Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Vad förväntar du dig för bevis? Bara så att vi är klara med det innan jag presenterar dem.
Du upprepar sådant som redan är besvarat. Därför upprepar jag även svaren.
Detta är en ganska bra och specifik fråga:
"Är det proportionerligt nog att stänga ute ovaccinerade från samhället"
Det man ska ha klart för sig är att om spridningen tilltar på ett sätt som skapar problem, främst för vården, som kommer vaccinpasset att tas bort.
Med den föreställning som de som motsätter sig passet har bör reaktionen bli "Bra! Då blir det öppet för samtliga och rättvist" medan det i själva verket kommer att leda till att restriktioner även kommer att börja innefatta vaccinerade i samma utsträckning.
Det är detta jag menar när jag säger att vaccinpasset är ett verktyg för att öppna samhället (för en grupp med lägre spridning och lägre tryck på vården per smittad). Inte att stänga det (för ovaccinerade). Det ovaccinerade ska ha jäkligt klart för sig är att utan de vaccinerade skulle restriktionerna finnas kvar. Publikfritt på fotbollsmatcher som visas i tv och maxtak för människor i samma sällskap på restauranger.
Det som skiljer mellan hösten 2020 och hösten 2021 är bland annat att vi fått ln en betydligt smittsammare variant (högre tryck), vaccinerat en stor andel av befolkningen (lägre tryck) och öppnat upp samhället (högre tryck).
Är jag din pappa eller? Om du hävdar att ovaccinerade sprider smitta i högre utsträckning än vaccinerade så får du leda det i bevis.
Att jag tjatar på dig beror på att du inte kommer med bevis eller svar på mina argument, genom att konstant rapa ut samma sak.
"Utan de vaccinerade hade restriktionerna varit kvar". Verkar som att du tycker det är bra att man låter sig utpressas av staten. Visst hade restriktionerna varit kvar, men ett land kan inte överleva med ständiga restriktioner och lockdowns.
Vaccinet medför lägre tryck för vården eftersom vaccinet är främst användbar för sköra och äldre. Det beror inte på at fler 20 åringar vaccinerat sig.
Vaccinpass kan aldrig vara ett verktyg för att öppna upp eftersom smittspridningen inte minskar signifikant genom vaccinpass. Det är därför ditt argument för vaccinpass aldrig håller.