2021-12-07, 23:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bullshit! Inte var och en. Ju längre man går från riskgruppen, desto mindre blir vinsten med vaccination. Börjar man uppmana alla och stöta ut dem som inte tar det, då har det slagit över åt andra hållet och man har försämrat situationen.

Ditt resonemang är så himla enögt, som om samhället bara handlade om ett virus och vi ska kasta allt överbord för att jaga viruspartiklar till varje pris.

Nej, den bästa lösningen är inte att var och en tar vaccinet. Den bästa lösningen är mer balanserad och bör bygga på frivillighet och respekt för andras val.

Det är så äckligt med detta konsensussamhälle där alla ska sjunga samma stämma i samma kör och tycks lika och göra lika och göra våld på vår individualitet och våra fria val. Och där de som inte tycker som vi gör som vi ser ut som vi är som vi etc stöts ut och görs till den andre. Då har vi inte längre ett inkluderande samhälle. Vilket iofs många inte vill ha, men just socialdemokraterna har väl brukat förespråka den linjen tills de nu gjorde en helomvändning och blev till ett exkluderande vaxxistparti som segregerade medborgare utifrån vaccinstatus, hur irrationellt det än är trots skenvetenskapliga argument.

Så nej, vaccin för var och en är ingen vettig lösning. Ett samhälle som måste ta till hot och utpressning för att knuffa de ovaccinerade till underkastelse har gått för långt och gjort våld på sina egna principer.

Och snart kommer alla vaccinerade att även de räknas som ovaccinerade igen.
Vinsten är större för vissa än för andra. Vaccinering är fortfarande det enklaste som finns att göra.
Citera
2021-12-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att du känner tvång är ju ditt problem inte mitt, så nej det är inte jag som avgör det. Jag känner mig påtvingad mångkulturen men det lastar jag inte dig för.
Nej, så då kvarstår frågan varför du ägnade ett helt inlägg till att berätta vad som är tvång för mig? Citera gärna när jag pratat om att ingen tvingat på dig mångkulturen, det skulle hjälpa mig förstå din liknelse, annars framstår den som väldigt dålig..
Citera
2021-12-07, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Innan vaccinen fanns hade vi också en mindre smittsam variant i cirkulation. Och det var inte tillåtet att samlas fler än 50 pers i vissa sammanhang och 8 pers i andra. Vi hade fler restriktioner och en mindre smittam variant och ändå var spridningen då större.

Generellt är jag dock inte speciellt mycket för att jämföra vågor mellan varandra och i synnerhet inte mellan olika länder. Men ja, smittspridningen hade utan tvekan varit större utan vaccin.

Så... Vad menade du?
Problemet är att varken du eller jag har bevis för hur det hade sett ut vid ett givet tillfälle utifrån olika omständigheter. Just därför att man inte kan jämföra en period med en annan. Du säger indirekt att vi med dagens vaccintäckning och med enbart wuhan-varianten hade kunnat tryckt ner smittspridningen. Problemet är att du inte kan leda detta i bevis. Du kommer enbart med rena antaganden. Varken du, jag eller forskare vet hur det här viruset beter sig eller klarar av vaccinet ur smittspridningssynpunkt. Att då utan vetenskapliga grunder börja tjata om vaccinpass i syfte att minska smittspridning blir ju bara fel.

Nu när vi enligt dig har en väldigt smittsam variant som vaccinet definitivt inte biter på smittspridningsmässigt, varför tjatar du och andra fortsatt om covidpass? Inser du inte att du bara säger emot dig själv?
Citera
2021-12-07, 23:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns inga likheter alls med corona.

Det finns massor med likheter. Men även skillnader förstås. Principerna är dock exakt desamma för hur flockimmuniteten fungera. Skillnaden består främst i parametrar för vaccinen och för virusets egenskaper i avseende på smittspridning och konsekvenser. Likheterna är att båda smittorna kan beskrivas i termer av R-tal och vaccineeffeltivitet. Och dessa räcker långt för att uppskatta och utvärdera huruvida vaccinen dämpar spridning.
Citat:

Var någonstans hittar du stöd för det absurda påståendet? Hittar du det i de texter du länkar till får du gärna citera, för jag hittar det inte.

Vilket absurda påstående?
Citat:

Sverige fram till för ca 40 år sedan innan allmän vaccinering mot mässling infördes var ingen katastofplats, jag vet för jag var där. Ingenting kan liknas vid nuvarande pandemigalenskap. Bortåt halva befolkningen har sannolikt naturlig immunitet än idag och då var den naturliga immuniteten naturligtvis mer utbredd. Även utan allmän vaccinering kunde många klara sig ganska många år utan att drabbas, och efter det hade man i princip livslång immunitet. Att det fanns barnsjukdomar som man fick utslag eller svullna kinder av och fick stanna hemma från skolan i två veckor var helt normalt. Ingen jagade upp sig och ojade sig för det.
Om mässlingen inte hade funnits och gjort entré idag hade du fått se en verklig katastrof.
Citera
2021-12-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Det tar några månader så Q1 2022 borde både Moderna samt Pfizer anpassat vaccinet mot Omicron

Jag tvivlar inte på att något kommer finnas.
Om det är effektivt återstår att se.

Förhoppningsvis kommer det ej behövas.
Det återstår också att se.
Citera
2021-12-07, 23:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Från expressen.
(så sanningshalten är osäker)

"FÖRSTA LABBTESTET: PFIZER-VACCIN KAN VARA 40 PROCENT MINDRE EFFEKTIVT MOT OMIKRON

Pfizers vaccin mot covid-19 kan vara upp till 40 procent mindre effektivt mot den nya virusvarianten omikron, rapporterar Sky News med hänvisning till den första laboratoriestudien som genomförts i Sydafrika. "

Vad blir effekt om det stämmer?
40 ggr högre dos?
Booster varje vecka?

Bäst vore nog om de omarbetade vaccinen och gav alla en ny shot. Fram till dess borde man ha restriktioner i största möjliga mån. Hemarbete fram till sommaren.
Citera
2021-12-07, 23:35
Medlem
arbetets avatar
Det här var inte bra. Det finns en stealth-version av Omikron:

Scientists find ‘stealth’ version of Omicron that may be harder to track
Variant lacks feature that allows probable cases to be distinguished among positive PCR tests
Scientists say they have identified a “stealth” version of Omicron that cannot be distinguished from other variants using the PCR tests that public health officials deploy to gain a quick picture of its spread around the world.

The finding came as the number of cases of the original Omicron variant detected in the UK rose by 101 to 437 in a single day and Scotland announced a return to working from home.

The stealth variant has many mutations in common with standard Omicron, but it lacks a particular genetic change that allows lab-based PCR tests to be used as a rough and ready means of flagging up probable cases.
https://www.theguardian.com/world/2021/dec/07/scientists-find-stealth-version-of-omicron-not-identifiable-with-pcr-test-covid-variant
Citera
2021-12-07, 23:36
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag tvivlar inte på att något kommer finnas.
Om det är effektivt återstår att se.

Förhoppningsvis kommer det ej behövas.
Det återstår också att se.

Djupa tankar.
Citera
2021-12-07, 23:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mässlingsutbrotten är ju för att det föds nya barn som är ovaccinerade. Det är inte vaccinet som tappar effekt.

Mässlingutbrotten kommer tätare i vissa delar av världen pga en minskande vaccinationstäckning. Med en hög sådan finns inte tillräckligt många som kan smitta ned barn innan de får vaccin. Det är vad som brukar kallas flockimmunitet. Denna hotas av en minskande vaccinationstäckning.
Citat:

Det går inte ens att jämföra. Mässling kan man bara få en gång, och världen hade ju flockimmunitet långt innan man tog fram vaccinet. Det räckte då med att vaccinera nyfödda.

Det är egentligen bara rimligt att jämföra covid med influensa och RS-virus. Ingen av dessa sjukdomar har vi något effektivt vaccin mot som stoppar smitta.
Det går att jämföra effekten av vaccin. Både vaccinen och smittan är olika. Men principerna är precis desamma. Båda är smittsamma virus och de som har lägre sannolikhet att infekteras kommer också att smitta mindre än de som har högre risk att infekteras.
Citera
2021-12-07, 23:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Nej, så då kvarstår frågan varför du ägnade ett helt inlägg till att berätta vad som är tvång för mig? Citera gärna när jag pratat om att ingen tvingat på dig mångkulturen, det skulle hjälpa mig förstå din liknelse, annars framstår den som väldigt dålig..

Nu ska jag dra samma retorik som ni förnekare gjorde förra året vid pandemins början. Vi som ville ha restriktioner fick rådet att stanna hemma om vi nu var så jävla rädda för viruset (snuvan som det kallades) så ni fick leva era liv som ni ville (det gjorde vi). Så nu får ni samma råd tillbaka, stanna hemma om ni är så jävla rädda för sprutan, det är inte vi i tråden som säger det utan staten - innan du skyller på oss. Vi sprutluder har tydligen fått carte blanche för att leva. Det kallas för en bajsmacka i retur. Du får kalla min liknelse dålig om du vill, det står dig fritt. Oavsett så tror jag de låser in oss allihop till slut om omikronvarianten är riktigt otrevlig, det kan jag leva med.

Nu vet jag ju inte hur du röstar, men är det på sjuklövern så håller jag dig ansvarig för mångkulturhelvetet.
Citera
2021-12-07, 23:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vinsten är större för vissa än för andra. Vaccinering är fortfarande det enklaste som finns att göra.
Du må tycka det är enkelt, men inte är det vidare effektivt. Tvätta händerna är ännu enklare men inte räckte det. Nysa i armvecket är enklare, men inte ens det räckte visst. I slutändan är det inte enkelheten det kommer an på.

Dessutom bör det inte vara enkelt att motarbeta den grundlagskyddade rättigheten att avstå medicinsk behandling genom utstotning av ovaccinerade. Du kanske tycker mobbning och utstötning är enkelt? Det borde inte vara det.

Vad som inte alltid är enkelt är vetenskap. Sticka en spruta i folk är visst enkelt, men att förstå alla negativa konsekvenser av massvaccineringshysterin är inte enkelt utan kräver ett tvärvetenskapligt synsätt där galenskapen förstås utifrån juridiska, konstitutionella, samhällsvetenskapliga och psykologiska aspekter och mycket mer.

Det är tydligen alltför enkelt att riva ner ett grundlagskydd. Det borde det inte vara.

Men lalla du vidare på enkelhetens lov om det gör dig salig.
Citera
2021-12-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Djupa tankar.
Tack rymden, space out..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto