Självmord på K-udden m.m.
Citat:
Ursprungligen postat av
michael1844
BW var en trevlig herre, men när han berättade om det han satt för, dvs mordförsök på ett justitieråd från HD med två stora köksknivar så tänkte jag: Fan han är inte att leka med. Ja det stämmer, han gick bort 2016, blandade ihop det med en annan patient som begick självmord 2015 som jag kände (som f.ö. blev 33 år gammal, vi kan kalla han för C).
Det stämmer säkert att BW har det längsta rekordet gällande vårdtid på K.
BW, först lite om dito. Det som hände 1997 var det mest uppseendeväckande och allvarliga brottet han dömdes för. Han hade samtidigt väldigt mycket annat under årens lopp på sitt samvete, dvs. under de år han var ute på 80- och 90-talen. BW borde ligga väldigt högt upp på en rekordlista sett till antal vårdår totalt på K. Finns ju sådana likt R som intogs på K för över 30 år sedan första gången, men R och dylika andra kan inte matcha just BW sett till den faktiska vårdtiden på K totalt. R just har totalt sett mellan 5 och 6 år, ihopräknat från olika år mellan 1987 och 2021 han varit på K.
C, patient kallad "C". Jag kom först att tänka på en C (fyra bokstäver, eller C-H, dubbelförnamn) som dog på K-udden 2017. Han blev ett par år äldre än 33 år, född på 80-talet. Osäker dock på om han begick självmord. Patienten C som dog 2017 hade LRV med SUP sedan två år. Månaden före han avled på K ska han enligt uppgift ha mått bra, hade olika friförmånder och beledsagade resor till nära anhörig bl.a. Han var drogfri, deltog sedan en tid i återfallspreventiv behandling och hade gått ned till minimal medicinering. I detta läge dör han på K, detta var i början av september 2017.
Vet du vad som hände honom (utgår alltså från att den C jag beskriver är en annan C än han du menar)?
PH, patient på K i 50-årsåldern, som avled i juli i somras. Han var också enligt uppgift på väg ut från K. Han hade en relativt kort tid före han dog i juli beviljats upp till 3 dygn långa permissioner. Av det du beskrivit (
(FB) Livet på rättspsyk -den stora frågetråden) stämmer det in på PH. Han höll på med att fixa ett boende, hade det på gång. Ekonomin hans ska ha varit ordnad.
K-udden har kritiserats av Socialstyrelsen för självmord begångna av patienter. Det kanske mest medialt uppmärksammade självmordsfallet på K de 10-15 senaste åren rör en 64-årig patient (ZN, född 1945), morddömd, som begick självmord i september 2009. Han var patient på B1.