2021-12-07, 22:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Som sagt, selektionstryck är extremt viktigt i evolution, och den i särklass största selektorn är vaccin.

Vaccin driver fram vaccinresistenta mutationer.

Here, we demonstrate that vaccine-breakthrough or antibody-resistant mutations provide a new mechanism of viral evolution.

We anticipate that as a complementary transmission pathway, vaccine-breakthrough or antibody-resistant mutations, like those in Omicron, will become a dominating mechanism of SARS-CoV-2 evolution when most of the world’s population is either vaccinated or infected.

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jpclett.1c03380

Är Omicron harmlös eller nästan harmlös för nästan alla, så är det en välsignelse, för alla, inklusive vaccinmotståndare, om den kan konkurrera ut Delta-varianten.

Men jag skall erkänna att det är några saker som förvånar mig om ovanstående stämmer:

Jag trodde det skulle ta några år innan en mindre farlig variant munterades fram.

Jag är förbluffad över att Omikron varianten lyckas med tre saker samtidigt:

Att bli mer smittsam

Att lyckas kringgå vaccinen

Att lyckas kringgå immunitet ifrån tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.

Men mycket är ännu oklart kring Omikron varianten. Låt oss hoppas på att hybridimmunitet är det som kan stoppa varianten, åtminstone om det visar sig att den, ändå, kan orsaka svår sjukdom.
Citera
2021-12-07, 22:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf
Titta på sida 14.

Hur tolkar du det?!

Jag bläddrar ner till tabell 5b (vänster) där ser man att antal ovaccinerade dör i större utsträckning i åldersgruppen 65+, medan det är väldigt lågt i övriga åldersgrupper. fast de dör även där Bland vaccinerade i yngre åldersgrupper är det väldigt få som dör, högra tabellen, mest gamla som stryker med och väldigt få i förhållande till tidigare vågor tack vare vaccin.
Citera
2021-12-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vaccinet är inte speciellt farligt i jämförelse med viruset, nej. Jag lägger in en disclaimer om handhavandefel, vid sådant kan det mesta vara farligt.

Är man mer rädd för ett pass än viruset så är man lite tramsig tycker jag.
Prioteringar. Folk som bryr sig om individens frihet kan tåla att ses som lite tramsig i dina ögon tror jag
Citera
2021-12-07, 22:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är nog knappast realistiskt att folk ska låsa in sig i ett par veckor. Folk arbetar. Folk har familj och barn på dagis och i skolan.

Normal försiktighet. Avstånd, god hygien etc. Det är inte att "leva som en vaccinerad". Och vaccinerade ska inte heller "leva som vaccinerade", alltså.

Det är fortfarande inte något argument för standardinfon att immunförsvaret blir sämre som du påstod.
Citera
2021-12-07, 22:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Prioteringar. Folk som bryr sig om individens frihet kan tåla att ses som lite tramsig i dina ögon tror jag

Ja du gör precis som du vill, ingen som tvingar dig till något.
Citera
2021-12-07, 22:34
Medlem
Finns det någon statistik på hur det ser ut gällande fullvaccinerade som ligger på IVA i nuläget?
Citera
2021-12-07, 22:36
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Det är fortfarande inte något argument för standardinfon att immunförsvaret blir sämre som du påstod.

Nej, det var mycket riktigt inte ett argument för det. Jag uppfattade det inte som att du sa emot standardinfon att man blir mer infektionskänslig medan kroppen koncentrerar sig på att jobba med vaccinet. Sa du emot, alltså?

Jag argumenterade för just det jag skrev först - att nyvaccinerade inte nödvändigtvis bytte vanor, utan blev mer infektionskänsliga. Och att det finns gränser för hur mycket man kan skydda sig, när man har arbete och/eller familj.
Citera
2021-12-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Är Omicron harmlös eller nästan harmlös för nästan alla, så är det en välsignelse, för alla, inklusive vaccinmotståndare, om den kan konkurrera ut Delta-varianten.

Men jag skall erkänna att det är några saker som förvånar mig om ovanstående stämmer:

Jag trodde det skulle ta några år innan en mindre farlig variant munterades fram.

Jag är förbluffad över att Omikron varianten lyckas med tre saker samtidigt:

Att bli mer smittsam

Att lyckas kringgå vaccinen

Att lyckas kringgå immunitet ifrån tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.

Men mycket är ännu oklart kring Omikron varianten. Låt oss hoppas på att hybridimmunitet är det som kan stoppa varianten, åtminstone om det visar sig att den, ändå, kan orsaka svår sjukdom.

Hur tror du någon slags hybridimmunitet baserat på ett vaccin som har förminskad effekt på en mutation mer lik original än detta ska ha någon effekt om denna mutation infekterar naturligt immuna utan problem?
Hjälper inte naturlig immunitet så är det högst otroligt att vaccin hjälper.
Citera
2021-12-07, 22:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Men suck.... Man räknar ihop åldersgrupperna risk(löjligt låg i alla grupper).

För att göra det, så behöver man veta befolkningens fördelning mellan olika åldersgrupper. Finns någon sådan uträkning i studien som du hänvisade till?

Studien anger att dödligheten bland åldringar är 5,5%. Med så hög dödlighet bland åldringarna, så har jag svårt att se hur dödligheten i hela befolkningen skulle kunna bli 0,15%. För att det ska vara möjligt, så krävs en extremt liten andel åldringar i befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Ursäkta, ett W för mycket. World Wide IFR. Dvs, för hela världen. Olika länder går olika demografier som således löper olika risk.

Jag är helt införstådd med att olika demografier löper olika risk. Det kan vara en viktig förklaring till varför västländer, med en stor andel åldringar, har drabbats hårdare än Världen i helhet. Afrika, med en liten andel åldringar, har drabbats anmärkningsvärt lindrigt av Kina-viruset.
Citera
2021-12-07, 22:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, det var mycket riktigt inte ett argument för det. Jag uppfattade det inte som att du sa emot standardinfon att man blir mer infektionskänslig medan kroppen koncentrerar sig på att jobba med vaccinet. Sa du emot, alltså?

Jag argumenterade för just det jag skrev först - att nyvaccinerade inte nödvändigtvis bytte vanor, utan blev mer infektionskänsliga. Och att det finns gränser för hur mycket man kan skydda sig, när man har arbete och/eller familj.

Jag håller med dig i sista meningen, det är svårt att skydda sig i det läget.
Citera
2021-12-07, 22:38
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Jag bläddrar ner till tabell 5b (vänster) där ser man att antal ovaccinerade dör i större utsträckning i åldersgruppen 65+, medan det är väldigt lågt i övriga åldersgrupper. fast de dör även där Bland vaccinerade i yngre åldersgrupper är det väldigt få som dör, högra tabellen, mest gamla som stryker med och väldigt få i förhållande till tidigare vågor tack vare vaccin.

Då skulle ju de ovaccinerade dö i samma utsträckning som innan.
Och tittar du i tabell 5a, så ser man tydligt att så ej är fallet.
Citera
2021-12-07, 22:40
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/s%c3%a5-skiljer-sig-norges-och-sveriges-restriktioner-%c3%a5t/vi-AARzWkn?ocid=msedgntp

Norge betydligt bättre restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in