2021-12-07, 22:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Då skulle ju de ovaccinerade dö i samma utsträckning som innan.
Och tittar du i tabell 5a, så ser man tydligt att så ej är fallet.

Då har någon fel, tittar man i den andra tabellen så är det så. Man ska betänka att det inte finns så många ovaccinerade kvar, dvs det är en mindre andel att ta av.
Citera
2021-12-07, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vet inte om det gjorts någon vetenskaplig studie, men jag undrar om kramar är så farliga ur smittspridningsynpunkt. En kram behöver inte vara längre än någon sekund, man kan hålla munnen stängd om man vill, ansiktena är inte vända mot varann, egentligen är det mest bara kläder som rör kläder.

Man kanske kan till och med kan poängtera att det finns inga vetenskapliga belägg för att smitta överförs vid normalt kramande, och sen bistert kräva tant statsminister på källa från respektabel vetenskaplig tidskrift om hon vill påstå motsatsen.

Så hon är inte så oskyldig som du vill ha det till. Hennes mål är och förblir tjat och känslomässig utpressning av ovaccinerade för att betvinga dem och få dem att ta vaccinet mot sin vilja. Tio nej och ett ja är inte samtycke. Alltså är hon en våldtäktsman. I överförd bemärkelse, för hon vill att de motsträviga ska pressas att "acceptera" oönskad vätska insprutad i kroppen, utan något som helst skydd. Och hon använder sin maktposition som rikets högsta höns för detta.

Så hur farligt är det egentligen att kramas? Bortsett från det faktum att 99 av 100 inte bär på smitta. Två huvuden några sekunder i närheten av varandra. Knappast vetenskapligt försvarbart att utestänga ovaccinerade från sådan aktivitet. Alltså är hon en vaxxist.

Himmel, jag klarar mig bra utan kramar, det är inget problem, men att höra att statsministern talat till folket, via pressen, och säga att ovaccinerade inte ska få några kramar, det är rätt illa, för det visar vilket genomruttet samhälle hon försöker åstadkomma, på totalt ovetenskaplig basis. Det är vaxxism.

Åh vilket bra ord vaxxist! Det ska jag använda.

För övrigt tycker jag alltid att det ser ut som fru socialminister är väldigt nöjd när hon får informera om hårdare regler och bestraffningar av ovaccinerade. Jag vet, det är orättvist att hoppa på henne och hon har haft det tufft, men faktiskt, ett litet leende i mungipan när hon ska presentera åtgärder.
Citera
2021-12-07, 22:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/s%c3%a5-skiljer-sig-norges-och-sveriges-restriktioner-%c3%a5t/vi-AARzWkn?ocid=msedgntp

Norge betydligt bättre restriktioner.

Men vad gjorde dom när de hade spridning likt Sverige har nu?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, troligen är den enda grupp som vi kan vara säkra på är skyddade mot alla varianter av SARS-COV2 som vi känner till, de som har hybridimmunitet. Så har du haft covid-19, gå och vaccinera dig för bästa möjliga skydd! Och är du redan vaccinerad och åker på en genombrottsinfektion. Var inte ledsen för det: du har just fått det bästa möjliga skyddet emot SARS-COV2!

Ps. Glöm inte munskydd vid trängsel i kollektivtrafiken i morgon, och håll avstånd för guds skull! Ds

Jag har inte använt kollektivtrafiken sedan pandemin startade, men tack ändå. 🙂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Och inte en enda utav dem har blivit svårt sjuk eller avlidit.
Ett bra exempel på att vaccinet fungerar och gör det som det ska.
Snarare mer ett bra exempel på att coronaviruset inte är speciellt farligt för de absolut flesta.
Citera
2021-12-07, 22:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, det var mycket riktigt inte ett argument för det. Jag uppfattade det inte som att du sa emot standardinfon att man blir mer infektionskänslig medan kroppen koncentrerar sig på att jobba med vaccinet. Sa du emot, alltså?

Jag argumenterade för just det jag skrev först - att nyvaccinerade inte nödvändigtvis bytte vanor, utan blev mer infektionskänsliga. Och att det finns gränser för hur mycket man kan skydda sig, när man har arbete och/eller familj.
Är bekant med en agorafobiker i pensionsåldern som knappt lämnat huset sen långt innan pandemin. Fick ändå covid strax efter 1a sprutan. Så inte ens att stanna hemma till 100% räcker. Fick t o m sprutan i hemmet.
Citera
2021-12-07, 22:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Är Omicron harmlös eller nästan harmlös för nästan alla, så är det en välsignelse, för alla, inklusive vaccinmotståndare, om den kan konkurrera ut Delta-varianten.

Men jag skall erkänna att det är några saker som förvånar mig om ovanstående stämmer:

Jag trodde det skulle ta några år innan en mindre farlig variant munterades fram.

Jag är förbluffad över att Omikron varianten lyckas med tre saker samtidigt:

Att bli mer smittsam

Att lyckas kringgå vaccinen

Att lyckas kringgå immunitet ifrån tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.

Men mycket är ännu oklart kring Omikron varianten. Låt oss hoppas på att hybridimmunitet är det som kan stoppa varianten, åtminstone om det visar sig att den, ändå, kan orsaka svår sjukdom.

Jag är lite inne på att man borde betrakta omikron varianten som ett helt nytt virus. Läste att Björn Olsen är inne på samma spår.

Vi vet att tidigare infektion i Delta och/eller vaccinering inte hjälper mot Omikron. Om jag får gissa ger då infektion i Omikron heller inget skydd mot Delta. Sedan finns andra skillnader, som den om smittsamhet exempelvis. Vilka är då egentligen likheterna? Att den tillhör samma virusstam?
Citera
2021-12-07, 22:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, geografiskt, och därmed i praktiken för olika etniska grupper så kan Sverige ha en jämn vaccintäckning, vilket kan försvårar för kluster att uppstå och att nya bildas ifrån dessa. Detta, tillsammans med en upptill 40 procent hybridimmunitet, utom för de yngsta och äldsta kan försvåra både för Delta-varianten och omikronvarianten.
De första rapporterna börjar komma:

Alex Sigal
@sigallab
There are a few results:
1. Omicron still uses ACE2
2. There is a very large drop in neutralization of Omicron by BNT162b2 immunity relative to ancestral virus
3. Omicron escape from BNT162b2 neutralization is incomplete. Previous infection + vaccination still neutralizes
https://twitter.com/sigallab/status/1468325162860826634?s=20

Som vi trodde.

Graf: https://pbs.twimg.com/media/FGCFGynWUAo3Dof?format=jpg&name=900x900
Senast redigerad av arbetet 2021-12-07 kl. 22:59.
Citera
2021-12-07, 22:54
Medlem
Kramar du en ovaccinerad så är böter att vänta om Magdalena vill gå längre.
Citera
2021-12-07, 22:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Det hela kommer, på sikt att leda till att 80 procent av befolkningen kommer att ha hybridimmunitet och att Covid-19 kommer att vara historia.

Nej, riktiga mobbare säger inte "väx upp", utan, implicit "du måste bli som oss, annars så känner vi oss osäkra". Men vaccinpass handlar inte om mobbing!

Du låter som Greklands premiärminister. Ovaccinerade över 60 år ska få böta 100 euro i månaden, tills de ger upp och vaccinerar sig. Men det är inte ett straff! säger han.
Citera
2021-12-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nu verkar region sthlm anlitat folk som till fots går runt i områden och delar ut och samlar in pcr test... Hurtigt i denna kyla...

Något säger mig bla pga ökad efterfrågan på pcr tester att smittan går som en raket i Stockholm. Inte ett bra tecken då huvudstaden alltid varit först ut när pandemin tar ny fart.
Vi får se om det blir rekordsiffror efter helgen. Sjukvårdsbehovet verkar gå uppåt förutom IVA.
Citera
2021-12-07, 22:58
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är bekant med en agorafobiker i pensionsåldern som knappt lämnat huset sen långt innan pandemin. Fick ändå covid strax efter 1a sprutan. Så inte ens att stanna hemma till 100% räcker. Fick t o m sprutan i hemmet.

Intressant! Pekar mot spikprotein-scenariot i mitt tidigare svar i samma fråga.

Själv känner jag ingen som isolerat sig så grundligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in