2021-12-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kossa1000
Nyfiken på medicinen Tergetol (antiepileptikum), och undrar ifall den skrivs ut i Sverige för tex ångest, adhd? Någon som vet?
Tegretol kan skrivas ut som stämningstabiliserande till bipolära personer.
Citera
2021-12-05, 00:06
Medlem
Citat:
Nyfiken på medicinen Tergetol (antiepileptikum), och undrar ifall den skrivs ut i Sverige för tex ångest, adhd? Någon som vet?

Har stött på ordination av karbamazepin till en manisk person och till en person men Borderline. Dock ca 20 år sedan. Ingen av dem verkade svara på behandlingen. Personen med Borderline suiciderade tyvärr efter en kort tid 😕 Karbamazepinet lär knappast vara orsaken till tragedin. Läkemedelslistan var grotesk! Närmare 20 olika psykofarmaka samtidigt 😩 Kändes inte helt bra att dela upp den dosetten men läkaren var övertygad om att det skulle lösa alla problem! Den läkarlegitimationen borde ha blivit återkallad redan då men hen är fortfarande verksam 😱
Citera
2021-12-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Inlägget ligger i forumdelen psykiatri och psykofarmaka. Psykofarmaka = partydroger.

Tack, är helt införstådd gällande aktuell forumdel!

Försöker du verkligen göra gällande att psykofarmaka är någon typ av partydroger 🤔
Citera
2021-12-05, 00:23
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Psykofarmaka är ett begrepp där alla former av medicin mot psykisk ohälsa ingår.

Det är lite offtopic så jag tar bara upp den enda gruppen av läkemedel i denna kategori som går att missbruka och det är Bensodiazepiner.
Kan informera dig om att det finns fler. Benzodiablabla, råppar, flunisar, opiater, prozac, losec etc. Tar aldrig något själv så är tyvärr inte så insatt. Andra kan säkert bidra med fler. Men fråga gärna om du undrar över något så skall jag svara så gott jag kan.

Gemensamt för samtliga är att de används som partydroger.
Senast redigerad av ViaGetty 2021-12-05 kl. 00:25.
Citera
2021-12-05, 00:48
Medlem
Citat:
Kan informera dig om att det finns fler. Benzodiablabla, råppar, flunisar, opiater, prozac, losec etc. Tar aldrig något själv så är tyvärr inte så insatt. Andra kan säkert bidra med fler. Men fråga gärna om du undrar över något så skall jag svara så gott jag kan.

Jag känner inte att jag har behov att fråga om något då jag är utbildad Undersköterska inom psykiatri, numera förtidspensionär dock.

Lider tyvärr dessutom av psykisk ohälsa själv och har 20+ personlig erfarenhet av psykofarmaka ur alla medicingrupperna dvs Antidepressiva, Neuroleptika, Stämningstabiliserande, Bensodiazepiner, Z analoger, Fentiasinderivat mm.

Jag skrev lite fel ovan. Om man bortser ifrån Bensodiazepiner såsom Sobril, Stesolid, Iktorivil, Xanor, Flunitrazepam mfl så går det alldeles utmärkt att missbruka Lyrica, Z analoger och Heminevrin också.

Opiater är förövrigt Smärtstillande och ingår inte i medicingruppen Psykofarmaka och Losec är en magmedicin.

Tegretol som tråden handlar om är inte ens psykofarmaka utan ett antiepileptikum som används inom psykiatrin men det går absolut inte att berusa sig på och är inte narkotikaklassat.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-12-05 kl. 01:09.
Citera
2021-12-06, 08:33
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:

Om du använder Prozac (Fontex i Sverige) och Losec som partydroger undrar jag hur dina fester ser ut.

Tegretol användes/används framför allt som krampförebyggande i avgiftning av alkoholister. Ett rävgift.

Edit. Ser att jag är två på bollen. (Historien om mitt liv.)
Senast redigerad av LookingBackInAnger 2021-12-06 kl. 08:36. Anledning: tillägg
Citera
2021-12-06, 22:08
Avslutad
Skulle den fungera som substitut för benzo/lyrica eller artarax fast varken beroendeframkallande eller hemska biverkningar?
Citera
2021-12-07, 02:06
Medlem
Citat:
Skulle den fungera som substitut för benzo/lyrica eller artarax fast varken beroendeframkallande eller hemska biverkningar?

Nej. Inte en chans. Ger ingen som helst lugnande effekt. Har dessutom hört att den kan ge irreversibla skador om man står på den under en längre tid.
Citera
2021-12-07, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag har ingen aning. Vet bara att det kan ta emot att dricka alkohol med den medicinen, att det smakar illa och att man kan må illa. Vet inte ens om det är så generellt eller om det är individuellt.

Tror du förväxlar Tegretol med Antabus.
Citera
2021-12-07, 12:30
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Tror du förväxlar Tegretol med Antabus.

Nej det gör jag inte. Om du gör en extremt enkel googling kommer du upptäcka att tegretol ofta ges till alkoholister.
Citera
2021-12-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Nej det gör jag inte. Om du gör en extremt enkel googling kommer du upptäcka att tegretol ofta ges till alkoholister.

Tegretol ges ofta till alkoholister, helt korrekt. Man ger Tegretol för att förhindra krampanfall, EP, under abstinensfasen (under avgiftningen) i cirka en veckas tid.

Från Fass:

“Tegretol/Tegretol Retard tillhör en grupp av läkemedel som kallas antiepileptika. Det verkar genom att hindra spridningen av de signaler i hjärnan som utlöser ett epileptiskt anfall. Vid epilepsi och alkoholabstinens minskas risken för kramper och abstinenssymtomen lindras.”

När det gäller Antabus, från Fass:

“Antabus är ett avvänjningsmedel vid alkoholberoende.
Om du dricker alkohol när du tagit Antabus uppstår en rad mycket obehagliga symtom som kraftig rodnad i ansiktet, dunkande huvudvärk, hjärtklappning, illamående, kräkningar och känsla av andnöd.”

Den googling jag nu gjorde var extremt enkel, det tog 45 sekunder.
Citera
2021-12-07, 19:59
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Tegretol ges ofta till alkoholister, helt korrekt. Man ger Tegretol för att förhindra krampanfall, EP, under abstinensfasen (under avgiftningen) i cirka en veckas tid.

Från Fass:

“Tegretol/Tegretol Retard tillhör en grupp av läkemedel som kallas antiepileptika. Det verkar genom att hindra spridningen av de signaler i hjärnan som utlöser ett epileptiskt anfall. Vid epilepsi och alkoholabstinens minskas risken för kramper och abstinenssymtomen lindras.”

När det gäller Antabus, från Fass:

“Antabus är ett avvänjningsmedel vid alkoholberoende.
Om du dricker alkohol när du tagit Antabus uppstår en rad mycket obehagliga symtom som kraftig rodnad i ansiktet, dunkande huvudvärk, hjärtklappning, illamående, kräkningar och känsla av andnöd.”

Den googling jag nu gjorde var extremt enkel, det tog 45 sekunder.

Jag vet också det du skriver. För den sakens skull kan du fortfarande må illa när du dricker i kombination med tegretol. Antabus brukar ge mer symtom än lite illamående.
Testa och ät tegretol i ett par månader och återkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in