Tack.
FoHM har släppt 6 rapporter om Sekvensering i Sverige. Den senaste som släpptes i September handlar främst om sommarmånaderna och täcker veckorna 23 till 33, 2021. Alltså mellan 7 juni till 21 augusti.
Enligt Our World in Data som du länkade var Sverige uppe i 80% då. Låter ju helt fantastiskt.
Så här skriver FoHM i sin rapport täckande den tiden.
Ett
representativt urval av prov från både sjukhusvårdade covid-19-patienter (5
procent) och patienter från öppenvården/samhället (95 procent) vilket tillsammans
ska uppgå till minst 10 procent av bekräftade fall i landet skall
helgenomssekvenseras. Vid låg incidens ska alla eller minst 2000 prover per vecka
sekvenseras.
Vi sekvenserar alltså 10% eller minst alla/2000 prover under period då vi hittar bara ett fåtal posetiva.
Man kan ju titta på Island i Our World in Data, de har ju legat mycket bättre en oss hela tiden men stört dyker nu.
Som ett exempel om jag enbart testar en person som är positiv och sekvenserar det provsvaret. Då sekvenserar jag 100%. Är man ett föredöme då? För att kunna säga att man är jätte duktig i detta behöver man alltså inte enbart ha en hög % under lågsäsong utan även testa mycket och ha en hög % när man hittar många positiva.
De här 10% som är Sveriges mål (men inte i lågsäsong då är ju minst 2000 prover som gäller) är ju den nivån som ecdc satt. Den ska man ju följa som minst i alla fall om man är ett relativt rikt land. Sedan tycker jag att ecdc skulle satt ett högre mål.
Man kan ju ha olika åsikter om detta. Jag vet att många tyckte att det var bra att vi testade mindre och lite jämförelsevis med andra länder men jag är inte i den uppfattningen.
Jag tror på ett massivt testande och jag tror att ett sådant testande kan reducera smittan. För mig skulle det vara rätt väg att gå. Testande, smittspårande och hårda krav på karantän om man är smittad tror jag är en betydligt bättre väg en vaccinations intyg och restriktioner.
Men om man testar så då faller sekvenserings %-en som en sten om man inte skalar upp även den.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c267aa481e144e07afe08de7c817b76f/helgenomsekvensering-svenska-sars-cov-2-rapport-6.pdf