2021-12-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Teknologin är Blockkedjan
Bitcoin är en crypto coin på en Blockkedja
Alltså andra coins som använder samma teknologi kan döda bitcoin
Sluta med ditt Internet jämförelse trams
Bitcoin är webbläsaren, inte själva Internet. Håller helt med. Tror ändå att Bitcoin kommer klara sig bättre än Netscape rent värdemässigt.
Citera
2021-12-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Med tanke på att marketcapen ändå är 9 biljoner, funderar du då om det ändå inte kan vara så att Bitcoin har en praktisk användning, bara det att DU inte förstår den?

Eller menar du på allvar att DU vet något som alla bakom dessa 9 biljoner i investeringar inte vet?

Ta dig gärna en funderare innan du svarar för fort...

Som att fråga: "Vad tror du alla internet investeringar blir värda om det dyker upp en ny uber-internet som backas...bla bla bla"

Den dagen det händer så kanske Bitcoin eller internet blir värd 0. Det intressanta är väl snarare att diskutera om det är rimligt att en Bitcoin eller Internet dödare dyker upp och hur det isf skulle kunna se ut. Tills dess är det en helt poänglös invändning.
Fel jämförelse. Blockkedjan funkar utan Bitcoin. Allt vi gör på Internet funkar inte utan Internet. Tar du bort Bitcoin finns fortfarande Internet och alla andra kryptovalutor, men tar du bort Internet finns det ingenting. Allt ligger på Internet. Allt ligger inte på Bitcoins nätverk.
Citera
2021-12-07, 09:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Alltså andra coins som använder samma teknologi kan döda bitcoin
Det finns 10 000 andra coins, varför har ingen av dessa dödat Bitcoin?

Svaret på frågan ligger i min internet jämförelse som du viftade bort...
Citera
2021-12-07, 09:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Fel jämförelse. Blockkedjan funkar utan Bitcoin. Allt vi gör på Internet funkar inte utan Internet. Tar du bort Bitcoin finns fortfarande Internet och alla andra kryptovalutor, men tar du bort Internet finns det ingenting. Allt ligger på Internet. Allt ligger inte på Bitcoins nätverk.
Alla jämförelser haltar om man bryter ner dom och fokuserar på annat än vad som förmedlades.
Min jämförelse handlade om att tydliggöra "nätverks effekten" som Bitcoin sedan länge vunnit.

Förstår man inte vad nätverks effekt är, ja då kan jag förstå att man tror att det bara är att uppfinna en till Bitcoin så har Bitcoin plötslig konkurrens.
Men så är det ju förstås inte i verkligheten, för det är bara titta på hur det gått med alla värdelösa försök att konkurrera med Bitcoin.
Citera
2021-12-07, 09:16
Medlem
Citat:
Alla jämförelser haltar om man bryter ner dom och fokuserar på annat än vad som förmedlades.
Min jämförelse handlade om att tydliggöra "nätverks effekten" som Bitcoin sedan länge vunnit.

Förstår man inte vad nätverks effekt är, ja då kan jag förstå att man tror att det bara är att uppfinna en till Bitcoin så har Bitcoin plötslig konkurrens.
Men så är det ju förstås inte i verkligheten, för det är bara titta på hur det gått med alla värdelösa försök att konkurrera med Bitcoin.
Poängen är inte att försöka påstå att något kommer vinna mot Bitcoin. Men rent teoretiskt är det möjligt att något ersätter Bitcoin. Så att säga att det är helt omöjligt är bara felaktigt. När du säger att Bitcoin är som Internet så säger du i princip att om man slutar använda Bitcoin så slutar man per automatik använda allt annat.

Missförstå mig inte. Jag tror inget kommer ersätta Bitcoin så länge vi lever.
Citera
2021-12-07, 09:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Poängen är inte att försöka påstå att något kan vinna mot Bitcoin. Men rent teoretiskt är det möjligt att något ersätter Bitcoin. Så att säga att det är helt omöjligt är bara felaktigt. När du säger att Bitcoin är som Internet så säger du i princip att om man slutar använda Bitcoin så slutar man per automatik använda allt annat.

Missförstå mig inte. Jag tror inget kommer ersätta Bitcoin så länge vi lever.

Vi är totalt eniga, ändå kommer du med invändningar...

Nej, jag har inte sagt att det är "helt omöjligt" att ersätta Bitcoin (eller Internet för den delen).
Ingen har kommit med ett rimligt scenario HUR Bitcoin skulle ersättas av något bättre. Tills detta scenario presenterats så är det ointressant att säga vad som händer med Bitcoin om den ersätts av något annat.
Citera
2021-12-07, 09:24
Medlem
Citat:
Vi är totalt eniga, ändå kommer du med invändningar...

Nej, jag har inte sagt att det är "helt omöjligt" att ersätta Bitcoin (eller Internet för den delen).
Ingen har kommit med ett rimligt scenario HUR Bitcoin skulle ersättas av något bättre. Tills detta scenario presenterats så är det ointressant att säga vad som händer med Bitcoin om den ersätts av något annat.
Om du hade skickat PM hade jag inte sagt emot det du sa, men eftersom det är andra som läser så ville jag bara vara extra tydlig, sorry lol

Men absolut, absurt att spekulera i sånt. Samtidigt så förstår jag att folk som inte är lika insatta kanske inte riktigt kan förstå den biten.
Citera
2021-12-07, 09:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Samtidigt så förstår jag att folk som inte är lika insatta kanske inte riktigt kan förstå den biten.

Precis, det är här skon klämmer.
Dom flesta som är kritiska är kritiska för att dom inte är insatta. Det är för mig helt obegripligt hur man kan kritisera något man inte förstår, men jag antar att det ligger i tiden med antivaxare, konspirationsteorier och vidskepligheter.

Personligen sätter jag mig in i saker jag tycker är konstigt, innan jag väljer att kritisera det. Oftast finns det naturliga förklaringar man hittar när man dyker djupare i ämnet. Det sista jag gör att kritisera uppenbart bättre vetande personer.
Att påstå att Bitcoin är byggt på luft och kommer gå mot 0, är att kritisera alla de som investerat 9 biljoner i Bitcoin, då gäller det att man är insatt nog för motivera kritiken.
Citera
2021-12-07, 09:39
Medlem
Citat:
Precis, det är här skon klämmer.
Dom flesta som är kritiska är kritiska för att dom inte är insatta. Det är för mig helt obegripligt hur man kan kritisera något man inte förstår, men jag antar att det ligger i tiden med antivaxare, konspirationsteorier och vidskepligheter.

Personligen sätter jag mig in i saker jag tycker är konstigt, innan jag väljer att kritisera det. Oftast finns det naturliga förklaringar man hittar när man dyker djupare i ämnet. Det sista jag gör att kritisera uppenbart bättre vetande personer.
Att påstå att Bitcoin är byggt på luft och kommer gå mot 0, är att kritisera alla de som investerat 9 biljoner i Bitcoin, då gäller det att man är insatt nog för motivera kritiken.
True story. Krypto är ett väldigt kontroversiellt ämne minst sagt.

Skönt att se BTC över 51k igen, även om vi fortfarande har helt olika åsikter om vad vi tror som kommer hända.
Citera
2021-12-07, 10:28
Medlem
nitinitis avatar
Återhämtar sig fint, men tror ändå vi kommer åka ner en gång till och nudda 42k.
Citera
2021-12-07, 10:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Återhämtar sig fint, men tror ändå vi kommer åka ner en gång till och nudda 42k.
Vi verkar vara många som lutar åt det. Frågan är om vi är FÖR många för att det också skall ske...
Citera
2021-12-07, 11:01
Avslutad
Citat:
Vi verkar vara många som lutar åt det. Frågan är om vi är FÖR många för att det också skall ske...

Då får jag anmäla en avvikande åsikt, jag tror vi ska upp till nya ATH.

#Bullish
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in