2021-12-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Pressträff 15.50 om nya coronarestriktioner erfar Aftonbladet. Bland annat kommer finansminister Damberg delta (!). Vad tror ni detta kan röra sig om?
Kanske rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken och hemmajobb i den mån det går?
Eller utökning av covidpass till restaurang och gym?
Citera
2021-12-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tvångsvaccinering?

Svensk version av tvång med utfrysning ur samhället och grupptryck.
Enligt vår fina värdegrund.
Citera
2021-12-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
C-19 är ett genmanipulerat skitvirus som inte alls beter sig som andra. Vi vet ingenting om eventuella långtidseffekter av en infektion. Hur lång tid tar det innan cancer utvecklas? Hur lång tid tar det från HIV-infektion till AIDS-symtom om obehandlad? Vilka andra förkylningvirus drabbar överviktiga så mycket mer? Varför drabbas västvärden så mycket hårdare trots bättre sjukvård? Det finns 1000-tals avhandlingar om hur konstig det här viruset beter sig. Mycket tyder på att det inte har ett naturligt ursprung utan kommer från en labb.
Ledsen att göra dig besviken men detta virus beter sig som det gör på grund av folks tidigare hälsa på individuell nivå. Precis som de flesta andra virus sen spelar så klart restriktioner och lockdowns och dåliga munskydd en viss roll för hur folk har påverkats. Alla sjukdomar kan ge långtidseffekter.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Finansiering av åtgärder ska väl presenteras.
Kanske kommer det ej längre finnas 2 regelverk utan pass krävs överallt och staren finansierar kontrollerna?

Ja både statsministern och generaldirektören är ju nya på sina poster och behöver trovärdighet. Det skulle inte förvåna mig om de genomför den typen av restriktioner. De framstår som ganska kallsinniga båda två. Åtminstone Magdalena Andersson verkar tyvärr vara oförstående inför andras oro och rädsla, hon är väl gjord av ett hårdare karriärvirke. Kanske bäst att gå till ICA en sista gång.
Citera
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tvångsvaccinering?
Tvivlar på att det kommer i det här läget. Dock säger jag bara lycka till när det gäller att tvångsvaccinera mig. Kommer ta ut mitt sparkapital i kontanter om det krävs för att de inte ska ta mina pengar när jag vägrar.
Citera
2021-12-07, 14:37
Moderator
v50s avatar
Kl 15.50 blir det pressträff med Magdalena Andersson och representanter från Folkhälsomyndigheten där man lär presentera nya restriktioner.

Citat:
Statsminister Magdalena Andersson kommer i eftermiddag att hålla en pressträff tillsammans med flera ministrar och Folkhälsomyndigheten.
Enligt uppgifter till Aftonbladet väntas nya restriktioner presenteras.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3e554/statsministern-kallar-till-presstraff
Citera
2021-12-07, 14:37
Medlem
Intressant med presskonferensen om en timme... Tror de kommer utöka vaccinpass-kraven. Alla restauranger och gym. Tvångsvaccinering kommer aldrig ske. Inte än i alla fall...
Citera
2021-12-07, 14:38
Medlem
barkies avatar
Jag kan aldrig tro att Sverige hakar på tvångsvaccinering eller lockdown. De tyngsta Sverige kommer med är munskydd vissa tider i kollektivtrafiken, stanna hemma vid symptom/testa dig, jobba hemifrån i den mån det går osv.

Att Damberg medverkar kan nog isåfall vara att man inför betald karensdag igen. Ser ingen annan möjlighet.

Sluta oroa er. Kommer inte bli hårdare än de förra rekommendationerna!
Citera
2021-12-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ja både statsministern och generaldirektören är ju nya på sina poster och behöver trovärdighet. Det skulle inte förvåna mig om de genomför den typen av restriktioner. De framstår som ganska kallsinniga båda två. Åtminstone Magdalena Andersson verkar tyvärr vara oförstående inför andras oro och rädsla, hon är väl gjord av ett hårdare karriärvirke. Kanske bäst att gå till ICA en sista gång.

Ja, tror att Magdalena vill visa sig stark och handlingskraftig.
Förhindra mer kritik likt den tidigare nu när valet snart är här.
Vilka som drabbas eller om åtgärder är rimliga eller effektiva lär vara sekundärt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Finland, Danmark och Norge har fler fall under kategorin Serious Critical än vad Sverige har enligt worldometer idag.

Hur kan det komma sig, finns det proportionerligt fler ovaccinerade i våra grannländer?
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Var är dina bevis på att smittan drivs av ovaccinerade?

Var är dina bevis för att jag ska ha påstått något sådant? Det jag sagt är att den drivs i högre utsträckning av ovaccinerade. Och vaccineffektiviteten är ett direkt mått för detta. Det kan även finnas indirekta effekter.

Citat:

Återigen detta trötta argument; "det hade varit värre om inte...". Verkar vara ännu en klyscha ni kommer med för att försvara era vacciner med näbbar och klor då ni inte har några hållbara argument. Vi vet redan att länder efter vaccinen har högre smittspridning än vad de hade innan vaccinen var utrullade.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Undrar hur många såna här pressträffar med ökade restriktioner dom hinner med innan året är slut? Hur tror ni läget kommer vara i Sverige första januari 2022? (drygt två år efter denna trådstart)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in