2021-12-04, 16:57
Medlem
Adelaides avatar
60-talet utmärktes med att musiken skulle vara bluesig och LSD-inspirerad, men också rebellisk.

70-talet utmärktes med att man antingen ville spela tungt eller progressivt, eller en kombination av båda.

80-talet utmärktes med att allt skulle vara cheesy och radiovänligt.

90-talet utmärktes med att annorlunda musik började spelas på radio.

Så vilket decennium känns sämst? Jag tror svaret är givet.
Citera
2021-12-05, 07:55
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag lyssnar inte på metal (utom kanske 60/70-tals proto metal) så för mig spelar det där ingen roll. Även metallen var cheesy och fjollig på 80-talet, kolla bara band som Manowar, Thor, Wasp t.ex? Please...

Sedan är jag ganska less på alla metalband som tror de är så coola bara för att de sjunger om satan. 80-talet comes to mind.

Citat:
60-talet utmärktes med att musiken skulle vara bluesig och LSD-inspirerad, men också rebellisk.

70-talet utmärktes med att man antingen ville spela tungt eller progressivt, eller en kombination av båda.

80-talet utmärktes med att allt skulle vara cheesy och radiovänligt.

90-talet utmärktes med att annorlunda musik började spelas på radio.

Så vilket decennium känns sämst? Jag tror svaret är givet.

Det hela är ju så klart en smaksak. Jag gillar de gamla banden från 80-talet som Hellhammer , Venom och liknande band.
Gillar även de ner typiska 80-tals banden som Mötley Crüe och Guns n Roses.
Tycker att 90-talet var dåligt och det blev bara sämre med åren.

Men jag gillar även musiken som kom på 60 och 70-talet. Finns mycket fint där.
Citera
2021-12-05, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Tycker att 90-talet var dåligt och det blev bara sämre med åren.
Jag minns inte om jag skrivit det i tråden här tidigare, men jag tycker att tidernas bästa musik kom ca. 91-94. Det bör vara 7/10-kontroversiellt att tycka det?! Det var mycket som hände däromkring: muren föll, krig i Irak, krig i Jugoslavien, upplopp i LA, DDR-Sverige rasade, Carl Bildt som stadsminister 🥶 osv.

Jag räknar med att det kommer bli något liknande nu dom kommande åren under, och efter, den här COVID-19-dystopin. Det bör ge många inspiration till att göra bra musik åtminstone. Fast det är möjligt att inspirationen tryter för en del ...narcissister... då diverse livespelningar uteblir, eller får ha väldigt lite publik.
Citera
2021-12-05, 13:26
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag spelade tidigare i ett Black Sabbath-influerat band, och fick då och då kritik för att mina riff var "för simpla".
När Sabbath-fans klagar på att riff är enkla, så är det fruktansvärt komiskt. För det som gör Tony Iommi till en fantastisk riffmakare är just att de är slagkraftiga i sin simpelhet. Det är LÅNGT ifrån avancerade grejer han skriver.
Citera
2021-12-05, 13:47
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jag spelade tidigare i ett Black Sabbath-influerat band, och fick då och då kritik för att mina riff var "för simpla".
När Sabbath-fans klagar på att riff är enkla, så är det fruktansvärt komiskt. För det som gör Tony Iommi till en fantastisk riffmakare är just att de är slagkraftiga i sin simpelhet. Det är LÅNGT ifrån avancerade grejer han skriver.

Okej. Och den kontroversiella musikåsikten är...?
Citera
2021-12-05, 14:11
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Okej. Och den kontroversiella musikåsikten är...?
Provocerad?

Det är kontroversiellt då Sabbath-fans ofta ser Iommis riff som guds heliga gåva till jorden. Som om precis ingen förutom Iommi hade kunnat skriva riff av den sorten. Det är simpla (och makalösa) riff som lyfts fram som det mest extraordinära som givits musikvärlden.
Komiskt är bara förnamnet.
Citera
2021-12-05, 14:36
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Provocerad?

Det är kontroversiellt då Sabbath-fans ofta ser Iommis riff som guds heliga gåva till jorden. Som om precis ingen förutom Iommi hade kunnat skriva riff av den sorten. Det är simpla (och makalösa) riff som lyfts fram som det mest extraordinära som givits musikvärlden.
Komiskt är bara förnamnet.

Inte alls provocerad, men den kopplingen var nog den mest långsökta jag hört.
Bara för att Sabbath fans älskar Iommis riff så är det kontroversiellt att tycka att riffen är simpla?
Citera
2021-12-05, 15:15
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Inte alls provocerad, men den kopplingen var nog den mest långsökta jag hört.
Bara för att Sabbath fans älskar Iommis riff så är det kontroversiellt att tycka att riffen är simpla?
Om det fanns ett VM i att missa poänger så hade du nog tagit guldet.
Den allmänna uppfattningen, i synnerhet bland fans, är att Iommi är en riffmästare och därför lyfter fansen fram hans riffmakande som om det vore en religion. Att höra samma fans klaga på att riff är enkla är därför skrattretande, eftersom Iommis riff i regel är väldigt simpla.
Att finna detta skrattretande är kontroversiellt då det strider mot fansens allmänna uppfattning om Iommis riff.

Och jo, du blir provocerad. Denna reaktion hade du knappast fått fram om något annat band stod i fokus.
Citera
2021-12-05, 21:05
Bannlyst
Det här är mycket mer True Rockenroll än t.ex. The Stooges någonsin varit:
Oasis - Supersonic (Live MTV 1994)
https://www.youtube.com/watch?v=pbIRQR6FkhU
Två riktigt härliga sk. "arroganta skitstövlar" från Manchester där.

EDIT: vart i helvete har dom skaffat sina för stora, rätt fula, skjortor egentligen? Har vi någon skjortexpert i tråden?
Senast redigerad av realFEZ 2021-12-05 kl. 21:09.
Citera
2021-12-06, 23:08
Medlem
Adelaides avatar
Hela 80-talet sög kuk. Ser absolut ingen anledning att äga en skiva som är släppt efter 1978.
Citera
2021-12-07, 05:43
Avslutad
Plura kan inte sjunga!
Citera
2021-12-07, 09:35
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Plura kan inte sjunga!

Det var faktiskt ett proverande uttalande för karln kan faktiskt sjunga.

Det är ungefär lika provocerande som att påstå att Håkan Hellström kan sjunga.
Så nu säger jag det:
Håkan Hellström kan sjunga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in