Citat:
Ursprungligen postat av
Tyren
Tack för dina initierade inlägg om rättspsykiatrisk vård i allmänhet (framför allt angående LRV med SUP) och K i synnerhet.
Okej, inpasseringskontroll alltså bara två månader bort. Väntat att det till slut blev av. Borde ju egentligen ha kommit för ett bra tag sedan, t.ex. i samband med den omfattande ombyggnationen och upprustningen 2013-2014. Du får hålla tråden uppdaterad rörande hur det kommer fungera i praktiken.
Din känsla av att aldrig mer vill sätta din fot på K är det nästan att man kan misstänka att det s.a.s. ingår i K:s vårdprojekt att patienterna där ska uppleva och känna för att just inte vilja komma tillbaka. Fråga förresten patienten R vad han tycker om att vara tillbaka sedan ca ett år efter att ha varit borta såpass länge, först gången som sagt inskriven där 1987, sedan tillbaka i mitten av 90-talet (däremellan på andra sjukhus i landet). Lite märkligt ändå att Helix - som bl.a. har ett betydande antal för mord dömda patienter och andra mer eller mindre extrema högriskpatienter - inte "räckte" för R. Eller har han bedömts som i den grad farlig eller sjuk att t.o.m. borgen i Huddinge är för otillfredsställande?
Du skriver att K nog är det rättspsykiatriska sjukhus som är ett av de lättaste att skrivas ut ifrån. Det överraskar mig att du säger det. Jag trodde det var svårare än de flesta andra. Men det hänger ju som du är inne på samtidigt på att det inte sker återfall i brott och/eller missbruk(såterfall) och därtill rörande hur den sociala apparaten på utsidan planeras och huruvida förvaltningsrätten i fråga låter sig övertygas i tillräcklig utsträckning.
Hur många av K:s patienter bedömer du förresten har sluten LRV med SUP? Antingen i antal räknat (ungefär) eller angivet i procent.
R sitter för våld mot tjänsteman enligt han själv. En ordningsvakt fick en smäll som hade glasögon / solglasögon på sig, går sönder och splittret flyger rakt in i ena ögat och är numera blind på det ögat enligt R. Hans kropp börjar ge vika och jag vet inte hur länge han klarar av att vara här med tanke på
hans ålder.
Det stämmer nog att K är det sjukhus / klinik som är lättast att skrivas ut från. Det skrivs ut fler och fler patienter från K i dagsläget och det känns som om allmänhetens fördomar kring oss patienter inte spelar någon roll längre. Vi har rätt att komma tillbaka till samhället när vi inte bedöms vara farliga för oss själva eller andra, eller allmänheten generellt.
Det vårdas ungefär 140 patienter på K idag och 99 % har SUP. De utan SUP, som t.ex. R (enligt han själv), kan skrivas ut av sin behandlande läkare när denne känner att det är dags för utslussning / utskrivning från K.
Att ha SUP är riktigt segt, jag återföll i brott (BH) i över fyra år varje dag och fick vänta sex år och sex månader på Frigång av Förvaltingsrätten. Inte många som skulle klara av det faktiskt. Men nu går vårdprocessen väldigt snabbt för mig och Karsudden har SÄVO möte med Helix idag och min läkare och kurator ska ta upp med sina kollegor på videolänk om Helix vill ta emot mig någon gång nästa år till öppen rättspsykiatrisk vård. Känns lite nervöst.
Men som sagt, nästan alla patienter har SUP, fast det finns några stycken som kom hit frivilligt till K.
Det är inte det optimala att göra, man blir konverterad till LRV ganska omgående efter det ändå. Utan SUP innebär att du får ha smartphone / dator på ditt patientrum, men inte ute på den slutna avdelningen. Jag kan tänka mig att det blir mycket gaming och ringande, som t.ex. till närstående eller flickvän.
Kommer nog skriva en bok om mina 16 års erfarenhet med rättspsykiatrin när jag är helt fri via en spökförfattare. Vet exakt vad boken ska heta också. Kan bli intressant för allmänheten att ta del av vad som händer innanför väggarna på K, Helix och andra sjukhus.