2021-12-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tror också att vi faktiskt har något slags flockimmunitet i Sverige nu. Men det tog mycket längre tid än vad Tegnell trodde - eller ville få oss att tro - och de många döda då i början, när folk dog som skulle ha kunnat räddas p.g.a. att sjukvården blev överbelastad, är ändå en skamfläck i vår historia för alltid. Även med bara LITE mer restriktioner, hade vi kunna platta till kurvan så att även äldre hade kunnat få vård. Och då menar jag inte intensivvård. Det hade räckt med syrgas och dropp i många fall, och en sjuksköterska som hade tid med varje patient. Som det var, fick de självdö hemma på äldreboendet, eller fick rentav en överdos morfin för att medvetet avliva dem.

Klart att det hela tiden blir nya - folk blir ju gradvis äldre, samt debuterar i diverse sjukdomar - men SÅ fort går det inte, när man redan har avlivat nästan alla gamla och sköra för bara ett-två år sedan...

Som sagt, det finns många sköra bland de dryga halvmiljonen över 80 år. Vad har du för fakta som säger att nästan alla gamla och sköra dog 2020? Jag känner personligen till några äldreboenden som har många sköra boende sedan 2020.
Citera
2021-12-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
TBE.
Behövs 4 doser för att få fullgott skydd samt en ny dos vart 5:e år.

Vi vet inte om det behövs någon mer än 3:e dosen mot covid.
Det är vaccinmotståndarna som påstår sådant.

Influensavaccin har kort verkningstid troligen kortare än 6 månader och hade influensan fortsatt med samma uppsättning virus hade vi behövt fylla på den också.

Läs på lite nu pojk.

Vad ska jag läsa på om när inte ens expert vet något om effekt över tid?
Men ja, det får gärna vara tillgängligt.
Men ta inte bort min frihet att välja om jag ska fylla på detta regelbundet för all framtid.
Citera
2021-12-07, 15:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
TBE.
Behövs 4 doser för att få fullgott skydd samt en ny dos vart 5:e år.

Vi vet inte om det behövs någon mer än 3:e dosen mot covid.
Det är vaccinmotståndarna som påstår sådant.

Influensavaccin har kort verkningstid troligen kortare än 6 månader och hade influensan fortsatt med samma uppsättning virus hade vi behövt fylla på den också.

Läs på lite nu pojk.
Men du behöver inget vaccinpass som visar att du tagit TBE. Det är frivilligt, precis som det ska vara, utan repressalier som social utgallring.
Citera
2021-12-07, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad förväntar du dig för bevis? Bara så att vi är klara med det innan jag presenterar dem.

Du upprepar sådant som redan är besvarat. Därför upprepar jag även svaren.

Detta är en ganska bra och specifik fråga:
"Är det proportionerligt nog att stänga ute ovaccinerade från samhället"

Det man ska ha klart för sig är att om spridningen tilltar på ett sätt som skapar problem, främst för vården, som kommer vaccinpasset att tas bort.

Med den föreställning som de som motsätter sig passet har bör reaktionen bli "Bra! Då blir det öppet för samtliga och rättvist" medan det i själva verket kommer att leda till att restriktioner även kommer att börja innefatta vaccinerade i samma utsträckning.

Det är detta jag menar när jag säger att vaccinpasset är ett verktyg för att öppna samhället (för en grupp med lägre spridning och lägre tryck på vården per smittad). Inte att stänga det (för ovaccinerade). Det ovaccinerade ska ha jäkligt klart för sig är att utan de vaccinerade skulle restriktionerna finnas kvar. Publikfritt på fotbollsmatcher som visas i tv och maxtak för människor i samma sällskap på restauranger.

Det som skiljer mellan hösten 2020 och hösten 2021 är bland annat att vi fått ln en betydligt smittsammare variant (högre tryck), vaccinerat en stor andel av befolkningen (lägre tryck) och öppnat upp samhället (högre tryck).
Är jag din pappa eller? Om du hävdar att ovaccinerade sprider smitta i högre utsträckning än vaccinerade så får du leda det i bevis.

Att jag tjatar på dig beror på att du inte kommer med bevis eller svar på mina argument, genom att konstant rapa ut samma sak.

"Utan de vaccinerade hade restriktionerna varit kvar". Verkar som att du tycker det är bra att man låter sig utpressas av staten. Visst hade restriktionerna varit kvar, men ett land kan inte överleva med ständiga restriktioner och lockdowns.

Vaccinet medför lägre tryck för vården eftersom vaccinet är främst användbar för sköra och äldre. Det beror inte på at fler 20 åringar vaccinerat sig.

Vaccinpass kan aldrig vara ett verktyg för att öppna upp eftersom smittspridningen inte minskar signifikant genom vaccinpass. Det är därför ditt argument för vaccinpass aldrig håller.
Citera
2021-12-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Exakt. Så varför ska jag pressas till att ta ett vaccin jag inte behöver? Jag håller mig borta från IVA med eller utan vaccin. Dö ska vi alla göra. Folk pratar om att rädda liv. Som att det är en bedrift att rädda livet på en gamling med en massa sjukdomar som lever på övertid och ändå dör några månader senare. "Rädda liv". När ska ni få huvudet ur era rövhål och se verkligheten för vad den är?

Jag förutsätter att de som säger så kör elbil, aldrig flyger och bara åker tåg samt äter växtbaserad mat. Jag förutsätter dessutom att dem skänker pengar för att rädda liv. Listan kan göras lång.
Citera
2021-12-07, 15:54
Medlem
Citat:
De flesta av min unga och äldre friska vänner så har de hållt sig friska från covid och är samtliga vaccinerade. Några råkat bli smittade av sina barn som troligen fått med sig skiten från andra barn till antivaxxers på deras dagis.
Vi är ett gäng kloka intelligenta människor som inte lever bland tomtar och troll.
Förstår att du är avundsjuk på oss med välbetalda jobb.
Antar att du hittar på om det med precis som du hittar på om dina vänner. Vad säger att dina vönner smittsts av sina barn? Tror du inte det finns virus utanför skolor och dagis?
Citera
2021-12-07, 15:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men du behöver inget vaccinpass som visar att du tagit TBE. Det är frivilligt, precis som det ska vara, utan repressalier som social utgallring.
Nej knappast eftersom TBE sprids av fästingar.
Är du en fästing?
Citera
2021-12-07, 16:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är illa, det antyder att vaccinen försämrar immunförsvaret hos konvalescenta.

Du är helt underbar!

Jag förstår att du tror på dina ”källor” på olika obskyra siter om du drar en sådan slutsats..
Citera
2021-12-07, 16:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej knappast eftersom TBE sprids av fästingar.
Är du en fästing?
Fast folk får ju gå ut i. naturen trots risken att smittas. Utan vaccin. Hur kan det vara tillåtet? För du vet väl att covidvaccinet skyddar mot sjukdom, inte mot smitta.
Citera
2021-12-07, 16:07
Medlem
okok1s avatar
Vaccinerade ska vara rädda för ovaxxade för vaccinet fungerar inte?
Citera
2021-12-07, 16:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Vaccinpass strider mot Sverige grundlag men det kanske inte är så viktigt att följa den nu.
Tvärtom så är det nog extra viktigt att följa den nu. Vad tror du man har en grundlag för?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-07 kl. 16:20.
Citera
2021-12-07, 16:21
Medlem
arbetets avatar
Nu börjar jag bli lite frågande vilken information de har egentligen. Trodde att det bara en fjutt men nu när Damberg presenterar åtgärderna undrar jag om de inte förbereder sig på en ordentlig våg.

Återinförandet av karensdag och allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in