efter att han etablerat en psykiatrisk öppenvårdskontakt. Han vårdades sedan enligt LPT en del i mitten av 90-talet. Par år senare överfördes han ånyo till K, via ett medialt uppmärksammat mål 1997. BW intogs till K i slutet av 97, och fick KP som läkare, om du minns honom (läkaren KP har haft ansvaret för några av K:s historias mest omskrivna och ökända patienter). Avd. C2 lär stämma då BW tillhörde enhet 2. Jag tror även han var på B2 en del år. Minns att han överklagade till och sökte resning i Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) så sent som 2014 - vilka inte meddelade honom något prövningstillstånd - rörande ett beslut i kammarrätten som gällde inskränkning i patients rätt att använda elektroniska kommunikationstjänster m.m. Han refererade då bl.a. (precis som han gjort antal gånger tidigare år) till att resningsansökningen var med hänsyn till att det var av synnerlig vikt för den framtida rättsskipningen i Sverige. Under tidigare år skrev han ofta och hänvisade till "gällande lag", han menade antal gånger att riksdagen skulle friskriva honom från den rättspsykiatriska vården på K (han ville t.ex. år 2011 när Håkan Juholt var partiledare för sossarna att Juholt skulle se till att han släpptes ut från sjukhuset K).

BW:s sista år på K. Vad jag underrättats om hade han rätt mycket friförmånder sista åren. Endagspermissioner, 4-timmarspermisar och frigång etc. Åtminstone bara ett par år före hans bortgång hade han antal 1-dagspermisar till Stockholm och Norrköping. Sedan blev han svårt somatiskt sjuk och vårdades förutom på Kullbergska främst på iva-avdelning (i respirator) på Nyköpings lasarett.
2016 var hans dödsår (inte 2015, som jag först skrev).

BW var en trevlig herre, men när han berättade om det han satt för, dvs mordförsök på ett justitieråd från HD med två stora köksknivar så tänkte jag: Fan han är inte att leka med. Ja det stämmer, han gick bort 2016, blandade ihop det med en annan patient som begick självmord 2015 som jag kände (som f.ö. blev 33 år gammal, vi kan kalla han för C).

Det stämmer säkert att BW har det längsta rekordet gällande vårdtid på K.
Citera
2021-12-08, 06:34
Medlem
Citat:
R, om honom. Han vårdas på K just nu mot bakgrund av en dom i tingsrätten 2020 där han dömdes för sex brott: försök till misshandel, olaga hot, hot mot tjänsteman, våld mot tjänsteman, förgripelse mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Brott begångna 2019-2020. Angående våld mot tjänsteman och ordningsvakter dömdes R i den domen för angrepp på ordningsvakter vid olika tillfällen. Just brottet våld mot tjänsteman, du nämner, rör en kvinnlig ordningsvakt som tillsammans med en annan kvinnlig vakt skulle omhänderta R i Huddinge 2019. Tingsrätten fann det styrkt att R slagit vakten med knuten näve, inklusive en ring, i ansiktet. R dömdes för det brottstillfället förutom våld mot tjänsteman även för hot mot tjänsteman och våldsamt motstånd.

Tack för den uppdaterade uppgiften om antalet patienter på K. En fråga: Av de som har LRV utan SUP på K, är det procentuellt ser fler kvinnor än män som har "utan SUP" vad du vet? Kvinnliga patienter är färre till antalet på K, det är välkänt, men hur är skillnaden ungefär rörande med respektive utan särskild utskrivningsprövning?

Finns (eller har funnits) under 2021 åtminstone, mig veterligen, tre kvinnliga patienter på K-udden som genomgår sluten rättspsykiatrisk vård utan särskild utskrivningsprövning. Märkvärdigt nog är dessa tre kvinnor i stort sett jämnåriga för övrigt. Hur många männen är känner jag inte till, du har bättre koll på det.

Din LRV-vård. Vilket tålamod du har. Imponerande.
Boken du planerar låter helt klart läsvärd!Bra där.

Ja R hatar verkligen ordningsvakter, det har han sagt till mig vid ett antal tillfällen. Han hatar de mera än poliser.

Då vet du mer än mig gällande de kvinnliga patienterna som vårdas utan SUP. Kan fråga de på frigångsområdet om de dyker upp på OPMP eller Frigång. Jag har räknat ihop till 7-8 kvinnliga patienter på K som vårdas just nu.

Förra året så skrevs det ut cirka två patienter per år, nu har Förvaltningsrätten skrivit ut fler än fem det här året, enligt de patienter som jag har haft kontakt med och berättat det för mig innan de flyttade från K.

Känner till två manliga patienter som inte har SUP, en av de är R och en annan som jag kallar här för D.

En annan patient, som vårdas på hemavdelning 62, kom på direkt vad boken ska heta: "Från hotbrev till kärleksbrev".
Citera
2021-12-08, 06:35
Medlem
Citat:
Självmord historiskt på det rättspsykiatriska sjukhuset K-udden i Katrineholm - självmord rörande kvinna på 80-taletJag kan lägga till info rörande ditt inlägg i annan tråd på Flashback om självmord på K, via detta inlägg: (FB) Dömd knivmördare har rymt från rättspsyk i GöteborgTragiskt fall detta. Jag vet vem du beskriver. Kvinnan det handlar om kom till K, precis som patienten BW jag nämnde i tidigare inlägg, året 1985. Självmordet skedde i slutet av 80-talet (vill inte säga mer exakt än så med hänsyn till kvinnans anhöriga). Kvinnan lämnade personlig information efter sig vid sjön. Hon kom från en kommun ca 15 mil från K.

Ja mycket tragiskt det som inträffade. R berättade för mig att det var bara hennes läkare som inte gick på begravningen.
Citera
2021-12-09, 01:52
Medlem
Självmord på K-udden m.m.
Citat:
BW var en trevlig herre, men när han berättade om det han satt för, dvs mordförsök på ett justitieråd från HD med två stora köksknivar så tänkte jag: Fan han är inte att leka med. Ja det stämmer, han gick bort 2016, blandade ihop det med en annan patient som begick självmord 2015 som jag kände (som f.ö. blev 33 år gammal, vi kan kalla han för C).

Det stämmer säkert att BW har det längsta rekordet gällande vårdtid på K.
BW, först lite om dito. Det som hände 1997 var det mest uppseendeväckande och allvarliga brottet han dömdes för. Han hade samtidigt väldigt mycket annat under årens lopp på sitt samvete, dvs. under de år han var ute på 80- och 90-talen. BW borde ligga väldigt högt upp på en rekordlista sett till antal vårdår totalt på K. Finns ju sådana likt R som intogs på K för över 30 år sedan första gången, men R och dylika andra kan inte matcha just BW sett till den faktiska vårdtiden på K totalt. R just har totalt sett mellan 5 och 6 år, ihopräknat från olika år mellan 1987 och 2021 han varit på K.

C, patient kallad "C". Jag kom först att tänka på en C (fyra bokstäver, eller C-H, dubbelförnamn) som dog på K-udden 2017. Han blev ett par år äldre än 33 år, född på 80-talet. Osäker dock på om han begick självmord. Patienten C som dog 2017 hade LRV med SUP sedan två år. Månaden före han avled på K ska han enligt uppgift ha mått bra, hade olika friförmånder och beledsagade resor till nära anhörig bl.a. Han var drogfri, deltog sedan en tid i återfallspreventiv behandling och hade gått ned till minimal medicinering. I detta läge dör han på K, detta var i början av september 2017.
Vet du vad som hände honom (utgår alltså från att den C jag beskriver är en annan C än han du menar)?

PH, patient på K i 50-årsåldern, som avled i juli i somras. Han var också enligt uppgift på väg ut från K. Han hade en relativt kort tid före han dog i juli beviljats upp till 3 dygn långa permissioner. Av det du beskrivit ( (FB) Livet på rättspsyk -den stora frågetråden) stämmer det in på PH. Han höll på med att fixa ett boende, hade det på gång. Ekonomin hans ska ha varit ordnad.

K-udden har kritiserats av Socialstyrelsen för självmord begångna av patienter. Det kanske mest medialt uppmärksammade självmordsfallet på K de 10-15 senaste åren rör en 64-årig patient (ZN, född 1945), morddömd, som begick självmord i september 2009. Han var patient på B1.
Citera
2021-12-09, 03:27
Medlem
Citat:
Då vet du mer än mig gällande de kvinnliga patienterna som vårdas utan SUP. Kan fråga de på frigångsområdet om de dyker upp på OPMP eller Frigång. Jag har räknat ihop till 7-8 kvinnliga patienter på K som vårdas just nu.

Förra året så skrevs det ut cirka två patienter per år, nu har Förvaltningsrätten skrivit ut fler än fem det här året, enligt de patienter som jag har haft kontakt med och berättat det för mig innan de flyttade från K.

Känner till två manliga patienter som inte har SUP, en av de är R och en annan som jag kallar här för D.

En annan patient, som vårdas på hemavdelning 62, kom på direkt vad boken ska heta: "Från hotbrev till kärleksbrev".
Kvinnliga pat. på K. Det är fler än 7-8 stycken om man räknar in de som är på andra ställen för tillfället och samtidigt är K-kopplade. På plats på K f.n. trodde jag var runt 10 kvinnor (9-11), det var kring det för ett tag sedan, nästan bara 80- och 90-talister, kanske en som född 1964 (M), osäker dock om just hon är kvar. Men din uppgift rörande 7-8 st är nog mer solid, då du kan räkna dom på plats. De 3 som har LRV utan SUP är eller var i alla fall nyligen en D född 88, en I född 87 och en T född 88 (T är på boende, har öppenvård samtidigt som K-uddens chefsöverläkare är sökande), kan vara någon förändring förstås under senare tid.

Förvaltningsrätten har nog skrivit ut fler i år än förra året, det uppfattar jag också utan att kunna visa det med källa.

R har mycket riktigt LRV utan SUP. Det som ligger bakom att R har utan i stället för med SUP, det är att tingsrätten när han dömdes 2020 ansåg att han inte gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet de senaste 20 åren, att de brott han då (2020) dömdes för vart och ett var av måttlig svårighetsgrad och att risken därför rörande att R ska återfalla i brottslighet som är av allvarligt slag inte nådde upp till vad som krävs för beslut om särskild utskrivningsprövning.

D som i DS (f 73, en patient som kom till K första gången för 25 år sedan)? Kanske inte han ändå...

Boktiteln du nämner är förträfflig.
Citera
2021-12-09, 06:22
Medlem
Citat:
Självmord på K-udden m.m.BW, först lite om dito. Det som hände 1997 var det mest uppseendeväckande och allvarliga brottet han dömdes för. Han hade samtidigt väldigt mycket annat under årens lopp på sitt samvete, dvs. under de år han var ute på 80- och 90-talen. BW borde ligga väldigt högt upp på en rekordlista sett till antal vårdår totalt på K. Finns ju sådana likt R som intogs på K för över 30 år sedan första gången, men R och dylika andra kan inte matcha just BW sett till den faktiska vårdtiden på K totalt. R just har totalt sett mellan 5 och 6 år, ihopräknat från olika år mellan 1987 och 2021 han varit på K.

C, patient kallad "C". Jag kom först att tänka på en C (fyra bokstäver, eller C-H, dubbelförnamn) som dog på K-udden 2017. Han blev ett par år äldre än 33 år, född på 80-talet. Osäker dock på om han begick självmord. Patienten C som dog 2017 hade LRV med SUP sedan två år. Månaden före han avled på K ska han enligt uppgift ha mått bra, hade olika friförmånder och beledsagade resor till nära anhörig bl.a. Han var drogfri, deltog sedan en tid i återfallspreventiv behandling och hade gått ned till minimal medicinering. I detta läge dör han på K, detta var i början av september 2017.
Vet du vad som hände honom (utgår alltså från att den C jag beskriver är en annan C än han du menar)?

PH, patient på K i 50-årsåldern, som avled i juli i somras. Han var också enligt uppgift på väg ut från K. Han hade en relativt kort tid före han dog i juli beviljats upp till 3 dygn långa permissioner. Av det du beskrivit ( (FB) Livet på rättspsyk -den stora frågetråden) stämmer det in på PH. Han höll på med att fixa ett boende, hade det på gång. Ekonomin hans ska ha varit ordnad.

K-udden har kritiserats av Socialstyrelsen för självmord begångna av patienter. Det kanske mest medialt uppmärksammade självmordsfallet på K de 10-15 senaste åren rör en 64-årig patient (ZN, född 1945), morddömd, som begick självmord i september 2009. Han var patient på B1.

C blev 33 år gammal, jag träffade honom på M79 / Huddinge rättspsyk 2009 och han stöttade mig när jag mådde dåligt minns jag. Han befann sig på avdelning C1 när jag vårdades på C2. Han och en sjuksköterska, som jag kallar för E (som har slutat för länge sedan), höll varandra i handen på avdelningen en kväll. Dagen efter hängde han sig i sitt patientrum. Vila i frid.

P hade utslussning från K, ändå hängde han sig i juli i somras. Alla patienter på Frigång dagen efter satt vid parkbänkarna, rökte cigg och var helt knäpptysta och illa berörda av det som hade hänt.

Känner inte till ZN, men dina uppgifter stämmer säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in