2021-12-07, 11:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du menar det som det lägligt rapporteras att Omikron gör?

Det är inget vi vet med säkerhet än, bättre att avvakta än få panik.
Citera
2021-12-07, 12:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De har redan gått till överdrift.

Ser du inte hur irrationellt det är att utesluta baserat på vaccinstatus med ett rätt misslyckat vaccin istället för på smittstatus?

De flesta människor råkar ut för viruset en eller några få gånger, kanske utan att märka det, och smittar i några få dagar. Ändå förväntas vi gå runt nyvaccinerade år ut och år in, och uteslutas ur sammanhang normalt öppna för alla.

Det har redan gått till överdrift.
Artikel 27
1. Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.

Här har du en fantastisk möjlighet, delta i mRNA framgången och helt gratis för dig på dessutom!
Citera
2021-12-07, 12:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror man vore olämplig som förälder om man sa till sina barn att de kan dö. Man kan ta tillfället i akt att leka med sina barn, gå ut med dem och umgås med dem osv. Vaccinet är inte farligt, viruset däremot kan vara det.
På samma sätt kan man väl säga att vaccinet kan vara farligt. Och viruset är ofta inte är det. Biverkningsrapporterna fortsätter att strömma in, förmodar jag.
Citera
2021-12-07, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nu behöver dom snart inte ens ha någon sjukdom för att få regelbunden medicinering.

Jamen visst. Om vi ger femåringarna tre injektioner om året till dess att de är 18 år och myndiga så har vi lyckats med att ge dem 42 sprutor innan de har möjlighet att fatta egna beslut. Det blir väl bra? För en sjukdom där de nästan aldrig blir sjuka.

Däremot har vi lyckats med att gamla Agda på särskilda boende slipper dö i covid och istället dör i säsongsinfluensa eller vinterkräksjuka vid ungefär samma tidpunkt som hon annars hade riskerat att dö med covid.
Citera
2021-12-07, 12:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Här har du en fantastisk möjlighet, delta i mRNA framgången och helt gratis för dig på dessutom!
Ja det är ju en lite speciell ekonomisk styrning detta att vaccinet är gratis men antikroppstest får man betala för. Vad ska man säga? Man får vad man betalar för!
Citera
2021-12-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack.

FoHM har släppt 6 rapporter om Sekvensering i Sverige. Den senaste som släpptes i September handlar främst om sommarmånaderna och täcker veckorna 23 till 33, 2021. Alltså mellan 7 juni till 21 augusti.

Enligt Our World in Data som du länkade var Sverige uppe i 80% då. Låter ju helt fantastiskt.

Så här skriver FoHM i sin rapport täckande den tiden.
Ett
representativt urval av prov från både sjukhusvårdade covid-19-patienter (5
procent) och patienter från öppenvården/samhället (95 procent) vilket tillsammans
ska uppgå till minst 10 procent av bekräftade fall i landet skall
helgenomssekvenseras. Vid låg incidens ska alla eller minst 2000 prover per vecka
sekvenseras.
Vi sekvenserar alltså 10% eller minst alla/2000 prover under period då vi hittar bara ett fåtal posetiva.

Man kan ju titta på Island i Our World in Data, de har ju legat mycket bättre en oss hela tiden men stört dyker nu.

Som ett exempel om jag enbart testar en person som är positiv och sekvenserar det provsvaret. Då sekvenserar jag 100%. Är man ett föredöme då? För att kunna säga att man är jätte duktig i detta behöver man alltså inte enbart ha en hög % under lågsäsong utan även testa mycket och ha en hög % när man hittar många positiva.

De här 10% som är Sveriges mål (men inte i lågsäsong då är ju minst 2000 prover som gäller) är ju den nivån som ecdc satt. Den ska man ju följa som minst i alla fall om man är ett relativt rikt land. Sedan tycker jag att ecdc skulle satt ett högre mål.

Man kan ju ha olika åsikter om detta. Jag vet att många tyckte att det var bra att vi testade mindre och lite jämförelsevis med andra länder men jag är inte i den uppfattningen.

Jag tror på ett massivt testande och jag tror att ett sådant testande kan reducera smittan. För mig skulle det vara rätt väg att gå. Testande, smittspårande och hårda krav på karantän om man är smittad tror jag är en betydligt bättre väg en vaccinations intyg och restriktioner.

Men om man testar så då faller sekvenserings %-en som en sten om man inte skalar upp även den.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c267aa481e144e07afe08de7c817b76f/helgenomsekvensering-svenska-sars-cov-2-rapport-6.pdf

Österrike har testat 10x mer än oss, men inte har de 10x lägre döda för det. Masstestning av milt sjuka och i övrigt friska ger inget. Testa mer runt de sköra personerna istället.
Citera
2021-12-07, 12:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
På samma sätt kan man väl säga att vaccinet kan vara farligt. Och viruset är ofta inte är det. Biverkningsrapporterna fortsätter att strömma in, förmodar jag.

Jag skulle vilja säga att vaccinet kan vara farligt vid handhavandefel. Att säga att viruset ofta inte är det är direkt fel då vi haft en jäkla massa restriktioner och rekommendationer och folk har gömt sig.
Citera
2021-12-07, 12:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja det är ju en lite speciell ekonomisk styrning detta att vaccinet är gratis men antikroppstest får man betala för. Vad ska man säga? Man får vad man betalar för!

Antikroppstest var gratis under en tid förra året.
Citera
2021-12-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jamen visst. Om vi ger femåringarna tre injektioner om året till dess att de är 18 år och myndiga så har vi lyckats med att ge dem 42 sprutor innan de har möjlighet att fatta egna beslut. Det blir väl bra? För en sjukdom där de nästan aldrig blir sjuka.

Däremot har vi lyckats med att gamla Agda på särskilda boende slipper dö i covid och istället dör i säsongsinfluensa eller vinterkräksjuka vid ungefär samma tidpunkt som hon annars hade riskerat att dö med covid.

Omicron betyder 15.
Kanske är så många injektioner som behövs för att bli immun?
Så om vi börjar när dom är 5 med 3 om året så är dom immuna när dom är 10.
I 3 månader iaf, sen har effekten försvunnit.
Citera
2021-12-07, 12:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Antikroppstest var gratis under en tid förra året.
Synd att de tog bort det. Tänk om det var lika enkelt som att vaccinera sig? Dropinställen dit man fick gå och ta ett snabbt blodprov och sen fick resultatet hemskickat. Men naturlig immunitet står inte högt i kurs just nu. Trots att det kanske är räddningen.
Citera
2021-12-07, 12:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Synd att de tog bort det. Tänk om det var lika enkelt som att vaccinera sig? Dropinställen dit man fick gå och ta ett snabbt blodprov och sen fick resultatet hemskickat. Men naturlig immunitet står inte högt i kurs just nu. Trots att det kanske är räddningen.

Det hade funkat för mig. Men är du dessutom dubbelvaccinerad så har du ett ännu bättre skydd.
Citera
2021-12-07, 12:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Österrike har testat 10x mer än oss, men inte har de 10x lägre döda för det. Masstestning av milt sjuka och i övrigt friska ger inget. Testa mer runt de sköra personerna istället.
Om man kombinerade testerna med ett antikroppstest vore det kanske en poäng, men myndigheterna vill inte veta av naturlig immunitet. Det är ute, trots att det är vägen ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in