2021-12-07, 14:51
Medlem
Sorken80s avatar
https://www.nrk.no/nyheter/fhi_-fare-for-at-pandemien-vil-oke-1.15761000

"FHI skriver videre at det er lite sannsynlig at omikronvarianten gir mer alvorlig sykdom, og at de regner med at vaksinasjon vil gi høy grad av beskyttelse mot alvorlig sykdom, uansett variant."
Överensstämmer med den preliminära informationen från jpost att sanolikheten för svår sjukdom var 2,4 ggr så stor bland ovaccinerade. Medan vaccinen fortsatt gav en bra men minskad effekt, 2 ggr större risk att bli svårt sjukt trots vaccinering (vet ej om dessa effekter var multiplikativa enligt den tidiga rapporten).

Överensstämmer inte med informationen från Sydafrika med fler att den verkar vara mer mild.

Sjukhusinläggningar i Gauteng uppdaterat med:
https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/
Förra veckan var det betydande uppdateringar fram till ~torsdag för föregående veckas sjukhusinläggningar. Så det kommer nog droppa in en hel del fler. Vill minnas att jag såg ca 600 tidigt förra veckan för vecka 47, så det ökade med 40% fram till nu. Det är en hel del efterrapportering.
Citera
2021-12-07, 14:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Det beror på att våra gamla och sköra dog bort redan under första pandemiåret. De hade aldrig en chans i Sverige. (Utom det lilla fåtal som hade anhöriga som kunde sätta dem i en isolerad sommarstuga, och komma med matkassar som de lämnade på förstubron. Eller rentav kunde låsa in en anhörig tillsammans med den gamle, som vårdade honom och inte träffade någon annan under hela tiden. Tills den gamle/sköre var vaccinerad.)

Men inte många har råd att leva så. Därför finns det inte så många kvar i Sverige nu, som kan bli svårt sjuka eller dö.

Lägg ner nu! "Serious Critical" dvs intensivvård.
Dom som du pratar om hamnar inte på IVA i varken Norge eller Sverige.
Man lägger för fan inte in en multisjuk 90-åring på IVA.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Du tänker att vi bara hade 15000 sköra personer i Sverige? Nu finns det inga kvar.

De som blev kvar fick ju sitt vaccin sedan, för knappt ett år sedan. Men i och med att verkningen avtar, så börjar de så smått att dö igen... sju stycken dödsfall redovisades idag.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finland, Danmark och Norge har fler fall under kategorin Serious Critical än vad Sverige har enligt worldometer idag.

Hur kan det komma sig, finns det proportionerligt fler ovaccinerade i våra grannländer?
För att vi hade Tegnell och det hade inte dom?

Det är inte vaccin utan naturlig immunitet det hänger på. På den punkten gissar jag att vi är bättre. Ändå ska myndigheterna vaccinera skiten ur oss och göra oss till osjälvständiga nickedockor som fogligt lyder alla påbud utan att knorra.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-07 kl. 15:04.
Citera
2021-12-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Låter högtidligt:
JUST NU: Regeringen och FHM kallar till pressträff
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3e554/statsministern-kallar-till-presstraff

Ja, religionen växer och dom troende är så många så vi nu kan gå vidare med stora kliv nu gissar jag.
Du kan nog börja fira lite redan.
Citera
2021-12-07, 14:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Jag talar inte bara om 90-åringar, utan även om yngre med riskfaktorer. Transplanterade, tjocka, handikappade och halv-eller helförlamade som sitter fast i sina rullstolar (det är aldrig ett bra läge om man får något i lungorna), diabetespatienter, personer med dåligt immunförsvar i största allmänhet...

Vad är DIN förklaring till att det går så relativt bra för Sverige nu, då?
Citera
2021-12-07, 14:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du beskriver ungefär vad influensan jag hade för 5 år sedan innebar..

..och dagen man benämner corona som influensa blir det ett influensavirus, och i en handvändning kommer det bli helt acceptabelt med ett par hundra döda om året då det varit standard praxis tidigare. Vad gör att corona inte kan klassificeras som en influensa? Svininfluensan blev en influensa efter något år, du vet den alla skulle gå och ta sprutor för.
Ja jag vet att även influensa kan vara svår. Egen erfarenhet från 1993.

Nej det kommer aldrig bli ett influensavirus. Helt andra typer av virus.
Snarare att om SARS-CoV-2 blir mildare kommer hamna ihop med de andra coronavirus som ger förkylningar idag.

Det finns idag 7 kända coronavirus hos människor
SARS, MERS, SARS-CoV-2 samt 4 till som ger vad vi kallar förkylningar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
2021-12-07, 15:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
https://www.nrk.no/nyheter/fhi_-fare-for-at-pandemien-vil-oke-1.15761000

"FHI skriver videre at det er lite sannsynlig at omikronvarianten gir mer alvorlig sykdom, og at de regner med at vaksinasjon vil gi høy grad av beskyttelse mot alvorlig sykdom, uansett variant."
Överensstämmer med den preliminära informationen från jpost att sanolikheten för svår sjukdom var 2,4 ggr så stor bland ovaccinerade. Medan vaccinen fortsatt gav en bra men minskad effekt, 2 ggr större risk att bli svårt sjukt trots vaccinering (vet ej om dessa effekter var multiplikativa enligt den tidiga rapporten).

Överensstämmer inte med informationen från Sydafrika med fler att den verkar vara mer mild.

Sjukhusinläggningar i Gauteng uppdaterat med:
https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/
Förra veckan var det betydande uppdateringar fram till ~torsdag för föregående veckas sjukhusinläggningar. Så det kommer nog droppa in en hel del fler. Vill minnas att jag såg ca 600 tidigt förra veckan för vecka 47, så det ökade med 40% fram till nu. Det är en hel del efterrapportering.
Gauteng har en extremt ung befolkning t.o.m. för att vara Sydafrika och man räknar med att 80# sv befolkningen dessutom haft COVID19. I Norge vad jag förstår var de vaccinerade. Så jpost är nog helt rätt ute.

Edit:

Jag tror att vi får vänta till Omikron är mer prevalent innan vi kan se hur skadlig den är. Och här är tidsschemat:

Irene Tosetti
@itosettiMD_MBA
3.6% of the cases in Switzerland are Omikron cases.

(Data: @BAG_OFSP_UFSP)

This means it can be the prevalent variant by mid January
https://twitter.com/itosettiMD_MBA/status/1468218242950959106?s=20
Senast redigerad av arbetet 2021-12-07 kl. 15:10.
Citera
2021-12-07, 15:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sverige har vårdat 10 covidpatienter 90-99 år gamla på IVA, och 454 som varit 80-89.

I själva verket verkar det ha varit något fler eftersom 43% av 164 kvinnor och 44% av 382 män har överlevt av IVA-vårdade 80-plussare.

Med överlevt avses "andelen som har överlevt minst 30 dagar efter inskrivningsdatum på IVA oavsett om man var kvar på IVA eller hade hunnit skrivas ut".

Så nog är det en del äldre som vårdats på IVA för/med covid.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För att vi hade Tegnell och det hade inte dom.

Det är inte vaccin utan naturlig immunitet det hänger på. På den punkten gissar jag att vi är bättre. Ändå ska myndigheterna vaccinera skiten ur oss och göra oss till osjälvständiga nickedockor som fogligt lyder alla påbud utan att knorra.

Ja, jag är också inne på att det eventuellt kan vara förklaringen. Har för mig att jag nämnde det tidigt i tråden, att det kan vara så att vi skola alla denna väg vandra, eller liknande.

Nu är det kanske grannländernas tur?

Jag har ingen bestämd uppfattning, men det kan väl inte uteslutas att grannländerna nu åker bergochdalbana mellan kraftfulla åtgärder och ökad smittspridning?

Angående vaccin anser jag att man borde ha fokus på riskgrupper, lägg precis all energi på det och gör det bra istället för att omfatta hela befolkningen på ett halvdant sätt.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Pressträff idag kl 15:45
FHM och regeringen kallar till detta
Troligen nya restriktioner (eller återinförandet av gamla)

Troligen tuffare krav för ovaccinerade.
Citera
2021-12-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Pressträff idag kl 15:45
Troligen nya restriktioner (eller återinförandet av gamla)

Troligen tuffare krav för ovaccinerade.

What about dem vaccinerade då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in