2021-12-07, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, vi har en hög och framförallt jämn vaccintäckning.

Vad vi också har antagligen är många med tidigare COVID19 som lytt råden och gått i väg och vaccinerat sig ändå. Man kan anta att dessa har ett väldigt bra skydd även mot sjukdom och inte bara allvarliga symptom = ingen smittspridning.

Men du är ju dum i huvudet.

Vi har lika illa siffror som Norge och Danmark, värre än dei vissa fall, men enbart 1/3 rapporterade smittade som de.

Ni tror inte att Sverige mörkar lite?
Citera
2021-12-07, 09:45
Medlem
Citat:
Hö, hö det vet du efter att ha tittat på Bitchute.

The Lancet, är en auktoriserad kanal där man släpper peer-reviewed studier och inte någon random webbsida.

Jag tror inte på något som står skrivet utan att först sätta mig in i detalj först. Jämföra etc. Logiska mönster. Jag är ingen antivaxx. Har tagit alla vaccin utom corona ”vaccinet” .

The Lancet Ok! Va står de där om Sveriges situation just nu!? Varför har vi så få på sjukhus med covid?
Citera
2021-12-07, 09:47
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är, extremt, vältestade för en tidsperiod av ett år. Att du, på fullt allvar, tror att det hela skall sluta med en global "zombi-katastrof", är ditt lilla problem!

Det här är varför det är helt meningslöst att debattera med er fanatiska provaxxers. Så fort ni blir trängda i ett hörn, så får man bara ett förolämpande tramssvar.

Astra Zeneca erkänner alltså i en erkänd nyhetskälla att biverkningarna kan märkas först efter flera år.

Tiden man har vaccinerat är ö h t så kort, att inga långtidsstudier alls har hunnit bli klara över vilka sjukdomar som ökat onormalt bland vaccinerade. Vi har däremot en del indikationer, några isolerade rapporter, som inte verkar bra. Skottland är tidigt ute, och har både rapporterat 25% ökning av allvarliga hjärtproblem, och fördubblad spädbarnsdöd. De har inte kallat det vaccinskador, men ändringen sammanfaller med vaccininsatsen.

En annan intressant övning i statistik, som jag vill se bättre undersökt, är den som säger att yngre vaccinerade dör i dubbelt så hög utsträckning som ovaccinerade yngre. Det är med sådana kontroller som man hittar biverkningar, som ingen kunde förutse.
Citera
2021-12-07, 09:48
Bannlyst
Citat:
Nej, Sverige har inga feodala tankar, (till skillnad emot de socialfeoda länderna Ryssland och Kina). Ni överdriver hiskerligt. Vaccinpass handlar om större evenemang som, vuxna, kan hindras och gå på, om de är ovaccinerade. Inte barnens fotbollsträning eller ridträning. Folkhälsomyndigheten tar alltid hänsyn till den övergripande folkhälsan. Däremot är drakoniska nedstängningar ett tecken på ren och skär dumhet och klåfingerhet hos politiker, utomlands.

Till viss del stämmer det du skriver, men ett oanat antal privata idrottsföreningar och fritidsföreningar har tolkat den här rekommendationen hårdare och stänger ute föräldrar från uppvisningar och liknande trots att det inte är aktiviteter där det förväntas komma 100 personer. Rädslan i samhället styr. Jag har inga problem med Folkhälsomyndigheten, det har jag också skrivit om tidigare. De sköter sitt jobb, där deras arbetsgivare är regeringen som verkar vara ganska pådrivande.

Regeringen har väl också lyckats klämma ur sig vid några tillfällen att privata arrangörer får sätta stramare regler om de vill, vilket har fått en del att göra precis det, särskilt om de vill vara extra duktiga och få socialt kapital genom att agera rätt och rådigt. De får antagligen många klappar på axeln av andra rädda medmänniskor.
Citera
2021-12-07, 09:50
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

The Lancet, är en auktoriserad kanal där man släpper peer-reviewed studier och inte någon random webbsida.

Jag fick svaret att The Lancet var en oseriös blajtidning, när jag delade denna artikel:

Citat:
High COVID-19 vaccination rates were expected to reduce transmission of SARS-CoV-2 in populations by reducing the number of possible sources for transmission and thereby to reduce the burden of COVID-19 disease. Recent data, however, indicate that the epidemiological relevance of COVID-19 vaccinated individuals is increasing. In the UK it was described that secondary attack rates among household contacts exposed to fully vaccinated index cases was similar to household contacts exposed to unvaccinated index cases (25% for vaccinated vs 23% for unvaccinated). 12 of 31 infections in fully vaccinated household contacts (39%) arose from fully vaccinated epidemiologically linked index cases. Peak viral load did not differ by vaccination status or variant type [[1]
]. In Germany, the rate of symptomatic COVID-19 cases among the fully vaccinated (“breakthrough infections”) is reported weekly since 21. July 2021 and was 16.9% at that time among patients of 60 years and older [[2]
]. This proportion is increasing week by week and was 58.9% on 27. October 2021 (Figure 1) providing clear evidence of the increasing relevance of the fully vaccinated as a possible source of transmission. A similar situation was described for the UK. Between week 39 and 42, a total of 100.160 COVID-19 cases were reported among citizens of 60 years or older. 89.821 occurred among the fully vaccinated (89.7%), 3.395 among the unvaccinated (3.4%) [[3]
]. One week before, the COVID-19 case rate per 100.000 was higher among the subgroup of the vaccinated compared to the subgroup of the unvaccinated in all age groups of 30 years or more. In Israel a nosocomial outbreak was reported involving 16 healthcare workers, 23 exposed patients and two family members. The source was a fully vaccinated COVID-19 patient. The vaccination rate was 96.2% among all exposed individuals (151 healthcare workers and 97 patients). Fourteen fully vaccinated patients became severely ill or died, the two unvaccinated patients developed mild disease [[4]
]. The US Centres for Disease Control and Prevention (CDC) identifies four of the top five counties with the highest percentage of fully vaccinated population (99.9–84.3%) as “high” transmission counties [[5]
]. Many decisionmakers assume that the vaccinated can be excluded as a source of transmission. It appears to be grossly negligent to ignore the vaccinated population as a possible and relevant source of transmission when deciding about public health control measures.

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00258-1/fulltext?s=08#%20
Citera
2021-12-07, 09:51
Medlem
Citat:

Du är antagligen en sån människa som saknar eget tänkande. Du litar på att andra människor tänker åt dig. Och att dom framförallt ger dig sanningen. Men världen ser inte ut så. Vi lever i en sjuk värld där pengar och korruption styr. Där pengar rankas högre än liv. Du kan inte lita på något eller någon.
Citera
2021-12-07, 09:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Jag tror inte på något som står skrivet utan att först sätta mig in i detalj först. Jämföra etc. Logiska mönster. Jag är ingen antivaxx. Har tagit alla vaccin utom corona ”vaccinet” .

The Lancet Ok! Va står de där om Sveriges situation just nu!? Varför har vi så få på sjukhus med covid?
Du kan ju hänga med i pågående diskussion i tråden just nu.
Citera
2021-12-07, 09:52
Medlem
Citat:
Jo, jag var var mobbad i början av 70-talet, det var t.o.m en lärarinna som var behjälplig med det, tills morsan röt till om att farsan satt i skolstyrelsen, (vilket inte morsan berättade för mig förrän långt senare, förmodligen för att jag inte skulle bli bortkelad).

Men grejen är att jag hela livet varit inriktad på personlig utveckling. Utan att gå in på detaljer så har jag utvecklats av en massa andra saker också. Inte för att jag varit skyddad ifrån allt skit, utan för att jag processat allt skit som kommit in och omvandlat det till "guld" istället.

Tänk om du och andra vaccinmotståndare skulle kunna passa på att lära er något av vaccinpassen, istället för att bara skrika högt? Personlig utveckling är något man tjänar på i längden!

Är man vaccin motståndare generellt om man inte vill ta detta vaccin?
Som är mera som en kortverkande medicinering.
Är man vaccinmotståndare generellt om man inte vill ta något man ej har behov av för att man inte är i riskgrupp eller för att man redan har haft covid.
Och jag tror många har lärt sig mycket om vilka metoder dom styrande kan tänkas ta till av vaccinpassen.
Citera
2021-12-07, 09:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
” livsmönster” ? Ja vi i Sverige lever ju TOTALT annorlunda än våra nordiska grannländer? Sämsta förklaringen någonsin . Finns bara en förklaring och den är där mitt framför ögonen. Endast infektion ger skydd! Inget annat! Tyvärr!

Men varför har då länder som haft mycket mer omfattande smittspridning än Sverige som Belgien och Nederländerna ytterligare nu en mycket svår våg av coronasmitta? Borde det inte vara tvärtom?
Citera
2021-12-07, 09:57
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag syftar självklart på den famösa julbordsfesten, där alla var fullvaccinerade och dessutom testade negativt. Senaste uppgiften jag såg, så är de uppe i att 100 av de 120 som var involverade i kvällen blev smittade.
Just det tillfället handlar om omikron-varianten. Och det är nog svårt att uttala sig om festen mer än att den sannolikt inte är speciellt representativ för hur människor "brukar" smittas av viruset.

Jämför med körsång där risken för transmission är kraftigt förhöjd.

Vi får se hur vaccinen biter på omikron.
Citera
2021-12-07, 09:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag fick svaret att The Lancet var en oseriös blajtidning, när jag delade denna artikel:

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00258-1/fulltext?s=08#%20
Av vem?

Det de beskriver är något vi ser börjar hända. Vilket inte var helt oväntat utan något man pratat om hela tiden. Åtminstone bland forskare. Att vaccinet inte ger lika bra skydd mot nyare varianter och avtar med tiden. Det är därför viktigt att man går iväg och tar en tredje dos särskilt om du är äldre eller i riskgrupp. Vilka andra slutsatser drar du?

Om du går tillbaka i mina inlägg så kan du nog se att jag var skeptisk till att man skulle få så bra effektivitet som man faktiskt fick.
Citera
2021-12-07, 09:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du är antagligen en sån människa som saknar eget tänkande. Du litar på att andra människor tänker åt dig. Och att dom framförallt ger dig sanningen. Men världen ser inte ut så. Vi lever i en sjuk värld där pengar och korruption styr. Där pengar rankas högre än liv. Du kan inte lita på något eller någon.
Du låter påverkas och serveras tankar från folk som inte tänker utan har foliehatten nerdragen över öronen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in